Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: -peku - 16.10.2011, 22:26:55
-
S60 d5 -02 244tkm. Juuri vaihdettu jakopää ja moniurahihna.
Selkeästi moniurahihnan paikkeilta kuuluu rahinaa/rohinaa joka kuulostaa sisälle asti tosi ilkeältä. Rohina jatkuu myös kierroksia laitettaessa. Tyhjäkäynnillä käydessä ääni muuttuu kun moniurahihnan alimmassa laitteessa olevan pyörän ulkokehä tulee hieman ulos, kunnes taas palautuu kiinni (vai oliko se toistepäin).
Onko se silti se vapaakytkin vaikka se rohina jatkuu myös kierroksia laitettaessa vai olisiko joku muu?
Tattis. Mieletön foorumi muuten tämä.
-
Alin laite on ilmastoinnin kompressori ja se liikkuva osa on kompressorin kytkin. Kuuluuko "rohinaa" myös ilmastointi pois päältä? Vika voi olla laturi vapaakytkin, joku laakeri esim. kompressorin hihnapyörässä tai taittorullissa. Jos se rohina tulee vain kun kompressori on päällä niin vika lienee siellä. Hiukan ääntä siitä kyllä saa kuuluakin.
-
Ääni kuuluu myös ilmastoinnin ollessa pois päältä. Metallitanko-korvakuulolla se kuuluu voimakkaimmin juuri tuolta alimmasta laitteesta. Niin ja ääni ei ole mikään normaali pieni sivuääni vaan lähes moottoriäänen peittävä rohina/hankausääni.
Onko ylin muuten ohjaustehostin, seuraava laturi, alin ilmastointi ja mikä se siellä alhaalla taaempana on? Vesipumppu?
-
On sitten vika joku noista Nortin mainitsemista tai joku muu, on se korjattava välittömästi. Näissä D5 moottoreissa on apulaitehihnalla ikävä taipumus mennä vikatilanteisssa jakohihnan väliin, aiheuttaen suurta tuhoa moottorissa.
-
Samaa mieltä kulmamiehen kanssa.
Varoittava esimerkki, ei tosin D5 vaan ihan 10v bensakone:
Tuttu oli pidempään kuunnellut että moniurahihnan kiristin pitää hiukan ääntä. Oli kysynyt uuden hintaa mutta oli niin kallis ettei ollut raaskinut ostaa, joten jatkoi vain ajelua vanhalla ja ajatteli että hajoo kun hajoo, eihän se moniurahihna mitään hajota katketessaan. yhtäkkiä ääni oli loppunut ja mies ajatteli että no niin, nyt se korjaantui itsestään. No ilmeisesti se oli siinä vaihessa leikannut kiinni se kiristimen laakeri ja rohina loppui siksi. No kohta oli moniurahihna jakoremmin välissä. Tulos: venttiileitä poikittain palotilassa, kaikki männät, kansi yms entisiä. Käytetty vaihtokone tilalle, noin 1000e plus työt.
Tuumasi vaan kun velipoika siihen vaihtoi konetta, että ei se kiristin nyt loppupeleissä niin kallis ollutkaan :D
Ja itse vikaan: itse kokeilisin niin että moniurahihna pois päältä ja sitten pyörittelemään kaikkia rullia käsin ja kuuntelee ja tunnustelee mikä rahisee, jyrisee, hakertaa tms.
-
Jakohinarempassa kannatta vaihtaa apulaiterulla (tais olla 95€).
-
Onko ylin muuten ohjaustehostin, seuraava laturi, alin ilmastointi ja mikä se siellä alhaalla taaempana on? Vesipumppu?
Etureunassa ylimpänä on ohjaustehostimen pumppu. Alempana on laturi ja alimpana ilmastoinnin kompressori. Taaempana ei näy kuin kampiakseli ja ohjainrullat. Vesipumppu toimii hammashihnan kanssa eikä sitä näy.
Ilmeisesti ääni on senverran kova, että korjaus on syytä suorittaa pikaisesti. Apulaitehihna on jousikuormitteisella kiristimellä kiristetty ja sitä on helppo löysätä sopivalla torx-avaimella niin että hihnan saa irti tuon vian tarkkaa paikannusta varten. Voi siis tuosta äänen paikasta päätellen olla kompressorin hihnapyörän laakeri. Sen vaihtoa on esitelty tuossa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.msg97403#msg97403
-
Omakohtainen kokemus tuosta ilmastointikompuran ääntelystä: Moottorin ääntä ei kuulunut tuon yli.. No, hihna pois ja käyntiin= äänet veks, joten vika oli siinä. Uutta kompuraa tilalle ja vaihto, nyt kulkee ja kylmenee..
-
Ilmastoinnin kompura vaihdettu ja ääni lakkasi heti. Kaunin ja tasainen moottorinääni tuli tilalle.
Kiitos foorumille avusta!
-
Ilmastoinnin kompura vaihdettu ja ääni lakkasi heti. Kaunin ja tasainen moottorinääni tuli tilalle.
Kiitos foorumille avusta!
O0 O0