Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Huikkoster - 12.10.2011, 16:29:40
-
Pitää alkaa jo suunnittelemaan taistelua juuttuneita puslia ja muttereita vastaan kun uudet odottaa alle laittoa. Lämpöä, crc:tä, rautasahaa ja pitkää pinnaa. Hikeä yritän välttää :D
Nehän on helppoja mitkä saan irti autosta ja prässille, mutta sitten esim taka-alatukivarsien takapuslat ovat akselissa joten niihin tarttee tehdä pultti, holkki, prikka irroitus- / asennus työkalu:
http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/volvo_trailing_arm_bushing_tool.htm
Mutta itse kysymyksiin. Miten päin taka-alatukivarren isommat puslat laitetaan?
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva501.jpg
Ja sitten takaylätukivarsien puslat?
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva502.jpg
Oletan että yläpuslat laitetaan niin että aukot klo 12 ja 18. Pitkittäistä voimaahan ne ottaa vastaan.
Muut puslat on umpitavaraa eli ei tule samaa pähkäilyä niiden suhteen.
-
Huomasin isommissa puslissa nuolen isommalla kumialueella. Eteenpäin?
-
nuoli tulee ylös tai alas, en enää muista kumminko oli. Väärin laitettuna eivät kestä pitkään. näkeekö vanhoista mallia, voihan nekin olla väärin asennettu?
-
En tiedä missä asennossa on nyt kun vasta etukäteen suunnittelen :)
-
Huomasin isommissa puslissa nuolen isommalla kumialueella. Eteenpäin?
Volvon alkuperäisessä puslassa(isommassa kumiosassa) nuolen vieressä on kirjoitus DOWN,jospa se oikein laitettuna tulisi alaspäin
-
Volvon alkuperäisessä puslassa(isommassa kumiosassa) nuolen vieressä on kirjoitus DOWN,jospa se oikein laitettuna tulisi alaspäin
Ilman tätä kommenttia olisin sanonut, että isompi tulee ylöspäin. Maalaisjärjellä suurempi/määrältään enampi rasitus on puslan yläpuolelle, ku auto massa on aina puslan päällä. Oon kyl jossain nähny keskustelua aiheesta, jossa tuokin on selvitetty.
Omastani vaihdoin takaylätukivarsien ja panhardin puslat. Tai otin irti, vein tutulle korjaamolle prässättäväksi ja laitoin takasin (yläpuolisissa muistaakseni tyhjät ylös/alas kun pitkittäisvoimiahan se ottaa).
Pitäs vielä vaihtaa taka-alatukivarren ja etupään puslat....kunhan taas rahaa ja aikaa. Olen kyl harkinnu tota taka-alatukivarsien takapuslien vaihtoa uretaanisiin. Superflexin kyseiset puslat asennetaan vanhan holkin sisään. Eli jyrsii/polttaa/tappelee vanhan sisuskalut pois ja uus tilalle. Edellyttää tietty, ettei vanhan pääliholkki oo mätä.
-
Paitsi otetaan huomioon että puslan rasitus tulee vasta keskipultista. Eli alatukivarsi roikkuu puslassa tuosta pultista ja näin ollen paksumman kumiosan päällä. :)
-
Kyllä minä edellisen kirjoitukseni jälkeen rupesinkin illalla peiton alla miettimään, että mitenhän siinä oikein käykään...
Meinasin tuon edellisen tekstini editoida, ettei hävetä tarttis, ku maalaisjärjestäkin puhuin...mutta joku siihen kerettiin kommentoida.
Jos miettii asian niin, että "unohtaa" alatukivarren ja jousen (hoitaa vain jouston), eli taka-akseli olisi "kiinteästi" autossa, niin silloinhan auton massa painaa puslaa juurikin alaspäin.
-
Kerran tuota yrittäneenä, en lähtisi uudestaan tekemään ;D Ainakaan ilman mainitsemaasi prässityökalua.
Vaihdoin pitkittäistukivarret motonetin tarvikkeena, hinta 60e /kpl ja etupusla valmiiksi paikallaan. Takapuslat ostin, tappelin kaksi päivää ja puslat on edelleen varaston hyllyllä. Tosin autossa olevat olivat kohtuulliset, joten pakottavaa tarvetta vaihdolle ei ollut. Suosittelen ostopalvelua isompiin pusliin ja aukot olisin laittanut 12 ja 18 asentoon.
Mainitsemasi hiki oli läsnä.
-
Onko kellään ollu ongelmia etualatukivarren tarvikepuslien kans?
Näytti isolta tuo uus etupusla sinne reikään. Mittasin niin sehän oli 0.8mm liian iso. >:(
Eikai tuosta auta ku koittaa hioa pois, mut milläs pirulla saat niin tasasesti kun ei sorvia oo käytös.
-
Pistät porakoneeseen pultin johon kiristät tuon puslan. Sitten lähtee tasaisesti millä otatkaan ainetta pois ::).
Aika mielenkiintoista että on liian iso. Mistä ostit puslat?
-
Tuotahan täytyy kokeilla, porakone vielä ruuvipenkkiin kiinni.
Ihan tästä paikallisesta tarvikeliikkeestä ostin. Kahella eri tönärillä mittasin vielä, tuntu niin hurjalta että noin paljo liian iso.
-
Olisikohan noissa jotain vuosimalli eroa tmv? ???
Edit: Tosin miksi olisi noin pieni ero...
-
Olisikohan noissa jotain vuosimalli eroa tmv? ???
Edit: Tosin miksi olisi noin pieni ero...
Motonetti näyttää tarjoavan vaan yhtä mallia.
Mitä lie sekundaerää... ei tuo kyllä millään mee tommosenaan paikoilleen.
-
Ainakin motonetin etualatukivarsi ja motonetin puslat sopi paikalleen. ruuvipenkillä ne puslat sinne väkisin kyllä puristettiinkin. Kyllä noiden kaikkien puslien ja tukivarsien kanssa saa verta ja hikeä vuodattaa. ps. reilusti penetration oilia ;)
-
Piti vaihtaa viime talvena 245SE -92 reaktiotankojen puslat. Toinen tanko löytyi varastossa hyvillä puslilla. Ja se olikin 5 min paikoillaan. Toinen sitten veikin irrottamisineen ja puslan paikoilleen laittoineen sen 2h. Piti avartaa koloa ja yksi ruuvi penkki saatiin rikottua. Eli jatkossa löytyy aina itseltä varastossa tukivarret hyvillä puslilla. Näin tämä volvojen ylläpito kustannutehokkainta.
-
Kerran tuota yrittäneenä, en lähtisi uudestaan tekemään ;D Ainakaan ilman mainitsemaasi prässityökalua.
Vaihdoin pitkittäistukivarret motonetin tarvikkeena, hinta 60e /kpl ja etupusla valmiiksi paikallaan. Takapuslat ostin, tappelin kaksi päivää ja puslat on edelleen varaston hyllyllä. Tosin autossa olevat olivat kohtuulliset, joten pakottavaa tarvetta vaihdolle ei ollut. Suosittelen ostopalvelua isompiin pusliin ja aukot olisin laittanut 12 ja 18 asentoon.
Mainitsemasi hiki oli läsnä.
Ne alatukivarren isot puslat saa pois ja laitettua paikalleen kun tekee siihen työkalun. ;)
-
Motonetistä hain puslat, niin toinen oli tasapaksu. toisesta sitten otin mitat ja sorvasin uretaanipuslille sopivat holkit.
Joku jos tarvii mitat, niin täältä löytyy.
-
Anna ihmeessä mitat.