Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Slerbahuuli - 28.08.2019, 14:36:52

Otsikko: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.08.2019, 14:36:52
Kun en hakemalla löytänyt selvää vastausta ja googlella löysin ristiriitaista tietoa, niin kysytäänpäs sitten ihan omana aiheenaan.

Eli mk1 960 Volvoissa on jakopään vaihtoväli 47tkm/4vuotta. Näissä hihna on kapea, 21mm ja ovat tunnettuja herkästä hajoamisestaan.
Olikohan 94-96 (eli faceliftikö?) päivittyi jakopää, jolloin huoltoväli kasvoi 90tkm/4vuotta, hihna ilmeisesti leveämpi kuin alkuperäisessä (olikohan 24mm?).
Ja viimeisin päivitys vissiin 96-->, jonka myötä vaihtoväli 120tkm/4vuotta, hihna vieläkin leveämpi (28mm?).

Noita vanhempia jakopäitä on jälkikäteen päivitetty uudemmalle jakopäälle, jotta vaihtoväli ja hihnan kesto olisi yleensä turvattu.
Kysymys kuuluu, mitä pitää vaihtaa?

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=43798 <-- tuolla on kerrottu, että vanhan jakopään päivitys vuoden -94 jakopäälle onnistuisi vaihtamalla hihna, kiristin ja ohjainrullat (kiristin ja ohjain). Pienin modifikaatioin (poraamalla kiristimen kiinnitysreikä 8mm-->10mm) tuon siis saisi istumaan paikoilleen vaihtamatta vesipumppua, alapyörää tai nokkapyöriä. Näin jakopää olisi ilmeisesti vastaava kuin "päivitys1", eli 90tkm.
Pitäneekö paikkansa? Foormilta löysin haulla tarinaa, että vaihtoon menisi nokkapyöriä lukuunottamatta kaikki...?

Potilaana vuoden 1991 Volvo 960, 3.0 automaatti, jossa siis pitäisi olla tuo 21mm hihna. Otin tänään jakopäätä auki ja tutkiskelin (harmikseni ei sattunut yhtään mittaa mukaan, jotta olisi voinut hihnan leveyden tarkistaa). Minusta jotenkin näytti siltä, kuin hihna olisi liian kapea ja että hieman leveämmän hihnan saisi ihan "vakioromuilla" kiinni. Ehkä juuri tuon 3-4mm leveämmän hihnan voisi saada paikoilleen.

Alla muutama kuva:

(https://i.ibb.co/4wy65Q5/IMG-20190828-101424-1.jpg) (https://ibb.co/4wy65Q5)

(https://i.ibb.co/SRkPGcm/IMG-20190828-101432.jpg) (https://ibb.co/SRkPGcm)

(https://i.ibb.co/RT5LKc1/IMG-20190828-101446.jpg) (https://ibb.co/RT5LKc1)

(https://i.ibb.co/HGRg6Bp/IMG-20190828-101458.jpg) (https://ibb.co/HGRg6Bp)

(https://i.ibb.co/qYmCZK5/IMG-20190828-101512.jpg) (https://ibb.co/qYmCZK5)

Hihna on senverran ikäinen ja seisomisen myötä rulliin tullut pintaruoste syönyt hihnan selästä tekstin pois, ettei Contitechin valmistajan koodia saanut selville, mikä hihna siellä nyt on. Jokatapauksessa se on ilmeisesti vaihdettu viimeksi itse, tai jonkin pienen korjaamon toimesta, koska nokkapyörissä oli viimeisen kuvan kaltaiset merkinnät olemassa. Aikaa vaihdosta on huhupuheiden mukaan noin 5-7 vuotta, joten aiheellista tuon vaihtaminen jo olisi.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Juho_ - 28.08.2019, 15:25:30
Nokkapyörät joutuu vaihtamaan.
96-> on 32mm leveät muistaakseni.

Ja vesipumpun joutuu myös vaihtamaan uuteen versioon, kuten myös kampiakselin hihnapyörän (dampperi kuitenkin samanlainen).

