Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: volB230ET - 12.10.2011, 01:55:08
-
tuommonen 230et pata otti ja pudotti venttiilisä männän päälle ja siitä syystä nyt kone auki ja sisälle tulossa 13mm veivit ja ft koneen männät mut nyt kuuluuki kysymys tuon vakiopuhaltimen ahdoista et mitä sillä uskaltas ottaa ku tehoja pitäs saaha kanssa nyt lisää. kone on viking racing lastulla ja oli 0.8 paineilla. yks kkk k24 turbo löytys mutta kannattaako ees koittaa paikallaan... ja mitä ahtoja tuolla lastulla uskaltaa tosissaan ottaa ja mitä muita seikkoja täytys nyt ottaa huomioon. esim suuttimien riittävyys että kestääkö mitenkä ottaa koneja ulos?
-
Ei muuta, kuin opettelemaan haun käyttöä
-
Lastun valmistajan ilmoittama yläraja on turvallinen maksimi. Tässä tapauksessa n. 0.9-0.95 bar.
Nuo vakiosuuttimet kestää just ton, max. tehoja perus bensanpaineilla ehkä n.220hp kun on et mallista kyse.
Noilla ed. mainituilla ahdoilla n. 210 hp.
Tuo ruuttahan on ihan painajainen ja bensasyöppö jos sen kanssa alkaa tekemään enemmän kuin lastutuksen, pelkällä lastullakin matkakulutus on 10l/100km... ei millään sen alle.
Vakiolastulla n. 8.5l.
Jos halpaa viriviriä haet, ruuvaa sinne lambda putkeen ja lh-2.4 boksit ja johdot, niillä saat jo pelkällä lastulla ja vakiopumpulla lisää hönkää ja pienemmän kulutuksen. Suuttimet myös vaihtoon, vähintään f-sarjan 337ccm malliset.
Sitten vaan tosiaan opiskelemaan tuota hakutoimintoa joka tässä tapauksessa on kyllä melkoinen invalidi tai sitten en vaan osaa kun oon uus täällä... :P
-
Voi olla, että muistan ihan päin honkia, mutta muistelisin landiasta lukeneeni ettei noissa virilastuissa ole muuta eroa vakioon, kuin fuelcut poistettu ja mahdollisesti rajoitinta nostettu. Tosin noita Vikingin lastuja on niin montaa lajia, että niissä voi hyvinkin olla muitakin muutoksia. Ja uskoisin että lastutetulla pääsee matkassa alle 10l/100km kulutukseen. Kesällä mittailin omalla lastutetulla 200ET koneisella sedanilla kulutusta ja noin 50/50 (matka/kaupunki) ajolla vei 10-11l/100km. Varsinkaan maantiellä vedeltiin useita ohituksia kaasu pohjassa ja kaupungissakin valoista lähdettiin aika vauhdikkaasti. Mutta ruiskuna tuo motikka ei todellakaan ole mikään ylivertainen, jos vaan intoa löytyy niin esim tuo lh 2.4 on hyvä vaihtoehto kuten hevonenkin ehdotti. :)
-
Juuno, tuota kulutusta vielä... Käväsin Turussa tuolla meidän ex 230 et:llä ja oli pimeetä ja märkää. Rajoitusten mukaan, vain pari ripeää ohitusta. Matkaa yli 400km ja keskikulutus mitattu tripin ja tankkauksen avulla. Tasan 10.0 litraa, manuaali m46 ja viikinki lastuna. Vakiona tuo sama vei tosiaan 8.5l/100km matka-ajossa.
Lastutettu f-sarjan turbo on sitten ihan eri homma, menee matkassa sinne 8.5l. Seka-ajossa mulla nyt tuon keskikulutus on 11l/100km.
Tehuaki on sitten sen mitä vakiopumpulla saa. *taavih->
-
joo haulla yritin kyllä kovasti ehtiä mut ku ei osaa.. mielelläni hommaisin suoraan megaruutan ihan sillä et ois sit valmiina tulevia virejä varten jo.. mut megaruuttiaki ku näyttäs aika hankalasti löytyvän tai sit en vaan osaa ettiä oikeista paikoista:O
-
mut megaruuttiaki ku näyttäs aika hankalasti löytyvän tai sit en vaan osaa ettiä oikeista paikoista:O
Valmiit, uudet, kasatut Megasquirt-yksiköt jenkeistä (löytyy myös rakennussarjana, löytyy myös V3 -piirilevyllä, tullimaksut ja ALV:t tulevat lisäksi):
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-complete-c-25.html
Valmiit, uudet, kasatut Megasquirt-yksiköt Isosta-Britanniasta (ei ALV:tä eikä tullimaksuja päälle):
http://www.extraefi.co.uk/MS_All_products.htm
Megasquirt-rakennussarjat Suomesta (vain V2.2 piirilevyllä):
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=4_2093
-
http://www.protoparts.fi/catalog/index.php?cPath=13_42&osCsid=3ad491af3ccc527655a6490ddf07e575
listätään protoparts
-
Lisätään vielä "kotimainen" autotune josta löytyy kaikki megasquirtin versiot rakennussarjoina ja valmiiksi kasattuina sekä laajasti modeihin tarvittavia komponentteja/valmiita levyjä ja muuta oheistavaraa.
http://www.autotune.fi/ (http://www.autotune.fi/)
-
olen kiitollinen. vielä ku tuon koneen sais takasin nippuun.. kiitos vaan paikalliselle moottorikorjaamolle ku toiseen otteeseen tullu jo väärät runkolaakerit...:D
-
Lastun valmistajan ilmoittama yläraja on turvallinen maksimi. Tässä tapauksessa n. 0.9-0.95 bar.
