Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Daimleri - 20.06.2019, 12:46:38
-
Moro,
Potilaana 850 TDI, vm. 1996-1997
Auton hälytin/keskuslukitusjärjestelmä päätti sanoa sopimuksen irti. Hälyt huutaa, kun menee autoon sisälle, eikä starttaa. Kaukosäätimiä on vain yksi ja järjestelmän merkistä ei tiedoa.
Alettu sitten purkamaan järjestelmää pois. Pääboksi löytyi. Piuhat menivät kuskin jalkatilaan hälyttimen releen 210/211 paikalle. Liitin otettu pois ja nyt hälytin siis poistettu järjestelmästä. 210 releen paikalle laitettu hyppylanka, mutta auto ei silti lähde käyntiin. Alkoi kuitenkin starttaamaan tuon hyppylangan lisäyksen jälkeen. Autocomilla ei pääse moottorinohjainlaitteeseen sisälle ollenkaan. Ajonestoon pääsee, joka ilmoittaa, että moottorinohjainlaite alustuspyyntö.
Auto toimi siis hyvin, ennen kuin tämä hieno jälkiasenteinen viritys päätti hajota. Tuo hälytin/keskulukkojärjestelmä on ilmeisesti maahantuohan uutena autoon asentama järjestelmä. Auto on tuotu Belgiasta. Sulakkeet näyttäis kaikki olevan ok.
Oisko kenelläkään hyviä vinkkejä?
-
Tuon homman pitäisi pelittää kun menee avaimella autoon ja antaa hälyn huutaa sen 30 sek ja sitten starttaa muutaman sekunnin sisään.
Ainakin toimivassa järjestelmässä, jos vaikkapa kauppareissulla kaken paristo hyytyy.
Jos on tuommoinen (http://carcha.kapsi.fi/img/kauko.jpg)
-
Tässä ei siis ollut Volvon oma setti lainkaan tuo hälytin/keskuslukko. Kaukosäädin ei ollut volvon oma, eikä hälytin lopettanut huutamasta 30sek jälkeen.
-
:facepalm: kädet pystyyn.
-
Luulisi, että jollakulla muullakin olis ollut hälyttimien ja ajoneston kans ropleemaa. Mikä yhteys ECU:lla nyt sitten on tähän ajonestoon vielä? Olen kuullut, että porukka on vaihtanut ecuja ristiin ilman mitään ongelmia näiden kanssa. Olisi apua, jos jostakin saisi TDI mallin sähkökaaviot. Netistä kun kaivaa, niin lähes kaikki on bensamalleihin. Mitähän tälle keksis vielä tehdä..
-
Tosissaan 210/211 releen poiston jälkeen oman tietoni mukaan ei volvon kauko-ohjaimilla tee mitään. Jälkiasennuksien kanssa aina ongelmia jos niistä ei tietoja.
ECU juttelee heti kun käännät virrat päälle IMMO boxin kanssa. Liekö se piuha poikki vahingossa nytten.
Noihin pääsee kunnollisen elm327 laitteen avulla (eli ei kaikkien) ja vilkaisemaan onko jotain virhettä ja katsomaan lukiko avaimen oikein vai väärin tai saiko vastauksen.
-
Hmmm.. Autocomin mukaan tunnistaa avaimen kyllä. Onkos tässä autossa joku immo-boxi vielä alunperin? Mistäköhän löytyy?
Ilmeisesti tämmöiseen autoon, jossa on jälkiasennettu hälyt, kuuluukin olla hyppylangan tyyppinen tyhmä rele paikalla 210, onko näin?
-
Kyllä. Se 211/210 releen paikalle Volvo myy releitä joissa on sisäisesti vain hyppylanka tiettyjen terminaalien välillä.
Sitten se tunnistaa avaimen jolloin immo voidaan unohtaa ettei tunnistaisi avainta eli ajonesto toimii siihen asti.
Kannattaa se väylä tarkistaa siltä MSA15.7 ECUlta mistä kohtaa poikki jos siihen ei saa yhteyttä (moottorinohjaus).
Tarkista myös sulake sille jos vain laatikko pimeenä jolloin toki ei starttaa ja selittäis olemattoman yhteyden etenkin kun immokaan saa siihen yhteyttä.
-
Minä en olekaan löytänyt sulaketta tuolle eculle vielä mistään? Missäs tämmönen on? Ihmettelen vaan kovasti, ku tämä toimi normaalisti samana päivänä ennen, ku kaukosäätimellä ei enää saanutkaan hälyjä pois.
Mikäs ois paras tie lähtee ton moottorinohjausyksikön väylää tarkistamaan?
-
Tarkista sulake nro 1 (15A).
(lähempänä kuskia oleva laatikko)
Ja 11B/2 sulake (10A)
(vähän kauempi oleva laatikko)
Konepellin alla molemmat
Ens alkuun jos palanut vahingossa.
Alla kuva missä laatikot:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=15342 (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=15342)
P.S. Samalla kun olet siellä laatikot auki ja virrat päällä niin kokeile myös vähän lyödä napakasti releitä jos joku niistä reistailee. Etenkin nuo kauemman laatikon oikea puolella olevaa relettä jos se ei lähe 'tulille'.
-
Nuo molemmat sulakerasiat käytiin läpi heti alkutekijöikseen. Ei auta, kuin jatkaa penkomista.