Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ronin - 08.08.2019, 17:25:00
-
Nyt tulee tarinaa... Vaihdoin 2/2019 vika herkän bmw325:n volvo v70 D5 geartronic awd:n juurikin luotettavan maineen takia.
Kesäkuussa meni hiukkassuodatin tukkoon. Samalla selvisi, että Paine-ero anturi on sökö(mistä tod.näk tukkeutuminen johtui). Se vaihdettiin. Ongelmat alkoivat taas. Kylmänä jonkun aikaa ajettua kiertäminen loppu n. 3000rpm:n. Vikakoodit P023800 ja 3 lisää turbolta. Map anturi vaihdettiin. Oireet palasi
-
takaisin. Nyt siirrytään turbon tutkintaan. Voi olla joko säätömoottori tai koko turbo sökö
-
Saa antaa hyviä(halpoja) korjausvinkkejä
-
Mitä muita vikakoodeja on kuin tuo minkä mainitsit? Turbon säätimestä hajoaa joskus muovirattaat, ahtopaine seikkailee missä sattuu ja antaa vikakoodeja. Toinen säädin samalla numerolla tilalle jossa varmasti on ehjät rattaat tai vaihtaa mekaaniset osat toisesta säätimestä. Niitäkin on erilaisia.
Minkä vuotinen auto kyseessä jotta saa siirrettyä oikeaan osioon?
-
Vm -08. Ekaa kertaa forumilla. Huomasin, että meni väärään osioon. En osannut korjata.
Muut vikakoodit:
-P023484 turbo/charger overboost condition bus singal/message failures signal below allowable range.
-3. vikaa koodia en löydä enää
- P201500 manifold runner position sensor/switch circuit rang/perf. (Bank 1). General failure information. No sub type information
-
vaihdettiinko molemmat map anturit vai pelkästään imusarjan päällä oleva?
-
Vain toinen. Varmaankin sen imusarjan päällä oleva?
Ite kun en näitä autoja osaa laitella. Liikkeessä joudun kuitenkin teettämään. Paljonkohan tuon säätimen korjaus/uusiminen tahtoo kustantaa? Netti ei oikein anna tietoja.
-
uusi ahtopaineensäädin on 100-300€ riippuen mistä ja keneltä kysyy ja mallista riippuen myös, asennukset päälle.
-
-päivitystä tarinaan. Turbo vaikuttas ehjältä. Imusarjan läpät olivat kiinni, akseli rikki. Seuraavaksi vaihdetaan se. Töineen 560€ JOS suuttimet säilyy ehjänä. Niiden kpl hinta 370€. Kovasti olen yrittänyt niitä jo etukäteen liotella.
-
- ei auttanut. 2 läppää oli kadonneet. Ovatko sulaneet hankalaan paikkaan? Tutkinta jatkuu.
-
Harmi kun en muista mitä koodeja oma 2008 D5 vuosi sitten antoi. Siinäkin turbo sakkasi tosi matalilla kierroksilla, auto meni nilkuta kotiin moodiin. Itsellä vuosi läppien akseli ilmaa. Se vaihdettiin ekana, töineen vain 900€ :buck2:. Samalla puhdistettiin imusarja. Tuo operaatio auttoi alakierroksille auton kulkuun kummasti, mutta viikon jälkeen vika palasi. Silloin testerillä ajoivat turbon säädintä ja totesivat että turbo jumittaa koska vivusto liikkuu jumittaen. 2 viikkoa aikaisemmin turbohuolto oli todennut ilman sitä säädintä käsin että turbon siivet liikkuu ihan hyvin. Insinöörinä päättelin että jos turbon siivet liikkuu käsin ilman vastusta, mutta säätimellä tökkii niin vika siinä säätimessä. Mutta kaiken tämän ronkkimisen jälkeen auto alkoi toimimaan :idiot2:. Varmaan 3kk ajoin ilman ongelmaa toimi kun vaihdoin auton. Säätimiä ei saa Volvolta uutena, turbo olisi 1100€. Korjattuja säätimiä saa ebaysta 150€ ja korjaussarjaa 50€.
-
- Tänään käytiin taas liikkeesaä. Oli just vika päällä. Huoltomies tuli ja antoi kaasua, selvästi kuului turbon suhahdus. Tuumas, että liian kova ahtopaine. Ekaksi irrotetaan säätimen ohjain yksikkö(mikäli oikein ymmärsin) lähetetään sähköfirmalle tarkistukseen onko rele kunnossa. Jos se on kunnossa tarkastetaan johtimet. Ollut -08:sa niitäkin ongelmia. Jos ei kumpikaan auta. Sitten jää enää vaihtoehdoksi siipien jumittaminen ja turbon vaihto. Eivät halua uskoa turbon hajoamiseen, kun ei niiden liikkeessä ole tarvinnut vaihtaa.
-
- Itse uskon hiukkassuodittimen tukkeutumisen vaikuttaneen turboon. Toivon sydämmestäni olevani väärässä. Eka turbo tarjous minkä kysynyt 1200 vaihdettuna. Uuden huomion myös tehnyt käytöksessä. Vika tulee yleensä päälle kun ajaa tasasta 50-60 km/h vauhtia ja sen jälkeen hidastaa/pysäyttää ja lähtee liikkeelle tulee vika päälle. Jumittasko siivet tiettyyn kohtaan?
-
- Sitten antaa olla vähän aikaan sammuksissa ja käynnistää, toimii normaalisti
-
- ei löytynyt säätäjästä eikä johtimista vikaa. Eli siivet jumittelee. Seuraavaksia forten turbo cleaner testiin. Jos ei se toimi niin mr. muscle. Noiden jälkeen jääkin enään vaihtoehdoksi turbo huolto/vaihto.
-
Eiku moottoritielle ja ajan kolmos vaihteella 120 km/h tai niin, että kierrokset on tapissa. Ainakin 30 minuuttia. Turbo tarvii lämpöä ja ilmaa.
-
Jos saan lainata tätä ketjua, on samanmoista vikaa. Eli alavääntöä ei ole käytännössä ollenkaan, alle 2000 kierroksella ei mitään toivoa vaikka kuin on lämä lattiassa, myös herjaa nokisuotimen olevan tukossa. Kannattaako se vaihtaa vai antaa yrittää regeneroitua? Myös kaasu on nykivää ja käynnistys erittäin vaikeaa.
-
Huono alavääntö voi johtua myös jos imusarjan läpät ei liiku. Itsellä tuo parani kun laittoi ne kuntoon, mutta en tiedä oliko sen arvoista. Kuitenkin järjettömän kallis remppa.
-
Näistä ongelmista pääsee varsin helposti eroon, kun sen egr.n ohjelmoituttas pois käytöstä. Läpät pysyy puhtaana sen jälkeen. Tai sitten pois käytöstä samalla nekin.
-
Niin uskomattomalta kuulostaakin niin tuo turbo cleaneri tehos. Yhdesti oireili sen laiton jälkeen. Nyt on kuukausi mennyt ilman oireita!