Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Sääskisafari - 25.08.2019, 14:22:26
-
V 50 bensa 1,8 vm -06, ajettu 112 tkm , kuluttaa öljyä Castrol 0-30w kesällä vaunun kanssa 2,5 l / 1000 km, vaihdoin jäykemmät Gold 10-40w. Öljyn kulutus "enää" n. 1 l / 1000 km normiajossa. Vuotoja ei ole, pakokaasut värittömät, pakoputken päällä ei ole öljyä, välikannella pieni öljymäärä. (asvaunun keulassa ei ollut tipan tippaa öljyä reissussa)
Minkä hintainen olisi mäntäremontti , noin ?
Omamekaanikko arvio hinnaksi 10 000e !! kehotti ostamaan vaihtomoottorin Ruotsista. :-\
-
Öljyrenkaat on noissa huonoja, ei kai se nyt ihan noin paljoa tule maksamaan sentään. Merkkiliikkeessä voi kyllä olla.
-
Kova on kulutus. Onko alkanut ihan yhtäkkiä? Halvalla jos haluaa lähteä kokeilemaan, niin öljynsyöntiä saattaa hillitä uusi pcv venttiili. Mutta tuskin noin iso öljynsyönti sillä lakkaa kokonaan. Mäntäremontin hinta on varmaan itsetehtynä 500-1000, jos mitään isompaa ei ole hajonnut. Liikkeessä ei alle 3000 taida onnistua millään. Paras olisi löytää jokin pikkupaja jolta onnistuu koneremontit tai kätevä kotimekaanikko. Ja vaihtomoottorihan on kanssa aina riski, kun aika yleistä näissä on tämä öjynsyönti. Pitäsi löytää todella pienillä metreillä oleva moottori.
-
Kiitos vinkeistä. (Ostin auton vasta tänä kesänä)
Mitä mahtais tuo PCV-venttiilin vaihto maksaa?
Toisinaan puhutaan huohotinputken tukkeumasta öljyn kulutuksessa? Oisko aihetta tarkistuttaa?
-
Tukkeessa olevan huohottimen voit testata siten, että laitat kelmua taikka kumisen hanskan öljykorkin reiän päälle, jos pullistuu niin huohotin tukossa, jos imee, niin siltäosin huohotus kunnossa.
-
PCV venttiili oli wetterillä muistaakseni n. 70e lähtöhintana, fordin osien myyjältä saattaa saada jonkun euron halvemmalla. Samalla kannattaa uusia letku imusarjan ja venttilin väliltä ja mahdollisesti imusarjan ja kannen väliset tiivisteet. Eli osat reilu satasen ja osaava kaveri vaihtaa reilu tunnissa ja sen hinta riippuu missä teettää. Kannattaa toki huohotus tarkistaa edellä mainitulla tavalla, saattaa antaa suuntimia toimiiko huohotus oikein.
-
Omassani tein ko. venttiilinvaihdon - ei auttanut öljynkulutukseen, silloin en ollut kuullut tuosta kumihanskatestistä ;)
Venttiilin voisi vaihtaa vaikka parkkiruudussa, mutta sähköflektin ottaisin suosiolla ensin pois, lähtee alakautta aika helposti jos joku auttaa pujottamisessa samaan aikaan yläpuolella. Imusarja ei ainakaan S40 '06 mallissa mahdu tulemaan pois jos flekti on paikoillaan. Imusarjan kiinnityspultit on sellaissa paikoissa, että oppii tekemään töitä vaikka silmät kiinni, pultteja ei helposti näe.
Kokeilin aikanaan männänrenkaiden "liotusta ja huuhtelua" mutta kyse ei ole siitä, että renkaat olisi jumissa vaan minun mielestäni ovat menettäneet "jousiefektin" ja makaavat urien pohjassa passiivisena. Ongelma saattaisi korjaantua pelkillä männänrenkaiden vaihdolla, itse jouduin tekemään kiertokankien laakereiden huoltoa koska aiemmalla omistajalla oli varmaan öljyt olleet vähissä ja laakeriliuskat parissa pytyssä vähän rohtuneet. Ebay'stä löytyy helposti Mahlen männänrengassetti eikä maksa paljoa (noin 60-75 £). Lisäksi kannentiiviste ja öljypohjaan tiivisteliimat ja työtä. Jos kiertokankien laakerikaulojen pinnoissa on ongelmia, Suomesta ei löydy varaosia, mutta Burton toimittaa UK:sta. Kannattaa etsiä aiempi kirjoitukseni tähän asiaan.
