Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: voge-t4 - 17.06.2019, 05:07:24
-
Elikkäs kyseinen volvo nykii ajaessa. Pääsääntöisesti nykiminen alkaa kun autoa joutuu vedättämään esimerkiksi mäessä. Tasaisella kaasulla nykimistä tuntuu satunnaisesti. Tyhjäkäynti on tasainen. Vikakoodeja ei anna. Missä vika? Pa-suodatin vaihettu. Ei oo vaikutusta dieselin määrällä. Automaatti laatikko käytetty levällään ja turbiini vaihdettu 20tkm sitten. Eli vaihteisto toimii moitteetta.
-
Koitapa ajella tovi ilman, että ilmastointi on päällä ja seuraa, nykiikö silloin. Ilmastoinnin kompuran päälle kytkeytyminen saattaa tuntua nykäisynä.
-
Elikkäs kyseinen volvo nykii ajaessa. Pääsääntöisesti nykiminen alkaa kun autoa joutuu vedättämään esimerkiksi mäessä. Tasaisella kaasulla nykimistä tuntuu satunnaisesti. Tyhjäkäynti on tasainen. Vikakoodeja ei anna. Missä vika? Pa-suodatin vaihettu. Ei oo vaikutusta dieselin määrällä. Automaatti laatikko käytetty levällään ja turbiini vaihdettu 20tkm sitten. Eli vaihteisto toimii moitteetta.
Eilen perehdyin konehuoneeseen tarkemmin ja huomasin että pyörreläppien säätötanko oli irti. Laitoin paikalleen niin auto kävi vielä huonommin. Noo kokeilin ottaa uudestaan irti ja pönkätä läpät kokonaan auki. Vähän paremmin toimi muttei ongelma hävinnyt kokonaan. Öljyäkin näkyy sylkevän sieltä kannen puolelta. Voiko kyseinen ongelma vaikuttaa autoon niin paljon? Pitää vielä lisätä ongelmaan, että auto hieman vastaa välillä viiveellä kaasuun.
-
Koitapa ajella tovi ilman, että ilmastointi on päällä ja seuraa, nykiikö silloin. Ilmastoinnin kompuran päälle kytkeytyminen saattaa tuntua nykäisynä.
Ei oo vaikutusta onko ilmastointi päällä vai ei.
-
Onko ostettu monivikainen auto vai onko pidempiaikaisella tuttavuudella tullut yhtäkkiä tämä vika? Mulle tulee suutin/turbo/tcv/egr näistä vikakoodittomista ongelmista mieleen, letkujen lyttyyntyminen kaasuttaessa paikallaan kannattaa myös kokeilla, mut noista pyörreläppien aiheuttamista en tiedä mitään. Mitähän vielä voisi epäillä, imm ja katalysaattori.
-
Onko ostettu monivikainen auto vai onko pidempiaikaisella tuttavuudella tullut yhtäkkiä tämä vika? Mulle tulee suutin/turbo/tcv/egr näistä vikakoodittomista ongelmista mieleen, letkujen lyttyyntyminen kaasuttaessa paikallaan kannattaa myös kokeilla, mut noista pyörreläppien aiheuttamista en tiedä mitään.
Auto on ollu itellä reilu 2-vuotta ja ajanu ite 100tkm. Aikasemmin ei mitään vikaa autossa. Samoja vian aiheuttajia mietin, mutta kuinka lähteä selvittämään niitä kun ei tule koodia?
-
Anturiarvoja testerillä seuraamalla ja paikallaan polkemalla ja katselemalla ja kuuntelemalla itse tutkisin.
-
Anturiarvoja testerillä seuraamalla ja paikallaan polkemalla ja katselemalla ja kuuntelemalla itse tutkisin.
Tänään tuli tauluun moottorijärjestelmä huolla heti. Auto hyytyi eikä vastannut kaasuun. Luin halppis odb lukijalla koodit ja tulos oli seuraava. P1719 vaihtosol. Ohitus piiri? Ja toinen oli p0205 suutinpiiri/avoin sylinteri 5. Eli oireet viittaisi suutinvikaan? Käytin autoa käynnissä, auto vastasi kaasuun vapaalla normaalisti eikä suuttimista kuulunut ns supsutusta.
