Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jukeli70 - 15.06.2019, 12:12:52
-
Heitetäämpä tänne tarina nyt kun kerran kokemusta tästäkin tuli.
Eli alkoi häiritsemään naulaava ääni pienellä vedolla noin 1500-2000 rpm. Samaten nykiminen oli kylmänä suht repivää plus, että käynnistyksen vieteri oli pitkä.
Naulaamista aloin alunperin eliminoimaan. Kauhulla selailin suuttimien hintoja. Kaikkea 150 ja 300 euron välillä kappale. Lisäksi panikoin suuttimien mahdollisia irrottamisvaikeuksia. Jostain löysin jopa kuvan jolla uuteen suuttimeen täytyisi laittaa vanhasta jousirengas kiinnityslaipan stoppariksi. No, lopputulema oli seuraavanlainen;
-Tehdaskunnostetut suuttimet Saksasta. 95 € kpl + 50 € pantti/kpl. Tulivat noin viikossa.
-Vaihtotyö todella simppeli. Putkien irroitusta ja muuta normihommaa. Suuttimissa ei ollutkaan mitään jousirengasta mikä olisi pitänyt vaihtaa. Lienee joku toinen versio. Tässä yksinkertaiset kiinnitys”raudat” jotka vaihtuivat lennossa uusiin suuttimiin. Suuttimet irtosivat kannesta hyvin pienellä käsivoimalla edestakaisin pyörittäen. Puhtaudesta kannattaa huolehtia. Pienikin hiekanjyvä suuttimessa ei ole hyväksi, tai polttoainelinjassa tai männän päällä yleensä.
-Paluulinjaston liittimiin olisi ollut hyvä vaihtaa pikkuriikkiset O-renkaat. Tämä jäi itseltä tekemäti mutta eivöt kuitenkaan alkaneet vuotamaan.
Vaikutuksia;
-Nykiminen loppui täysin
-Mielestäni kaasuun vastaa terävämmin
-Käyntiääni edelleen kova mutta pehmeämpi
-Käynnistyvyys parani huomattavasti, varsinkin lämpöisenä jolloin herääminen oli epämääräistä. Nyt lähtee käyntiin samalla kammenkierroksella riippumatta lämpötilasta.
-Ajotietokoneen oman kulutusmittaukset mukaan lukemat putosivat ensimmäisen ajoviikon aikana 8.7–>7.9 litraan satasella. En nollannut vaihdon jälkeen ja ajo sekalaista, pääpaino kaupunkiajossa.
Että jos joku harkitsee vastaavaan alkamista niin voin suositella. Ihan eri auto nyt. Nyt jännitetään, että milloin saan Saksaan lähettämistäni vanhoista suuttimista 250 euron pantit takaisin. Postitus saksaan (2,7 kg) maksoi shipit.fi (myy postin palvelua) kautta jossain 14 euron hujakoilla.
-
Samanlainen kokemus itsellä noista suuttimista, että lähtivät todella nätisti omastakin d5:sta ylös. Toinen ääripää oli meidän CDI mersu josta suutin ei niin vaan lähtenytkään.... :)
-
Irtoaahan ne yleensä aika hyvin jos suuttimen pohjatiivisteet ei ole vuotaneet ja suuttimenkolot on puhallettu kuivaksi jos konetta on pesty. Osa lähtee käsin nostamalla, osa isoilla siirtopihdeillä nitkuttamalla, osa löysäämällä pultit ja käynnistämällä koneen tai jopa ajamalla vähän. Loput suuttimen purkamisella ja vetämällä ulosvetimellä, joskus hyvin reilustikin.
Paras vaihtoehto on ollut irrottaa kone lämpimänä varsinkin jos pohjatiiviste on vuotanut ja suuttimenkolosta pursuaa mustaa kuonaa. Kylmänä kuonaa voi hakata taltalla, lämpimänä se on vähän kuin muovailuvahaa. Ellei sitten pohjatiiviste vuoda juuri sopivasti ja kuona on aina ihan kovaa :buck2:
-
Mistä firmasta tilasit sieltä Saksasta?
-
Ebay suuttimet on ihan arpapeliä, suurin osa vaan putsattuja rikkinäisiä/kuluneita.
Penkissä niitä aikoinaan ajeltu ja suuttimien mukana välillä tulee lappu mikä on kopioitu jostain ehjästä suuttimesta. Ei todellakaan pidä paikkaansa.
Bosch vaihtosuuttimet sinetöitynä jne tietenkin eri asia, mutta niitä halvempia tarkoitin.
-
Irtoaahan ne yleensä aika hyvin jos suuttimen pohjatiivisteet ei ole vuotaneet ja suuttimenkolot on puhallettu kuivaksi jos konetta on pesty. Osa lähtee käsin nostamalla, osa isoilla siirtopihdeillä nitkuttamalla, osa löysäämällä pultit ja käynnistämällä koneen tai jopa ajamalla vähän. Loput suuttimen purkamisella ja vetämällä ulosvetimellä, joskus hyvin reilustikin.
Omalta kohdalta löyty viime kesänä nämä kaikki, pari tais lähteä suunnilteen käsineen, yhtä nitkautin pienellä lenkkiavaimella putken nipasta, neljäs lähti kavennetulla 29 lenkillä siitä suuttimen isosta mutterista kääntäen ja viimonen sitten polvillaan moottorin päällä vetovasaralla repien, oli joku halvempi sarja mistä hitsasin irto koukut yhteen. Viimosen jälkeen onneks täältä löyty uus tilalle kun meni vähän rujoon kuntoon huonoilla työkaluilla.
Jälkeenpäin huvittanu miten vaikeusaste kasvo loppua kohti :idiot2: :D
Sillon tais olla n. 520tkm mittarissa
-
Oli suuttimet irti, eilen asentelin. Prkl. yhestä kierre kannesta. :'(
-
Oli suuttimet irti, eilen asentelin. Prkl. yhestä kierre kannesta. :'(
Onneks on olemassa esim Tools firmalla niitä kierteenkorjaussarjoja, yhteen suuttimen kiinnitykselle jouduin viimevuonna tekemään uudet kierteet juuri tuolla kierteenkorjaussarjalla, maksaa jtn alta 50€ tuo paketti mutta on hyvin pitänyt ruuvit puristuksissaan.
-
Ei onneksi maksanu mitään, kun ite teki.
-
Suuttimet myi;
https://tud-service.de/
Kukin voi tahollaan tehdä johtopäätöksiä, että onko tämän firman bisnes myydä pestyjä vanhoja paskoja suuttimia eri maiden kansalaisille. Ja kyllä, ebaysta löysin nämäkin.
-
Vaihdatin kunnostettuun yhden huonoimman Bosch diesel servicessä, maksoi reilut 300 mutta toimii todella hyvin
-
Suuttimet myi;
https://tud-service.de/
Kukin voi tahollaan tehdä johtopäätöksiä, että onko tämän firman bisnes myydä pestyjä vanhoja paskoja suuttimia eri maiden kansalaisille. Ja kyllä, ebaysta löysin nämäkin.
Eipä ne kaikki paskoja ole. Varmasti moni ihan hyvää kamaa. Niitä halvempia kannattaa kuitenkin vähän varauksella miettiä, boschin varaosat suuttimiin ei kuitenkaan ilmaiset ja vaikka joku sen työn 20€ tekisi niin pitää se vielä penkissä säätää ja tarkistaa. Siksi ne on niin kalliita, varsinkin täällä pohjolassa. :D