Muistaakseni noissa ohjainrullissa oli eroja keskenään leveydessä ainakin, mut itse kiristinyksikkö ois samanlainen.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.08.2019, 15:37:53
Nokkapyörät joutuu vaihtamaan.
96-> on 32mm leveät muistaakseni.

Ja vesipumpun joutuu myös vaihtamaan uuteen versioon, kuten myös kampiakselin hihnapyörän (dampperi kuitenkin samanlainen).

Muistaakseni noissa ohjainrullissa oli eroja keskenään leveydessä ainakin, mut itse kiristinyksikkö ois samanlainen.
Kokemusperäistä tietoa?

Ohjainrullissa on vissiin halkaisija kasvanut. Tällöin ei hihna tee niin tiukkoja mutkia --> lämpeää ja kuluu sisäisesti vähemmän.

EDIT. minulle on sanottu, että esimerkiksi 850:n koneen jakopää on erilainen. Onko noin? Kuitenkin nuo 4/5/6 sylinteriset on "samanlaisia" modulaarimoottoreita, mikä niissä on muuttunut jakopään osalta?
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 28.08.2019, 16:29:19
1991-1993=21mm
1994=23mm?
1995->28mm
Itse kun tein tuon päivityksen 1992:een niin vaihdoin kaikki osat vastaamaan 28mm hihnaista.
Eli kaikki mikä pyörii niin vaihtoon, lisäksi tehostaja, laturi, kompura (joo pyörii nekin).
Apulaiteteline, hihnan kotelo...
Tuolla mun Showroomissa on kuvia.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.08.2019, 16:40:00
1991-1993=21mm
1994=23mm?
1995->28mm
Itse kun tein tuon päivityksen 1992:een niin vaihdoin kaikki osat vastaamaan 28mm hihnaista.
Eli kaikki mikä pyörii niin vaihtoon, lisäksi tehostaja, laturi, kompura (joo pyörii nekin).
Apulaiteteline, hihnan kotelo...
Tuolla mun Showroomissa on kuvia.
Vissiin siksi täytyisi apulaitteiden jalat yms vaihtaa, koska hihna tulee jonkinverran ulommas.
Hassua vaan, ettei esim tuolla linkkaamassani englanninkielisessä keskustelussa mainita sanallakaan minkään noista vaihtamista. ;D
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Juho_ - 28.08.2019, 16:46:03
Kokemusperäistä tietoa?

Ohjainrullissa on vissiin halkaisija kasvanut. Tällöin ei hihna tee niin tiukkoja mutkia --> lämpeää ja kuluu sisäisesti vähemmän.

EDIT. minulle on sanottu, että esimerkiksi 850:n koneen jakopää on erilainen. Onko noin? Kuitenkin nuo 4/5/6 sylinteriset on "samanlaisia" modulaarimoottoreita, mikä niissä on muuttunut jakopään osalta?
Juu.

Uudemmissa eli S80 löytyvissä käytetään sit jo vähän lyhyempää 28mm hihnaa, jossa myös kiristin on käytännössä epäkeskorulla jossa joku jousihäkkyrä.. muistaakseni, yhteen S60 vaihtanu jakopään hilppeet joskus..

960 21mm version nokkapyörät yms. samoja tai ainakin hyvin lähellä 4 ja 5 sylinteristen koneiden vastaavia.
Ainakin vanhemmista koneista puhuttaessa missä ei mitään vvt pyöriä.

Jos miulla on vielä tallessa tuo vanhanmallin kampiakselin hihnapyörä sekä 28mm version, niin pystyn vertailemaan hihnalinjaa.. mut voi olla ettei enään oo tallessa.
Uudempi kutonen (S80 yms.) käyttääkin sit jo vähän eri korkuista hihnapyörää ja dampperia, kun hihnalinja on lähempänä konetta.

