Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Raantane - 26.07.2019, 14:50:25
-
Hei. Kertokaas te viisaammat Volvo ihmiset tietämättömälle.
Kyseessä v70 98 vuosimallia 2.4L.
Hukkaa nestettä ajossa. Ei näy selviä vuotoja ylhäältä eikä alhaalta. Ei näy kermaa öljyssä eikä paisarissa. Paisarissa haisee ehkä hitusen bensa ja pakokaasut haisee hieman makealle. Eli eikös tämä viittaisi että nesteet pääsee kannen tiivisteen välistä sylinteriin/pakoputkeen?
Paisarissa ei kuitenkaan "kupli" kun auto on tyhjäkäynnillä. Ja lämmityslaitteen alla oleva matto tuntu kuivalta. Onko vielä jotain spesiaalipaikkoja mitä kattoo ennen kun ruvetaan nostaa kantta pois? Kiitos jo etukäteen ja pahoittelut jos on jo samanlainen julkaisu tai väärässä paikassa tai väärä kirjoitusasu ja kaikesta muusta mistä voi mielensä pahoittaa
-
Noh, "näkymättömiä" vuotopaikkoja on kuumassa bensakoneessa monia. Esim. syyläri voi vuotaa kuumana niin, ettei vuoto näy (höyrystyy/kuivuu heti, muttei välttämättä värjää). Paisarin pohjasta lähtevä letku voi tihmiä, kennon meno/paluu konehuoneen puolella voi tulipellissä falskata.
Mikäli auton saisi osaavalle pajalle, jolla vehkeet tehdä seuraavaa, niin saisi varmasti diagnosoitua mahdollisen tiivistevuodon:
- Kytketään jokaiseen sylinteriin kerrallaan paine tulpanreijästä ja tarkkaillaan esim. rullamitalla nesteen tasoa paisarissa. Paineistettavan sylinterin täytyy olla sytytyskohdassa (YKK)
- Kytketään pieni paine paisuntasäiliöön ja etsitään vuotokohtaa
Joskus nämä vuodot on todella rasittavia ja vaikeita löytää.
Paljonko nestettä häviää? Esim. Paisuntasäiliöllinen/XXXXkm? Paljonko moottorilla on ajettu?
-
Meidän Veeseteinkympissä ajan mittaan hävisi jäähdytinestettä ja syynä oli se että alavesiletku tiputteli syylärin juuresta pikkuhiljaa. Se homma selvisi klemmaria kiristämällä.
Itse lähtisin ettimään vuotoja ensin vesiletkuista ja jäähdyttimen kennosta ennen kuin irrottaisin kannen. Pakokaasun hajuun voi vaikuttaa esim. huono katalysaattori
-
Tälle piste sama oli mullakin nyt tosin syylärin pääty mehii