Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: joosua - 10.06.2019, 21:19:36
-
Morjens!
Olen käyttänyt 91-mallisessa 940:n lukkoperässä Volvon omaa Bilian myymää vetopyörästö-öljyä (kun olen kuvitellut että se olisi parempaa?) ja vuosi pari sitten, kun öljynvaihto oli käsillä, selvisi että ainakaan Kavokselan Biliasta ei enää saa vanhaa 80w API-GL5, joka luullakseni oli mineraaliöljypohjainen öljy ja lukkoperälle lisäaineistettu.
Uusi öljy on täyssynteettinen ja mitään luokituksia ei purkissa lue. Pienellä tekstilla jotain XC-90 ja jotain vuosimalleista. Sitä tuli ostettua ja laitettua perään kun Biliassa vakuuttivat että on sopivaa.
Nyt on alkanut perä vuotamaan pienen vetopyörän stefasta. Vuoden aikana oli n. 1,2 dl hävinnyt. Ja kun vertailin uutta synteettistä öljyä vanhaan niin ihan silminnähden on selvästi ohuempaa. Vaihdoin tilalle heti mineraaliöljyt, Comma LS 80w-90 GL-5 Motonetista, 7,99€/l.
Nyt kysynkin että voisikohan öljyvuoto johtua ohuesta täyssynteettisestä öljystä? Monissa ohjeissa ja liikkeiden katalogeissa tarjotaan vain mineraaliöljyä, joten onkohan täyssynteettinen jopa ihan väärä öljy?
-
Tiiviste vuotaa vanhuuttaan. Ns. jo aikakin hajota jollei sitä ole vielä vaihdettu kertaakaan.
GL-5 peräöljy käy, oli synteettinen tai mineraali. Ite olen käyttänyt vain synteettistä ja jättänyt mineraalit kaupan hyllyyn. Perus kamppeessa toimii mineraalikin. Listoissa olevat suosituksia ei ole todennäköisesti päivitetty enää vanhempiin autoihin.
Jos autossa on alkuperäinen liikkeellelähtölukko, siihen ei edes kuulu/tarvitse LS lukkoperäöljyä vaan tavallista.
-
Joskus kivi ja kypärä tämä olisi ollut mahdollista. Muttei nykyisillä täyssynteettisillä öljyillä.
-
Onkohan minkälainen homma stefan vaihto? On kuulemma kovin kiinni kardaanin laipan mutteri?
-
Onkohan minkälainen homma stefan vaihto? On kuulemma kovin kiinni kardaanin laipan mutteri?
ei se kovaa ole aina on lähtenyt,merkkaat vaan mutterin että tulee samaankohtaan/kireyteen ja kiristys pikkuhiljaa,jos vedät esim myllyllä kiinni vaan niin se on jumissa!
-
Ilmeisesti jonkunlainen työkalu tarvii tehdä millä pitää kiinni laipasta kun mutteria avaa tai kiristää?
-
Kädellä pitää kiinni ja pulttikoneella auki sekä kiinni. Menee oikeaan kireyteen kun mutterin asento on merkattuna akseliin nähden. Isompi työ voi olla tiivisteen poistossa jollei saa sopivalta kohtaa kammettua, mutta ei sekään mikään erikoishomma ole.
-
Kiitokset neuvoista. Täytyy hankkia uusi stefa ja alkaa suunnitella vaihtoa.
-
itse oon lyönyt siitä varovasti pikkuruuvarin läpi ja kammennut sen sillä pois.
-
Eli ei ole kovin paksua stefan metallirunko. Kuulostaa paremmalta konstilta kuin reiän poraaminen ja ruuvata siihen peltiruuvi josta kiskoa. Poraamisesta jää metallipurua helposti sisälle. Täytyy varata terävä pieni meisseli.
-
Onkos muita kikkoja mutterin irroitukseen kun pulttikone. Omalla koneella ei ainakaan inahtanutkaan. Näkyy 30mm hylsy käyvän ja saa sitä jatkovarrella väännettyä mutta miten tuon laipan saa pysymään paikoillaan? Käsivomat ei näytä riittävän :D
-
Mä tein työkalun joka pultataan siihen kardaanin pultteihin. Joku metrinen varsi siihen kiinni ja saa kaverin pitämään kiinni tai vaikka lattiaa vasten kammettua sen mikäli akseli autossa paikoillaan tekee.
-
Hyvä tietää, ettei orkkis ole tuon kalliimpi. :)
Motonet ja vastaavat myy jotain kiinalaista professional parts sweden paketissa tulevaa stefaa.. se oli ainakin ihan umpisurkea laadultaan.