Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Carde - 12.10.2011, 18:26:55

Otsikko: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 12.10.2011, 18:26:55
Ehtoota forumille
Tuli hankittua tuollainen otsikon mukainen laitos. Vehkeellä juuri pyörähti 400tkm tauluun. Lähtee hyvin käyntiin mutta, käy lyhyen hetken nätisti ja kun antaa kierroksia noin 1500 - 2500rpm ja pitää siinä niin kierrokset lähtevät laskuun ja auto alkaa käydä neljällä sylinterillä. Forumia luettuani vaihtelin siihen nokka-akselin asentotunnistimen (vikakoodi ilmoitti entisen postanneen ja potki takaisin startatessa), lambdan (lambdavalo paloi vaikka vikakoodi ilmoitti lambdan esilämmityksestä) , tulpat, johdot, virranjakajankannen sekä pyöriän. Putsasin liekkilukon ja kaasuläpän. Ei vaikutusta k.o toimenpiteillä asiaan. Illalla kun auto kävi huonosti aloin nykkimään suuttimien johtoja yksitellen irti, ja nelospytystä kun tempaisi johtolangan irti niin tyhjäkäynti nousi ja kun laitoin takaisin se yritti käydä kaikilla mutta ei suostunut kuitenkaan toimimaan oikein. Tänään hain siihen suuttimen purkaamolta ja se toimi hetkenaikaa oikein. Nyt tein sellaisen huomion että kun auton laittaa käyntiin niin suunnilleen 4min päästä, kun auto käy pelkästään tyhjäkäyntiä, kierrokset yhtäkkiä nousevat noin 1100rpm:ään ja käynti tasaantuu. Sen jälkeen auto pelaa normaalisti siihen asti kunnes sen sammuttaa ja laittaa takaisin käyntiin. Jopa kierrokset laskevat sinne noin 850rpm:ään. Tuli kokeiltua useammankin kerran ja siinä kävi samalla lailla.Olisi kiva löytää tuo vika. Alkaa olla osiin mennyt kohta jo kyseisen auton hankinta hinta. :)
Jos jollakulla mahtaisi olla ideaa että mikä tuota 4 sylinterin suutinta ohjaa/pistää toimimaan sen viiveellä, ottaisin informaation mielelläni vastaan.  :)

