Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: sjvirt - 12.10.2011, 15:46:39

Otsikko: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 15:46:39
Uusimmassa TM:ssä on heti ensimmäisillä sivuilla mielenkiintoinen artikkeli Volvon tulevaisuudesta.

Yleistä höpinää enintään neljä pyttyisistä ahdetuista koneista ym, mutta varsinainen uutinen on siinä, että yhteys FoMoCon malleihin on nyt sitten katkaistu. Nykyiset mallit toki jatkavat malli-ikänsä päähän, mutta niiden seuraajien on määrä perustua täysin Geelyn omaan suunnitteluun. TM:n mukaan ensimmäinen Geely-Volvo tulee olemaan vuonna 2014 markkinoille tuleva XC90:n seuraaja.

Nyt sormet ristiin, että kaikki menee hyvin. Jos niin käy, niin Volvolla saattaa olla edessään mahtava tulevaisuus yhdessä nousevan Kiinan kanssa. Jos taas projekti menee mäkeen, niin huonosti käy..
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 12.10.2011, 15:59:53
Osittain jo vanhaa tietoa ja eikö tuo kuitenkin ole Volvon omaa suunnittelua, ei Geelyn osia. Itse ainakin seuraan mielenkiinnolla tilannetta (paitsi nelisylinteriset koneet...) :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Huikkoster - 12.10.2011, 16:05:06
Samaa mieltä että ei sitä voi Geelyksi sanoa. Rahoitus ja suunnitelmien hyväksyntä tulee sieltä mutta eiköhän autot ole täysin Volvon suunnittelemia :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 16:08:48
Osittain jo vanhaa tietoa ja eikö tuo kuitenkin ole Volvon omaa suunnittelua, ei Geelyn osia.

Ei kai kukaan järkevästi asiaa ajattelevat ole luullutkaan tulevien Geely-Volvojen perustuvan nykyisistä Geelyistä otettaviin osiin?

Se on vallan mielenkiintoinen kysymys, kuinka paljon vapauksia emoyhtiö Geely antaa Volvon insinööreille. Onko käytettävä suuressa määrin konserniosia, kuten kaikilla muillakin konserneilla (VAG, FoMoCo, GM) vai annetaanko tosiaan vapaa budjetti suunnittella vain Volvoissa käytettävää tekniikkaa. Pahimmillaan Volvoa on vain päällipellit ja sisustus, kuten esim. GM on Saab 9-3:n kohdalla toiminut. Vai tehdäänkö Volvosta koepenkki, jonka kautta tekniikkaa valutetaan muiden Geelyjen käyttöön? Käytetäänkö länsimaisia alihankkijoita vai onko kaikki made in PRC?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän vastauksia.

Itse ainakin seuraan mielenkiinnolla tilannetta (paitsi nelisylinteriset koneet...) :)

Mikäs vika näissä nykyisissä nelareissa? PSA:n dieselit ovat täysin kelvollisia, eikä Fordonin bensakoneistakaan kaiketi pahaa ole kuulunut.

Edit: Mersun 250 CDI on esimerkki nelosmoottorista, jonka rinnalla ei paljoa haikailla "menetettyä" sylinteriä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 16:15:22
Samaa mieltä että ei sitä voi Geelyksi sanoa. Rahoitus ja suunnitelmien hyväksyntä tulee sieltä mutta eiköhän autot ole täysin Volvon suunnittelemia :)

Onko sinulla uskosi lisäksi jotain muutakin perustetta tuolle?

Noinhan asia ei suinkaan ollut nykyisten isojen Volvojen kohdalla. Nehän ovat varsin pitkälle Fordin konsernimallistoa ja esim. V70 on hämmästyttävän samankaltainen auto kuin Ford Mondeo Wagon. Vähintään yhtä hämmästyttävä oli hajurako Mondeon ja V70:n välillä 90-luvulla. Silloin ei todellakaan voinut erehtyä autoista.

Kuten jo aikaisemmassa viestissäni kirjoitin, emme tiedä kuinka syvälle Geely näppinsä Volvossa työntää.

Se kuitenkin lienee varmaa, ettei Geely ostanut Volvoa itselleen siksi, että antaisi göteborgilaisten vapaasti häärätä mitä suinkin tahtovat. Ei Geely siksi Volvoa ostanut, että Volvon omistaminen olisi jotenkin hienoa. Ei, Geely haluaa valloittaa Kiinan ja siinä sivussa muitakin markkinoita. Ainakin minun kristallipallossa on sen verran sumua, etten arvaa veikata oikein juuta enkä jaata siitä, millä mielellä kinukit Göteborgiin oikein tulivat. Pahimmillaan valloittajat ryöväävät koko aarteen ja jättävät jälkeensä savuavat rauniot, kuten kävi Roverin henkilöautotuotannon kanssa, muista teollisuudenaloista puhumattakaan.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: usu - 12.10.2011, 16:38:10
Sjvirt sanoissa on minustakin se mitä tapahtuu.
Volvohan ei ole ollut vain Volvo enää moneen herran vuoteen, enkä usko että tämä yhteistyö ainakaan vie taaksepäin.
Se mitä osia käytetään missäkin, on pimeässä, mutta minun veikkaus on, että Volvolla säilyy ulkomuoto ja sisusta erillään muista, sähköt ja muu tekniikka alustaa ja moottoreita myöten tulee integroitumaan emo-yhtiöön, joko niin tai näin.

Mutta mitä sitten?

Aika harva auton valmistaja on enää vain se yksi merkki, joka tekee vain itselleen osia tai käyttää vain omia osia. Eikä Volvokaan ole ollut sitä, kuten aiemmin sanoin, moniin vuosiin.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ribbe - 12.10.2011, 17:19:42
Varmasti semmoiset osat mitä Kiinasta löytyy ja jotka voidaan surutta laittaa autoon laitetaan. Ei sitä kannata jokaista nippeliä uusiksi suunnitella. Mutta uskon että lähtien pohjalevystä Volvo joutuu suunnitella itse. Kolariturvallisuus kun lähtee siitä eikä nuo kiinalaiset mallit ole siinä oikein vakuuttavasti pärjänny. Ennemmin uskon että nyt Volvoihin kehitettävät koneet, jne... Löytävät tiensä myös Geelyn malleihin kun joskus tuovat Euroopan markkinoille omat halppis autonsa.

muu tekniikka alustaa ja moottoreita myöten tulee integroitumaan emo-yhtiöön, joko niin tai näin.
Juurihan sitä uutisoitiin että Volvo kehittää uusia koneita. Ei sillä varmasti tulee koko Geely konsernin käyttöön :)

Mutta mitä sitten?

Aika harva auton valmistaja on enää vain se yksi merkki, joka tekee vain itselleen osia tai käyttää vain omia osia. Eikä Volvokaan ole ollut sitä, kuten aiemmin sanoin, moniin vuosiin.
Juu ei varmasti ole tästä haittaa.

Ei taida olla semmoista valmistajaa maailmassa tai ainakaan eurooppaan ei tuoda semmoista mallia minkä jossain versiossa ei olevaa tekniikkaa ei jossain toisessa merkissä olisi käytössä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 17:36:14
Juurihan sitä uutisoitiin että Volvo kehittää uusia koneita. Ei sillä varmasti tulee koko Geely konsernin käyttöön :)

Saabistakin on uutisoitu yhtä sun toista..