-
Tänään tuli tauluun moottorijärjestelmä huolla heti. Auto hyytyi eikä vastannut kaasuun. Luin halppis odb lukijalla koodit ja tulos oli seuraava. P1719 vaihtosol. Ohitus piiri? Ja toinen oli p0205 suutinpiiri/avoin sylinteri 5. Eli oireet viittaisi suutinvikaan? Käytin autoa käynnissä, auto vastasi kaasuun vapaalla normaalisti eikä suuttimista kuulunut ns supsutusta.
Tänään käytin käynnissä kuullostellakseni käyntiä ni kävi pirun huonosti. Ei oikein vastannu kaasuun ja vähän pätkimällä nosti kierroksia. Tyhjäkäynnillä ravisteli koko autoa vähän. Tunnosti kuin oisi yks sylinteri pois pelistä. Luin koodit taas halvalla testerillä: P0026. P0205. P0006. Ei tullut koodia P0205 tällä kertaa. Saisko noihin koodeihin mitään selkoa? Tai ylipäätään mikä piru tätä autoa vaivaa. Korjaamolle varasin ajan ens torstaille ja hinurilla sinne ellei itse onnistuisi paikantamaan vikaa.
-
Noista P-koodeista ei ihan satavarma voi olla, eli kannattaa todellakin luetuttaa koodit laitteella joka ymmärtää Volvoa. Nuo lukemasi koodit kuitenkin näyttävät selitteiden mukaan liittyvän polttoainepiiriin. P0205 ehkä suutinvika 5. sylinterissä, P0026 VVT-solenoidin ongelmaksi väittää eräs ulkomainen foorumi ja P0006 polttoaineventtiili, alhainen signaali tjsp.
-
Noista P-koodeista ei ihan satavarma voi olla, eli kannattaa todellakin luetuttaa koodit laitteella joka ymmärtää Volvoa. Nuo lukemasi koodit kuitenkin näyttävät selitteiden mukaan liittyvän polttoainepiiriin. P0205 ehkä suutinvika 5. sylinterissä, P0026 VVT-solenoidin ongelmaksi väittää eräs ulkomainen foorumi ja P0006 polttoaineventtiili, alhainen signaali tjsp.
Täytyy käyttää ammattilaisella. Mutta äkkiä pääteltynä koodit vois liittyä 5-sylinterin suuttimeen?
-
Suuttimen liitin pätkii..?
-
Suuttimen liitin pätkii..?
Voi hyvinki olla. Eipä tuolle pirulle oikein voinu mitään tehä kun jäi kaupunkiin kadulle. Hinautin korjaamolle ja torstaina selviää. Eniten ihmetyttää näyttöön tulevat tekstit "ajonvaukautus vaatii huollon" ja "vaihteisto vaatii huollon". Auto kävi pirun epätasaisesti ja kun siirsin autoa korjaamon pihalla ni melkoisesti nytkäytti D-vaihteen ja R-vaihteen välillä. Mittaristossa ei näkynyt mikä vaihde olisi ollut vaan näkyi pelkkä viiva..?? Voiko auton nykivä käynti aiheuttaa sen että laatikko menee vikatilaan?
-
Nyt siellä ainakin on kunnon lukijalle näkyvä vaihteiston vikakoodi tallessa.
-
Nyt siellä ainakin on kunnon lukijalle näkyvä vaihteiston vikakoodi tallessa.
Totta! Saas mitä selviää.
-
Jos sähkövika niin yhteys tcm:ään tai cem-huoltotarve ehkä. Vikatilassa ollessaan vaihteisto rytkäyttää vaikka ei ole mekaanista vikaa.
-
Jos sähkövika niin yhteys tcm:ään tai cem-huoltotarve ehkä. Vikatilassa ollessaan vaihteisto rytkäyttää vaikka ei ole mekaanista vikaa.
Hyvä tietää!
-
Hommahan ratkesi kun suuttimet irti ja testiin. Yhteenvetona 5-sylinterin suutin hajalla. Ja kaikki muutkin suuttimet niin kuluneita että meni uusiksi. Pieni hintalappu taas vaihteeksi.
-
No hyvä jos nyt toimii, volvossa onneksi suuttimet lähtee irti