/Carde
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 12.10.2011, 22:43:32
Huomasin tuossa tutkiessani että kylmänä toimii ihan ok mutta kun pistää tosiaan lämpimästä käyntiin niin heti kuin olisi aina alkuun kylmäkännistys päällä ja se kytkeytyy pois kun saa käydä tyhjäkäyntiä sen 3-4min ja sitten toimii taas.
Mitenköhän tuossa vekottimessa toimii tuo kylmäkäynnistys systeemi ja mikä sitä ohjaa?
Osaisikohan joku neuvoa?
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Koo Pee - 12.10.2011, 23:52:25
Huomasin tuossa tutkiessani että kylmänä toimii ihan ok mutta kun pistää tosiaan lämpimästä käyntiin niin heti kuin olisi aina alkuun kylmäkännistys päällä ja se kytkeytyy pois kun saa käydä tyhjäkäyntiä sen 3-4min ja sitten toimii taas.
Mitenköhän tuossa vekottimessa toimii tuo kylmäkäynnistys systeemi ja mikä sitä ohjaa?
Osaisikohan joku neuvoa?
Moottorin lämpötila anturilla luulisin olevan infoa kylmäkäynnistyksen suhteen ainakin 20v tuorikkoontunut anturi joskus saa aikaan ihmeellisiä asioita>IMM myös lämpötunnistin imuilmaa haistelemassa josta ECU sitten tekee johtopäätöksiä>toivottavasti meni edes sinne päin vanhan liiton asiat tutumpia kuin nämä nörttiriesat?
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 13.10.2011, 12:22:04
Kiitoksia vaan koopeelle tiedosta.
Ilmanlämpötila  anturi vaihdettu, (fenixissähän ei ole imm:ää) ei vaikutusta k.o ongelmaan. Seuraavaksi pitää vaihtaa tuo mottorin lämpötila anturi. Meni tilaukseen kun ei löytynyt paikalliselta varaosakauppialta hyllystä. Mahdollisesti tuossa voisi olla vikaa, en ole saanut nousemaan mittarin mukaan lämpöjä kuin karvan alle puolivälin mutta moottorin flekti lähtee kuitenkin päälle välillä. Olenkin ihmetellyt että eikös sen moottorilämmön pitäisi nousta melko korkealle ennen kuin tuo syylärin flekti lähtee päälle. Vai elänköhän taas harhaluulossa? ;)
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 14.10.2011, 13:56:36
Moottorin lämpöanturi vaihdettu, ei vaikutusta. Nyt on ideat loppu, samaten hermot. Taitaa olla volvolle oikeampi osoite kuusankosken romukeräys ...
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Ralliantti - 14.10.2011, 16:02:22
Tuosta pytyn rykimisestä en sano mitään näkemättä. Mutta tuo jos lämpömittari jää vähän alle puolen välin, silloin vika on termarissa. Itsellä oli juuri noin ja vaihdoin termarin, vika poistui. Helppo vaihtaa 8)
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 14.10.2011, 18:27:57
Moro Ralliantillekkin.
Lämmöt nousee normaaliksi, se ei ole se ongelma. Vaan ongelma on se että tuon kun pistää käyntiin niin kuumalla ja kylmällä koneella saa sen vian päälle. Elikkä se pitää tavallaan kylmäkäynnistystä ilmeisesti pakonomaisesti päällä. kun vika ilmenee ja alkaa röpöttämään niin siitä 2min 55sec se alkaa käydä normaalisti, siis jos ei koske kaasuun. Sen jälkeen sillä voi ajaa vaikka tankillisen jos ei sammuta välillä. Mutta jos lähtee ajamaan kun vika ilmenee niin se rykii ja kakoo pirusti, ainakin 30km (sen olen testannut, ei kestänyt hermot pidemmälle). Linja-autopysäkille parkkiin, 3min tyhjäkäyntiä ja kone nytkähtää käymään normaalisti. Enkä enää keksi mitään mitä tuolle voisi tehdä. ohjausyksikön jos saisi jotenkin resetoitua, jos siellä olisi joku bitti poikittain mutta akunkaapeli oli viimeyön irti eikä sillä ollut toivottua vaikutusta. Saako tuota ohjausboxia jotenkin nollattua tehdas asetuksille? muutenkin kuin lekalla...
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: ESE - 15.10.2011, 14:09:15
niin olikos kaikki vikakoodit luettu?
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: hevonen - 15.10.2011, 15:47:09
Saako tuota ohjausboxia jotenkin nollattua tehdas asetuksille? muutenkin kuin lekalla...
Olet sen jo tehnyt akkukaapelin irroituksella, ei se siis vaikuta...

Tosiaan nuo ledivilkutus vikakoodit äkkiä lukuun ellei vielä ole niin tehty? ::)
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 15.10.2011, 18:30:31
Moro vaan kaikille taasen.

Ese ja hevonen: kyllä oli vikakoodit luettu. 521 (Lambdatunnistimen lämmitin), 512 (seossuhde hetkellinen, rikas). Ei muita koodeja, paitsi kun nykiskelin suuttimilta johtolankoja irti, silloin toki herjasi niistäkin. 

Kiitoksia kovasti vastauksista ja mielenkiinnosta kaikille kuitenkin.  :hello:
Sain vian selville kun alkoi piisalle nyppimään. En enää keksinyt muuta kuin alkaa vaihtelemaan lambdaa takaisin vanhaan. Ja kas ihmettä vika korjaantui. Nyt toimii niin kuin pitääkin mutta herjaa vieläkin tuota lambdatunnistimen lämmitintä. Mutta eää ei käy sitä 3 minuuttia "ryyppy päällä". On maanantaina asiaa tuonne varaosaliikkeeseen kun on turhaan vaihdeltu, virranjakajankansi, pyöriä, tulpat,tulpan johtolangat, 4.s pytyn ruisku, imuilman lämpöanturi ja moottorin lämpöanturi...
No nuo tulpat, johdot ja jakajanosat olisi pitänyt kuitenkin jossakin välissä vaihdella. Vielä kun saisi oikean lambda-anturin hommattua niin ehkä sammuisi tuo lambdavalokin tuosta kojetaulusta.  :)
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: ESE - 15.10.2011, 20:48:53
ettei ole imuilman vuotoa, koskien tota seos suhdetta?..
Otsikko: Vs: 850 -94 2.5 10v
Kirjoitti: Carde - 15.10.2011, 20:56:42
Ei ollut imuilma vuotoja. Tuo seossuhde tuli vikapäällä kun polkaisi kaasua niin senjälkeen se antoi aina tuon koodin 512 ja lambda valo syttyi. Vanhalla lambdalla joka nyt on paikallaan antaa pelkästään 521, eli valittaa lambdan lämmityksestä. Ilmeisesti tuo uusi lambda on viallinen tai eri malliin.