9-5:n uutuus farkun ja 9-4 SUV:n kauppa käy kuumana ja tehtaalla painetaan pitkää päivää.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: TimoV8 - 12.10.2011, 17:47:51
Toivottavasti Volvon käy kuten Jaguarille. Ei intialainen Tata niin kovin mediaseksikkäältä omistajalta vaikuta mutta tuotteissa ei ole valittamista.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ribbe - 12.10.2011, 18:00:38
Toivottavasti Volvon käy kuten Jaguarille. Ei intialainen Tata niin kovin mediaseksikkäältä omistajalta vaikuta mutta tuotteissa ei ole valittamista.
Toivotaan. Jaguar XF on samalle pohjalle rakennettu kuin S-type mutta osaa olla paljon nätimpi  S*. Niin ja näistä osien kierrättämisestä. Tuossa Jagge XF mallissa on aikalailla suoraan Volvoista otettu ulkopeilit ja läjä katkaisijoita sisälle :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Fuse - 12.10.2011, 18:03:05
"Itämaiset" autot ovat kyllä tulleet suurin harppauksin eteenpäin, mutta jos katsoo vaikka KIAn pikkuautomalleja, on esim. koritekniset ratkaisut suurilta osin aivan kivikautisia esim. helmojen ja pyöräkoteloiden rakenteiden suunnittelun osalta jne... Samanlaisia ratkaisuja, mitä näkee joissain 90-luvun Mazdoissa jne... Vanhentuneita teknisiä ratkaisuja löytyy muiltakin osa-alueilta, varsinkin noissa pienemmissä malleissa jos tarkemmin alkaa pinnan alta tutkimaan.

Jostain syystä tuntuisi aivan järjettömältä, jos Volvoissa jo olemassa olevat modernimmat teknologiat korvattaisiin näillä vanhoista Japanilaisista kopioiduilla malleilla, ellei sitten tarkoitus ole vain brändätä Geely Kiinaan, missä tuollaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä ja myydä bulkkina Volvon lätkällä autoa ulos, teknisistä ratkaisuista välittämättä.

Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 18:05:40
Toivotaan. Jaguar XF on samalle pohjalle rakennettu kuin S-type mutta osaa olla paljon nätimpi  S*. Niin ja näistä osien kierrättämisestä. Tuossa Jagge XF mallissa on aikalailla suoraan Volvoista otettu ulkopeilit ja läjä katkaisijoita sisälle :)

Nyt puhut Jaggessakin FoMoCon ajoilta periytyvistä asioista. Sama sylttytehdas kaiken takana kuin Volvollakin.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 18:07:54
Toivottavasti Volvon käy kuten Jaguarille. Ei intialainen Tata niin kovin mediaseksikkäältä omistajalta vaikuta mutta tuotteissa ei ole valittamista.

Ei se Jaggen entinen omistajakaan eli 70-luvun BLMC (British Leyland Motorr Company) kovinkaan seksikäs firma aikoinaan ollut.  :2funny:

Muutahan siitä puulaakista ei hengissä ole selvinnyt kuin Jagge ja Land Rover rinnakkaismerkkeineen (Daimler ja Range Rover).

Edit: Ai niin, Minihän jäi henkiin ja voi erittäinkin hyvin.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: TimoV8 - 12.10.2011, 18:22:35
Ei se Jaggen entinen omistajakaan eli 70-luvun BLMC (British Leyland Motorr Company) kovinkaan seksikäs firma aikoinaan ollut.  :2funny:

Muutahan siitä puulaakista ei hengissä ole selvinnyt kuin Jagge ja Land Rover rinnakkaismerkkeineen (Daimler ja Range Rover).

Edit: Ai niin, Minihän jäi henkiin ja voi erittäinkin hyvin.

No, se porukka lakkoili ja perseili muutenkin koko Britannian autoteollisuuden suohon. Sitä niittivät mitä kylvivät.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 12.10.2011, 18:28:53


Mikäs vika näissä nykyisissä nelareissa? PSA:n dieselit ovat täysin kelvollisia, eikä Fordonin bensakoneistakaan kaiketi pahaa ole kuulunut.

Edit: Mersun 250 CDI on esimerkki nelosmoottorista, jonka rinnalla ei paljoa haikailla "menetettyä" sylinteriä.

Ei tulisi mieleenkään ottaa Volvon maineikkaan viisisylinterisen tilalle mitään Fordin nelikkoa! Mersulla tuo lienee on oma kone.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 18:34:47
Ei tulisi mieleenkään ottaa Volvon maineikkaan viisisylinterisen tilalle mitään Fordin nelikkoa! Mersulla tuo lienee on oma kone.

No joo, eihän se viitoskone kuitenkaan ole kuin 20 vuotta vanha. Volvon vankka maine on tehty jo paljon ennen Kasipätkää.

Jotenkin muistan tuolloinkin olleen uhoajia, jotka eivät missään tapauksessa hyväksyneet "väärinpäin" asennettua moottoria ja vieläpä etuvetoisena.  :buck2: Sellaisen konstruktion piti oleman Volvon tuho. Nyt sitten puhutaan kuitenkin klassikosta, jota ilman Volvo ei ole Volvo.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Fuse - 12.10.2011, 18:41:32
Eipä nelarissa mitään vikaa, sellainenhan vinokonekin on.

Siitä vaan täytyy ottaa sitten kunnolla voimaa tai karsia auton painosta, sillä esim. tuo PSA:n 1.6d ei kovin suuria menohaluja lähemmäs 2000kg painavalle autolle tarjoa.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 18:46:55
Eipä nelarissa mitään vikaa, sellainenhan vinokonekin on.

Siitä vaan täytyy ottaa sitten kunnolla voimaa, tai karsia painosta, sillä esim. tuo PSA:n 1.6d ei kovin suuria menohaluja lähemmäs 2000kg painavalle autolle tarjoa.

Siitä on tarjolla se isolohkokin.

Onko joku ylipäätään päässyt tyypittämään Fordin bensakoneita isojen Volvojen keulalla? Itse en moisia ole siniseltä löytänyt koeajettaviksi, kun myyjän mukaan "nää kaikki ostetaan dieseleinä".
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ribbe - 12.10.2011, 18:57:07
Onko joku ylipäätään päässyt tyypittämään Fordin bensakoneita isojen Volvojen keulalla? Itse en moisia ole siniseltä löytänyt koeajettaviksi, kun myyjän mukaan "nää kaikki ostetaan dieseleinä".
T3, 2.0T ja T6 koneet on tullu ajettua uudessa 60-sarjalaisessa :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 12.10.2011, 19:48:48
No joo, eihän se viitoskone kuitenkaan ole kuin 20 vuotta vanha. Volvon vankka maine on tehty jo paljon ennen Kasipätkää.

Jotenkin muistan tuolloinkin olleen uhoajia, jotka eivät missään tapauksessa hyväksyneet "väärinpäin" asennettua moottoria ja vieläpä etuvetoisena.  :buck2: Sellaisen konstruktion piti oleman Volvon tuho. Nyt sitten puhutaan kuitenkin klassikosta, jota ilman Volvo ei ole Volvo.  :)

Siis itsehän en kuulu tähän menneessä elävään porukkaan. Viisisylinteristä olisi varmaan voitu kehittää ja se olisi Volvon omaa juttua, mitä joku Fordin kone ei ole. Tätä hain. Enkä oikein pidä Fordista muutenkaan.