Tosiaan jakopään muovitkin erilaiset vanha vs uusi (21 vs 28mm).
En muista oliko apulaitekannakkeessa mitään eroa.. mielestäni ei, kuten ei myöskään latureissa yms. apulaitteissa ollut mitään eroa koska ne pysyneet samana.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 28.08.2019, 16:51:44
Periaatteessa laturissa riittää hihnapyörän vaihto ja tehostajassa siirtää pyörää ulospäin. En enää muista mitä eroa on apulaitetelineessä, mutta se piti kuitenkin vaihtaa.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.08.2019, 17:09:29
En enään muista, mutta tossa omassa 850:ssä (1996 GLT 2.5/20V) on vaihtoväli 120tkm.
Pitäs luurata minkälainen se jakopää siinä on ja verrata.

Edes tuo 23mm hihnan 90tkm olisi inhimillinen. Eli uskaltaisi jonkun 60tkm rullata ennen vaihtoa
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 28.08.2019, 17:12:35
Jep. Mullakin tulee niin vähän kilometrejä (~8000km/v), että tulee aika ensin vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: miro678 - 29.08.2019, 19:08:17
Nyt kun aihe sivuaa jonnin verran mielessä pyörinyttä kysymystä niin kysytääs.

Eli mulla tulossa toi s80 T6 motti jonka päällä -95vm 960 kansi niin kysymys kuuluu kumman jakopääsarjan sille otan, T6 oman vai 960 oman? Tarkotus ois vielä ottaa 3L nokat siihen jotka onkin -91vm 960 peräsin niin joutuuko nokkapyöriä vaihteleen leveempiin?
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Juho_ - 29.08.2019, 22:06:46
Laitat ne leveämmät nokkapyörät vaan.
T6 koneeseen tarkoitettu hihnasarja.

Nokkapyörät on samankokoiset kaikissa kutosissa 96vm ja siitä uudemmissa.

Käsittääkseni noissa uudemmissa T6 (ja vapari) koneissa missä termostaattikotelo nokkapyörien alla, niin siihen ei taida sopia vanhanmallinen kansi..?
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Huikkoster - 29.08.2019, 23:47:58
Onko noi kapean hihnan rullat/rattaat noin leveitä vai joko ne on vaihdettu joskus?
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 03.09.2019, 10:10:37
Onko noi kapean hihnan rullat/rattaat noin leveitä vai joko ne on vaihdettu joskus?
Vissiin ovat ihan alkuperäiset. Nimittäin nyt olen useammasta paikasta internetin eri kolkista asiaa koettanut kaivella ja ilmeisesti tuossa ensimmäisessä päivityksessä ei muuttunut kuin hihna hiukan leveämmäksi, kiristin "syvemmäksi" ja ohjain- sekä kiristinrulla hiukan halkaisijaltaan isommaksi.

Kysyisinkin nyt, jos joku pääsisi johonkin varaosakataloogiin käsiksi, onko noille edm. tavaroilla (rullat, hihna, kiristin) eri varaosanumero? Jos joku voisi ne tähän postata alle, niin helpottaisi kovin osien etsintää.

Itseasiassa varmaan tulevaisuuden pussihousuja helpottaisi, jos joku voisi tähän lankaan kirjoittaa noiden kaikkien jakopäiden varaosanumerot. Vertailu olisi helpompaa ja myöhemmin jos joku miettii päivitystä, niin olisi helppo täältä tarkistaa mitä tarvitsee...

Karkeasti:
- Ensimmäinen versio jakopäästä on "pienillä" rullilla ja "matalalla" hydr. kiristimellä, sekä kapeimmalla (21mm?) hihnalla = vaihtoväli 4v/47tkm (näitä hajonnut jo aijeimmin)
- Toinen versio jakopäästä on hiukan isommilla rullilla, "syvemmällä" hydr. kiristimellä, sekä hiukan leveämmällä (23/24mm?) hihnalla. Vaihtoväli 4v/90tkm (näistä en ole kuullut, että olisi napsahdellut niin herkästi?). Tämän päivityksen pitäisi onnistua vaihtamalla vain eroavat osat, eikä täten nokapyöriin, alapyörään tai koppaan tarvitsisi koskea.
- Kolmas ja paras versio jakopäästä on leveämmillä "kaikilla" rullilla ja pyörillä, eli nokkapyörät, alapyörä, rullat, kiristin lienevät kaikki erilaisia. Ei mahdu evo1/2 kopan sisälle, joten koppakin on toisenlainen ja ilmeisesti apulaitteiden jalka on myös erilainen (kampiakselin apulaitehihnapyörä ulompana, joten jokatapauksessa pitää apulaitteita saada edemmäs tai käyttää kapeampaa hihnaa) eikä kuulemma (?) evo1/2 apulaiteteline mahdu ilman muokkausta paikoilleen (koppa edessä). Kaikista levein (28mm?) jakohihna, vaihtoväli 4v/120tkm.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 03.09.2019, 11:21:33
Oikeassa olet.