-
Näissä Mazda/Ford Duratec 1.8/2.0 moottoreissa on tyypillistä huomattava öljynkulutus. Useimmiten syynä on öljyrenkaiden jumittuminen tai kuoleutuminen.
Korjasin yhden tuollaisen huomattavasti enemmän ajetun. Sylinterin seinämien ja kiertokangen laakereiden kulumat olivat olemattomat, mutta öljyrenkaat olivat jotenkin elottomat.
Renkaiden vaihdon jälkeen öljynkulutus putosi normaalille tasolle ja öljyt ovat säilyneet melko kirkkaina.
Ohessa vähän kustannuksia:
öljy 25e
öljynsuodatin 10e
jäähdytysneste 30e
männänrenkaat 45e
tiivistemassa 17e
yläkerran tiivistesarja 140e
kannen pultit 19e (vanhat voi käyttää, jos eivät ole venyneet liikaa)
kiertokangen pultit 50e
kampiakselin pultti 25e
lisäksi tarvitaan
ajoitus/lukitussarja nokka-akseleille
kampiakselin lukitustyökalu (tarvitaan kampiakselin pultin kiinnityksessä)
mahdollisesti hooni, asennusrasvaa
PCV-venttiili kannattaa tietenkin vaihtaa samalla.
Jos kiinnostaa, niin tarvikkeita ja tietoa löytyy kyseiseen hommaan.
-
Mistä renkaat ynm hommasit, pojan autossa edessä sama homma jos vielä auttaa. Ykköspytty jo pimeänä,tulpan kun ottaa irti on ihan öljyinen.
-
Mistä renkaat ynm hommasit, pojan autossa edessä sama homma jos vielä auttaa. Ykköspytty jo pimeänä,tulpan kun ottaa irti on ihan öljyinen.
Tuommoiset minä laitoin.
https://www.ebay.com/itm/MAZDA-FORD-VOLVO-MONDEO-MK3-1-8-16V-DURATEC-L8-PISTON-RINGS-SET-GOETZE/282826773132?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
-
Tervehdys ja kokeillaan jos täältä saisi neuvoja osien ja työn suhteen.
Potilaana emännän V50 2.0 koneella (B4204S3) ja ajettu 120tkm jolle maistuu öljy. Auto muuten erittäin hyvässä kunnossa ja 10tkm välin vaihdettu öljyjä alusta saakka.
Vaihdettu PCV-venttiili, mutta sillä ei ollut vaikutusta öljyn syöntiin. Todennäköisesti edessä olisi A moottorin kunnostus tai B vaihtokone tilalle.
Vaihtoehto A:
Päällisin puolin ei vaikuta kauhean vaikealta hommalta. Löytyisi tilat ja apuja hommaan, mutta mitä kaikkea joutuu/kannattaa vaihtaa? Kiertokangen laakerit ja pultit, männänrenkaat, yläkerran tiivisteet, kannen pultit, kampiakselin pultti + tiiviste. Pelkästään jakoketjunkiristintä ja kampuran "timanttialuslevyä" en löytänyt mistään vai onko tekijät hakeneet volvo/ford tiskiltä osia?
Vaihtoehto B:
Vaihtokone ei innostele koska onko siinä samaa ongelmaa ja todennäköisesti olisi enemmän ajettu.
https://www.hemimotors.fi/p1920-kiertokangenlaakeri-duratec-1820-fi.html
https://www.hemimotors.fi/p2940-kiertokangenpultti-duratec-he-fi.html
https://www.hemimotors.fi/p2898-mannanrenkaat-8750-12-12-25-1-syl-fi.html
Nämä ilmeisesti oikeat osat alakertaan?
