Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 14.10.2011, 16:41:50
-
Tuo ratti heiluu niin pysty kuin sivusuunnassakin. Montuissa ajaessa käy aika kolina ku ratti heiluu.
Onkos kukaan yrittänyt tuota kiristellä?
Rattiakseli on kojelautarungossa kiinni ilmeisesti kannattomilla pulteilla (näin jostain luin ja olen niitä kantoja katellutkin sieltä alakautta).
Onko vastapuolella samanlainen kanta vai onko kierteet vastaraudassa? Onnistuuko jos dremelillä tekee kannattomaan kantaan loven talttaruuvaria varten?
-
en ole kuullut että sieltä ois löysä,mutta konehuoneen puolelta nivelestä pultti löysälle ja toinen painaa rattia alaspäin eli eteenpäin silloin saa akselista löysät vex,ja sitten tietysti pultti takas kiinni,näillä oon saanut akselin kolinan pois. :hello:
-
Ne kannattomat ruuvit lähtee kyl puukon kärjelläkin tai terävällä ruuvvarilla. Tietty jos saa loven tehtyy niin helpommalla pääsee. Ei ne kauheen kireessä ole edes.
-
Kyllä väljys kabiinin puolella on.
-
Se rattiakselihan on kii sellases tukiraudas, olisko se päässy löystyyn. Ihmettelen jos on. Kun vetelee verhoilut pois ja heiluttelee niin vikakohtakin selviää.
-
ettei olisi se akselin "haitari" murtunut. ???
-
En nyt käyny uudestaan tutkimassa kun sitä pari viikkoa sitten ihmettelin, mutta...
Eli ku verhoilut ja ratin ympärysmuovit poistaa, rattiakselia (käytän nyt nimitystä rattiakseli, joka käsittää kaiken siinä kiinni olevan virtalukkoineen päivineen) alapuolelta katsoessa, on se koko härdelli kiinni kojelaudan tukiraudoissa parilla messingin-värisellä kannattomalla ruuvilla/pultilla (siis, jos ne nyt on pultteja eikä niittejä). Ja ne on löysät. Koko höskä heiluu vasemmalle, oikealle, ylös ja alas.
Eli kysymykseni kuului, että onko ne pultteja ja saako kiristettyä miten? Onnistuisikohan tehdä dremelillä talttaruuvarille uran, mutta jos vastapuolella on samanlainen kannaton kanta, ei kiristys onnistu. Vai oisko vastapuolella vain kierteet kojelaudan tukiraudoissa?
-
En nyt käyny uudestaan tutkimassa kun sitä pari viikkoa sitten ihmettelin, mutta...
Eli ku verhoilut ja ratin ympärysmuovit poistaa, rattiakselia (käytän nyt nimitystä rattiakseli, joka käsittää kaiken siinä kiinni olevan virtalukkoineen päivineen) alapuolelta katsoessa, on se koko härdelli kiinni kojelaudan tukiraudoissa parilla messingin-värisellä kannattomalla ruuvilla/pultilla (siis, jos ne nyt on pultteja eikä niittejä). Ja ne on löysät. Koko höskä heiluu vasemmalle, oikealle, ylös ja alas.
Eli kysymykseni kuului, että onko ne pultteja ja saako kiristettyä miten? Onnistuisikohan tehdä dremelillä talttaruuvarille uran, mutta jos vastapuolella on samanlainen kannaton kanta, ei kiristys onnistu. Vai oisko vastapuolella vain kierteet kojelaudan tukiraudoissa?
vastapuolella on kierteet juuri siinä tukiraudassa.
-
Eli loven teko ja kiristys pitäs onnistua. Täytyypi kokeilla.
-
Vaiha samalla ne ruuvit sitte normaalihin jos joskus tarttee tehä remonttia. Jos ne tosiaan on löysällä nii lähtee varmaa ihan pyörittämällä sormin irti ku eivät muutenkaa oo kovin tiukas.
-
Ei tyhmempi idea... hävettää myöntää, että mietiskelin miten hitossa saan ne kiristettyä ku hyvää ruuvarihahloa on hankala tehdä. Yleensä ruuvari alkaa vaan lipsua, ku hahlo on pohjalta kovera eikä "teräväkulmanen". Mut tosiaan voipi olla niin löysät, et lähtee jopa sormin, jollei oo lukitetta. Aivot vetäny viime aikoina vähän tyhjää :idiot2:
-
Noiden kannattomien pulttien irrotteluun on hyvä tapa: terävällä tuurnalla ensin lyödään pultin kantaan johonkin reunaan piste (ei kuitenkaan niin reunaan, että kiilautuu johonkin) ja sitten sillä samalla tuurnalla naputetaan sitä pistettä käyttäen pultti pyörimään. Sitten lyödään ykköspisteen vastakkaisella puolelle toinen piste, jolloin kahdella piikillä saa pyöritettyä pultin pois. Eivät yleensä ole lainkaan piukassa nämä ns. virtalukkopultit, pitää vaan kopauttaa liikkeelle.
Itse olen niihin tehnyt kantoja siten, että kiertää irrotettuun pulttiin pari mutteria, ruuvipenkkiin kiinni ja rautasahalla hyvä isolle lattapääruuvarille sopiva kanta. Saa vähintään yhtä piukkaan, kuin mitä alunperin ovat olleet.
-
No mitä suotta käyttää rautasahaa ku miljoonalaatikosta voi kaivaa sopivat ruuvit tilalle? Ihan normi kierre nois oli muistaakdeni, tosin melko pitkiä taisivat olla.