Tämä tuleva nelisylinterinen moottoriperhe siis on Volvon omaa, ja se on hieno juttu! Mutta kilpailijoilta kuitenkin löytyy isompia patoja ja jo käyntiäänessä menetetään fiilistä. Lisäksi luulisi isomman koneen kestävän paremmin tehoja, kuin joku 1.6 tuplaturbo tjsp.  :P Mutta näkee sitten, yleisesti kyllä mielenkiinnolla seuraan Volvon tulevaisuutta ja tuntuu hyvältä näyttävän  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: v6omega - 12.10.2011, 20:38:43
Ei tulisi mieleenkään ottaa Volvon maineikkaan viisisylinterisen tilalle mitään Fordin nelikkoa! Mersulla tuo lienee on oma kone.

Tuo Fordin 2 litranen diesel kone ei ollutkaan kauaa Vovon nokalla  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 12.10.2011, 22:05:49
Tuo Fordin 2 litranen diesel kone ei ollutkaan kauaa Vovon nokalla  :)

Fordin? Eikös se ole PSA:n eli ehtaa ranskanpullaa, jota toki Fordikin käyttää.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Niksu - 13.10.2011, 01:52:33
T3, 2.0T ja T6 koneet on tullu ajettua uudessa 60-sarjalaisessa :)

T6 on Volvon "oma" kone ;).
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Rodion - 13.10.2011, 08:56:53
Tähän voisin taas heittää kysymyksen: "montako Engine of the year -palkintoa Volvon omat moottorit ovat saaneet?"

Eli ihan viksua, että ovat käyttäneet muiden moottoreita ja nyt taas omien moottorien kovempi suunnittelu... aika näyttää? Jos saavat rahkeita Kiinasta, ehkä vielä näemme Volvon oman (Geelyn rahoittaman) moottorin tuolla Engine of the year -palkinnonsaajana.

Faktahan on, että Volvon omat koneet ovat kautta linjan olleet loistavia lähinnä Iraniin, jossa bensalitra maksaa kahdeksan senttiä :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ribbe - 13.10.2011, 09:08:59
Tähän voisin taas heittää kysymyksen: "montako Engine of the year -palkintoa Volvon omat moottorit ovat saaneet?"
Tuota palkintoa on jaettu vasta vuodesta -99 alkaen. Mutta joo ei ole yhtään voittanu.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 09:56:58
Tähän voisin taas heittää kysymyksen: "montako Engine of the year -palkintoa Volvon omat moottorit ovat saaneet?"

Faktahan on, että Volvon omat koneet ovat kautta linjan olleet loistavia lähinnä Iraniin, jossa bensalitra maksaa kahdeksan senttiä :)

Montakos valmistajaa on ostanut Volvolta moottoreita omiin autoihinsa?  :pomo:

Aivan, ei äkkiseltään tule mieleen yhtään tapausta. Varmasti olisi Göteborgissa tehty kauppaa, jos ostaja olisi tullut rahamassien kanssa kyselemään.

Okei, konserni toki lainasi viisipyttyistä Ficuksen ja Kugan malleihin. Kyse ei vaan ollut volyymimalleista, joissa tarvitsisi kilpailla polttoainetaloudella.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 13.10.2011, 10:40:29
Lukipa tuolla TM:n nettisivulla että 2013 alkaa tulemaan 2.0 nelipyttystä moottoria ja 1.5 kolmipyttyistä  :D Kolmepyttyinen korvaa äänimaailmallaan kuutoskonetta http://www.youtube.com/watch?v=haS-Z1uiIzM&feature=related
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Tero.N - 13.10.2011, 12:33:34
Geelyn nykyiset mallit on kuitenkin kolariturvallisuudeltaan, tekniikaltaan, ja ylipäätään teknisesti niin kaukana länsi-maiden kriteereistä että en pysty mitenkään uskomaan että Volvo joutuisi sieltä väkisin tekniikkaa käyttämään ainakaan tässä vaiheessa. Volvolla taas kaikki tämä tietotaito lyötyy ja luulenkin että Geely tuleekin tätä hyödyntämään kehittäessään omia halpa-autoja eteenpäin, mistäs sitä tietää vaikka Geelyllä olisi pitkän ajan suunnitelmana lanseerata Geely merkkinä Eurooppaan ja jenkkeihin kilpailemaan KIA:n yms. kanssa tai sitten pykälää alemmaksi Dacian kilpakumppaniksi.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 13.10.2011, 12:34:46
Tähän voisin taas heittää kysymyksen: "montako Engine of the year -palkintoa Volvon omat moottorit ovat saaneet?"

Eli ihan viksua, että ovat käyttäneet muiden moottoreita ja nyt taas omien moottorien kovempi suunnittelu... aika näyttää? Jos saavat rahkeita Kiinasta, ehkä vielä näemme Volvon oman (Geelyn rahoittaman) moottorin tuolla Engine of the year -palkinnonsaajana.

Faktahan on, että Volvon omat koneet ovat kautta linjan olleet loistavia lähinnä Iraniin, jossa bensalitra maksaa kahdeksan senttiä :)

Kiinnostaako ketään? Ja eihän nyt yksin pidä kulutusta katsoa. Ei minusta joku 8-9l ole todellakaan paha kulutus vitoselta. Ja kun kerta kone on hyvä ja kestävä niin... 8)
Minulle on ainakin ihan sama, näemmekö koskaan Volvon konetta tuolla listalla. Enemmän arvostan omaa kehitystyötä ja sitä, että talvellakin toimii moitteettomasti.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 12:42:40
Enemmän arvostan omaa kehitystyötä ja sitä, että talvellakin toimii moitteettomasti.

Moitteettomasti?

Tuskinpa vain, kun piti oikein sähköpostissakin lähettää ohjeet Volvon talvikäytöstä. Sen lisäksi samat ohjeet on nettisivujen avaussivulla ja taisi olla Volvo-Viestissäkin. On kyllä hienosti Pohjolan oloihin suunniteltuja kiesejä.

http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Rodion - 13.10.2011, 12:52:09
Kiinnostaako ketään?

Kiinnostaako ketään kulutus? Hehheh, johan vitsin murjaisit. Katsopa vaikka vähän mitä maailmalla tapahtuu... olet kohta ainoa joka miettii ettei kulutuksella ole väliä.

Kilpailijoilta löytyy tehokkaampia koneita pienemmällä, paljon pienemmällä kulutuksella. Ainoat mallit, joissa Volvo on saanut kulutuksen alas, ovat nämä muiden moottoreita hyödyntävät "Drive" -mallit.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Fuse - 13.10.2011, 12:55:49
Tähän voisin taas heittää kysymyksen: "montako Engine of the year -palkintoa Volvon omat moottorit ovat saaneet?"

Nämä ovat taas niitä asioita mitä moottorilta hakee. International Engine of the Year listalla ei kovin montaa Audin konetta esim. ole, mutta jos taas katsoo vaikka jenkkien vastaavia listoja, esim. Ward's 10 Best Engines, on siellä Audia paljon. (JMN varmaan voi valaista, onko tuo Wardsin ykkösenä oleva S4:en kone esim. tuota International -listan Fiatin alle litraista konetta parempi. ;) Veikkaan että ei Juha Fiattia valitse. :D) Siellä oli muuten myös T6 2011 Ward's listalla.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: usu - 13.10.2011, 13:02:54
Jos tota listaa katsoo, on siellä paljon muita mutta ei näy juuri Volvoja
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html

Volvo ei vaan ole enää ajan tasalla, jos on koskaan ollutkaan Amazonin ja 140-sarjan jälkeen.

