Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Maco1314 - 27.07.2019, 14:00:58

Otsikko: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 27.07.2019, 14:00:58
Testeri ilmoittaa kaasuläppä vikaa ja mittaristossa palaa oranssikolmio. Purin ja puhdistin kotelon oli kyllä puhdas muutenki. Joskus vaihdettu kotelo liittimistä päätellen. Käynti ja ajo normaali myös tyhjäkäynti normaali. Muuten ei tosiaan huomaa mitään vikaa autossa paitsi kolmio palaa. Mikähän vikana.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: anssi68 - 27.07.2019, 14:26:47
Jos on magneti-marellin kotelo, niin saattaa olla sisäinen vikakin tuossa surullisen kuuluisassa kotelossa.
Hakuun "volvo kaasuläppäkotelo" niin alkaa tulla tietoa..
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: harald - 27.07.2019, 15:16:55
Testeri ilmoittaa kaasuläppä vikaa ja mittaristossa palaa oranssikolmio. Purin ja puhdistin kotelon oli kyllä puhdas muutenki. Joskus vaihdettu kotelo liittimistä päätellen. Käynti ja ajo normaali myös tyhjäkäynti normaali. Muuten ei tosiaan huomaa mitään vikaa autossa paitsi kolmio palaa. Mikähän vikana.

Hi
millä testerillä vikakoodit  luettu? minkä vikakoodin antaa kaasuläpästä?
,,,Volvon merkkiliikkeessä on on oikeat laitteet millä vika voidaan paikallistaa.
tosin siitä joutuu maksamaan mutta ei tarvitse arpoa missä vika piilee.

tässä linkissä minun kärryn mangneti marelli kaasuläpän ongelman korjaus.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109600.0

Tämän verran se maksoi:
-vikakoodien luku merkkiliikkeessä 65€
-uusi tehdaskorjattu läppäkotelo + tiiviste +vaihto +kotelon ohjelmointi 620€
,,,nyt kärry toimii tosi hyvin

Tsemppiä

Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 27.07.2019, 16:08:57
Icarsoftilla, tarkemmin en osannut lukea muutaku kaasuläppä kotelo.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: harald - 27.07.2019, 16:43:41
Icarsoftilla, tarkemmin en osannut lukea muutaku kaasuläppä kotelo.

Hi
no ei tuon tiedon varassa voi määritellä mikä mättää.
,,,minun mielestä sinun pitäisi käväistä merkkiliikkeesä luetuttamassa vikakoodit jos haluat faktaa tietoa,ja sen jälkeen päättää mitä korjataan vai pannaanko kärry kiertoon.

minun tapauksessa kärry on ajettu alle 200tkm joten kanntti korjata.

Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 27.07.2019, 17:31:33
Niin tosiaan kun käytin kaasuläppäkotelon johdot irti, mittariston kolmiovalo sammu mutta tuli takas muutaman km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: harald - 27.07.2019, 17:54:42
Niin tosiaan kun käytin kaasuläppäkotelon johdot irti, mittariston kolmiovalo sammu mutta tuli takas muutaman km ajon jälkeen.

Hi minkähän verran autollasi on ajettu? (Suomi auto vai tuonti kärry)tuontiautojen mittarilukemaan en luottaisi.
päätä itse mitä haluat autollesi tehdä ja maksaa siitä
,,,jos siellä on vikaa niin ei tuo liittimien runkkaaminen mitään auta,vikakoodi palaa sen takia kun järjestelmä ei toimi oikein.


Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 27.07.2019, 18:23:49
350tkm rullattu, meinasin sitä et läppävialta vaikuttaisi kun valo sammuu kun johdot käyttää irti.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: harald - 27.07.2019, 18:49:03
350tkm rullattu, meinasin sitä et läppävialta vaikuttaisi kun valo sammuu kun johdot käyttää irti.

Hi
nyt on asia sillä viisiin,että lueta vikakoodit Volvon merkkiliikkeessä ja postaa ne tälle foorumille.
muuteen ei voi auttaa.

Tsemppiä
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 27.07.2019, 18:58:15
Näin täytyy tehä
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: kupari s40 - 28.07.2019, 00:09:03
Emännän -01 S60 ainakin saanu icarsoftilla koodit joiden mukaan mm puola, imm ja vaihdelaatikon amturiviat  on osunuti ihan täsmälleen  kohdalleen ilman.merkkiliikkeen testeriä.
Nuo samat koodit antoi tuossa laatikon antureiden kohdalla myös kaverin omistaman korjaamon Delphi Pro sekä lisäksi lankomiehen kanssakin hänen  omatyöpäivänä  työnantajansa  Delphi Prolla joita autokorjaamot aika paljon käyttää. Itse ostin icarsoftin juuri sen takia ettei marmorilla tarvitse käydä lukemassa.

