Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sikalintta - 22.08.2019, 08:41:47
-
Autona XC70 D5 -05 AW55-51sn laatikolla. Tuntuis että turbiinilukko ei lukitu muutakuin vitosvaihteella ~85 km/h vauhdista. Senhän pitäisi toimia kuitenkin kolmosvaihteesta ylöspäin. Geartronic-puolella ajaessa lukittuukin kolmosesta ylöspäin.
Olen ajanut aiemmin toisella volvolla missä sama laatikko mutta en muista miten se käyttäytyi D-puolella, muistelisin kuitenkin ettei tuntunut tuollaiselta luistelulta. Ei tuo varmaan normaalia ole mutta mistähän voisi johtua?
-
Samanlailla käyttäytyy omakin laatikko eli normaalia.
-
Joo testailin tuossa vielä kun ajelin. Eli vaatii ~2000 rpm ennenkuin lukittuu eli ei kerkeä koskaan D:llä alemmilla vaihteilla lukittua koska vaihtaa jo isommalle. D:llä jos yrittää ajaa alle 60 km/h cruise päällä niin kierrokset pumppaa eestaas, koska yrittää ajaa liian isolla vaihteella ilman lukkoa. GT-puolen pakko kolmosella onnistuu pumppaamatta samassa vauhdissa.
Onko tuota lukitusta mahdollista säätää jotenkin? melkein väittäisin että aiemmin ajamani laatikko lukitsi pienemmillä kierroksilla. Voi olla kyllä väärin muistettukin.
-
Oma ei kyllä luistele noin. Onko vaihteistoöljyt tuoreet ja oikeassa määrässä.
-
Öljyt on tuoreet ja oikea määrä. Eikä mitään muita nykimisiä esiinny.
Millä kierroksilla Mustalaatikolla turbiini lukittuu?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5097.0
tästä oli näemmä aiempikin topic. Pitänee perehtyä tuohon sopeuttamiseen.
-
Öljyt on tuoreet ja oikea määrä. Eikä mitään muita nykimisiä esiinny.
Millä kierroksilla Mustalaatikolla turbiini lukittuu?
Millähän mä saisin sen varmistettua kytkemättä Vidaa.. Oleellista on että luistamisen tunnetta ei tule kuin aamulla liikkeelle lähtiessä hetken, ja kiihdytykset on suht ripeitä yleensä. Cruise on tasaisessa ajossa aina päällä.
-
Kylmänä kuuluukin ”luistaa” tavallista enemmän kunnes öljy lämpenee. Jos olisi vikaa olisit saanut siitä jo ilmoituksen.
-
Minä tein monesti silleen, että kun sen sai lukkoon n. 78km/h nopeudessa, niin vakionopeussäädin päälle ja miinuksesta pudottelin vauhtia reiluun kuuteenkymppiin, niin pysyi lukossa. Mutta muistaakseni toi vain vitosella.
-
Noniin pääsin testaamaan etuvetoista vastaavalla laatikolla ja kyllä persdyno oli oikeassa, on näissä eroa.
Etuvedossa lukko menee päälle 75-80 km/h, n. 1750 rpm, XC:llä pitää n. 10 km/h ajaa lujempaa että nappaa kiinni, kierrokset 2000 rpm.
Alaspäin lasketellessa V70 pudottaa lukon pois vasta ~1500 rpm, XC ~1800 rpm.
XC:llä on melko ärsyttävä ajaa maantietä 80 alueella kun letka menee lähes aina juuri niin hiljaa ettei lukko pysy päällä.
Onko kellään XC70ä 5-vaihteisella aisinilla ja D5:lla joka vois vahvistaa tätä hommaa :D Johtuneeko eri välityksistä tasauspyörästössä tms. en tiedä saako tuolle mitään tehtyä. Tuota resetointia varmaan pitää koittaa
-
Ja eikä se tosiaan D:llä lukitu missään vehkeessä kuin vasta vitosvaihteella. Käsivalinnalla saa 3-5 lukkoon.
-
Itse olen kuullut väittämän, että lukittuisi herkemmin käyttäessä winter asetusta :idiot2:. Toki se liikkeelle lähtiessä luistaa ja lähtee kolmosella mutta liikkeellä ollessa lukitsisi herkemmin. Tiedä tästä mutta tällaisen olen kuullut. Itselläni on 2005 V70 ja se tuntuu lukitsevan asiallisesti. Kylmänä luistaa herkemmin. Omaan makuun kuitenkin lämpöisenä lukitsee nelosellakin. Tai sitten en tajua asiasta mitään ja luulen tietäväni/ymmärtäväni.