Näistä tosin on turha taistella. Jatketaan siitä Volvo-Geely aiheesta.

Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 13.10.2011, 13:05:14
Moitteettomasti?

Tuskinpa vain, kun piti oikein sähköpostissakin lähettää ohjeet Volvon talvikäytöstä. Sen lisäksi samat ohjeet on nettisivujen avaussivulla ja taisi olla Volvo-Viestissäkin. On kyllä hienosti Pohjolan oloihin suunniteltuja kiesejä.

http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73

Puhuin 2.5T:stä, ja kaverin V 70 2.4D-koneessa on lämpö riittänyt ja lähtenyt aina käyntiin kuulemma :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Dave - 13.10.2011, 13:07:15
Kiinnostaako ketään kulutus? Hehheh, johan vitsin murjaisit. Katsopa vaikka vähän mitä maailmalla tapahtuu... olet kohta ainoa joka miettii ettei kulutuksella ole väliä.


Seuraan kyllä aikaani. En vain ole koskaan ollut trendien mukana kulkeva ihminen ;D Tottakai joku raja on mutta itse miellän vielä 10l kulutuksenkin normaaliksi. Tässä pitää siis ottaa auto huomioon. Jos joku 2.0 diesel kuluttaisi noin paljon, olisi koneessa varmasti jotain vikaa. Mutta taas jos puhutaan vaikka V8:sta, kymppi olisi jo aika ihanteellinen :P Eli pitää soveltaa autokohtaisesti. Näin minä ajattelen.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Rodion - 13.10.2011, 13:08:15
Jos tota listaa katsoo, on siellä paljon muita mutta ei näy juuri Volvoja
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html

Volvo ei vaan ole enää ajan tasalla, jos on koskaan ollutkaan Amazonin ja 140-sarjan jälkeen.

Näistä tosin on turha taistella. Jatketaan siitä Volvo-Geely aiheesta.

Aika paljon tuolla on VAG:n koneita kyllä...

Ja siis Geelyyn tämä liittyi siinä mielesstä, että Geelyn myötä Volvon pitää(?) taas kehittää omia koneita. Ei kovin vahva track record Volvolla moottoreissa. Mutta jos Geelyltä tulee resursseja(rahaa) tähän toimintaan riittävästi, voidaan Volvonkin kone nähdä tuolla listalla.

Varmasti myös jotain nippelitoimittajia aletaan käyttää samoja, eli joko Geelyihin alkaa tulla upgradea esimerkiksi ikkunanostimiin, tai Volvossa tulee pientä downgradea.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.10.2011, 13:13:01
Kilpailijoilta löytyy tehokkaampia koneita pienemmällä, paljon pienemmällä kulutuksella. Ainoat mallit, joissa Volvo on saanut kulutuksen alas, ovat nämä muiden moottoreita hyödyntävät "Drive" -mallit.

Esim. V70 tuolla 1.6 litraisella dieselillä on varmasti oivallinen veturi.  :2funny: V70 AWD on todella hyvä auto vetämään kärryä, parempi kuin yksikään takavetoinen mutta silloin nokalla täytyy olla moottori. Tosin, nelivetoa ei varmasti ole tuohon Drive malliin edes saanut.

Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: azzyyr - 13.10.2011, 15:58:52
Eniten tässä Kiina-kortissa minua pelottaa se, että valmistus siirretään Kiinaan. Kokoonpanolla ei niin väliä missä läjätään, Kyllä kinukit auton kasaa jos niille osat toimitetaan. Mutta jos osakokonaisuuksien, esim moottorien, vaihteistojen jne valmistus menee kaukoitään, niin odotettavissa on varmaa laadun laskemista. Omassa työssäni olen vuosikymmenen päässyt seuraamaan miten kiinalaiset hoitaa näitä valmistusrutiineja, eikä niistä ei paljoa kehuttavaa löydy. Joka paikassa säästetään jokainen juani mikä pystytään. Käytetään aina mahdollisimman halpaa alihankintaa jne. Ja kun kiinalaiset eivät pysty tekemään edes eurooppalaisittain heikkoa laatua perusmetalliteollisuuden puolella, niin en tosiaan halua autoa minkä turvajärjestelmät ovat kiinalaisen alihankintaketjun halvimman lenkin tekemät... Hyi helvetti, jo ajatuskin puistattaa.

Oletteko istuneet oikeasti kiinalaisen auton kyydissä, siis kiinassa? Tunne on sama kuin 80-luvun japsin kyydissä olisi. Niistähän ne suurinpiirtein on kopioitu. Viimeksi pääsin paikallisen "premiun-auton" kyytiin, kun hotellilta veivät lentokentälle. Auto näytti uudelta ja sisustasta päätellen ei kovin vanha ollut. Toivottavasti ei samaa kokemusta koskaan tarvitse uusia. Autossa ollut edes turvavöitä takana.. Mitäpä niillä, ei siinä tuntunut olevan oikein jarrujakaan...  Metelikin oli kuin finncomin potkuriturbiinikoneessa. Äänimerkki kyllä toimi paikalliseen tapaan....  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ribbe - 13.10.2011, 16:10:52
Eniten tässä Kiina-kortissa minua pelottaa se, että valmistus siirretään Kiinaan. Kokoonpanolla ei niin väliä missä läjätään, Kyllä kinukit auton kasaa jos niille osat toimitetaan. Mutta jos osakokonaisuuksien, esim moottorien, vaihteistojen jne valmistus menee kaukoitään, niin odotettavissa on varmaa laadun laskemista. Omassa työssäni olen vuosikymmenen päässyt seuraamaan miten kiinalaiset hoitaa näitä valmistusrutiineja, eikä niistä ei paljoa kehuttavaa löydy. Joka paikassa säästetään jokainen juani mikä pystytään. Käytetään aina mahdollisimman halpaa alihankintaa jne. Ja kun kiinalaiset eivät pysty tekemään edes eurooppalaisittain heikkoa laatua perusmetalliteollisuuden puolella, niin en tosiaan halua autoa minkä turvajärjestelmät ovat kiinalaisen alihankintaketjun halvimman lenkin tekemät... Hyi helvetti, jo ajatuskin puistattaa.

Oletteko istuneet oikeasti kiinalaisen auton kyydissä, siis kiinassa? Tunne on sama kuin 80-luvun japsin kyydissä olisi. Niistähän ne suurinpiirtein on kopioitu. Viimeksi pääsin paikallisen "premiun-auton" kyytiin, kun hotellilta veivät lentokentälle. Auto näytti uudelta ja sisustasta päätellen ei kovin vanha ollut. Toivottavasti ei samaa kokemusta koskaan tarvitse uusia. Autossa ollut edes turvavöitä takana.. Mitäpä niillä, ei siinä tuntunut olevan oikein jarrujakaan...  Metelikin oli kuin finncomin potkuriturbiinikoneessa. Äänimerkki kyllä toimi paikalliseen tapaan....  :idiot2:
Taitaa olla kaikilla suurimmilla nimillä Volvo mukaan lukien :) olla jo tehtaat kiinassa heidän omia markkinoita varten. En usko että tehtaiden laatu paljoa poikkea euroopan tehtaista. Aika paljon elektroniikasta jo nyt tehdään kiinassa. Varmasti ei tulla ottamaan sisustaa kiinalaisesta mallista. Pikemminkin toisin päin.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 13.10.2011, 16:51:44
Aika paljon elektroniikasta jo nyt tehdään kiinassa.