Kaikki apu ja neuvot erittäin tervetulleita. Kuvassa vähän hintoja ja paikkoja josta löytyisi osia.
(https://i.ibb.co/wpMJ7RQ/Osia.jpg) (https://ibb.co/wpMJ7RQ)
-
Timanttialuslevy ja muitakin osia pitäisi löytyä tuolta: https://www.burtonpower.com/
Tuossa listallasi näyttäisi olevan kaikki osat. Lisäksi tarvitsee tietysti työkaluja.
Kampiakselin ja kiertokankien laakereiden vaihdossa pitää olla tarkkana. Duratec moottoreiden laakeroinnista on saatu edullinen koneistamalla pesät ja kaulat vähän reilummilla toleransseulla ja lopullinen tarkka sovite on saavutettu käyttämällä eri paksuisia laakereita. Koneremonttehin juuri alkuperäisen paksuisia laakereita ei välttämärrä löydy, joten välykset pitää tarkistaa huolella tai käyttää alkuperäisiä laakereita.
Omassa remontissa (170tkm) laakeripinnat ja välykset olivat alkuperäisessä kunnossa. Jakoketjunkiristin oli myös ok.
Jos lisätiedot kiinnostaa, niin yv.
-
Tietääkö täällä kukaan voiko V50:een vaihtaa männän renkaita alakautta? Siis mahtuuko mäntä runkopukkien välistä ulos ja takaisin sisään (työkaluineen)? Välttyisi sillä tavalla ehkä jakopään aukaisun.
-
En ole kyseistä konetta avannut mutta uskaltaisin väittää että ei onnistu.
-
Voishan sitä kokeilla tämmöistäkin? https://youtu.be/K8ZFBrOl-Mo?si=wJ05Wo--WsZuD4J9
-
Voishan sitä kokeilla tämmöistäkin? https://youtu.be/K8ZFBrOl-Mo?si=wJ05Wo--WsZuD4J9
En huomannut hintaa audi-operaatiolle, näyttää kalliilta eikä tulokset kummoisia olleet.
Itse poistin ongelman juurisyyn, joka 1.8 koneessa on kuoleentuneet männänrenkaat, jotka ei olleet jumissa (pesu ei auta) vaan makasivat uran pohjalla aivan toimettomana.
-
En huomannut hintaa audi-operaatiolle, näyttää kalliilta eikä tulokset kummoisia olleet.
Itse poistin ongelman juurisyyn, joka 1.8 koneessa on kuoleentuneet männänrenkaat, jotka ei olleet jumissa (pesu ei auta) vaan makasivat uran pohjalla aivan toimettomana.
220e tuli hintaa.
-
Tuli remontti tehtyä puolison autoon ja auto taas ajossa.
Viikon verran meni kun appiukon kanssa teimme kiirehtimättä ja 150km ajettu rempan jälkeen. Ei ainakaan vielä ole öljyt huvenneet ja pidetään sormia ristissä että ei ala öljy maistumaan koneelle.
(https://i.ibb.co/zVxhV8T/Volvo-osat.jpg) (https://ibb.co/zVxhV8T)
(https://i.ibb.co/VN4F1bY/IMG-20231219-182708.jpg) (https://ibb.co/VN4F1bY)
(https://i.ibb.co/n8Hz6kz/IMG-20231223-103105.jpg) (https://ibb.co/n8Hz6kz)
-
Tukkeessa olevan huohottimen voit testata siten, että laitat kelmua taikka kumisen hanskan öljykorkin reiän päälle, jos pullistuu niin huohotin tukossa, jos imee, niin siltäosin huohotus kunnossa.
Ei tarvi kumihanskaa, puhaltaa ihan kunnolla öljykorkin aukosta.
Mutta kertookos tuo enemmän huohotuksen ongelmista, vai vaan siitä että on ohivuotoa?
PCV venttiilin kai pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä joka tapauksessa?
-
Mistä männänrenkaat, tarvikeliike ei löydä :( Volvo v50 1.8 2008 (B4184S11).
Käykö esim https://spareto.fi/tuotteet/mahle-original-mannanrengassarja/015-68-n0#nav-vehicles