Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: V70TR - 16.08.2019, 11:21:35
-
Missä sijaitsee -94 850 volvon puhaltimen vastus. Alkoi toimimaan vain täydellä teholla...
-
En ihan sata varma ole mutta eikös se ole hanskalokeron takana ole puhaltimen vasemmalla puolella kanavassa sisällä. Oliskos ihan parilla ruuvilla kiinni siinä kanavassa semmonen musta kikkare ulos päin. Keskikonsolin johtonippu taitaa mennä sen päältä siitä jollen ihan väärin muista.
-
Juttua asian tiimoilta https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14351.0
-
Kiitoksia, täytyypä tutkia kun saa selän kuntoon. Onko se yleensä kaput vai korjattavissa?
-
Tuossa vielä toinenkin linkki kyseiseen ongelmaan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10107.0
Jos työkalut pysyy kourassa ja kolvaaminen onnistuu niin kannattaa korjata kunhan ensin kokeilee toimivuuden jomppilangalla.
-
Tuossa vielä toinenkin linkki kyseiseen ongelmaan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10107.0
Jos työkalut pysyy kourassa ja kolvaaminen onnistuu niin kannattaa korjata kunhan ensin kokeilee toimivuuden jomppilangalla.
Jep kiitos täytyy purkaa esiin se sieltä.
-
Osa kaivettu esiin ja viety paikalliseen elektroniikkaliikeeseen korjattavaksi, oli yhdellä ruuvilla kiinni kanavassa. Myös toinen samanlainen mikä löytyi hansikaslokerosta viety samaan liikeeseen. Molemmista se vastus hajalla, huoltomies kolvasi molempiin uuden vastuksen ja sanoi että se palaa siksi että moottori ottaa liikaa virtaa, kehoitti putsaamaan kollektorin. Korjaajan kehoituksesta puhallin pois ja pöydälle, kollektori ihan pölyn ja paskan peitossa ja laakerit jumissa. Putsaus ja laakereiden rasvaus ja paikalleen, toimii hyvin eikä säätövastus enää kuumene ;)
(https://i.ibb.co/MydkD1Z/20190821-144301.jpg) (https://ibb.co/MydkD1Z)
(https://i.ibb.co/5RkvBMG/20190821-144310.jpg) (https://ibb.co/5RkvBMG)
-
Onkos se moottori helppokin irroittaa? V70:ssä samanlaista ongelmaa, vastukset vielä ehjät.
-
Onkos se moottori helppokin irroittaa? V70:ssä samanlaista ongelmaa, vastukset vielä ehjät.
Hanskalokero pois, kojelaudan aluspaneeli pois, moottorin rungosta johtoniput irti kiinnikkeistään ja neljä ruuvia pitää moottoria. Yksi alhaalla, kaksi oikealla sivulla ja yksi ylhäällä. Kaikki ruuvit on T25.
-
Joo helppo homma, en tiedä V70 mutta 850 hanskalokeron irroitus tuotti vähän päänvaivaa kun ei ensin ymmärtänyt miten ne kaarevat topparit lähtee irti. 850 piti ottaa hanskalokeron kansi irti ennenkuin itse lokeron sai pois, kansi oli saranoilla joissa 2 ruuvia per puoli. Moottori on sitten helppo ottaa, johtoniput on osaksi moottorin rungossa kiinni, liittimet lähtee vetämällä oikeaan suuntaan. Tuossa kuvassa oleva vaalea kaareva muovi jossa johdot kulkee lähtee eteenpäin vetämällä pois. Jos meinaat rasvata laakerit niin siipirattaan puoleinen laakeri on paha rasvata kun ratas on tiellä, itse porasin siihen muoviin reiän akselin juureen josta pääsi rasvaamaan. Ja kun otat sen moottorin irti siitä mustasta osasta, muista ottaa tuossa kuvassa oikealla näkyvä liittimen runko pois tieltä. Muuten ei tule ilman väkivoimaa moottori pois kun ne liittimet on moottorissa kiinni, eli ensin tuo kiiltävä ruuvi pois ja sitten se pistokkeen runko molemmilta puolilta ruuvimeisselillä kammeten hakaset auki ja vetämällä osa pois.
(https://i.ibb.co/02xqyr7/Moottorin-klipsit.jpg) (https://ibb.co/02xqyr7)
-
V70:ssä ei tarvitse irrottaa hanskalokeronkannen pitimiä. Vain lokeron ruuvit ja vetää pois.