Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: t4power - 06.08.2019, 18:56:30
-
eli huomasin tuossa ettei tuo start/stop turhake toimi. oon kytkeny sen aina lähtiessä pois päältä varmaan vuoden päivät ja nyt satuin huvikseen sitä koittamaan ni eipäs sammukkaan auto enää. My car valikosta kun sitä katsoo niin ilmoittaa ettei auton sähköjärjestelmä anna sen sammuttaa autoa.
Onko näissä sille systeemille oma akku? Lataako auto sitä akkua aina niinkuin normaaliakin akkua? Oisko se mennyt tyhjäksi käyttämättömyyttään?? Väliä tuolla toimimattomuudella ei sinällään mulle oo kun en sitä käytä ollenkaan. Missähän tuo mahtaa sijaita autossa? Autona siis 2015 V60 D5
-
eli huomasin tuossa ettei tuo start/stop turhake toimi. oon kytkeny sen aina lähtiessä pois päältä varmaan vuoden päivät ja nyt satuin huvikseen sitä koittamaan ni eipäs sammukkaan auto enää. My car valikosta kun sitä katsoo niin ilmoittaa ettei auton sähköjärjestelmä anna sen sammuttaa autoa.
Onko näissä sille systeemille oma akku? Lataako auto sitä akkua aina niinkuin normaaliakin akkua? Oisko se mennyt tyhjäksi käyttämättömyyttään?? Väliä tuolla toimimattomuudella ei sinällään mulle oo kun en sitä käytä ollenkaan. Missähän tuo mahtaa sijaita autossa? Autona siis 2015 V60 D5
Vika on normaalissa akussa, ei tarvitse siihen pikkuakkuun kajota. 4-5 vuotta on normaali kesto akulle, varsinkin jos webastoa on käytetty talvisin. Voi olla ettei huono akku näy mitenkään vielä normaalissa käytössä, mutta se ei välttämättä enää lataudu kuin noin puoleen normaalista kapasiteetista.
-
normaali käynnistysakku on vaihdettu helmikuussa.
-
normaali käynnistysakku on vaihdettu helmikuussa.
Lataat sen täyteen niin sitten antaa järjestelmä sammuttaa taas auton liikennevaloissa
-
uskaltaako ladata akun kaapelit kiinni ollessa suoraan akun napoihin?
-
uskaltaako ladata akun kaapelit kiinni ollessa suoraan akun napoihin?
Ei, akkuvahti menee siitä sekaisin. Konehuoneessa on sulakerasiassa plussanasta ja maakisko löytyy ilmaputsarikotelon alta. Käyttää noita niin hyvä tulee 8)
-
aika hankalassa paikassa on tuo maakisko. ilmasputsarikotelo pitäis irrottaa että pääsee käsiksi. Alkaa tuntumaan että olkoon mokoma turhake toimimatta :-\
Aika jännä on kyllä että alkuperäinen puoli vuotta vanha volvon akku ja oon nyt ajanut ainaki 150km sen jälkeen ku huomasin ettei s/s toimi ja edelleen ilmoittaa että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa sitä :idiot2:
-
aika hankalassa paikassa on tuo maakisko. ilmasputsarikotelo pitäis irrottaa että pääsee käsiksi. Alkaa tuntumaan että olkoon mokoma turhake toimimatta :-\
Aika jännä on kyllä että alkuperäinen puoli vuotta vanha volvon akku ja oon nyt ajanut ainaki 150km sen jälkeen ku huomasin ettei s/s toimi ja edelleen ilmoittaa että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa sitä :idiot2:
Maaksi kelpas mikä tahansa moottorin metallinen kulma ja plussan voi kiinnittää suoraan akun plus-napaan. Tarkistat vaan laturista että lähtee lataamaan ja maa on kunnolla kiinni. Tärkeintä on ettei käytä akun miinusnapaa.
-
Aika jännä on kyllä että alkuperäinen puoli vuotta vanha volvon akku ja oon nyt ajanut ainaki 150km sen jälkeen ku huomasin ettei s/s toimi ja edelleen ilmoittaa että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa sitä :idiot2:
Siis millaista matkaa ajelet?
