Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VOLVO XC 60 AWD - 27.06.2019, 19:39:54
-
toinen päivä jo kun laittaa D päälle kuuluu ja tuntuu kova nykäsy...ei muuten huomaa mitään..eikä muilla vaihteilla...eikä ajossa luista...eikä koskaan ennen tehnyt....miten tiedän onko öljyä...------xc60 D4 -13
-
Vissiin ominaisuus tuolle laatikolle. Käy nollaamassa laatikon sopeutukset. Saattaa auttaa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99623.msg1061425849#msg1061425849
Itsellä pysyi 9kk jysähdykset pois sopeutuksen nollauksen jälkeen. Helteiden myötä oireet palasi.
-
Ei ole ominaisuus, vaan vika. Vaikkakin tuntuisi olevan todella yleinen...
-
Nyt huomannut samaa vikaa omassa 2014 mallin S60 D5 AWD mallissa. Lämpimänä tekee tuota. Pitäis vissiin ekana kokeilla laatikkoöljyt vaihdattaa.
-
Minulla ei ainakaan auttanut mitään, kun kyseisen vian ilmaannuttua askin öljyt vaihdatin. Vasta sisäisten tiivisteiden vaihto auttoi ja jysäyttely on pysynyt pois siitä asti.
-
Minulla ei ainakaan auttanut mitään, kun kyseisen vian ilmaannuttua askin öljyt vaihdatin. Vasta sisäisten tiivisteiden vaihto auttoi ja jysäyttely on pysynyt pois siitä asti.
taisi olla kallis remppa? Pitää melkein olla Rintajouppiin yhteydessä asian tiimoilta
Edit: itsellä vaatii jonkin verran ajoa että alkaa oireilemaan. Se että ajaa moottorin lämpimäksi ei vielä riitä
-
Remontti meni onneksi takuuseen, minkä hommasin auton oston yhteydessä. Muistaakseni hinta-arvio SAHilla oli n. 2000 euron luokkaa. Itessään tiiviistesarja ei ilmeisesti kovin kallis ole, mutta autolle varattiin huoltoaikaa pajalle 2,5 päivää.
Sama homma oli minulla, että vasta pidemmän ajon jälkeen alkoi oireilemaan.
-
Remontti meni onneksi takuuseen, minkä hommasin auton oston yhteydessä. Muistaakseni hinta-arvio SAHilla oli n. 2000 euron luokkaa. Itessään tiiviistesarja ei ilmeisesti kovin kallis ole, mutta autolle varattiin huoltoaikaa pajalle 2,5 päivää.
Sama homma oli minulla, että vasta pidemmän ajon jälkeen alkoi oireilemaan.
Pitää olla liikkeeseen yhteydessä, otin autoon ostaessa lisäturvan (muistaakseni) :D. Muuten pääsee itku. Tietty Rinta-joupin omalla korjaamollakin varmasti onnistuu tuo.
-
nyt omaan s60:sen tehty öljynvaihto ja sopeutus Biliassa.
Saas nähdä auttaako sitten jysähtelyyn. Autolla ajettu vain 97tkm.
Ei nyt pikaisella testauksella enää ilmennyt.
Aika hyvin tietoisia olivat tästä ongelmasta koko porukka ja jatkotoimenpiteetkin olivat selvät.
Eli laatikon purku ja tiivisteiden vaihto. Kustannusarvio 2t€ paremmalla puolella.
Nyt kun ei ole muuta kun kuluttajasuoja takana (auto ostettu 1kk sitten), niin vähän hirvittää mikä tappelu edessä jos tiivisteiden vaihtoon joutuu. :'(
Eikös näin vähän ajetussa ja merkkiliikkeessä huolletussa autossa maahantuojankin pitäisi vastaan tulla?
-
nyt omaan s60:sen tehty öljynvaihto ja sopeutus Biliassa.
Saas nähdä auttaako sitten jysähtelyyn. Autolla ajettu vain 97tkm.
Ei nyt pikaisella testauksella enää ilmennyt.
Aika hyvin tietoisia olivat tästä ongelmasta koko porukka ja jatkotoimenpiteetkin olivat selvät.
Eli laatikon purku ja tiivisteiden vaihto. Kustannusarvio 2t€ paremmalla puolella.
Nyt kun ei ole muuta kun kuluttajasuoja takana (auto ostettu 1kk sitten), niin vähän hirvittää mikä tappelu edessä jos tiivisteiden vaihtoon joutuu. :'(
Eikös näin vähän ajetussa ja merkkiliikkeessä huolletussa autossa maahantuojankin pitäisi vastaan tulla?
