Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Acke - 09.06.2019, 09:19:03
-
940 b230fk 1995 sammui siis ajossa. Ensin syttyi abs valo, kohta srs valo, seuraavaksi seos meni rikkaalle, kaikki mittariston mittarit putosivat nolliin ja sitten konekin sammui. Rullasin sivuun ja kaikki vaikutti normaalilta konehuoneeessa. Virrat päälle ja pumppu kävi, auto käyntiin taas ja kävi normaalisti pienen hetken, sitten samat oireet toistui.
Auto jäi nyt +100km päähän parkkiin kun oli kiire jatkaa matkaa eli lisädiagnosointi on vähän hankalaa.
Voisiko kyseessä olla huono laturi joka tiputtaa laitteet pois kunnes auto sammuu, vai tuleeko muuta mieleen?
E: kirjoitusvirheitä korjattu. Syy oli tosiaan laturissa, ei ladannut tarpeeksi enää. Tomiva tilalle ja auto käy taas.
-
Laturi/virtalukonpohja kannattaa mitata, latauksensäätimeen ohjausjännite(akun jännite) kun tulee sieltä virtalukonpohjan kautta.
Helppohan nuo on konehuoneesta yleismittarilla käydä läpi
Ja virtalukon voi ohittaa ottamalla ohjausjännite suoraan akulta/toiselta akulta, jolloin saa laturin toiminnan mitattua.
Laturiin saa hyvin varaosia, jos vaikka hiilisilta on kulunu puhki(mittaamalla sekin selviää)
Jos latausvalo syttyy kun virrat kääntää päälle, niin jännitteen pitäs kulkea virtalukonpohjan kautta laturille(tosin se kannattaa mitata konehuoneen puolelta)
Ja jos ei syty, niin virtalukonpohjan kautta ei kulje ohjausjännite
Jos se jää palamaan käynnistyksen jälkeen ei latauksensäädin maadota, silloin vika on säätimessä tai hiilisillassa/hiilet loppu(mittaa vastuksen hiilisiltojen välillä, muistaakseni 2-3 Ohmia pitäs olla?)
Noin 3000 kierroksen kohdilla säädin putoaa pois ja laturi tuottaa itsenäisesti sähköä, jos ei tuota, niin diodisillassa häikkää
Jotenkin näin :D kyllä se näillä pitäs selvitä
-
Siinäpä se kun auto jäi kauas keskelle ei mitään, niin kauhean monta diagnostiikkareissua ei viitsisi tehdä. Yleismittaria ei tietenkään ollut mukana silloin kun auto jätti. Kakkosautosta voisi tietenkin otta laturin mukaan varalle. Ohjausjännitteen saa varmaan hyppylangalla jotenkin jos vika on virtalukon pohjassa?
-
Jos on ECC niin se kertoo aika hyvin jos lataus katoaa tai on huono, yllättävän herkästi alkaa vikakoodia vilkuttelemaan jos jännite notkahtaa kesken ajon
-
Ensioireet vaikuttaa paskalle akulle joka teki harakirit helteillä. Tai paskaks sulanu akunkenkä ja kaapelit.
-
Ehta suomiauto, eli ilman ecc ja muita varusteita :D
Kaapelit oli kunnossa, akku pari vuotta vanha exide. Lähden hakemaan autoa trailerilla illemmalla, niin pääsee tutkimaan tarkemmin.
-
Sähkö loppu. Laturille riitti...
-
Sähkö loppu. Laturille riitti...
Tämä. Pääsin vihdoin tutkimaan mittarilla. Akussa 10,5V kun haettiin, tallilla auto käyntiin ja laturin perästä mitattuna 10V joka tippui 8V ja auto sammui. Ihmeen pienellä jaksaa vinokas lähteä käyntiin vielä lämpimässä.
-
Talviraaserin samanlaisella denson laturilla kokeiltu, sillä sai 13,5v tyhjäkäynnillä ja 14,3v kierroksilla. Hiilet ainakin loppu siinä huonossa laturissa, liukurenkaatkin vähän huonossa kunnossa?
(https://i.ibb.co/s5dBJLD/DSC-0184.jpg) (https://ibb.co/s5dBJLD). (https://i.ibb.co/qJzdCgd/DSC-0188.jpg) (https://ibb.co/qJzdCgd.)
-
Talviraaserin samanlaisella denson laturilla kokeiltu, sillä sai 13,5v tyhjäkäynnillä ja 14,3v kierroksilla. Hiilet ainakin loppu siinä huonossa laturissa, liukurenkaatkin vähän huonossa kunnossa?
(https://i.ibb.co/s5dBJLD/DSC-0184.jpg) (https://ibb.co/s5dBJLD). (https://i.ibb.co/qJzdCgd/DSC-0188.jpg) (https://ibb.co/qJzdCgd.)
Ainakin toi ylempi rengas kulunu pahoille urille. Orkkis laturi?
Itellä ulis jo laakeritkin pakkasella ja liukurenkaat kuluneet, vähän reilun 200tkm ajettuna.
Paikallisesta autosähköliikkeestä sain satasella kunnostetun boschin alkuperäisen tilalle.
-
Hiilet uusiks ja liu-uille keyvt hierasu paperilla, toi on viä ihan hyvä.
-
Ainakin toi ylempi rengas kulunu pahoille urille. Orkkis laturi?
Itellä ulis jo laakeritkin pakkasella ja liukurenkaat kuluneet, vähän reilun 200tkm ajettuna.
Paikallisesta autosähköliikkeestä sain satasella kunnostetun boschin alkuperäisen tilalle.
Oletettavasti orkkis, joo. 345tkm rullattu nyt, ollut minulla v. 2010/230tkm asti. Jotain pientä ääntä saattoi kuulu tyhjäkäynnillä silloin aamulla kun lähdin matkalle, mutta ei mitään häiritsevää. Heitin ensi hätään talviautosta samanlaisen toimivan denson tilalle, mutta silläkin on ajettu suunnilleen saman verran. Tilasin siis netistä uuden varaosanumerolla ja ilmoituksen kuvassa denso. Paketista löytyi bosch ::)
No, laitan sen tilalle ja kunnostan ton rikkinäisen denson.
-
Tiedoksi jos joku muukin laittaa boschin tilalle, ei mene ihan suoraan. Liittimet ja ylempi kiinnty sopii kyllä, mutta kiristinpulttihässäkkä ei mahdu omalle paikalle koska boschin runko on paksumpi. Ilmastoituun voisi ehkä mennäkin, siinä oli ohuempi rauta kiristykselle.
Tähän sai sopimaan kun käänsi kiristyshässäkän laturin eteen ja shimmasi prikoilla. Säädettävyys kärsii kyllä vähän.
(https://i.ibb.co/9wWdKM0/DSC-0654.jpg) (https://ibb.co/9wWdKM0)
(https://i.ibb.co/s34JKgR/DSC-0661.jpg) (https://ibb.co/s34JKgR)