Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sebastian1 - 30.06.2019, 17:00:19
-
Muutama viikko sitten kesälomareissuun lähtiessä Volvo alkoi temppuilemaan.
Autosta katosi tyhjäkäynti, käy ihan siististi hetken ja sitten sammuu. Vaihtamisesta (manuaali) tuli nykivää kun kaasu reagoi kulmikkaasti. Cruise katosi toiminnasta. Vetoja ei oikein tuntunut olevan. Antoi Torguella koodit 0171 ja 1651. Käynnistyksen yhteydessä ilmoitukset pakokaasuista ja jarruista. Oireet siis päälle kun hetken ajaa ja auto lämpeää. No, minä ajattelin että cem-vikahan se. Boksi meni Sercap:lle ja laitoin eilen uuden tilalle.
Hommahan korjaantui, osittain. Ilmoituksia ei enää tule, mikään valo ei pala missään vaiheessa. Mutta kun autolla ajaa hetken niin samat oireet. Ei käy tyhjäkäyntiä, kaasun toiminta nykivää ja cruise ei toimi.
Olisiko tässä nyt kuitenkin kaasuläppäkotelovika? Autollahan on ajeltu jo 510tkm. Tänään täräytin aamulla käymään. Toimii hetken ok, ei koodeja. Sitten lämpenee, koodi 1651 ja ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Kaasun käyttäytyminen tosi kulmikasta. Mitään valoa ei vilkauta. Autoon on tehty perushuolto vasta 1tkm sitten, tulpat, kaikki nesteet, kaikki suodattimet.
Huoltaako näitä joku? Entä onko noista ebayssa myytävistä kellään kokemusta?
-
Mikä vuosimalli?
-
vm. 2001, Magneti Marellihan siellä nököttää.
-
Halvin on putsata kotelo niin tiivisteen sekä putsaus aineen vain tarviaa. Voi auttaa tai jos ei niin toista marellia sitten tilalle ja hinnakkaampaa riippuen ottaako käytetyn vai peruskorjatun.
Joskus ennen samppasport on kai noita korjaillut mutta mitä nyt sivuja selasin ei ollut mainintaa Volvo elektroniikan ( cem, abs, valokatkaisija jne) korjausten kohdalla.
-
Siellä yksi ohje, kommenteissa suositellaan kaasuttimenputsausainetta bräkleenin sijaan. Ei pitäisi olla vaikea homma, 90-luvun volvoon olen tuon tehnyt.
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189 (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189)
Oireet olisi aika kaasuläppämäiset kieltämättä jos jarruvikaa ei enää tule.
-
Kotelo on putsattu ja uusi tiiviste laitettu muutama tuhat kilsaa sitten, samalla kun vaihtui alipaineletkuja. Ei tuolloin oireillut eikä ollut kovin likainen.
https://atech2.se, noilla hintaa siellä 235€ kieppeillä, saksan pojat pyytää (ecu.de) 180€, täytynee kokeilla tuota kautta hommaa
Miten ihmeessä se cruisen katoaminen tuohon mahtaa linkittyä?
-
Viime vuonna mullakin kaasuläppä vaihtui uuteen. Ensimäinen oire oli kun motarilla cruise hyppäs pois päältä eikä enää kytkeytynyt. Ja seuraavana aamuna auto sitten meni nilkutus moodiin.
Vie volvolle kaasuläppä remonttiin hinta vaihdettuna ohjelmoituna 600-700eur. Niin itsekkin tein.
-
Jos on koodit luettu vaan torquella, siellä voi olla piilossa vikakoodeja jotka näkyisi Volvo-spesifisellä lukijalla https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0)
-
On nämä Volvot (ensimmäinen itsellä) veikeitä pelejä.
Tiistaina sitä töiden jälkeen pähkäilin. Kotelohan tuohon on joskus vaihdettu.
Nappasin IMM piuhan irti ja kokeilin. Antaa luonnollisesti koodit P0102 ja P0113. Mutta kas kummaa se toimii. Ei sammu tyhjäkäynnillä, eikä rytkäytä vaihtaessa. Ajellut nyt noin testimielessä n.150km ja vika ei tuu päälle. Pakko kai se on uskoa.
Maanantaina pääsen hakemaan orkkis Denson siihen. Samalla reissulla sitten koodien luku merkkiliikkeessä. Sittenhän tuo varmistunee.
-
Kaverin fordikaan käynnistynyt ennenkuin imm otettiin irti. Imm puhdistus auttoi. Se irti auto käy suojakartoilla enkä ajaisi turhaan niin.
-
Joo, näin se on.
Täytyy viikonlopun ajelut ajaa muilla vehkeillä. Maanantaina sitten uusi osa tilalle ja koodit ulos.
-
Uudella imm ajeltu moitteita muutama tonni. Käy ja kukkuu.
Mutta eihän tämä olisi oikeaa autoharrastusta jos ei uusi vika olisi löytynyt.
Nyt koodi nakutustunnistimelle. Siellä se imusarjan alla piileskelee.
Onnistuuko tuo alakautta vaihto vai onko otettava imusarja irti?
-
Nyt koodi nakutustunnistimelle. Siellä se imusarjan alla piileskelee.
Onnistuuko tuo alakautta vaihto vai onko otettava imusarja irti?
Yläkautta vaihto. Flektin irrottamalla saa hyvin tilaa, ilman irrotusta on aika ahdas väli. Imusarja pitää irrottaa vain jos haluaa kääntää momentilla kiinni.
Uutta anturia ei saa ja käytetytkin alkaa olemaan harvassa, koska niitä hajoaa silloin tällöin.
-
Ilmeisesti se ei ole hirveän tarkka momentista kun 850:een kiinnitin sen kiristämällä käsituntumalla onnistuneesti huohotinrempassa. Hieman hankalassa kulmassa siinä se kyllä oli vaikka imusarjakin oli irti.
-
Viime kesänä vaihdettu Denson IMM taitaa taas sekoilla. Pieniä nykäisyjä silloin tällöin jotka kaikki poistuvat jos koittaa piuha irti. Laitoin AutoDocille siitä rekkulan ja ostin tilalle halvimman mahdollisen (Ridex) kokeiltavaksi. Kummaa on, että auto pelaa ihan ok mutta antaa silti Pakokaasuja, huolla heti tekstiä. Vielä en katsonut mitä koodeja siellä on kun obd-lukija on toisessa autossa.
Voiko tuo IMM kajahtaa siihen kun tuossa oli se imuilman esilämmitys hajalla? Jatkuvasti kuumaa kunnes imulämmöistä huomasin sen.