Omassa on 143tkm ja ostettu helmikuussa liikkeestä. Autossa on Fragus takuu, mutta siinäpä on ettei tiivisteet kuulu takuun piiriin :buck2:
-
Sama vika oli aikanaan. Ei auttanut sopeutukset eikä öljynvaihdot
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99623.msg1061342853#msg1061342853
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=78530.0
-
Sama vika oli aikanaan. Ei auttanut sopeutukset eikä öljynvaihdot
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99623.msg1061342853#msg1061342853
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=78530.0
Mulla ei tee noin vaa silloin kun kytkee D-vaihteen päälle. Liikkelle lähdöt ja ajaessa vaihdot on pehmeät.
-
Mulla ei tee noin vaa silloin kun kytkee D-vaihteen päälle. Liikkelle lähdöt ja ajaessa vaihdot on pehmeät.
Taitaa kaikki Aisinit jysäytellä ainakin satunnaisesti enempi ja vähempi. Itsellä oli tosiaan nuo neljä uutena hankittua Vollea ja tasan kaikki jysäytteli joskus vaihdetta päälle uudesta asti, niin 6-kuin 8-lovinen. Joku sanoo viaksi, minä ominaisuudeksi.
-
Taitaa kaikki Aisinit jysäytellä ainakin satunnaisesti enempi ja vähempi. Itsellä oli tosiaan nuo neljä uutena hankittua Vollea ja tasan kaikki jysäytteli joskus vaihdetta päälle uudesta asti, niin 6-kuin 8-lovinen. Joku sanoo viaksi, minä ominaisuudeksi.
omassa tuntuu vain todella pahalta se kolaus mikä lähtee. Voihan olla että on ominaisuus, mutta selviäpä kun katsovat
-
omassa tuntuu vain todella pahalta se kolaus mikä lähtee. Voihan olla että on ominaisuus, mutta selviäpä kun katsovat
Kyllä se aika voimakas "klonksahdus" oman kokemukseen välillä on. Esiintymisväli tuntui olevan täysin satunnaista. Samaa tekivät pysähtyessä, eli kakkoselta ykköselle "jysähti" silloin tällöin.
-
Omassa on 143tkm ja ostettu helmikuussa liikkeestä. Autossa on Fragus takuu, mutta siinäpä on ettei tiivisteet kuulu takuun piiriin :buck2:
Ompa kummallista. Tekisin kyllä valituksen.Jos vaihdelaatikko vika niin eikös se ole sama onko tiivisteet tai muu osa…
-
Ompa kummallista. Tekisin kyllä valituksen.Jos vaihdelaatikko vika niin eikös se ole sama onko tiivisteet tai muu osa…
Tuo siis erillinen takuu jossa listataan ettei moottorin, vaihdelaatikon ja voimansiirron tiivisteet kuulu takuun piiriin. Ainoastaan jos ne pitää uusia rikkoituvan osan vaihdon yhteydessä. Katsotaan nyt miten menee.
-
Mies maahantuoja jos pyytäs vastaantuloa. Eikös näitä jossain vaiheessa ollut ihan maahantuojan vastuulla korjata?
-
Mies maahantuoja jos pyytäs vastaantuloa. Eikös näitä jossain vaiheessa ollut ihan maahantuojan vastuulla korjata?
Volvolla on tai oli kampanja tuosta. Olikohan että tulevat 50% vastaan, jos auto on max 4v vanha. Uudemmat tapauskohtaisesti.
-
no jos auto vm-11( eli mun auto) niin eipä taida sit onnistua.
Vois tietysti vedota kilometreihin kun ajettu alle 100tkm ja virhevastuuseen?
-
Pitäisi varmaan kerätä lista autoista joissa samat oireet ja lähteä porukalla kysymään maahantuojalta. Itsellä voisi vedota siihen että ekan omistajan aikana paskottu laatikkoa, eka omistaja ollut Volvon maahantuoja ;D
-
Öljyn vaihdon ja sopeutuksen jälkeen ajettu noin 200km. Aikaisemmin selvä nykäisy ja vaihteen kytkeytymis ääni tuli kun vaihtoi P-D.
Nyt tätä ei samalla tavalla ole vaan vastaava nykäisy tulee kun vaihtaa D-R.
Tämäkään tuskin on normaalia?
-
vms huolto kangasala kertoi kun soitin että se huuhtelu auttaa varmasti.....no tilasin sen maanataiksi...katsotaan auttaako...kovaa D-laitto nykäsyyn....