Tuossa dataa.

1991-1993
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/1991-1993.jpg?img=medium)

1994-1998
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/1994-1998.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.09.2019, 07:32:45
Oikeassa olet.

Tuossa dataa.

1991-1993
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/1991-1993.jpg?img=medium)

1994-1998
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/1994-1998.jpg?img=medium)
En kuvista löydä kiristimelle numeroa, voisikohan joku semmoisen vielä tuommoisesta kataloogista kaivaa? En luota näiden internet -pohjaisten varaosamyyjien kataloogeihin. Kiinnostaisi tietää voiko evo1 jakopään kiristäjää käyttää evo2:ssa, vai pohjaako.

Onkos tuo -94/-98 kuva nyt sitten siitä 120tkm vai 90tkm versiosta? Se tosin selviäisi googlella ja voin sen itse selvitellä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 09.09.2019, 08:38:01
Numero 10

Sarakkeessa A olevat osat ovat 90tkm ja sarakkeessa B olevat osat ovat 120tkm.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.09.2019, 21:47:41
Numero 10

Sarakkeessa A olevat osat ovat 90tkm ja sarakkeessa B olevat osat ovat 120tkm.
Hmm, noiden lappujen perusteella olisi 49tkm ja 90tkm vaihtovälin jakopäillä sama kiristinyksikkö! :o
Sama numero löytyy molemmista, 9135033-0.
Löytyy kakkoslapun A-sarakkeesta 10 kohdasta ja ykköslapun 10 kohdasta.

Eli tuon perusteella vaikuttaisi, ettei kiristimen hydr. yksikköä tarvitsisikaan vaihtaa. Tosin, tuolle EVO1:lle on kahta eri kiristintä, joista vain toinen on sama kuin tuo 90tkm kiristin.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: v0lv0245 - 10.09.2019, 07:27:00
Juuri näin, jos moottorinumero 131035-> niin sitten on sama.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 19.09.2019, 09:55:01
Mielenkiintoista olisi tietää, mikä tuossa kiristimessä on muuttunut.
Syvyys?
Kiristysvoima?
Vaimennusteho?
Kaikki?

Jos olisi kaikki kolme vierekkäin, huomaisiko eroa?

Mietin vain, että ihan varmasti siihen on syy, miksi kiristin on vaihtunut. Mutta, onko osat kuitenkin sekaisin käytettävissä? Evo2 jakopään hihna lienee sen 1-2hammasta pidempi (näin olen kuullut) ja rullat hiukan isompia. Jos paiskaan evo1 jakopäätä evo2 hihnalla ja rullilla, porsiiko jakopää samointein vai ajaako sillä ilman huolta sen 50-60tkm....
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: ata - 27.09.2019, 20:17:55
Sinikantinen mappi "Uutuuksia 1994" kertoo seuraavaa:

"Vaihtovälin kasvattamiseksi nokka-akselin hihnaa on levennetty 21:stä 23 mm:iin. Hihna on vedetty vesi- ja öljypumpun kautta, taitto- ja kiristysrullan halkaisijoita on lisätty ja kiristinelementtiä siiretty hieman ulospäin. Nokka-akselin hihnan suojukset ovat leveämmät. "

Uuden mallisen jakohihnan vaihtoväli 120 000 km, vanhempi 75 000km.

Jos kiinnityspinta on koneistettu eri kohtaan kiristimen akseliin nähden? Pienikin muutos muutta varaosanumeron, jos osa ei ole yhteensopiva aiempien kanssa. Jos näin on, vanhempi kiristin kävisi leveämmälle hihnalle sopivan sovitelevyn kanssa. Tämän omaa arvailua.