Jos oot ajanu putkeen 150 km eikä vieläkään toimi, niin sitten autossa on ihan vika.
Jos oot ajanu paljon alle 5 km pätkiä, niin lataa akku ja kyllä se siitä.
-
Tänään ajoin yhteensä 100km ja ei toimi. Kaikki muu kyllä pelaa. Itse mietin kans että tod.näk jotain häikkää on. Auto oli kk sitten huollossa ja ei maininnu mekatsu mitään siitä. Sitä en osaa sanoa että kauanko ollu vainaa ku ainakin vuoden oon aina sammuttanut sen napista startatessa.
Oisko se pikkuakku ottanu itteensä tai jotain s/s sulakkeita poksahtanu. Täytyy nyt kun kerkiän ladata akkua ainakin testiksi
-
Oisko se pikkuakku ottanu itteensä
Tuskin, sillä et ole käyttänyt pikkuakkua kertaakaan viimeiseen vuoteen. Luulisi olevan hyvässä virrassa.
Isoa akkua kannattaa latailla. Laturin miinus jonnekin auton runkoon ja plussa suoraan akun napaan. Yön yli kun latailee, niin akkuvahti saa laskelmansa oikeaan asentoon ja S&S luultavasti palaa kiusaksesi.
-
Kyllä se vain on tuo start & stop kuollut tästä mun autosta. Latasin yöllä akun täyteen ja silti edelleen ilmoittaa että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa autoa :idiot2:
Pitäskö sitä pikkuakkua koittaa ladata??
Onko tuolle start/stopille missä sulakkeet (v60 d5 2015)
-
Kyllä se vain on tuo start & stop kuollut tästä mun autosta. Latasin yöllä akun täyteen ja silti edelleen ilmoittaa että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa autoa :idiot2:
Pitäskö sitä pikkuakkua koittaa ladata??
Onko tuolle start/stopille missä sulakkeet (v60 d5 2015)
Melkeen tarvisi piuhan päähän saada, jotta näkee vikakoodit.
Pikkuakun voi toki ladata, mutta se sijaitsee piilossa tuulilasin etupuolella suojamuovin alla. Yleismittarilla voi tietysti jännitteen perusteella todeta, onko se on kuollut.
Jos jostain löytyy OBD-lukija, niin Car Scanner sovellus näyttää kännykällä käynnistysakun varaustilan SoC. Tuon pitäisi olla suunnilleen 100% nyt kun akku on ladattu. S&S lakkaa toimimasta jossain 60-70% välillä ja 60% kohdalla tulee näyttöön ilmoitus "Akun varaus matala". SoC:n tarkistamisesta lähtisin itse liikkeelle.
-
Eikö se ihan samalla tavalla kieltäydy stopista jos se pikkuakku ei ole kunnossa? Vai mikä sen pikkuakun tarkoitus sitten on?
-
Eikö se ihan samalla tavalla kieltäydy stopista jos se pikkuakku ei ole kunnossa? Vai mikä sen pikkuakun tarkoitus sitten on?
Kuvittelisin, että silloin auto haluaa huoltoon.
Pikkuakku sähköttää auton muut toiminnot paitsi starttimoottorin käynnistyshetkellä. Sitä siis käytetään vajaan sekunnin ajan kerrallaan. Ideana välttää alijännitteen aiheuttamat ongelmat auton kymmenissä tietokoneissa.
-
Kuvittelisin, että silloin auto haluaa huoltoon.
Pikkuakku sähköttää auton muut toiminnot paitsi starttimoottorin käynnistyshetkellä. Sitä siis käytetään vajaan sekunnin ajan kerrallaan. Ideana välttää alijännitteen aiheuttamat ongelmat auton kymmenissä tietokoneissa.
No kyllä tuo viallinen pikkuakku mun järjen mukaan voisi olla syynä tuohon käytökseen, vai tuleeko noista pikkuakuista sitten yleensä jotain huoltohuuteluja?