-
Pitäisi varmaan kerätä lista autoista joissa samat oireet ja lähteä porukalla kysymään maahantuojalta. Itsellä voisi vedota siihen että ekan omistajan aikana paskottu laatikkoa, eka omistaja ollut Volvon maahantuoja ;D
pitäisi kerätä lista autoista missä tuo painevuoto! Ja jos löytyisi vielä hyvät laatikon purkuohjeet täällä varmaan niitä jotka haluaisi itse vaihtaa nuo tiivisteet ja säästää 2000-2500 :)
-
Öljyn vaihdon ja sopeutuksen jälkeen ajettu noin 200km. Aikaisemmin selvä nykäisy ja vaihteen kytkeytymis ääni tuli kun vaihtoi P-D.
Nyt tätä ei samalla tavalla ole vaan vastaava nykäisy tulee kun vaihtaa D-R.
Tämäkään tuskin on normaalia?
Käytin tänään Bilialla. Huoltomies sanoi, että pieni kytkeytymis nykäisy ei vielä aiheuta jatkotoimenpiteisiin. Mukautusajokin vielä voi tuoda muutosta, joten seurantaan menee.
-
JES...VMS-racing kangasala((volvo erikois liike)) teki eilen tehtävänsä...ja autto tosiaan kaikki viat hävis...laatikon huuhtelu((yli puoltuntii huuhtolaite ja kone rulla vaihde päällä))sitten laatikon nollaus ja uudet säädöt...rauhallinen koejao ja nyt toimii....huoltomies sano et tosi kovaa löi tai paukahti kun D laitto....nyt ei edes huomaa.....kiitos viskarille...
-
Jep,VMS Racing Kangasala tuttu hyvä Volvo paja,voin suositella.
-
Käyn siellä viikottain ohjelmointeja tekemässä niin on kyllä asia mesta mitä siinä sivussa olen seurannut.
-
Volvolla on tai oli kampanja tuosta. Olikohan että tulevat 50% vastaan, jos auto on max 4v vanha. Uudemmat tapauskohtaisesti.
Kyllä. Minulle tehtiin vuosi sitten reilun neljän vuoden iässä ja tosiaan osallistuivat kustannuksiin. Alle 4v saattoi mennä kokonaan Volvon piikkiin ellen väärin muista. Mutta puolisen vuotta remontin jälkeen jysäytteli pahemmin kuin koskaan. Sitten ilmiö katosi eikä palannut. Että kantsii miettiä kaks kertaa sitä remonttia jos joutuu kokonaan itse maksamaan
-
Auto haettu SAH:lta. Mun autolle ei Volvolla ollut rajapaineita laatikolle, mutta samalla laatikolla muille vuosille ja tekniikka yhdistelmille oli. Niillä arvoilla tekivät mittauksen. Paineet oli rajojen sisällä. Tekivät sopeutuksen nollauksen ja ainakin nyt ajaessa laatikko on erilainen. Mekaanikko sanoi myös että Volvolta tulossa softa jolla korjataan vaihteiston kovaa toimintaa. Kuulema näkyi järjestelmässä, mutta ei tietoa milloin tulee saataville.
-
Auto haettu SAH:lta. Mun autolle ei Volvolla ollut rajapaineita laatikolle, mutta samalla laatikolla muille vuosille ja tekniikka yhdistelmille oli. Niillä arvoilla tekivät mittauksen. Paineet oli rajojen sisällä. Tekivät sopeutuksen nollauksen ja ainakin nyt ajaessa laatikko on erilainen. Mekaanikko sanoi myös että Volvolta tulossa softa jolla korjataan vaihteiston kovaa toimintaa. Kuulema näkyi järjestelmässä, mutta ei tietoa milloin tulee saataville.
Jouduitko maksamaan omasta pussista vai menikö myyjäliikkeen piikkiin? Miten tuo sopeutuksen jälkeinen elämä sitten alkaa? Ajaako asentaja autolla ensin jonkun lenkin, vai lähdetäänkö laatikkoa "opettamaan" tien päälle heti ihan itse?
edit. niin ja vaihdettiinko öljyt myös?
-
Sopeutuksen jälkeen laatikon käytös voi jonkinaikaa tuntua paremmalta. Mutta kyllä se palaa lopulta entiselleen..hyvinkin pian. Minulle aikanaan tehtiin sopeutus ja kävi juuri noin. Samoin kävi aiemmankin TF80SC laatikon kanssa. Sitten kun tiivisteet vaihdettiin tähän nykyiseen niin sinisen huoltojannu sanoi et ajele jonkin aikaa niin sopeutus on siinä. Hän siis ei tehnyt mitään sopeutuksia. Sopeutuksesta on todella paljon kaikenlaisia uskomuksia liikkeellä.