Voihan sen käyttää Volvollakin, uskoisin kuitenkin että ihan samat koodit ja diagnoosin sieltäkin saa kuin olet jo tehnyt eli kotelossa vika.
Nämä marellit tuntuvat olevan aikasen epävarmoja kestoltaan ja odotellaan tässä milloin se emännän autosta tilttaa, nyt 261tkm sillä takana.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 29.07.2019, 17:39:50
Se vaan hämää kun auto käy nätisti ja tehoja on..
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: kupari s40 - 29.07.2019, 20:52:24
Tilapäinen välillä iskevä johto- tai tunnistinvika niin voi herjata vaikkei vielä täysin mitään hyydytäkåän. Noita koteloita ei juuri taideta tutkia, huoltaa eikä kunnostaa enää missään Suomessa, joskus kyllä ollut niitäkin firmoja.

Mittaristovika toinen joka näissä alkaa sytytellä vikavaloja sekä näyttötoiminnot hiljalleen häviää myös ollut.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 01.08.2019, 11:39:19
No nii homma etenee.Eli sain selville et kaasuläppäkotelon vaihdettu purkuautosta samalla numerolla mutta ei ohjelmoitu uudestaan. Millähän onnistu is prosentilla porukka on onnistunut vanhaa ohjelmoimaan.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: harald - 01.08.2019, 17:43:26
No nii homma etenee.Eli sain selville et kaasuläppäkotelon vaihdettu purkuautosta samalla numerolla mutta ei ohjelmoitu uudestaan. Millähän onnistu is prosentilla porukka on onnistunut vanhaa ohjelmoimaan.

Hi
taitaapi ola niin,että tuo romiksesta hankittu läppäkotelo on loppuun ajettu,siellä on sisäinen vika (mekaaninen) ei asitä voi päivityksillä korjata
,,,ei sitä moottorin ohjausta+kaasuläpän yhteistoimintaa voi päivittää
kuin merlliikkeessä.

Kalliista hommaa mutta kuitenkin tarpeellista jos haluaa kärrynsä toimivan OK







Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: kupari s40 - 01.08.2019, 22:15:30
Jos se on täsmälleen samanlaisesta otettu mm moottori, laatikko jne on juuri samanlaiset  kuin sinun autossasi niin kotelo rikki. Pitäisi noitten muuten kyllä toimia ilman uudelleen ohjelmointiakin noilla täsmälleen samanlaisesta kriteereillä, erilaisesta on tehtävä aina ohjelmointi.
Jos eroavaisuuksia ollut luovuttajassa ja omassasi voi ohjelmoinnilla parantua mikäli muuten sisäkaluiltaan on ehjä ollut.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.08.2019, 09:52:59
Jollainhan täällä just vaihdettu samannumeroinen kotelo, poltti vikavaloa kun ei ollut ohjelmoitu, mutta auto toimi ok.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Maco1314 - 02.08.2019, 12:39:40
Kärryhän toimii ihan moitteetta ainoa vika on kolmiovalo palaminen ja vikakoodiks antaa kaasuläpän. Mutta selvis et romikselta vaihdettu läppä mutta ei ohjelmoitu. Saatu kuitenki leima kun ei näytössä lue "Huolla heti".
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: KartanoVole - 19.10.2020, 21:30:10
Mitä tarkoittaa kaasuläpän ohjelmointi? Onko se kaasuläpän vaihdon opetus? Voiko sen tehdä Bosch testerillä? Ja mistä saa toimivan edullisimmin esim 03 2.4T malliin?
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.10.2020, 23:19:44
Yleensä sillä tarkoitetaan että saadaan vaihdettu läppä ihan vaan toimimaan siinä autossa.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Kojontti - 20.10.2020, 20:52:45
-03 pitäisi olla jo Boschin läppäkotelolla, ei tarvitse ohjelmointia. Motonetistä saa jos on kiire ja jollei ole, saksasta saa halvalla...
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Sebastian1 - 22.10.2020, 15:51:09
Testeri ilmoittaa kaasuläppä vikaa ja mittaristossa palaa oranssikolmio. Purin ja puhdistin kotelon oli kyllä puhdas muutenki. Joskus vaihdettu kotelo liittimistä päätellen. Käynti ja ajo normaali myös tyhjäkäynti normaali. Muuten ei tosiaan huomaa mitään vikaa autossa paitsi kolmio palaa. Mikähän vikana.

