Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mustalaatikko - 27.06.2019, 00:45:11
-
V70 D5 aut 2003 ajettu 317tkm.
Apulaitteet metelöi startissa ja hihnan iroitettuani totesin että kiristin on aika huonosti kiinni: https://youtu.be/tZD4zSiyi7U (https://youtu.be/tZD4zSiyi7U)
Tuon pitäisi olla Bilian vaihtanut 3 vuotta ja 80tkm sitten jakopään huollon yhteydessä, eikö sen pitäisi kestää pidempään? Ei varmaan kannata niille reklamoida kun olen huollot pari viime kertaa tehnyt itse.
Selviänkö hommasta hakemalla varaosaliikkeesta uuden kiristimen? Motonetin kiristin hyvä? Siinä on ilmeisesti toinen noista rullista vaan kiinni mutta väljyys tuntuisi olevan kannassa eikä rullissa. Laturin vapaakytkin tuntui käteen ok:lta ja hihnassa ei näkynyt kulumisen merkkejä.
-
Tuo kovasti vikisevä ääni viittaisi siihen, että laakeri olisi lopussa. Itse runko on nivelestä reilusti kulunut ja epäilen vahvasti, että ei ole vaihdettu viime kerralla koko kiristintä.
-
Yritän ottaa tuon käteen ja ihmetellä miten vanha ja minkä mallinen. Kiitos vastauksesta, vaihtoon se menee ja kumpikaan pyörä ei jää pyörimään itsekseen kädellä pyörittäessä.
-
Onko vinkkejä tohon, ylemmän rullan otin pois mutta yläpään pultti on aika hankalassa paikassa ainakin ylhäältä päin?
Entäs kumpaan suuntaan aukeaa alempi rulla?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33020.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33020.0) vastaan itselleni yläpulttiin
Mutta aukeaako alempi rulla myötäpäivään?
-
Ei se ollutkaan kuin yläpuolelta kiinni ja sain sormivoimalla pultin auki!
(https://i.ibb.co/khB0jbP/IMG-20190627-170511.jpg) (https://ibb.co/khB0jbP)
Kiristin naulalla lukittuna ja ecun kuoret irti se mahtui yläkautta ulos.
Mutta siis laakerit huonona ja yhdellä löysällä pultilla tuo ollut. Onko mustakoppaisessa kahden pultin paikat, tutkittava
(https://i.ibb.co/sR4kwyT/IMG-20190627-170646.jpg) (https://ibb.co/sR4kwyT)
-
Kyllä siellä kahdelle reikä näyttäisi olevan..
-
Nyt uutta ostamaan, tein penkin jolla voi auton ulkona käyttää kiristintä
(https://i.ibb.co/yh4Zm8t/IMG-20190627-174900.jpg) (https://ibb.co/yh4Zm8t)
-
Kävin motonetista inan uuden kiristimen ja rullan siihen, mukana ei tullut yhtään pulttia, ne laitoin vanhoista ja puuttuvat kilotavarasta. Mustakoppaiseen d5:een käy Motonetin 30-0682. Alkuperäinen oli Ina Volvon leimalla.
Alarullan pultti aukeaa normaalisti vastapäivään. Muita muistiinpanoja, yläpultin saa käsiin kiristin lukittuna lukituskolostaan ääriasentoon.
Kiristinrullan alapuolella on t60-kolo josta kiristintä löysätään, sen alapuolella sivussa on se lukitustapin paikka. Kiristinrullan t50:ta ei pidä käyttää kiristimen löysäämiseen ettei rulla ylikiristy.
Tein yläkautta koko homman, eli lukittu kiristin rullineen mahtui jakopään kautta pujottelemalla, toinen reitti olisi pyöräkotelosta huoltoluukun kautta.
Auto on nyt ajossa, ja ei kuulosta uudelta mutta paremmalta. Ja nyt on ainakin 2 pultilla kiristin kiinni.
-
Olipa sopiva aika tutkia asia. Sehän olisi kohta tippunut pois koko kiristin. :D
-
Jep, ei näköjään voi olettaa että hihnahommat kestää sen 4 vuotta ja 160tkm hoivaamatta ilman että d5:n jakokotelo syö apulaitehihnan. Epäilen kyllä että merkkihuolto on unohtanut toisen pultin ja/tai kiristyksen.
-
Vieläkö se hihna räpättää vaikka on ehjä kiristin? Tarkista laturin vapaakytkimen kunto. Pitäisi pyöriä toiseen suuntaan vapaasti ja toiseen lukita se kiinteäksi laturin sisuskalujen kanssa. Helpoin testata sopivan kokoisella ruuvimeisselillä, kun pyörittää laturin sisällä olevasta jäähdytystuulettimen rivoista.
-
Hihna ei ylhäältä katsoen edes pomppinut, ehkä tuolla alempana olisi vipinää näkynyt. Nyt ei metelöi enää juuri ollenkaan. Vapaakytkimen testasin just noin ja se toimi vielä uskottavasti.
Laturi lataa vielä tasaisesti mutta olen jo henkisesti valmistautunut sen uusintaan ja vapaakytkintyökalukin tuli vuosi sitten hankittua. Kyllähän 317tkm ajetussa kaikki apulaitteet on vähän epäilyttäviä ja kompuran laakerikin jo kerran vaihdettu.
Sen vielä totean että eipä ne uudenkaan kiristimen hihnapyörät jääneet käsin pyörittämällä pyörimään. Mutta vikinä hävisi vaihtamalla.
-
Laakerithan ovat 2RS tyyppiä, eli suojalevyt estää uuden laakerin vapaan pyörimisen. Hienoa että sait kuntoon ennen suurempaa hässäkkää.