Mitä tulee tuohon tiivistehommaan niin itse en käyttänyt monimerkkihuollossa. Vaikka heillä tietysti on samat valmistajan ohjeistukset niin sellaanen mutu että se ken autoja myös myy saattaa saada vaa'an tarvittaessa kallistumaan parempaan suuntaan. Ainakin he ovat liikevaihdoltaan aivan eri kaliiberin asiakas kuin pelkkä huolto
-
Sopeutuksen jälkeen laatikon käytös voi jonkinaikaa tuntua paremmalta. Mutta kyllä se palaa lopulta entiselleen..hyvinkin pian. Minulle aikanaan tehtiin sopeutus ja kävi juuri noin. Samoin kävi aiemmankin TF80SC laatikon kanssa. Sitten kun tiivisteet vaihdettiin tähän nykyiseen niin sinisen huoltojannu sanoi et ajele jonkin aikaa niin sopeutus on siinä. Hän siis ei tehnyt mitään sopeutuksia. Sopeutuksesta on todella paljon kaikenlaisia uskomuksia liikkeellä.
Mitä tulee tuohon tiivistehommaan niin itse en käyttänyt monimerkkihuollossa. Vaikka heillä tietysti on samat valmistajan ohjeistukset niin sellaanen mutu että se ken autoja myös myy saattaa saada vaa'an tarvittaessa kallistumaan parempaan suuntaan. Ainakin he ovat liikevaihdoltaan aivan eri kaliiberin asiakas kuin pelkkä huolto
Kuulema tuon sopeutuksen lisäksi voisi tehdä jonkun "rajumman" resetin systeemille, mutta sekään ei kuulema paljoa muuta mitään.
Itse käytin ihan Volvon huollossa eikä heillä ollut minun autoon ohjearvoja paineille. Sanoi että siis juuri minun auton tekniikalle ja vuosimallille ei ollut Volvon järjestelmässä. Monille lähes vastaaville oli ja niillä arvoilla teki tuon paine mittauksen ja sen perusteella sanoi että tiivisteet kunnossa. Ja miksi hän haluaisi pimittää minun auton ongelmaa?
-
kun itse kävin öljynvaihdossa, niin asentaja teki noin tunnin sopeutusajon. Kuulema nopeuttaa mukautumista,joka sitten tapahtuu koko ajan ajotyylin mukaan.
Tosiaan itsellä P-D nykäisy hävisi nollauksen jälkeen (ei ollut kovin paha muutenkaan).
Uutena tuli P->R, D->R vaihdossa pieni nykäisy, joka asentajaan mukaan ei aiheuta toimenpiteitä jos ei tästä pahene.
-
Itse käytin ihan Volvon huollossa eikä heillä ollut minun autoon ohjearvoja paineille.
Kuulostaa erikoiselle kun laatikko kaiketi sama kuin XC60. No he elää sen tiedon varassa mitä saavat. Ja kuten sanottu niin huoltoliikkeet tuskin ovat ykkösprioriteetin asiakkaita. Sieltä ei autoja tilailla vaan jaettavaba vain kurjuutta. No tämä kaikki on minun oma mielipide vain. Tosiasia kuitenkin et lopulta aina raha puhuu
-
Noniin täälläkin alkoi auto jysähellä, mutta vain silloin kun jarrun vapauttaa ja yrittää lähteä liikkeelle. Niin eipä liiku vaikka kaasua laittas hivenen. Sitten kun lähtee niin kauhea jysähys. Mikähän lienee syynä? Muuten laatikko vaihtaa nätisti pykäliä. Viime talvena on kaikki öljyt vaihettu laatikkoon ja perään, jolloin myös sopeutukset tehty. kettumainen ominaisuus ainakin liikennne valoista lähtiessä. hmm. voisko jarrut hirttää?
Eipä ole jarruvika :( jotain muuta, mutta mitä? arvauksia? tietoa?
Edit. Jarrun asento tunnistin.
-
Kuulostaa erikoiselle kun laatikko kaiketi sama kuin XC60. No he elää sen tiedon varassa mitä saavat. Ja kuten sanottu niin huoltoliikkeet tuskin ovat ykkösprioriteetin asiakkaita. Sieltä ei autoja tilailla vaan jaettavaba vain kurjuutta. No tämä kaikki on minun oma mielipide vain. Tosiasia kuitenkin et lopulta aina raha puhuu
Siis ko. liike on ihan virallinen Volvon huolto, heillä sama tieto kuin Volvoa myyvissä liikkeissä. Heillä käytössä sama Volvo oma mekaanikko järjestelmä kuin vaikkapa Wetterillä. Ja ettei ollut tietoa tarkoitti sitä että kun autoon lyötiin Volvon softaan kiinni niin ei näyttänyt raja-arvoja. Mutta mekaanikko oli ottanut toisen mallin jossa sama laatikko ja awd tiedoista nuo arvot. Vaikea kuvitella että Volvolla olisi erilaiset lisenssit Vidasta/uudemmista softista liikkeille jotka myyvät Volvoa ja jotka vain huoltaa niitä.