Näinhän se on ja taitaa moni muukin läpistä tälläkin nettipalstalla kiinalaisilla vehkeillä.

Varmasti ei tulla ottamaan sisustaa kiinalaisesta mallista. Pikemminkin toisin päin.
Sehän voisi olla mielenkiintoista, jos Volvoon voisi valita kiinalaisen tai skandinaavisen sisustuksen.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Säppo - 13.10.2011, 17:17:08
Moitteettomasti?

Tuskinpa vain, kun piti oikein sähköpostissakin lähettää ohjeet Volvon talvikäytöstä. Sen lisäksi samat ohjeet on nettisivujen avaussivulla ja taisi olla Volvo-Viestissäkin. On kyllä hienosti Pohjolan oloihin suunniteltuja kiesejä.

http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73

Häh? ??? ::) :idiot2:

Nuohan ovat ihan normaaleja ohjeita dieselmoottorin ja lisälämmittimen käyttämisestä talvella. Eivät ne kerro sen enempää hyvää kuin huonoakaan auton talviominaisuuksista. Talvidieseliä pitää käyttää, lisälämppärin käyttäminen kuluttaa akkua, jne. Ihan hyvää infoa tottumattomalle dieselautoilijalle ja näiden ohjeiden huomioon ottaminen säästää yllättävän tyypillisiltä käyttäjäperäisiltä harmeilta, oli auto minkä merkkinen hyvänsä. Dieselin suodatettavuusominaisuudet ja Eberspächerin valmistaman (tai minkä tahansa muun merkkisen) lisälämmittimille ominainen virrankulutus eivät mielestäni ole mitenkään automerkistä riippuvaisia "ongelmia".

Volvot toimivat mielestäni talvikelissä hyvin ja paremmin kuin monet muut autot. Volvon moottorit käynnistyvät, sähkölaitteet eivät temppuile, huohotinputket eivät jäädy ja ovet ja ikkunat eivät jäädy kiinni talvella. Halogeeniajovaloissakin riittää kantavuutta pimeisiin olosuhteisiin. Ja autot toimivat ilman mitään ihmeellisiä lisävirityksiä, ei tarvitse asentaa jotain muovipleksejä viimasuojaksi tms.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Säppo - 13.10.2011, 17:20:06
Näinhän se on ja taitaa moni muukin läpistä tälläkin nettipalstalla kiinalaisilla vehkeillä.

Tosin länsimaissa suunnitelluilla sellaisilla. ;)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: azzyyr - 14.10.2011, 07:19:53
Kiinassa kun istuu Audiin niin se on Audi sisältä ja päältä, vaikka onkin kasattu kiinalaisella tehtaalla. Mut kun perseensä laittaa kiinan "Passattiin", (en nyt muista mikä se mallimerkintä siellä on) niin ei sillä ole mitään tekemistä eurooppalaisen Passatin kanssa. Näissä siis se ero, että Audin tehtaalla auto kasataan "länsimaisilla osilla" ja on "länsimaalaista tuotantoa", vaikka kiinassa tehdäänkin. Esimerkin kiina-passatti on kiinalaisten oma malli, joka tehdään täysin kiinassa eikä ole missään muualla edes myynnissä.

Jos länsimaalaiset(tai japsit) tekee kiinalaisille tuotantolinjan, joka automaattisesti tekee jotain, on se sitten elektroniikkaa tai peltiosia, niin tuleehan niiltä linjoilta pääsääntöisesti laatu kamaa. Kyllä kiinalaiset osaa koneita käyttää, kun ne niille ensin kasataan ja koulutetaan käyttö. Mutta jos kiinalaiset itse kasaa jonkun tuotantolinjan niin siitä on vaikea laatua löytyä, oikeasti. Useamman tuotantolinjan kasaamista ja käynnistystä ollu valvomassa... Surullisia tarinoita löytyy vaikka millä mitalla..

Pelkästään paikalliseen elektroniikka kauppassa käymällä näkee sen eron. Jokaisesta liikkeestä löytyy hyvää ja länsimaalaiseen laatuun sopivaa tavaraa, länsimaalaiseen hintaan. Mutta suurin osa näidenkin liikkeiden tuotteista on kiinan omavalmisteita ja omamerkkejä, jotka eivät maksa mitään, mutta ei niillä mitään tekemistä laadun kanssa ole. Tai sen laadun mihin länsimaalainen kuluttaja on tottunut.

Toinen esimerkki, puhelinkauppa. Paikallinen Nokia, siis kiinassa valmistettu maksaa kiinalaisessa puhelinkaupassa ihan saman minkä suomessa (miinus alvi ja muut verot). Samalla hintaa saa 10 kiinalaista puhelinta, joista löytyy ulkonäkökirjo Nokiasta-Samsungiin. On niitä osa ostanutkin, minullakin on yksi, mutta ei sillä mitään tee. Käyttis on jostain rauta-ajalta, ja Kiina-englanti käännöksetkin on mitä sattuu... :(

Sanon edelleenkin että jos et ole paikanpäällä käynyt katsomassa mitä se kiinanlaatu on, niin ei kannattane hirveästi sitä kehua.

Ja vastaan tähän valmiiksi kun joku tämän kohta ottaa esille kuitenkin. Kyllä, kiinassa on helvetisti populaa ja helvetisti myös viisaita, koulutettuja ihmisiä. Mutta ne kun eivät hakeudu töihin mihinkään perusteollisuuteen tai teollisuuteen yleensäkään. Esim suomessa paperiteollisuus on yksi parhaiten maksavista aloista ja sinne on kova tunku koulutettujenkin osalta. (ainakin menneinä vuosina). Kiinassa paperiteollisuus ja muukin perusteollisuus on huonoin mahdollinen urasuunta, joissa palkat ovat riisikuppeja. Kiinalainen "viisas" etsii tulonsa ihan jostain muualta...

Eihän tätäkään kukaan usko, mutta tulipahan kerrottua. Melkein vuoden tuossa maassa kuitenkin työntakia aikaani viettänyt niin jotain on tullut nähtyä...
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Jule - 14.10.2011, 09:27:31
Kiinassahan tehdää juuri sen laatuista tavaraa kun tarvitaan. Ei seillä Geelyllä mitään ääliöitä ole hommaa johtamassa. Jos länsimaissa myytävään Volvoon laitettaisiin halvinta kiinalaista osaa, niin maine ja brändi menisi alta muutamassa kuukaudessa, miksi ne edes yrittäisivät tehdä niin? Rahaa nekin ovat tekemässä, ja vaikka sitä tietysi muutaman kuukauden tekisikin kovaa tiliä, niin ei sieltä silti revittäisi tarpeeksi rahoja kattamaan sijoitettuja pääomia.

Se että Volvo ei ole tehnyt vuoden moottoria johtuu pitkälti siitä ettei Fordilla ole ollut intressejä laittaa huippukehitystä Volvoon.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 14.10.2011, 13:17:59
Se että Volvo ei ole tehnyt vuoden moottoria johtuu pitkälti siitä ettei Fordilla ole ollut intressejä laittaa huippukehitystä Volvoon.

Tämä hommahan kiteytyy aika pitkälle siihen, onko Geelyn intresseissä laittaa pelimerkkejä Volvon tuotekehitykseen?
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: D5GT - 14.10.2011, 13:25:56
Kuluttajatrendeissä on tapahtumassa muutos kovaa vauhtia, lähialueiden tuotantoa arvostetaan entistä enemmän.