Seuraavassa muutoksessa on lisätty männänvarrelle työliikkettä rajoittava muovialuslevy, joka on aina uusittava. Se on sitten asennettu myös vanhempiin hihnanvaihdon yhteydessä.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.09.2019, 22:42:16
Sinikantinen mappi "Uutuuksia 1994" kertoo seuraavaa:

"Vaihtovälin kasvattamiseksi nokka-akselin hihnaa on levennetty 21:stä 23 mm:iin. Hihna on vedetty vesi- ja öljypumpun kautta, taitto- ja kiristysrullan halkaisijoita on lisätty ja kiristinelementtiä siiretty hieman ulospäin. Nokka-akselin hihnan suojukset ovat leveämmät. "

Uuden mallisen jakohihnan vaihtoväli 120 000 km, vanhempi 75 000km.

Jos kiinnityspinta on koneistettu eri kohtaan kiristimen akseliin nähden? Pienikin muutos muutta varaosanumeron, jos osa ei ole yhteensopiva aiempien kanssa. Jos näin on, vanhempi kiristin kävisi leveämmälle hihnalle sopivan sovitelevyn kanssa. Tämän omaa arvailua.

Seuraavassa muutoksessa on lisätty männänvarrelle työliikkettä rajoittava muovialuslevy, joka on aina uusittava. Se on sitten asennettu myös vanhempiin hihnanvaihdon yhteydessä.
Eli siis meneekö se nyt näin:
Evo1 jakopään kiristin on täysin omansa, mutta ero Evo2:n kiristimeen olisi vain kiristimen tapin syvyys lohkon päätypintaan nähden.
Evo2 kiristin olisi sitten sama, kuin Evo3, mutta Evo3 tulee jo tuon muovirinkulan kanssa (joka muuten tulee jakopääsetin mukana)?

Jos tosiaan noin on, niin ei vaatisi kuin tietää sen "korkeuden" ero. Onko 1mm, 1,5mm vai 2mm? Vai jotain muuta? Pultteihin lukkoliimaa ja tarkoilla aluslevyillä (ei semmosilla markettilevyillä, vaan täysin tasaiseksi hiotuilla) paikoilleen...

Tosin, itse pikkuisen epäilen siksi, koska kolmelle kiristimelle löytyy varaosanumero. Jotain on siis muuttunut myös evo2/3 kohdallakin.

Erikoista jos hihnakopat on eri, kun jakopäiden rattaiden leveydet pysyvät samana.
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.10.2019, 00:55:27
Noniin, tämä "Evo1 --> Evo2" tuli tehtyä. Potilaana siis vuosimallin 1991 B6304F, jossa tuo ensimmäisen version jakopää alunperin.
Kuvia on vähän huononlaisesti, mutta silti jotakin.

Tilasin jakopääsarjan, joka on tarkoitettu moottorinumerosta 131035 eteenpäin, potilaan lohkonumero on 003147.
Eli erona orkkikseen on pidempi (148 hampainen) ja leveämpi (23mm) hihna, erilainen kiristimen rulla vipuineen, erilainen ohjainrulla ja eri osanumerolla oleva (?) vesipumppu.

Vesipumpussa en huomannut mitään eroa alkuperäiseen, joten siitä en ottanut mitään dokumentteja ylös. Imunokan ja kampiakselin välissä oleva ohjainrulla on vain halkaisijaltaan isompi kuin alkuperäinen, joten meni pulttaamalla paikoilleen. Jakohihna mahtuu juuri ja juuri alahihnapyörälle ilman muutoksia (2-3mm jää sivusuunnassa vapaata tilaa alarattaalle), joten siitäkään en ottanut mitään dokumenttia ylös.

