Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: blackmoor - 08.08.2019, 08:44:50
-
Tuli perheeseen eilen tollanen uudenkarhia 98 2.5T AWD. jakopää vaihdettu 5/2015 ja sen jälkeen ajettu 35 tkm.
Uskaltaako vielä ajella vai pitääkö jakopää alkaa heti laittamaan? Kilometrithän kyllä riittäisi mutta tuo aika...
Katsoin autodocista noita jakopään sarjoja. siellä tarjosi rekisteriotteella 148 ja 142 hampaista mallia kumpikohan on oikea.
-
En anna takuuta kestämiselle, mutta Ruotsissa ja muualla hihnanvaihtoväli ajallisesti on 8 vuotta.
Edit. Virheellistä tietoa poistettu.
-
Noilla kilometreillä voi mun mielestä ajaa aika huoletta 5-6 vuotta. Hihna tai rullat ei ole se heikoin kohta jakopäässä vaan halvat vesipumput. Avaa jakopäänkoppaa ja katsoo miltä hihna näyttää ja onko pumpussa vuotojälkiä.
Jakohihna on 142-hampainen jos auto on vm.-99. Nopeiten erottaa sähköisestä kaasuläpästä. Vanhassa vaijerimalli on imusarjan päässä, uudemmassa alla.
-
Ok, no en nyt heti hommaa noita jakopään kilkkeitä.
Tuo ABS boksi pitäisi kunnostaa, mutta helpompi lienee hommata korjattu käytetty tilalle. Täältä löyityikin eräs jolta niitä löytyy mutta pitäisi tietää alkuperäisen boksin mallinumero.
Näkeekö sen suoraan abs pumpun päältä, vai joutuuko sen ohjaus boksi irroittamaan pumpusta, että mallinumeron näkee?
-
Abs boksin numero selvisi. Paperirätti jolla pyhkäsin tuon ohjausboksin alaspäin olevaa kantta ja sitten puhelimen laskin siihen boksin ja turbon ilmaputken väliin ja räpsin kuvia. sieltäpä se numero löyty: 9162675
-
Olihan vikakoodit luettu? Itse purin turhaan boksin, kun olikin vas. etupyörän anturi mennyt.
-Tomppa
-
Olihan vikakoodit luettu? Itse purin turhaan boksin, kun olikin vas. etupyörän anturi mennyt.
-Tomppa
On luettu. Oikea takarengas, 2 koodia. Luin täältä ja muualta että klassinen ilmo jos boksissa vikaa.
-
Tuolta näyttää jakopää, 5/2015 vaihdettu. uskaltasko ensi kesään vielä ajaa?
(https://i.ibb.co/McWcbjg/67916346-361696391392747-7997078124166643712-n.jpg) (https://ibb.co/McWcbjg)
(https://i.ibb.co/qpBPqJT/68301994-496207314274667-4617855386760773632-n.jpg) (https://ibb.co/qpBPqJT)
-
No jätettiin hihna paikalleen joka tapauksessa kun oli hyvännäköinen.
PCV systeemi nyt uusittu. Täältä saatu ABS boksi vaihdettu paikalleen, nyt abs antaa eri koodia, ABS-443 eli pumpussa sähkö tai mekaaninen vika. Tosin auto ei kyllä käynnistynyt enää noitten jälkeen, joten apuvirralla käyntiin. Voiko tyhjä akku antaa tuollaisen vian ABS puolelta?
Latausjännite akun navoista 13,45 V...minusta aika alhainen. kierroksilla nousi 13.8 V.
-
Varmaan pumpun virtaliittimen tinaukset murtuneet boksin piirilevyltä. Perusvika kuten myös anturien liittimien tinauksen murtuminenkin. Auki vaan ja tinaa uusiksi.
-
Yön oli latauksessa akku. Tänään töihin ja takas ( 16 km) ei vika valoa eikä ABS/TRACS valoa. hiekkatiellä kokeilin abseja, jurrasivat niinku pitää.
Toivotaan että oli tällä erää tämä homma tässä.