Uskon että Kiinan tehtailla riittää vielä töitä oman tarpeen täyttämiseksi ja siksi Volvolla tullee olemaan tehdas myös Ruotsissa, jos sitä pitävät minkään arvoisena etuna myynnissä/markkinoinnissa.

Tuolla aiemmin TimoV8 muistutti mitä Tata teki Jaguarin kanssa, ei hirveästi harmita ainakaan lyhyellä tähtäimellä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: pukema - 14.10.2011, 13:47:27
Tämä hommahan kiteytyy aika pitkälle siihen, onko Geelyn intresseissä laittaa pelimerkkejä Volvon tuotekehitykseen?
Tämän puolivuotta vanhan uutisen mukaan Volvo palkkaamassa 900 uutta insinööriä tuotekehitykseen ja investoi seuraavan kymmenen vuoden sisällä 7,5 miljardia euroa uuteen tekniikkaan. En olis kovin huolissaan Volvon kehityksestä

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article601953.ece
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-pv-ska-nyanstalla
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: azzyyr - 14.10.2011, 14:25:21
Kuluttajatrendeissä on tapahtumassa muutos kovaa vauhtia, lähialueiden tuotantoa arvostetaan entistä enemmän.

Uskon että Kiinan tehtailla riittää vielä töitä oman tarpeen täyttämiseksi ja siksi Volvolla tullee olemaan tehdas myös Ruotsissa, jos sitä pitävät minkään arvoisena etuna myynnissä/markkinoinnissa.

Toivottavasti tosiaan Geely-keskittyy kaukoidässä sen markkina-alueen mallien suunnitteluun ja pitää länsimaalaisten mallien suunnittelun tällä suunnalla. Mutta jos Geely muuttaa strategiaksi Volvon malliston "halventamisen" markkinaosuuksien kasvattamiseksi euroopassa, niin silloin toive ei toteutunut...
Kiinassa autot ovat edelleen liian kalliita normaalin työssäkäyvän ihmisen hankittavaksi. Vaikka siellä keskiluokka kasvaa koko ajan, niin Volvo ei eurooppalaisena konseptina nouse miksikään volyymituotteeksi kiinassa. 99%:lla kansalaisista ei ole siihen varaa, ainakaan vielä. Omaa markkinaa heillä kyllä on älyttömästi, mutta hintojen pitää halventua paljon. Toivottavasti se tapahtuu nimenomaan omien kiina-mallisarjojen ominaisuudessa kuten ainakin Volkkari on tehnyt.

Palkathan siellä nousevat kovaa vauhtia koko ajan, mutta sellainen faktatieto että kiinalainen kolleega jonka kanssa olimme valvomassa samaa työmaata pari vuotta sitten, ansaitsi melkein saman kuukaudessa, minkä minä sain päivärahoina viikossa. Ei niillä palkoilla vielä autoa kaveri ostanut, ei edes sellaista halpaa kiinalaista...
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: D5GT - 14.10.2011, 15:16:04
Niin, jää nähtäväksi kuinka käy.

Yleisesti kun omistus valuu ulkomaille niin lähtömaan strateginen merkitys menee. Esim. Nokia, Saab.. Omistuksen jälkeen vaihtuu johto, joilla ei välttämättä ole sidoksia vanhaan pääkonttorimaahan.

Positiivista autoteollisuudessa on että monella merkillä tehtaat ovat siellä missä markkinat. Mutta mikä estää Geelyä siirtämästä tuotantoa jonnekkin EU:n halpamaahan. Ei ainakaan tunneside Ruotsiin.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Säppo - 14.10.2011, 15:31:24
Tuskinpa lähtevät kovin radikaalisti hakemaan markkinoita halvemmilta autoilta Euroopassa. Eiköhän Geelyn ole järkevämpi yrittää hoitaa sitä rootelia Geelyn omilla malleilla, kunhan saavat kehitettyä omaa mallistoaan kilpailukykyiseksi, esim. Kian tasolle. Volvo on auttamattoman pieni tekijä pärjätäkseen massamarkkinoilla. Uusia Volvo-tehtaita tuskin on aikomus avata - ellei sitten Kiinaan paikallisia kalliimpien autojen markkinoita valtaamaan.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Rodion - 14.10.2011, 15:40:25
Tämän puolivuotta vanhan uutisen mukaan Volvo palkkaamassa 900 uutta insinööriä tuotekehitykseen ja investoi seuraavan kymmenen vuoden sisällä 7,5 miljardia euroa uuteen tekniikkaan. En olis kovin huolissaan Volvon kehityksestä

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article601953.ece
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-pv-ska-nyanstalla

Tämä onkin tarpeen, sillä jo Hyundai i40 on turvallisempi kuin V70 EuroNcapin testissä.

Samoin Ford osti Volvon 1999 tammikuussa, ehkä vuoden lopussa jo oli havaittavissa, että mihin suuntaan kehitystä viedään. Tätä aiemmin aloitetut projektit varmasti vietiin loppuun normaalisti ja Fordin kehityksen tuella. Eli selittääkö Volvon heikohkoa moottorihistoriaa se, että Ford ei halunnut panostaa niihin eikä sitä aiemmin Volvo itsekään?

Kuitenkin venepuolella Volvon moottorit käsittääkseni ovat "yläluokkaa" jostain syystä :)
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 14.10.2011, 16:14:01
Tuskinpa lähtevät kovin radikaalisti hakemaan markkinoita halvemmilta autoilta Euroopassa. Eiköhän Geelyn ole järkevämpi yrittää hoitaa sitä rootelia Geelyn omilla malleilla, kunhan saavat kehitettyä omaa mallistoaan kilpailukykyiseksi, esim. Kian tasolle. Volvo on auttamattoman pieni tekijä pärjätäkseen massamarkkinoilla. Uusia Volvo-tehtaita tuskin on aikomus avata - ellei sitten Kiinaan paikallisia kalliimpien autojen markkinoita valtaamaan.

Tuo on kirjoitettu eurooppalaisesta näkövinkkelistä ja varsin konservatiivisesta sellaisesta.

Entäs jos Geely ryhtyykin myymään omia autojaan Euroopassa Volvon merkillä? Ei siinä mitään erikoista pitäisi olla, kun Volvoina on myyty niin Daffeja kuin Mitsubishejäkin.

Näiden pikku-Volvojen kohdalla on Göteborgista aina virallisesti ilmoitettu niiden olevan kaikilta osin aitoja Volvoja ja niin edelleen. Totuus on kuitenkin ollut hieman toinen ja vakuuttelu on uudistettu aina mallisukupolvien muuttuessa, jolloin on epäsuorasti tunnustettu, ettei edesmennyt mallisto ollut aivan sitä mitä oli luvattu.

Näin on käynyt noiden Daffien, 300-sarjan, 400-sarjan kanssa, eikä 40-sarjakaan onnistunut vakuuttamaan epäilijöitä. Aitoja Volvoja kaikki tyynni, mutta eivät sitten kuitenkaan..
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Jule - 16.10.2011, 00:59:21
70-luvulla ei brändit esittäneet yhtä suurta osaa tuotemarkkinoinnissa kuin nykypäivänä. Tai sanotaan niin että brändit eivät olleet yhtä arvokkaita.