-
Siis ko. liike on ihan virallinen Volvon huolto, heillä sama tieto kuin Volvoa myyvissä liikkeissä. Heillä käytössä sama Volvo oma mekaanikko järjestelmä kuin vaikkapa Wetterillä. Ja ettei ollut tietoa tarkoitti sitä että kun autoon lyötiin Volvon softaan kiinni niin ei näyttänyt raja-arvoja. Mutta mekaanikko oli ottanut toisen mallin jossa sama laatikko ja awd tiedoista nuo arvot. Vaikea kuvitella että Volvolla olisi erilaiset lisenssit Vidasta/uudemmista softista liikkeille jotka myyvät Volvoa ja jotka vain huoltaa niitä.
Pääasia että auto tuli kuntoon :)
-
Opetan laatikon ajotyylini mukaisesti aina laiskaksi, mutta se on toiminut koko kesän ryskäämättä. Poikkeuksellisesti ajoin kaksi nopeata noin 2 h:n moottoritiematkaa vauhdikkaasti ja hieman kaahaamalla. Näiden jälkeen laatikko ryskäsi miltei joka kerta kun N -> D. Myös laatikon äänet voimistuivat hiljaa ajaessa.
Englantilaiselta foorumilta luin sopeutusohjeen, jossa tyhjäkäynnillä, jalka jarrulla siirretään 20 kertaa vaihdetta R->N->D->N->R->N->D jne pitäen keppi kussakin asennossa noin 5 sekuntia.
Nyt laatikko toimii sivistyneesti, mutta en tiedä vielä kuinka pitkään.
Toinen ohje oli: N<->D edestakaisin 10kertaa ja N<->R edestakaisin 10 kertaa. 5 sekuntia kussakin asennossa.
-
Opetan laatikon ajotyylini mukaisesti aina laiskaksi, mutta se on toiminut koko kesän ryskäämättä. Poikkeuksellisesti ajoin kaksi nopeata noin 2 h:n moottoritiematkaa vauhdikkaasti ja hieman kaahaamalla. Näiden jälkeen laatikko ryskäsi miltei joka kerta kun N -> D. Myös laatikon äänet voimistuivat hiljaa ajaessa.
Englantilaiselta foorumilta luin sopeutusohjeen, jossa tyhjäkäynnillä, jalka jarrulla siirretään 20 kertaa vaihdetta R->N->D->N->R->N->D jne pitäen keppi kussakin asennossa noin 5 sekuntia.
Nyt laatikko toimii sivistyneesti, mutta en tiedä vielä kuinka pitkään.
Toinen ohje oli: N<->D edestakaisin 10kertaa ja N<->R edestakaisin 10 kertaa. 5 sekuntia kussakin asennossa.
Jos tuota sopettamista kokeilisi Englantilaisen foorumin ohjeiden mukaisesti, niin pitääkö laatikko olla ajettu lämpimäksi, vai tehdäänkö se kylmälle laatikolle?
Oma XC70 D3 AWD -11 alkoi myös satunnaisesti nykäistä liikkeelle lähdettäessä P->D tai R->D.
-
Täällä kanssa ilmoittautuu yksi jysähtelevä V60 D4 AWD -15. Mittarissa tällä hetkellä 164tkm. Laatikon öljyt on vaihettu kaksi kertaa auton historian aikana.
Kesän tullen huomasin että laatikko välistä jysähtää voimakkaasti P ->D ja R->D vaihdoilla kun öljyt on ajettu lämpimäksi. Muuten kyllä laatikko pelaa oikein.
Huomenna olisi tarkoitus mitata laatikosta paineita niin kerron tänne miten kävi.
Edit: Mittaus meneekin ens viikolle... Muuten alustavasti juttelivat että jos tiivisteet joudutaan vaihtamaan niin minun tapauksessa volvo tulee 50% vastaan.
-
Automaatin painevuodot on siis kostautumassa hyvinkin yleiseksi ja tyypilliseksi Volvoissa. Ratkaisuksi löytyy öljynvaihdon ja sopeutuksen jälkeen vain laatikon avaaminen ja tiivisteiden vaihto(ko)? Onko kenenkään laatikko hajonnut rykimisestä, vai onko tämä vain epämiellyttävä ominaisuus?