-
Mulle kun vaihdettiin uusi pääakku autoon, niin mekaanikko puhui jotain uuden akun opettamisesta; eli teki koneeltaan jotain ajoja auton sähköjärjestelmään ja/tai tietokoneisiin vaihdon jälkeen. Enkä siis tarkoita ohjelmistopäivitystä. Onkohan t4powerin akunvaihdon yhteydessä voinut jäädä jokin juttu tekemättä?
-
No kyllä tuo viallinen pikkuakku mun järjen mukaan voisi olla syynä tuohon käytökseen, vai tuleeko noista pikkuakuista sitten yleensä jotain huoltohuuteluja?
Jossakin mallissa ainakin tulee "jarrujärjestelmä vaatii huollon", jos pikkuakun irrottaa. Tällä on estetty, ettei liian helposti ohiteta s&s järjestelmää.
Akkuvahdin nollaus liittyy tuohon SoC laskentaan. Jos laskut on pielessä, auto ei edes lataa kunnolla. Siksi akun vaihdon yhteydessä tulisi laskuri nollata.
-
Kyllä kun akku vaihdettiin tehtiin juuri nämä nollaukset/opetukset uudelle akulle. Vierestä seurasin. Ei se vain sammuta autoa tuo s&s. Kaikki muu toimii niinkuin pitää. Siellä my car valikossa lukee s&s kohdalla sähköjärjestelmä ja siitä kun painaa ilmoittaa että akkua ladataan tai akku liian kylmä ;D
-
Kannattaisko sitä pikkuakkua koittaa vielä ladata? Sit ois tehty kaikki mitä itse voin. Ladataanko sitä samalla tavalla piuhat kiinni akussa plussa akkuun ja miinus runkoon?
Se sijaitsee ilmeisesti vinkkarien muovin alla. Eli vinkkarit irti ja se muovi pois?
-
Kannattaisko sitä pikkuakkua koittaa vielä ladata? Sit ois tehty kaikki mitä itse voin. Ladataanko sitä samalla tavalla piuhat kiinni akussa plussa akkuun ja miinus runkoon?
Se sijaitsee ilmeisesti vinkkarien muovin alla. Eli vinkkarit irti ja se muovi pois?
Voithan tuota yleismittarilla ensin kokeilla onko se edes hengissä. Ei tarvitse ottaa pyyhkijöitä irti, vaan riittää että otat siitä vedenohjauskaukalon etupuolelta ne kiinnikkeet ja nostat sen etureunaa ylöspäin. Pitäisi se akku näkyä siinä apumiehen puolella sit
-
tämä mun on r-design josta täytynee irroittaa tuo poikkituki että pääsee kurkistamaan sinne pikkuakulle. Täytyy joku ilta tsekata. Olikos se sen lataaminen samalla tavalla kuin pääakunkin?
-
tämä mun on r-design josta täytynee irroittaa tuo poikkituki että pääsee kurkistamaan sinne pikkuakulle. Täytyy joku ilta tsekata. Olikos se sen lataaminen samalla tavalla kuin pääakunkin?
Pikkuakkua ei tavallisesti tarvitse ladata. Akkuvahtia siinä ei ole, joten laittaisin laturin kiinni suoraan napoihin. Tarkistaisin myös akun napajännitteen yleismittarilla ennen latausta.
-
kurkkasin pikkuakkua ja mittasin lepojännitteen siltä. Oli 12.9V. Onko ok?
-
kurkkasin pikkuakkua ja mittasin lepojännitteen siltä. Oli 12.9V. Onko ok?
On ok. Hyvässä kunnossa ja täyteen ladattu.
-
Missähän mahtaa vika sitten olla? Pikkuakku ok ja iso akku ladattu täyteen ja silti valikossa lukee tuo sama että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa (akkua ladataan tai akku liian kylmä). Kai sitä täytyy käyttää sinisellä töpselin päässä.
-
Missähän mahtaa vika sitten olla? Pikkuakku ok ja iso akku ladattu täyteen ja silti valikossa lukee tuo sama että sähköjärjestelmä ei anna sammuttaa (akkua ladataan tai akku liian kylmä). Kai sitä täytyy käyttää sinisellä töpselin päässä.
