Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jorma79 - 15.10.2011, 10:43:12
-
osaisko joku sanoa mikä mättää ku jarruja ilmatessa ilmeni semmonen ongelma että kuskinpuolen taka jarruille ei tule nestettä ku muutama tippa.muihin tulee hyvin ja sain ne ilmattua.
mikä se musta mötikkä on taka akselin etupuolella johon jarruputki tule ja jatkuu letkulla akselin päälle?
-
Mötikkä on takajarrujen paineensäätöventtiilippa. Satula tai ilmausruuvi kuollut? Ilmasitko jarrut oikeassa järjestyksessä?
-
satulat on kaikki uudet.
järjestys?????
-
järjestys?????
niin järjestyksellähän tarkoitetaan sitä että ilmaus aloitetaan kauimmaisesta jarrupääsylinteriä olevasta satulasta, eli ensin oikeasta takapyörästä, sitten vasen taka, oikea etu, vasen etu.
-
niin järjestyksellähän tarkoitetaan sitä että ilmaus aloitetaan kauimmaisesta jarrupääsylinteriä olevasta satulasta, eli ensin oikeasta takapyörästä, sitten vasen taka, oikea etu, vasen etu.
Eipäs olekkaan näin simppeli 140-sarjassa, vaan tulee huomioida 2-piirisyys. Ei ole nyt juuri korjausopasta käsillä, illalla voin ettiä tuon järjestyksen. En kyllä tiiä voiko se tosin vaikuttaa noin paljon...
Eikä vaan oo putket mistään litissä? ;)
-
Eipäs olekkaan näin simppeli 140-sarjassa, vaan tulee huomioida 2-piirisyys. Ei ole nyt juuri korjausopasta käsillä, illalla voin ettiä tuon järjestyksen. En kyllä tiiä voiko se tosin vaikuttaa noin paljon...
Nii olikos 140-sarjassa 2kpl ilmausruuveja per satula? sillonhan se kielttämättä on eri asia se ilmaus... :)
-
Tuliko etusatulan kaikista ruuveista normaalisti nestettä? Jos ei, niin vika on siinä pääsylinterin vieressä olevassa haarotusventtiilissä, missä on myös se varoitusvalon kytkin, jonka varmaan luonnollisesti olet muistanut irrottaa ilmaamisen ajaksi ;)
Jos etupään kaikista ilmausruuveista tuli nestettä normaalisti, niin veikkaisin siinä tapauksessa, että sen temppuilevan takapyörän jarruletku on turvonnut sisäpuolelta niin pahasti, että on ummessa. Tämä aiheuttaa sen, että jos jarrun saa jotenkin ilmattua, niin jarrutettaessa kyseinen pyörä jää jumiin. Tämä letkun tukkoon meneminen saattaa esiintyä myös etupyörissä.
Nii olikos 140-sarjassa 2kpl ilmausruuveja per satula? sillonhan se kielttämättä on eri asia se ilmaus... :)
Itse asiassa etusatuloissa on kolme ilmausruuvia ja takasatuloissa yksi.
-
järjestys?????
1. vasen takapyörä
2. vasen etupyörä, ylempi, sisempi
3. oikea etupyörä, ylempi, sisempi
4. oikea takapyörä
5. oikea etupyörä, ulompi
6. oikea etupyörä, alempi, sisempi
7. vasen etupyörä, ulompi
8. vasen etupyörä, alempi, sisempi
Enpä taas itekkään muistanut tuota varoitusvalon kytkintä. :P
-
Niin, kyllä paineensäätimissä on ollu vikoja; jumissa tai ruostuneet tukkeeseen. Onko niissä säätöpultit säiliön päissä? Ne saa purettua ja herkisteltyä.
-
Kannattaa aloittaa siitä jarruletkusta. Todennäköisempää ja helppo vaihtaa.
-
kiitos vastauksista.
eilen illala aukasin kaikki ilmausruuvit ja polkasin poljinta parikertaa poljinta nii alakohan se tulla sieltä kuskin
puoleltaki.eli sielä oli ilmalukko.pitee oottaa että saa kaverin mukaan nii saa taas yrittää ilmausta.