Miten sen voi liittimistä päätellä?
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Sebastian1 - 22.10.2020, 15:54:01
Hi
millä testerillä vikakoodit  luettu? minkä vikakoodin antaa kaasuläpästä?
,,,Volvon merkkiliikkeessä on on oikeat laitteet millä vika voidaan paikallistaa.
tosin siitä joutuu maksamaan mutta ei tarvitse arpoa missä vika piilee.

tässä linkissä minun kärryn mangneti marelli kaasuläpän ongelman korjaus.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109600.0

Tämän verran se maksoi:
-vikakoodien luku merkkiliikkeessä 65€
-uusi tehdaskorjattu läppäkotelo + tiiviste +vaihto +kotelon ohjelmointi 620€
,,,nyt kärry toimii tosi hyvin

Tsemppiä

Tai sitten näin; Kaasuläppäkotelon uusinta;

Lähetin viime maanantaina iltapäivällä (1.6) oman kotelon tänne; Atech2.se. Posti maksoi 19,90€. Oli perillä perjantaina 5.6 ja sieltä lähti korjattu heti takaisin samana päivänä UPS:lla kun olin laittanut kuitin maksetusta kotelosta, 327€

Kotelo oli minulla kotona keskiviikkona 10.6 aamupäivällä. Mukana uusi tiiviste+asennusohjeet. Kotelo kiinni ja sillä selvä. Antavat takuun kotelolle.

Tätä voi suositella lämpimästi. Homma toimii nopeasti ja sujuvasti. Tommyltä taittuu myös englanti jos toinen kotimainen ei suju.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: KartanoVole - 28.10.2020, 20:10:13
Täällähän näitä on jo kohtuuhinnoilla, onko kokemusta miten pelaa? Autossani on OE numerolla: 3071154, eli on ilmeisesti malli jota ei tarvitse opettaa?

https://www.autonvaraosat24.fi/volvo/v70-ii-sw/14618/12439/kaasulapan-kotelo?fromSearch=1

Vielä ei ole mitään vikakoodia tullut mutta tuntuu että vähän kulmikkaasti toimii eli epäilen että vähän takertelemalla läppä liikkuu. Putsata voisi yrittää mutt voi olla mekaanista kulumistakin.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Sebastian1 - 28.10.2020, 20:56:25
Nuo linkin kotelot eivät ole MagnetiMarelli-koteloita.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Kojontti - 28.10.2020, 21:20:45
Ei olekaan, KartanoVolen auto on uudempi ja boschin kaasuläpällä.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Sebastian1 - 28.10.2020, 21:25:49
Mikä tässä sitten on se ongelma? Jos on Boschilainen niin ei muutakuin uutta kiinni ja kokeilemaan. Enkä ymmärrä mitä ohjelmointia se MM vaatii?
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: KartanoVole - 28.10.2020, 22:08:04
Ei minulla muuta ongelmaa kuin että hyvä tietää tarvitseeko ohjelmoida kun itse meinaan läpän vaihtaa. Jos vaatii ohjelmoinnin/opetuksen niin jostain hommattava sopivat välineet tai tilattava aika sellaiseen paikkaan missä sopivat vermeet löytyy.
Moottorinohjainlaitteiden päivityksissä monilla merkeillä jossain vaiheessa ohjelmointia heiluttelee myös kaasuläppää, ohjainlaite tunnistelee läpältä tulevia signaaleita ja oppii käsittääkseni läppäkohtaiset arvot, siitä lienee kyse.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Kojontti - 29.10.2020, 20:36:16
MM kotelossa on vielä ihan oma äly sisällä, sille pitää ohjelmoimalla kertoa että tässä autossa toimitaan näin...

Boschin kotelossa on askelmoottori ja asentoanturi, ohjaus ja äly täysin ECUlla.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: Sebastian1 - 29.10.2020, 21:54:17
Kyllä vain. Tosin nuo alaan perehtyneet yritykset toimittavat sen uuden osan valmiilla softalla.
Otsikko: Vs: Volvo s60 vm. 01 kaasulappäkotelo
Kirjoitti: sällis60 - 30.10.2020, 07:13:48
Testeri ilmoittaa kaasuläppä vikaa ja mittaristossa palaa oranssikolmio. Purin ja puhdistin kotelon oli kyllä puhdas muutenki. Joskus vaihdettu kotelo liittimistä päätellen. Käynti ja ajo normaali myös tyhjäkäynti normaali. Muuten ei tosiaan huomaa mitään vikaa autossa paitsi kolmio palaa. Mikähän vikana.
Nyt olisi hyvä tsekata vidalla, että millä tavalla kaasuläpän potentiometrit toimivat... Onko niiden välillä eroa ? Epäilen, että toinen näyttää samaa arvoa kokoajan. Tällöin auto kyllä toimii normaalisti mutta kolmio palaa ja ei tule menemään leimalta läpi. Eli joko toinen potentiometri on viallinen tai sitten on sisäinen vika siinä kaasuläpän piirikortissa. Minulta löytyy tarvittaessa se korjaussarja jolla korvataan mekaaninen potentiometri, ei ole pahan vaihtaa mikäli on pientä pellepelottoman vikaa ;-)