-
Automaatin painevuodot on siis kostautumassa hyvinkin yleiseksi ja tyypilliseksi Volvoissa. Ratkaisuksi löytyy öljynvaihdon ja sopeutuksen jälkeen vain laatikon avaaminen ja tiivisteiden vaihto(ko)? Onko kenenkään laatikko hajonnut rykimisestä, vai onko tämä vain epämiellyttävä ominaisuus?
Välillä jysähtelee vaikka on tiivisteet vaihdettukin. Tosin aniharvoin. Varsinaisesti sen tiivisteiden vaihdon kai tulisi korjata jysähtävät alasvaihdot jotka minulla tosiaan korjaantuivatkin.
-
Välillä jysähtelee vaikka on tiivisteet vaihdettukin. Tosin aniharvoin. Varsinaisesti sen tiivisteiden vaihdon kai tulisi korjata jysähtävät alasvaihdot jotka minulla tosiaan korjaantuivatkin.
Okei. Alasvaihdot eivät ole nykineet. Yhdysvaltalaisveljet ovat sitä mieltä, että ainoa oikea fiksaustapa olisi venttiilikoneiston vaihtaminen.
-
Jos vaihteet pamahtelee D-asennossa ajaessa niin silloin taitaa olla venttiilikoneisto ainoa vaihtoehto. Minusta eri asia pamahtelut kun kytketään D-vaihde.
-
Noniin täälläkin alkoi auto jysähellä, mutta vain silloin kun jarrun vapauttaa ja yrittää lähteä liikkeelle. Niin eipä liiku vaikka kaasua laittas hivenen. Sitten kun lähtee niin kauhea jysähys. Mikähän lienee syynä? Muuten laatikko vaihtaa nätisti pykäliä. Viime talvena on kaikki öljyt vaihettu laatikkoon ja perään, jolloin myös sopeutukset tehty. kettumainen ominaisuus ainakin liikennne valoista lähtiessä. hmm. voisko jarrut hirttää?
Eipä ole jarruvika :( jotain muuta, mutta mitä? arvauksia? tietoa?
Edit. Jarrun asento tunnistin.
Voisitko selventää, että oliko sulla vikana vain jarrun asentotunnistin? Jos oli, niin paljonko makso korjaus ja mikä osanro?
-
Jos vaihteet pamahtelee D-asennossa ajaessa niin silloin taitaa olla venttiilikoneisto ainoa vaihtoehto. Minusta eri asia pamahtelut kun kytketään D-vaihde.
D-vaihteelle laitettaessa voi pamahtaa uusillakin tiivisteillä. Kokemusta on.
Ei siis liity tiivisteet siihen asiaan
-
Minulla samaa vikaa (xc60 -12 d5 awd), kävi ensin sopeutuksessa, vika pysyi pois 2kk, sitten sama alkoi uudestaan. Nyt on tehty tiivisteen vaihto, ei tullut kuntoon, sopeutus uudelleen, eikä vieläkään ja nyt odottaa venttiilikoneiston vaihtoa.
Oireena vaan lämpimänä jysähdys D:lle kytkettäessä.
-
Minulla samaa vikaa (xc60 -12 d5 awd), kävi ensin sopeutuksessa, vika pysyi pois 2kk, sitten sama alkoi uudestaan. Nyt on tehty tiivisteen vaihto, ei tullut kuntoon, sopeutus uudelleen, eikä vieläkään ja nyt odottaa venttiilikoneiston vaihtoa.
Oireena vaan lämpimänä jysähdys D:lle kytkettäessä.
auts. Kuka maksaa lystin?
-
auts. Kuka maksaa lystin?
Auton oston yhteydessä ostettu vakuutus.
-
mulla oli sama oire, heinäkuussa öljynvaihto ja sopeutus. Vielä pelaa hyvin. kop, kop
-
Minulla samaa vikaa (xc60 -12 d5 awd), kävi ensin sopeutuksessa, vika pysyi pois 2kk, sitten sama alkoi uudestaan. Nyt on tehty tiivisteen vaihto, ei tullut kuntoon, sopeutus uudelleen, eikä vieläkään ja nyt odottaa venttiilikoneiston vaihtoa.
Oireena vaan lämpimänä jysähdys D:lle kytkettäessä.
2012 mallissako vielä on vaihdettava koneisto? Olen ollut siinä käsityksessä että näissä uudemmissa ei ole samallalailla vaihdettava kuin aiemmissa. Siksi vaihdetaan tiivisteet
Auton oston yhteydessä ostettu vakuutus.
