Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nykyinen volvoilija - 02.08.2019, 16:23:34

Otsikko: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 02.08.2019, 16:23:34
                                                                         Moro!                                                                                                                                                                             

Volvo v50 2.0 d vm.2006 ruiskusuuttimista! Autolla ajettu vajaa 300.000km. Käynnistyminen ilman lämmitystä heikkoa heti kun lämpötila laskee nollan seutuvilla ja alle sen.
Hehkut uudet, ei ollu vaikutusta entisiin verrattuna.Yksi ruiskutussuutin uusittu noin vuosi sitten. Nyt mittasin paluuvuodon suuttimista metrisillä kirkkailla letkuilla, näytti siltä että siitä uudesta suuttimesta tuli paluuvuotoa ja  3 muusta ei juuri lainkaan, sen suuttimen letkuun tuli noin puolen metrin matkalle polttoainetta kun muista ei lähes ollenkaan, muuten auto toimii ihan hyvin muuten, tosin kitkerää hajua havaittavissa pakokaasussa. Sanokaapa asiantuntijat, onko tämä merkki siitä että nuo 3 suutinta vuotavat sylinteriin päin ja pitäis uusia?
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: M141 - 05.08.2019, 13:16:41
Hiukan erikoiselta kuullostaa, että 3 suuntinta oireilisi samalla tavalla. Ei toki mahdotonta. Vaihtoehtona on toki, että tuo 1 vaihdettu on tukossa tai jostain muusta syystä pukkaa enemmän paluulinjaan.

Ohjelmoitiinko suuttimen vaihdon yhteydessä uuden kalibrointiarvo ecuun?

Tein alkukesästä vastaavan testin -05 vuoden reilut 380tkm ajettuun seuraavasti:
6min 45sec tyhjäkäyntiä. Lämmin kone, AC OFF
-27ml syl #4
-32ml syl #3
-32ml syl #2
-30ml syl #1

Eroa siis 18% ääripäissä. Kiinnostaisi vaikuttaako tuo ero suuttimissa vielä esim. kulutukseen? Mitään ongelmaa autossa ei ole, mutta kulutus on aina ollut tankkauksesta laskettuna 5.28-6.5l/100km. Alle 5l on utopiaa tällä yksilöllä. Talvella/alkukeväästä meni pätkäajossa tod näk. eberin vuoksi jopa 7-8l/100km. DPF:ää ei ole koskaan ollutkaan niin ei pitäisi ainakaan ecun polttoluuppi olla syynä.
(https://i.ibb.co/pytCsVy/Mittaus.jpg) (https://ibb.co/pytCsVy)
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 05.08.2019, 21:10:57
Ei ohjelmoitu mielestäni mitään
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: volvotdi - 05.08.2019, 22:24:48
Ei ohjelmoitu mielestäni mitään

Eikä tarvitsekaan. Kun moottori hörähtää käymään niin käykö heti hyvin?
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 07.08.2019, 07:56:49
Kun ulkoilman lämpötila plussan puolella käynti  hyvä heti, mutta kun menee vähän pakkasen puolelle käynti jotenkin sellainen kuin ei joku sylinteri olisi mukana hetken aikaa kunnes tasoittuu.Muuten ok ja kulutus aika pientä.Hehkut tosiaan uudet ja virrat niille tulee ja rele toimii,siitä liittimestä olen mitannut  että jonkun sekunnin antaa virrat herkuille.
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: volvotdi - 07.08.2019, 10:02:55
Pari vaihtoehtoa: Kaasuläppä jumii tai heikko startti tai heikko akku.
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 07.08.2019, 20:59:59
Ei ongelma ole siinä ettei startti hyvin pyörittäis.Sitä vaan olen miettinyt pienilläkin pakkasilla käynnistäessä ilman lämmitystä,että mistä johtuu että vähän aikaa jotenkin "nakuttava" ääni, tuntuu että ei joku sylinteri ole heti menossa mukana .Toki varmaan edullisinta olla välittämättä pikku asiasta,ajella vaan ja käyttää lämmitintä  kun lämpötila laskee nollaan ja alle,  kun ei muuta ongelmaa.
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: sukka - 08.08.2019, 00:36:03
Ei olisi iso homma käyttää tietokoneen päässä ja katsoisi suuttimien korjausarvot. Samallahan tuon uusimman suuttimen myös päivittäisi eculle varmuuden vuoksi.

Jos yksi suutin laskee paluulinjaan selkeästi muita enemmän,niin voisi äkkiseltään kuvitella siellä olevan vikaa/roskaa.
Onko tuo mittaamasi ohivuoto kuitenkin sallitun määrän sisällä vai meneekö yli sallitunkin?
Niistä määristä ja mittausajoista ja koneen lämpötiloista löytyy googlella juttua eri merkeistä reilustikkin.
Otsikko: Vs: Ruiskutussuuttimien paluuvuoto
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 28.10.2019, 17:29:24
Ruiskutus suuttimien yläosassa  omassa autossa numero 5, onko merkitystä kun olisi pari suutinta joissa numero 4, volvossa samanlaisessa olleet, että mikähän merkitys tuolla numerolla, toimiiko?