Nuo vakiosuuttimet kestää just ton, max. tehoja perus bensanpaineilla ehkä n.220hp kun on et mallista kyse.
Noilla ed. mainituilla ahdoilla n. 210 hp.
Tuo ruuttahan on ihan painajainen ja bensasyöppö jos sen kanssa alkaa tekemään enemmän kuin lastutuksen, pelkällä lastullakin matkakulutus on 10l/100km... ei millään sen alle.
Vakiolastulla n. 8.5l.
Jos halpaa viriviriä haet, ruuvaa sinne lambda putkeen ja lh-2.4 boksit ja johdot, niillä saat jo pelkällä lastulla ja vakiopumpulla lisää hönkää ja pienemmän kulutuksen. Suuttimet myös vaihtoon, vähintään f-sarjan 337ccm malliset.
Sitten vaan tosiaan opiskelemaan tuota hakutoimintoa joka tässä tapauksessa on kyllä melkoinen invalidi tai sitten en vaan osaa kun oon uus täällä... :P
Lueskelin vanhoja topiceja pisti tämä silmään :)
Mulla tosiaan on b230ft Missä: lastu, bleedillä laitettu ahdot 1.0, ruisku on lh 2.4 ,turbon alkuperäiset vihreät suuttimet, Downpipe, katti ja putkisto vaihdettu isompiin.
Tämän topicin teho arviot eroavat hieman omistani. Ajettelin että mulla olisi max.200 hepoa.
Mutta tuon tekstin mukaan mulla olisi yli 220?
Eroa on tietysti se että mulla on ft ja tässä oli kyse et:stä
-
Lueskelin vanhoja topiceja pisti tämä silmään :)
Mulla tosiaan on b230ft Missä: lastu, bleedillä laitettu ahdot 1.0, ruisku on lh 2.4 ,turbon alkuperäiset vihreät suuttimet, Downpipe, katti ja putkisto vaihdettu isompiin.
Tämän topicin teho arviot eroavat hieman omistani. Ajettelin että mulla olisi max.200 hepoa.
Mutta tuon tekstin mukaan mulla olisi yli 220?
Eroa on tietysti se että mulla on ft ja tässä oli kyse et:stä
Tuolla virillä, baarilla, sulla on noin 210-220 hepoa, jos vain riittävästä ilmansaannista on huolehdittu? Lisäreikää putsarikoteloon...
Se ero on juuri tuo et/ft. ET:ssä on vakiona 182hp. (A-nokka ja pieni ero puristuksissa)
-
Tuolla virillä, baarilla, sulla on noin 210-220 hepoa, jos vain riittävästä ilmansaannista on huolehdittu? Lisäreikää putsarikoteloon...
Se ero on juuri tuo et/ft. ET:ssä on vakiona 182hp. (A-nokka ja pieni ero puristuksissa)
On vapaavirtaus suodatin. Niin joo mulla on V-nokka vaihdettu.
-
On vapaavirtaus suodatin. Niin joo mulla on V-nokka vaihdettu.
Nojoo, tuo vaparisuodin voi olla huonompi kuin alkuperäinen suodatin+ kotelo lisäreijillä.
Voi kuumalanka sotkeentua immussa jos on sellainen öljyttävä vaparis.+ turboon pääsee kakkaa.
Mut jos nuo kaikki toimii, voi olla melkein 220 jo baarilla. Riippuu tähtien asennosta ja vuoroveden vaikutuksesta... :D
Vakiokatilla oon saanut penkissä tommosen 220hp n. 1.1 paineilla ja putki isompi + ilmanotto auki, vakiocooleri.
Muutaman hepan nousee alucoolerilla ja katti pois/ racekatti. Vakioturbo loppuu kesken ja muuttuu lämpöpumpuksi...
Vakioturbolla ja noilla lisäherkuilla sanoisin hetkelliseksi huipuksi vähän alle 230 hp, ehkä joku 227?
Sähköflekti viskon tilalle tuo herkkyyttä ja pari kolme hepoa...
-
Nojoo, tuo vaparisuodin voi olla huonompi kuin alkuperäinen suodatin+ kotelo lisäreijillä.
Voi kuumalanka sotkeentua immussa jos on sellainen öljyttävä vaparis.+ turboon pääsee kakkaa.
Mut jos nuo kaikki toimii, voi olla melkein 220 jo baarilla. Riippuu tähtien asennosta ja vuoroveden vaikutuksesta... :D
Vakiokatilla oon saanut penkissä tommosen 220hp n. 1.1 paineilla ja putki isompi + ilmanotto auki, vakiocooleri.
Muutaman hepan nousee alucoolerilla ja katti pois/ racekatti. Vakioturbo loppuu kesken ja muuttuu lämpöpumpuksi...
Vakioturbolla ja noilla lisäherkuilla sanoisin hetkelliseksi huipuksi vähän alle 230 hp, ehkä joku 227?
Sähköflekti viskon tilalle tuo herkkyyttä ja pari kolme hepoa...
Sähköflekti löytyy multa myös :)