Saitko jo korvauspäätöksen? Minullakin oli moinen vakuutus ja hajosi keskuslukon ohjainboxi heti auton ostettuani. Päätös oli että "Ei korvata". No myyjäliike (tai maahantuoja) maksoi viulut sitten
-
Tuosta pelkästään D-vaihteelle kytkiessä kolahduksesta kärsin itse. Muut vaihdot ja liikkeellelähdöt ok. Autolla ajettu 215tkm nyt, ja öljyt vaihdettu 3 kertaa. Viimeisen kerran keväällä kilometrien ollessa 205 tkm. Autona siis XC60 D5 2011
Löysin täältä ''sopeutusohjeen'' jossa tulee vaihdetta vaihtaa D -> N -> D -> N -> D jne jne. 5 sek per vaihto keppi samassa asennossa.
Noin 10 kertaa meni niin vaihdot alkoivat pehmenemään ja nytkähdys poistui sitten kokonaan.
Tosin tein tämän vasta eilen, mutta nyt jo vuorokausi ilman nykäisyjä.
Toivotaan parasta.
-
2012 mallissako vielä on vaihdettava koneisto? Olen ollut siinä käsityksessä että näissä uudemmissa ei ole samallalailla vaihdettava kuin aiemmissa. Siksi vaihdetaan tiivisteet
En tiedä, näin minulle sanottiin, että seuraava vaihtoehto on se.
Saitko jo korvauspäätöksen? Minullakin oli moinen vakuutus ja hajosi keskuslukon ohjainboxi heti auton ostettuani. Päätös oli että "Ei korvata". No myyjäliike (tai maahantuoja) maksoi viulut sitten
Käsittääkseni kyllä. On sitä vikaa tutkittu jo kesästä asti.
-
Kannattaa kokeilla nimimerkki jyskyed:n kertomaa vaihteiston sopeutusta. Itse olen käyttänyt sitä menestyksellä. Laatikko ei ole paukkunut sen jälkeen kun kuukausia sitten siten sopeutin.
Se on helppo: edestakaisin N ja D välillä 5-10 kertaa. Kerta kerran jälkeen nykäys pienenee ja lopulta lakkaa nykimästä. Sen voi tehdä koska vain, vaikka valojen vaihtumista odotellessa.
-
Kannattaa kokeilla nimimerkki jyskyed:n kertomaa vaihteiston sopeutusta. Itse olen käyttänyt sitä menestyksellä. Laatikko ei ole paukkunut sen jälkeen kun kuukausia sitten siten sopeutin.
Se on helppo: edestakaisin N ja D välillä 5-10 kertaa. Kerta kerran jälkeen nykäys pienenee ja lopulta lakkaa nykimästä. Sen voi tehdä koska vain, vaikka valojen vaihtumista odotellessa.
Ei ollut mulla vaikutusta, vaikka tätä kokeilin :(
-
Englantilaisella Volvo foorumilla oli kommentti, että vaatii joskus parikymmentä vaihtoa.
-
Tutkailin eilen tuota sopeutusta netin syövereistä. Löyty juttu, en muista mistä, niin N-D kombinaation kanssa voi tehdä siten että ottaa sykliin mukaan pakin. Samaisessa jutussa oli ajaessa suoritettava sopeutus joka ei ihan helppo ole tehdä kun vaatii tarkkuutta monessa mielessä. Tapa oli hiukan sama kuin zf-laatikoille ellen väärin muista.
Ehkä on alkava harmi nykyisessä kulkuneuvossa. Sillä tutkailin etukäteen mahdollisuuksista toimenpiteistä.
Niin olipa tässäkin topikissa mainittu tuon pakin mukaan otto tuossa kombinaatiossa.. Nyt huomasin..
-
Onko vaihteistosi 6v vai uudempi powershift? Oliko huuhteluhuolto minkä hintainen teetättää?
JES...VMS-racing kangasala((volvo erikois liike)) teki eilen tehtävänsä...ja autto tosiaan kaikki viat hävis...laatikon huuhtelu((yli puoltuntii huuhtolaite ja kone rulla vaihde päällä))sitten laatikon nollaus ja uudet säädöt...rauhallinen koejao ja nyt toimii....huoltomies sano et tosi kovaa löi tai paukahti kun D laitto....nyt ei edes huomaa.....kiitos viskarille...
-
Ei XC60 dieseleissä ole powershiftiä käsittääkseni. Vain 6v ja uudempaa 8v geartronicia.
Onko vaihteistosi 6v vai uudempi powershift? Oliko huuhteluhuolto minkä hintainen teetättää?