Mun nähdeäkseni 400-sarjan volvo on niin volvo kun se oli volvon tehtaalle silloin mahdollista. 300 kävi vanhaksi ja uusi piti saada, mutta kokonaan uuden pienen henkilöautomallin kehittämiseen aina tekniikasta lähtien ei ollut paukkuja, joten ostettiin tekniikka renulta. 900-sarjaan esiteltiin pian uusi moduulikone jolla oli tarkoitus tulla "omilla" koneilla myös pienempiin autoihin, kuten 40 sarjassa tehtiin.

DAFfeja on myyty volvona, 66 mallilla ei ole oikeasti mitään muuta tekemistä volvon kanssa kuin logo nokassa, mutta jotainhan niille piti tehdä. 300-sarja on tietysti jossainmäärin jo daffin aikana aloitettu projekti, ja varmasti myös paljolti daffilta perittyjen inssien suunnittelema. Tässä kuitenkin Volvo osti DAFfin ja jatkoi jo olemassa olevan suunnittelun kehittämistä.

Mitsuja ei ole koskaan volvona myyty, Volvo osti mitsulta niitä GDI moottoreita, mutta sama olisi väittää 850 Volvo Volkkariksi sillä perusteella että siellä on käytetty volsun konetta. Pohjalevy on kai mylös Mitsun kanssa yhteystyössä suunniteltu, mutta eipä se pohjalevy ole kuin.. no pohjalevy. Jos tajuaa jotain autotekniikasta, niin tietää mikä sen merkitys on lopulliselle autolle.

Geelyhän osti Volvon nimenomaan saadakseen Volvolta länsimaista tekniikkaa, brändin ja myynti/huoltoverkoston. Länsimainen tekniikka on tarpeen että saavat muutaman pidemmän harppauksen kehityksessä. Brändi on tärkeä koska se tunnetaan ja sitä ostetaan. Myynti ja huoltoverkosto on tärkein, koska sen kautta voidaan alkaa markkinoimaan myös muuta tuotantoa. Brändi näistä on kuitenkin kaikkein vaikein luoda ja kaikkein helpoin pilata. Geelyn laivaaminen eurooppaan ja leimaamalla maskin Volvo-merkillä olisi tehokas tapa pilata brändi. Sen sijaan Geelyn laivaaminen eurooppaan ja myyminen samassa kaupassa Volvon kanssa antaa Geely bärndille ylimääräistä hohtoa ilman että Volvo brändi kärsii siitä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 16.10.2011, 08:50:51
Mitsuja ei ole koskaan volvona myyty, Volvo osti mitsulta niitä GDI moottoreita, mutta sama olisi väittää 850 Volvo Volkkariksi sillä perusteella että siellä on käytetty volsun konetta. Pohjalevy on kai mylös Mitsun kanssa yhteystyössä suunniteltu, mutta eipä se pohjalevy ole kuin.. no pohjalevy. Jos tajuaa jotain autotekniikasta, niin tietää mikä sen merkitys on lopulliselle autolle.

Kyllähän S/V40:stä kehuttiin 90-luvulla nimenomaan yhteistyömalliksi Mitsun kanssa ja autoissa oli paljon muitakin yhteisiä osia kuin pelkkä pohjalevy. Ainakin wikipedia kertoo yhteisistä osista jousituksessa, voimalinjassa jne.

Niin tai näin, S/V40 oli ominaisuuksiltaan melko kaukana aidosta Volvosta ja Volvokin tunnusti asian seuraavassa faceliftissä. Myös historia on toistanut itseään eli pikku-Volvo on pysynyt pikku-Volvona. Ei läheskään niin haluttuna käytettynä autona kuin isot Volvot ja hinnatkin sen mukaisia.


Geelyhän osti Volvon nimenomaan saadakseen Volvolta länsimaista tekniikkaa, brändin ja myynti/huoltoverkoston. Länsimainen tekniikka on tarpeen että saavat muutaman pidemmän harppauksen kehityksessä. Brändi on tärkeä koska se tunnetaan ja sitä ostetaan. Myynti ja huoltoverkosto on tärkein, koska sen kautta voidaan alkaa markkinoimaan myös muuta tuotantoa. Brändi näistä on kuitenkin kaikkein vaikein luoda ja kaikkein helpoin pilata. Geelyn laivaaminen eurooppaan ja leimaamalla maskin Volvo-merkillä olisi tehokas tapa pilata brändi. Sen sijaan Geelyn laivaaminen eurooppaan ja myyminen samassa kaupassa Volvon kanssa antaa Geely bärndille ylimääräistä hohtoa ilman että Volvo brändi kärsii siitä.

Kyllä, jotain tuollaista ainakin länsimaisin silmin voisi toivoa. Se on tietysti asia erikseen, mitä kinukit asiasta ajattelevat.

Renault ja Dacia ovat hyvä esimerkki tuollaisesta menettelystä. Siinä vaan on se ero, että ollaan Euroopassa ja Nissan-Renault on isäntänä, Dacialla on pelkkä statistin rooli.

Geely-Volvon tapauksessa renkimies Geely on nostettu isännäksi. Toivotaan, että pää pysyy entiseltä rengiltä kylmänä, kun ei ole taustalla sukupolvien ketjua isäntänä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: D5GT - 17.10.2011, 08:43:18
Kuitenkin venepuolella Volvon moottorit käsittääkseni ovat "yläluokkaa" jostain syystä :)

OT: Suurin syy Volvon Pentan menestykseen ja maagiseen maineeseen on vetolaitteissa. Ensin perävetolaite ja sitten duoprop versio, tekninen etumatka oli kiistaton. Nyt IPS uusimpana ylläpitää mainetta. Ei pidä unohtaa onnistuneen markkinoinnin roolia..
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 17.10.2011, 20:09:41
OT: Suurin syy Volvon Pentan menestykseen ja maagiseen maineeseen on vetolaitteissa. Ensin perävetolaite ja sitten duoprop versio, tekninen etumatka oli kiistaton. Nyt IPS uusimpana ylläpitää mainetta. Ei pidä unohtaa onnistuneen markkinoinnin roolia..
Onpa joku arvellut ensiasennussuosioon vaikuttava halvat hinnat veneveistöille, ja kate revitään huolto- ja varaosista - tiedä häntä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 17.10.2011, 22:14:52
Onpa joku arvellut ensiasennussuosioon vaikuttava halvat hinnat veneveistöille, ja kate revitään huolto- ja varaosista - tiedä häntä.

Enpä tiiä.. Juuri ostettiin Volvo Pentaan alkuperäinen kaasuvaijeri ja merkkiliikkeen hinta oli hämmästyttävän halpa, 32 euroa ja siinäkin jo 5 %:aa lentorahtilisää, kun oli tilaustavaraa.

Jotenkin olin varautunut vähintään 320 euroon..
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: v6omega - 23.10.2011, 18:25:04
Fordin? Eikös se ole PSA:n eli ehtaa ranskanpullaa, jota toki Fordikin käyttää.

Jep
(http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine)
"2.0

Based on the PSA DW10 engine  and with a capacity of 1997 cc, this engine was developed by Peugeot engineers in France on behalf of both PSA and Ford Motor Company  Production is currently taking place in France and Skövde in Sweden. The engine was released to Ford models in 2005 Ford Focus, and followed in the 2007 Mk IV Mondeo. It features a 16-valve cylinder head with twin belt driven camshafts and utilises a variable geometry turbocharger with overboost function. An intercooler is always present, as opposed to some applications of its predecessor.

