Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volle 240 - 16.06.2019, 11:45:46
-
Moro. Netistä lueskellut nokka-akselin ajoituksista eikä oikein löytynyt vastausta miten sen tapahtuu. Olisiko kellään antaa helppoa ohjetta miten se tehdään?
Nokka-akselina KLR S/T4
-
Mikä siinä on säätöarvo?
Ykkösen imu auki x mm TDC vai imun maksimin asteluku?
-
Mikä siinä on säätöarvo?
Ykkösen imu auki x mm TDC vai imun maksimin asteluku?
TDC lyft ca 3,5-3,7mm
-
Onko sulla moottori irti vai kiinni?
Kiinni olevassa moottorissa voi ajoittaa hihnapyörän avulla mutta tarkista että dampperin Ykk on paikoillaan. Ne joskus vaeltaa.
Onko säädettävä hihnapyörä?
Hihnapyörän säätöruuvit auki, mittakello kiinni ja käännä nokkaa avaamaan imuventtiiliä että se on tuon mitan verran auki.
Käännä moottori Ykk asentoon, kato että nokka ei liiku.
Ruuvit kiinni.
Done.
-
itellä sama nokka ja säädettävä pyörä ei vaan riitä pyörässä säätö siihen että imu auki 3.5mm
-
itellä sama nokka ja säädettävä pyörä ei vaan riitä pyörässä säätö siihen että imu auki 3.5mm
Ei varmasti jos jakomerkit kohdillaan. Laittaa nokan merkin pieleen ja säätää.
-
juu tähän tulokseen tulin, nokka pyörästä pultit kokonaan pois ja jakokohillaan pyöritin pelkkää nokkaa niin että se on 3.5mm imu auki ja sit koppaan merkki ja remmipois ja sit uudelleen jako kohilleen uuteen merkkiin.
-
tänään käynnistys ja starttaus ääni kertoi jo että ei tule toimimaan...tämä ohje ei toimi. eihän se imu voi auki olla ykissä? ehkä sitä voidaan säätää nokkapyörästä 3.5-3.7mm aukipäin mutta jos sen auki laittaa ja pyörän pieleen nii moottorissa ei kyllä enää puristuksia ole ;D
-
tänään käynnistys ja starttaus ääni kertoi jo että ei tule toimimaan...tämä ohje ei toimi. eihän se imu voi auki olla ykissä? ehkä sitä voidaan säätää nokkapyörästä 3.5-3.7mm aukipäin mutta jos sen auki laittaa ja pyörän pieleen nii moottorissa ei kyllä enää puristuksia ole ;D
Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa
-
Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa
sitä mietin itekki että siellä se lähimpänä ois...heitin sääjettävästä pyörästä 3pykälää oikealle, ja oli tarkotus penkissä koitella enenmmänki mutta se jäi..tulos kuitenki ihan kelvollinen voiman suhteen 544whp 2.5bar paineella pakopaineen ollessa 2bar
-
Siis eikös tuo katsota nelosen nokasta? Itsellä just T3 kepin ajoitus menoillaan ja totesin saman että kun ollaan YKK:ssa niin mitään tsäänssiä ei ole sitä ykkösen venttiilistä ajoittaa
Itsellä enem k15T ajoitus meneillään ja ohje sanoo että:
Inlet valve opened at TDC 2,6mm
Exhaust valve still to close at TDC 2,0mm
Onko nyt näin että nelosen mukaan säädetään noihin arvoihin? Sillein vaikuttais ainakin järkevimmältä ;D
-
Kannattaa sitten ottaa sekin huomioon noissa nokan ajoituksissa että yleensä nämä säätöarvot ilmoitetaan nollavälyksellä. Eli venttiilinvälys pitää vähentää noista avautumista jotta molemmat osuu kohdalleen.
Poisto ja imutahdin välillähän on juurikin tuo tilanne että mäntä käy ykk kun pakoventtiili on sulkeutumassa ja imuventtiili avautumassa. Joka toisella kierroksella se osuu ykköselle ja joka toisella neloselle.
-
Kannattaa sitten ottaa sekin huomioon noissa nokan ajoituksissa että yleensä nämä säätöarvot ilmoitetaan nollavälyksellä. Eli venttiilinvälys pitää vähentää noista avautumista jotta molemmat osuu kohdalleen.
Poisto ja imutahdin välillähän on juurikin tuo tilanne että mäntä käy ykk kun pakoventtiili on sulkeutumassa ja imuventtiili avautumassa. Joka toisella kierroksella se osuu ykköselle ja joka toisella neloselle.
Joo tuossa enemin ohjeessa käskettiin ensin säätää välykset niin luulisi että silloin tuota ei tarvitse ottaa huomioon?
Joo tuo vaan hämmensi kun jos nokkapyörän ajoitusmerkkiä laittoi kohdalleen niin silloin oli nelosessa juuri tuo kuvattu tilanne