-
Aina oppii uutta
-
2012 mallissako vielä on vaihdettava koneisto? Olen ollut siinä käsityksessä että näissä uudemmissa ei ole samallalailla vaihdettava kuin aiemmissa. Siksi vaihdetaan tiivisteet
Nyt on vaihdettu laatikkoon venttiilikoneisto ja näyttäisi siltä, että vika on korjattu. :)
-
Nyt oli Volvolla uutta softaa näihin laatikoihin. Kesällä tuosta oli mekaanikon kanssa puhetta ja silloin Volvo oli kertonut että tulossa korjaus koviin vaihtoihin. Oli myös tullut päivitystä etututkaan ja pariin muuhun moduuliin.
-
Nyt oli Volvolla uutta softaa näihin laatikoihin. Kesällä tuosta oli mekaanikon kanssa puhetta ja silloin Volvo oli kertonut että tulossa korjaus koviin vaihtoihin. Oli myös tullut päivitystä etututkaan ja pariin muuhun moduuliin.
6-vaihteiseen TF-80SC, 2005->?
-
6-vaihteiseen TF-80SC, 2005->?
Vai olisko tuohon saman laatikon 2. generaatioon, eli 2011--> :idiot2:
-
Vai olisko tuohon saman laatikon 2. generaatioon, eli 2011--> :idiot2:
Tämä todennäköisesti kun tuli tuohon omaan päivitys joka on 2014 mallia.
-
Tämä todennäköisesti kun tuli tuohon omaan päivitys joka on 2014 mallia.
Mulla kans 2014 (rekisteröity 5/2014) ja joulun alla kävi huollossa. Laatikon päivityksestä ei mainintaa. Huollatin tosin myös maaliskuussa jolloin saattanut jotain softaa mennä. Toissakesänä koko laatikko käytettiin halki ja voitu päivittää jo silloinkin(?)
-
Milloin tuli tuo gen2 laatiikko? Onko vikoja enemmän noissa gen2 laatikoissa?
-
Milloin tuli tuo gen2 laatiikko? Onko vikoja enemmän noissa gen2 laatikoissa?
Heh, näissä 6 vaihteisissa ongelmatonta generaatiota olekaan.
-
Vaihdoin 2011 mallin 2017 malliin. Laatikon käytös kaikinpuolin sivistyneenpää, vaihdot nopeampia eikä kylmänäkään nypäytä 2-3 vaihdossa. Ajokilsat suurinpiirtein samat. Joitain muutoksia on varmasti tehty. Öljynpainetta nostettu ?
-
Heh, näissä 6 vaihteisissa ongelmatonta generaatiota olekaan.
Jokseenkin samaa mieltä. :2funny: Tuttavapiirissä kun näitä 6-vaihteisia on useampi (molempia generaatioita), niin lähes kaikilla on jotain ongelmaa, tai sitten on koko laatikko vaihdettu.
-
Mulla kans 2014 (rekisteröity 5/2014) ja joulun alla kävi huollossa. Laatikon päivityksestä ei mainintaa. Huollatin tosin myös maaliskuussa jolloin saattanut jotain softaa mennä. Toissakesänä koko laatikko käytettiin halki ja voitu päivittää jo silloinkin(?)
Mulla kävi kesällä pajalla kun mittasivat paineet. Silloin sanoivat että tuloillaan softapäivitys jossa Volvo mainitsee että korjattaisi kovaa vaihtamista tai mikä olikaan tarkkasanamuoto. 7.1.2020 oli oma pajalla ja silloin tuli laatikkoon päivitys.
-
Mistä sen tietää / saa helpoiten selville, onko gen1 vai 2? Itsellä 2011 xc60d5, niin liekö tuossa sitten jo päivittynyt..?
-
Volvon automaattilaatikkoöljyn purkissa lukee että vuosimallista 2010 ja uudemmat sopii uudempi AW1 öljy.
-
Mulla oli edellisessä XC60 D5 2010 mallisessa jo tuo AW1 -luokitus.
-
Mulla kävi kesällä pajalla kun mittasivat paineet. Silloin sanoivat että tuloillaan softapäivitys jossa Volvo mainitsee että korjattaisi kovaa vaihtamista tai mikä olikaan tarkkasanamuoto. 7.1.2020 oli oma pajalla ja silloin tuli laatikkoon päivitys.
[/quote
Onko ollut päivityksestä hyötyä ::)
-
Mulla kävi kesällä pajalla kun mittasivat paineet. Silloin sanoivat että tuloillaan softapäivitys jossa Volvo mainitsee että korjattaisi kovaa vaihtamista tai mikä olikaan tarkkasanamuoto. 7.1.2020 oli oma pajalla ja silloin tuli laatikkoon päivitys.
Onko ollut päivityksestä hyötyä ::)
Ei ole minusta enää suuremmin paukutellut.
-
Onko ollut päivityksestä hyötyä ::)
Ei ole minusta enää suuremmin paukutellut.
Hyvä juttu jos auttaa! 8)