In the 2005 Focus, output is a respectable 136 PS (134 hp/100 kW). In the 2007 Mondeo it is offered with 130 PS (128 hp/96 kW) or 140 PS (138 hp/103 kW), mated to a manual or 6-speed Durashift automatic gearbox. In early 2010 this 2.0 unit was updated. So in the Mondeo it now produces 138 bhp (103 kW) with 302 nm of torque and 163 bhp (120 kW) with 340N

Other Applications:

    2004–2007 Peugeot 307 2.0 HDi, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2005–present Peugeot 407 2.0 HDi, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2005–present Peugeot 607 2.0 HDi, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2006–present Peugeot 807 2.0 HDi, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2008–present Peugeot 308 2.0 HDi, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2004–present Volvo C30/S40/V50 2.0 D, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)
    2007–present Volvo V70 2.0 D, 136 PS (134 hp/100 kW) and 251 ft·lbf (340 N·m)


http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: rommitommi - 02.12.2011, 10:19:04
Täällä kun on keskusteltu muutenkin tuosta kiinalaisesta laadusta ja Euro-NCAP-tuloksista, niin sopinee tänne hyvin:


Chinese manufacturers investing in safety (http://www.euroncap.com/Content-Web-Article/91fea4d4-30b5-484d-9dc5-140e0181278c/chinese-manufacturers-investing-in-safety.aspx)


http://www.euroncap.com/results/geely_emgrand/ec7/2011/462.aspx
http://www.euroncap.com/results/mg/6/2011/467.aspx

Vaikka ei eurojen tasolla vielä ollakaan, niin aikas mahtavaa kehitystä on tapahtunut parissa vuodessa. Tietysti tasosta 0 on helppo lähteä parantamaan, mutta edelleenkin pysyn sen mielipiteen takana, ettei kiinalaisia kannata ohittaa olankohautuksilla.

Kyllä sen jo havaitsi viime jouluna Kantonin autonäyttelyssä, että kiinalaisten laatu on mennyt harppauksittain eteenpäin jos vertasi vaikkapa vuoteen 2007.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: usu - 02.12.2011, 10:56:48

Vaikka ei eurojen tasolla vielä ollakaan, niin aikas mahtavaa kehitystä on tapahtunut parissa vuodessa. Tietysti tasosta 0 on helppo lähteä parantamaan, mutta edelleenkin pysyn sen mielipiteen takana, ettei kiinalaisia kannata ohittaa olankohautuksilla.

Ei missään tapauksessa voi ohittaa. Opiivainen kansa, joka on nyt tehnyt vain sitä, mitä markkinat on pyytänyt, halpaa ja halpaa. Aivan varmasti homma muuttuu, kun vaatimuksia nostetaan ja länsimainen panostus kasvaa idässä. Siitä on sitten pienempien pajojen helppo kopioida parempaa tekniikkaa, sitä mukaa kun isot sitä kehittää.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Make - 05.12.2011, 13:27:30
Tässä iltalehden juttu aiheesta.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011120114859498_au.shtml
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 05.12.2011, 16:57:35
Sieltä ne kiinalaiset ovat tulossa.

Eivät ehkä uhkaa suuremmin merkkituotteita, kuten Volvoa, Mersua, Tojotaa tms, mutta ainakin korealaiset ovat kyllä ensimmäisinä hintakilpailun kohteena.

Tietty onhan meillä eurooppalainen halpismerkki eli Dacia, jonka Duster on erittäin kilpailukykyinen korealaisten riisipuimureiden joukossa. Miksi maksaa 10-15 tonnia extraa jostakin Kian citymaasturista?
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ishvan - 05.12.2011, 17:03:25
Sieltä ne kiinalaiset ovat tulossa.

Eivät ehkä uhkaa suuremmin merkkituotteita, kuten Volvoa, Mersua, Tojotaa tms, mutta ainakin korealaiset ovat kyllä ensimmäisinä hintakilpailun kohteena.

Tietty onhan meillä eurooppalainen halpismerkki eli Dacia, jonka Duster on erittäin kilpailukykyinen korealaisten riisipuimureiden joukossa. Miksi maksaa 10-15 tonnia extraa jostakin Kian citymaasturista?

Meneppä vertaamaan Daciaa tuohon Kiaan. Kyllähän tuo Kia nyt on ihan eri auto kuin nuo Dacian romut.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: sjvirt - 05.12.2011, 17:18:03
Meneppä vertaamaan Daciaa tuohon Kiaan. Kyllähän tuo Kia nyt on ihan eri auto kuin nuo Dacian romut.

Kiitos kehotuksesta, mutta olen jo vertaillut.

Ei mitään epäselvää kummanko olisin ostanut, kun vertaili uutta Dacia Dusteria ja saman hintaista 170 tkm laskettua Kia Sportagea. Kia oli oikein selvästi kulahtanut, käytetty, auto. En tiedä, oliko syynä materiaalit vaiko käyttäjä, mutta käytönjäljet näkyivät korean ihmeessä aivan eri tavalla kuin yhtä paljon ajetuissa Volvoissa.

Mikäs siitä Daciasta niin erikoisen romun tekee? Tai Kiasta premiumin?

Duster on rehellisesti halpa perusauto, ei mitään ylimääräistä ja sillä hyvä.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Ishvan - 05.12.2011, 17:35:13
Kiitos kehotuksesta, mutta olen jo vertaillut.

Ei mitään epäselvää kummanko olisin ostanut, kun vertaili uutta Dacia Dusteria ja saman hintaista 170 tkm laskettua Kia Sportagea. Kia oli oikein selvästi kulahtanut, käytetty, auto. En tiedä, oliko syynä materiaalit vaiko käyttäjä, mutta käytönjäljet näkyivät korean ihmeessä aivan eri tavalla kuin yhtä paljon ajetuissa Volvoissa.

Mikäs siitä Daciasta niin erikoisen romun tekee? Tai Kiasta premiumin?

Duster on rehellisesti halpa perusauto, ei mitään ylimääräistä ja sillä hyvä.

Puhuinkin lähinnä uudesta Kiasta, en käytetystä. Kyllä se hinta korreloi siihen laatuun. Kummastakaan ei nyt premiumia saa mielestäni tekemälläkään. Kuten sanoit, Duster on todellakin perusauto ilman mitää ylimääräistä. Ulkoa ja sisältä juuri niin halvan oloista kuin hinta kertoo. Ja rumia.

Olen minä nähnyt muutaman vuoden vanhoha isoja Volvojakin 100tkm ajettuina, jotka ovat niin rähjäisessä kunnossa sisältä että ei voisi uskoakaan. Pitäjästä se kiinni on millaisena auto säilyy.
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Raid - 23.05.2015, 09:17:55
Chinese made Volvo S60L to be sold to US

http://www.liveleak.com/view?i=e2a_1432356784
Otsikko: Vs: Ensimmäinen Geely-Volvo tulossa 2014
Kirjoitti: Leo - 23.05.2015, 09:46:56
Chinese made Volvo S60L to be sold to US

http://www.liveleak.com/view?i=e2a_1432356784
Tämähän on vanha juttu ja hieno asia että viedään Kiinasta USA:han noita. Kyllähän Kiinassa saadaan parempaa laatua tehtyä kuin vaikkapa USA:ssa jos vain halutaan. Eri asia on varta vasten halpatuotteeksi tarkoitetut tuotteet kuten monet Kiinalaisten omista automerkeistä. Geelyhän haluaa, että Volvo on kuin Audi Volkkarille ja Geely itsessään olisi Volkkari. Toivottavasti vaan ei tule samoja laatuongelmia kuin Volkkarilla.