Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JuhaKHJ - 26.06.2019, 08:14:04
-
Olen alkanut pohtimaan siirtymistä biokaasuautoon, oma kakkoskopan dieselini (4-veto autom) on kuitenkin alustaltaan niin helkutin hyvässä kunnossa ja osia vaihdeltuna että en siitä haluaisi luopua. Tästä tuli mieleeni kysymys että jos dieselikoneen tilalle vaihtaisi bensakoneen johon saisi kaasun syötön niin menisikö hommassa liika paljon muutakin uusiksi ettei se mene vain niin että moottoria vaihtamalla ja samaan automaattilootaan? Lienee ammattilaisten silmiin tyhmä kysymys mutta siksi kysynkin. ;)
-
Olen alkanut pohtimaan siirtymistä biokaasuautoon, oma kakkoskopan dieselini (4-veto autom) on kuitenkin alustaltaan niin helkutin hyvässä kunnossa ja osia vaihdeltuna että en siitä haluaisi luopua. Tästä tuli mieleeni kysymys että jos dieselikoneen tilalle vaihtaisi bensakoneen johon saisi kaasun syötön niin menisikö hommassa liika paljon muutakin uusiksi ettei se mene vain niin että moottoria vaihtamalla ja samaan automaattilootaan? Lienee ammattilaisten silmiin tyhmä kysymys mutta siksi kysynkin. ;)
Minä arvioisin tilanteen niin, että myy nykyinen ja osta tehtaalla valmistettu kaasuversio Ruotsista. Jälkiasennettuna jo kaasusäiliö on paljon pienempi kuin tehdastekoinen, moottorin ohjauslaitteet softineen pitää vaihtaa, sytytyslaitteet asentaa, polttoaineen pumppaus uusia, epäilen ettei nykyinen automaattikaan käy ja paljon viranomaishyväksyntää/dokumentteja.
Arvioni saattaa näyttää pessimistiseltä, mutta alustan nykyinen kunto ei rahallisesti vastaa niiden säilyttämisen kustannuksia toisaalla. Arvelisin vielä, että nykyisellä Volvolla on kohtuullisesti kilometrejä takana joten upgrade nuorentaa siinäkin mielessä.
-
Minä arvioisin tilanteen niin, että myy nykyinen ja osta tehtaalla valmistettu kaasuversio Ruotsista. Jälkiasennettuna jo kaasusäiliö on paljon pienempi kuin tehdastekoinen, moottorin ohjauslaitteet softineen pitää vaihtaa, sytytyslaitteet asentaa, polttoaineen pumppaus uusia, epäilen ettei nykyinen automaattikaan käy ja paljon viranomaishyväksyntää/dokumentteja.
Arvioni saattaa näyttää pessimistiseltä, mutta alustan nykyinen kunto ei rahallisesti vastaa niiden säilyttämisen kustannuksia toisaalla. Arvelisin vielä, että nykyisellä Volvolla on kohtuullisesti kilometrejä takana joten upgrade nuorentaa siinäkin mielessä.
No joo niin se taitaa olla realismia ja varsinkin kun tietää tämän maan byrokratian niin siihen se kaatuisi viimeistään. ;D
Ehkäpä täytyy tyytyä ajamaan vielä muutama vuosi tuolla dieselillä niin josko maailmakin ehtii siinä vaiheessa jo pelastua. ;)
-
No joo niin se taitaa olla realismia ja varsinkin kun tietää tämän maan byrokratian niin siihen se kaatuisi viimeistään. ;D
Tosiaan, onko noita nelikoita kaasukoneilla mk2:ssa? Mikäli ei, leimaamisen byrokratia voisi olla jonkinlaista... Hieno projekti tosin olisi ja seurantaan menisi.