Akkuvahti lienee rikki. Se vahtii käynnistysakun varausta ja lämpötilaa.
-
mahtaakohan olla kallis ja onnistuuko vaihto kotioloissa?
-
Järjestelmällä on lukuisia eri ehtoja joiden on täytyttävä, että s&s järjestelmä toimii, akkujen toiminta on vain yksi lukuisista jutuista.
Vidalla saa luettua järjestelmästä syyt jotka on estäny automaattisen sammuttamisen, siitä lähtisin liikkeelle
-
Tämä selvisi tänään. Akkuvahti jostain syystä sekaisin. Nollattu ja kalibroitu. Nyt toimii taas.
-
Tämä selvisi tänään. Akkuvahti jostain syystä sekaisin. Nollattu ja kalibroitu. Nyt toimii taas.
Saitko nollattua itse vai pitikö käydä tiskillä? Melko identtinen tapaus itsellä; uusi akku laitettu Volvon toimesta maaliskuussa ja alun jälkeen ei ole SS toiminut. Toisaalta ihan hyvä, että ei ole toiminut, mutta häiritsee silti... :idiot2:
Muistaakseni tuon akkuvahdin saa itsekin resetoitua, täytyy selvitellä ja kokeilla.
-
Saitko nollattua itse vai pitikö käydä tiskillä? Melko identtinen tapaus itsellä; uusi akku laitettu Volvon toimesta maaliskuussa ja alun jälkeen ei ole SS toiminut. Toisaalta ihan hyvä, että ei ole toiminut, mutta häiritsee silti... :idiot2:
Muistaakseni tuon akkuvahdin saa itsekin resetoitua, täytyy selvitellä ja kokeilla.
Jotakin saattaa nollautua, kun ottaa akunkengän irti, mutta oikea-oppisesti nollaus tehdään testerillä. Monilla sellainenkin toki löytyy omasta takaa.
-
käytin ohikulkiessa omamekaanikolla sinisellä. Ihmetteli mikä sen oli sotkenu kun akku vaihdettiin tammikuun lopussa ja vahti nollattiin silloin testerillä. :idiot2:
Hessu80:lle kiitos avusta/vinkeistä :)
-
Nollasin akkuvahdin netistä löytämälläni ohjeella, eli akkuvahdin johto otettiin 10 sekunniksi irti sytytysvirta päällä. Tämän jälkeen ovet lukkoon ja auto 6 h koskematta (oli yön yli). Aamulla liikenteeseen ja kappas, Start&Stop toimi!
-
Hyvin jakaa mieltymykset S/S toimintaan. Oikeastaan 95% minulla ohjelmoinnissa käyttävä kysyy saako järjestelmän pois käytöstä.
-
itse en sitä oikeastaan koskaan käytä. Käytin ainoastaan sen takia sinisellä johdon päässä koska akku on vaihdettu tänä vuonna ja siinä on takuu voimassa. Sehän oli yksi mahdollisuus s/s toimimattomuuteen. Mutta nyt auto toimii ja samalla varmistettiin että akku on priima kunnossa
-
On se S-S joskus ihan ok ominaisuus, mutta saisi olla säädettävissä se pois että menee aina käynnistyksessä päälle.
-
Mielestäni start stop on ihan ok, mutta ottaisin mielelläni siihen manuaalisemman kontrollin. Nyt se sammuttelee ihan turhaan välillä parin sekunnin ajaksi ja sitten taas kun ottaa sen pois ja unohtaa pois niin ei saakaan sammumaan pitkässä pysähdyksessä. Voisi olla lisänä vielä vaikka ratissa nappi jolla saisi sammutettua moottorin kun tietää että joutuu odottamaan pitkään.
-
Joo, justiin tossa muistaakseni torstaina sain 5min 05sec stop aikaa laskuriin yhdessä ainoassa risteyksessä, kaikki muut pysähdykset oli sellaisia parin kolmensekunnin pysähdyksiä, joissa se SS olisi ollut ihan turha.