Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: serto - 07.06.2019, 07:38:12
-
Vaihdoin otsikkoa sopivammaksi kun ilmennyt muutakin kuin savutus.
Onko kuvassa näkyvä ero pyydetyn ja toteutuneen ahdon välillä mahdollinen syy savutukseen?
Auto (S80 D5 AWD -08) on ohjelmoitu ja muuten toimii hyvin, mutta savutus ihmetyttää. Kulutus pyörii 7,5-8 l/100km. Kaverilla sama auto, moottori ja ohjelma(?), mutta se ei savuta reilummassa kiihdytyksessä. DPF tyhjätty ja EGR poistettu ohjelmalla. Ohjelman perässä kysymysmerkki koska täyttä varmuutta ei ole. Ohjelmat samasta paikasta ja ainoa autojen ero on vetotavassa.
Jarrua vasten paikallaan ahtoja nostamalla ei löytynyt ahtovuotoa.
(https://i.ibb.co/vXh8TXs/diag.png) (https://ibb.co/vXh8TXs)
-
Itsellä samalla tekniikalla ja savutti myös törkeästi. Nostajat hajosi ja vaihdoin uudet + hinkkasin imusarjan niin nyt vetoja on paljon enemmän ja savutus on lähes olematonta vaikka ohjelmaan en kajonnut. Läpät akseleineen poistui samalla. Eli olisko sinulla esim. Imusarja nyt niin tukossa tai jotain...
Sitten toinen asia, mistä tiedätte, että ohjelma on samanlainen?
-
Mulla läpät on lukittu auki asentoon.
Siis ohjelma on samasta paikasta ja samalla kertaa ostettu. En varmaksi tiedä onko ihan sama, mutta miksi olisi nelivedossa eri kuin etuvedossa.
Imusarjaa voisi tutkia kyllä, 230tkm ajettu.
Ja täytyy katsoa siitä kaverin autosta noita ahtoja ym miltä näyttää.
-
Veikkaan että muuttuu savutuksen osalta kun putsaat imukanavat. Jos toisella ajettu vaikka enemmän pätkäajoa ja toisella pitkää matkaa niin karstaisuudessa iso ero.
Oma -07 oli tämän näköinen kun avasin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=81130.msg1061124381#msg1061124381
-
Nyt on ilmennyt muutakin tuon savutuksen lisäksi. Eli kulutus on noussut selvästi, samoilla ajoilla edellinen tankillinen oli 9 l/100 km keskikulutuksella. Ja sitten tietyllä kierrosalueella tulee vapinaa, reilu 1000 rpm ja toinen kohta noin 1600 rpm.
Mittasin ohivuodon suuttimista, ykkösen suuttimessa noin 14 ml/min ja muissa 10 ml/min. Pienen käytön jälkeen kaikki hehkut kuivia, ei mitään eroa niissä. Vidalla katsottu suuttimien korjausarvot ja sylinterikohtaiset kierrosnopeudet.
(https://i.ibb.co/mG2hZyt/suuttimet.png) (https://ibb.co/mG2hZyt)
-
Ootko kurkannu suutinpesiin että onko joku suutin vuotanut ohi liekkirenkaasta?
Jos on niin saattaa olla ko. suutin lisäksi jo romuna ja savutuksen syy selvillä.
Ainahan nuo suuttimet voi käyttää kuitenkin testipenkissä tarkastuksessa.
-
En ole vielä tuota enempää tutkinut. Ensi viikolla voisi paneutua tähän asiaan tarkemmin.
Voisihan ne suuttimet käyttää tarkastettavana. Tarkastus maksaa 200 e ja Briteistä löysin 400 puntaa kunnostetut. Jos tarkastuksen jälkeen pitää jotain suutinta uusia niin melkein sama suoraan vaihtaa kaikki. Täytyy miettiä..
-
Tässä on suuttimet osanumerolla 30777526 / 0445110298. Tuolla numerolla väittää näitä olevan S80 163hp versiossa ja tämä on 185hp. Jos katson rek.numerolla tai auton tiedoilla tähän suuttimia tulee muita vaihtoehtoja joka paikasta. ???
-
Onko nämä ihan normaalin näköiset? Ihmeellistä vaaleaa mujua täynnä.
Yksi tiukemmassa, pyörii muttei nouse. Nuo neljä lähti kun nosti vaan.
(https://i.ibb.co/YNK79r1/IMG-20190716-165558.jpg) (https://ibb.co/YNK79r1)
-
Lähtihän sekin. Piti tehdä sopiva työkalu kun virallinen ei mahtunut.
5. sylinterin suutin oli jumissa ja selvästi vuotanut, täynnä nokea ja sen takia ilmeisesti oli tiukassa.
(https://i.ibb.co/1Rj9YFq/IMG-20190725-WA0002.jpg) (https://ibb.co/1Rj9YFq)
-
2 suutinta ei menny testistä läpi ja niihin tuli korjaussarja.
Imusarja ym putsattu, pahimmillaan 5 mm oli karstaa.
Läpät imusarjasta jäi samalla laittamatta takaisin.
Vapina hävisi, mutta savutus pysyi ennallaan.
-
Jos savutus on ongelma vain "isolla kuormalla" niin syy ei voi juurikaan enää olla muuta puhtaasti ilman puutteessa.
Seuraavaksi voisi olla kompurapesän puhdistus, voi olla öljyyntynyt riittävästi (huohotus).
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
-
Mikäli egr-venttiilin kuuluu olla kiinni koko aika kun se ei ole käytössä vika on löytynyt.
Tutkin mahdollista ahtopaineen vuotoa koeponnistamalla, jos egr-venttiili on mukana testissä putkisto ei pidä painetta. Turbon imupuolelta egr-venttiilille asti on täysin tiivis.
Eikös tuon voi ohittaa kokonaan, vie ahtoputken välijäähdyttimeltä imusarjaan? Katsastus ei välttämättä onnistu, mutta nyt ensiapuna olisi helpompi kuin purkaa egr-venttiili pois.
Edit: Ei voi kun siinähän on sammutusläppä samassa.
(https://i.ibb.co/zF0g82P/IMG-20190813-161953.jpg) (https://ibb.co/zF0g82P)
(https://i.ibb.co/vXQc8v6/IMG-20190813-161310.jpg) (https://ibb.co/vXQc8v6)
-
Kantsii napata imusarja irti ja kurkata, miltä näyttää nostajat. Ne menee rapeaksi näissä jostain syystä kohtuu nopeasti.
-
No se oli just irti eikä siellä mitään näkyny.
Nyt ei ahdot karkaa, savutus väheni mutta ei loppunut.
-
Kulutus tippui selvästi, nyt pari tankillista 7,2 l/100 km sekalaisessa ajossa. Ennen ei päässyt alle 7,6 l/100 km puhtaassa matka-ajossakaan.