Jäljelle jää siis vain kiristimen ohjainpyörä vipuineen ja itse hydraulikiristin:
(https://img.aijaa.com/m/00767/14755768.jpg) (https://aijaa.com/kqxLYH)
Vasemmalla uudemmanmallinen, oikealla vanhanmallinen.
(https://img.aijaa.com/m/00258/14755772.jpg) (https://aijaa.com/vbebLL)
(https://img.aijaa.com/m/00462/14755770.jpg) (https://aijaa.com/km8tg0)

Kuten kuvista jo huomaa, on kiristinrullan runko itse kiristimen vastepinnan kohdalta korkeampi ja rulla halkaisijaltaan isompi.
Kiristimen runko on kuitenkin myös leveämpi, jolloin kiristimen tapin vastepinta on ulompana lohkosta, kuin alkuperäisessä, eroa on noin 3-4mm ja tämän takia uudemman version jakopäälle hydraulikiristin on eri varaosanumerolla:
(https://img.aijaa.com/m/00633/14755769.jpg) (https://aijaa.com/VIhLHi)

Kiristinrullassa on kuitenkin vielä yksi iso ero, joka aiheuttaa toimenpiteitä. Kiristimen pultti on uudemman mallin lohkossa M8, kun vanhassa lohkossa tuo pultti on M10:
(https://img.aijaa.com/m/00948/14755773.jpg) (https://aijaa.com/Cb6jEp)

Täten tuo uusi kiristin vaatii pientä muokkaamista, ennenkuin on yhteensopiva vanhanmallin lohkon kylkeen. Pultti menee kiristimen rungossa olevan neulalaakerin läpi (nivelpiste) ja tätä neulalaakerin sisäholkkia täytyy porata isommaksi. Valitettavasti tästä operaatiosta en ehtinyt ottamaan kuvia, mutta kun uudenmallin kiristimestä naputtaa vasaralla tuon pultin pois (krympätty prikka pitää pultin paikoillaan), niin sisäholkki irtoaa sormin painamalla. Holkissa on alunperin halkaisijaltaan 8.2mm reikä, joka täytyy suurentaa hieman yli 10mm reijäksi (jotta M10 pultti menee siitä läpi). Homma suositellaan tehtäväksi pylväsporakoneessa tai jyrsimessä, mutta itse runttasin ihan akkuporakoneella 10mm:n poran siitä läpi. Tarkkana pitää olla, jotta uusi reikä tulee suoraan! Muuten pulttia kiriessä tulee lohkoon ja pulttiin leikkausvoimia, kun holkki pakottaa itsensä suoraan lohkoa vasten, vaikka pultti olisi vinossa.

Kun holkki on porattu isommaksi, porataan vielä siihen irti lyötyyn aluslevyyn 10mm:n reikä, etsitään kierreosaltaan 60mm:n M10 pultti ja asennetaan kiristin aluslevyineen paikoilleen (aluslevy oli erikoisen ohut ja tulee lohkon ja kiristimen väliin, joten ajattelin sen olevan siellä ihan syystä). Laitoin varmuuden vuoksi pulttiin hitusen kierrelukitetta ja kiristin varovaisesti ohjearvoon.
Jos haluaisi hifistellä, pitäisi etsiä M10 pultti, joka on kannaltaan kapea kuusiokolo. Tällöin kanta mahtuisi kiristimen holkin sisällä olevaan syvennykseen, mutta itse laitoin vain alle yhden vahvan aluslevyn, jolloin pultin kanta jää holkista kokonaan ulos.

Koska minulla ei ollut tuota uudemman mallista hydraulikiristäjää, jouduin soveltamaan. Kiristimien ilmeisesti ainoa ero on kiristimen tapin "syvyys" lohkon päätyyn nähden. Jos kiristimen asensi paikoilleen sellaisenaan, nojasi tappi tuon vastakappaleen aivan reunaan, enkä uskaltanut asentaa sitä sellaisenaan.

Jos kiristimen alle laittoi kaksi aivan normaalia prikkaa (mitähän nuo olisi paksuudeltaan, 1.2mm?) päällekkäin, niin tappi oli liki täydellisesti vastakappaleen keskellä, mutta tällöin ei kiristimen rungon ylemmässä pultissa riittänyt enään kierrettä mutterille (alemmassa pinnapultissa oli pidempi kierre, jostain syystä...):
(https://img.aijaa.com/m/00712/14755774.jpg) (https://aijaa.com/qFYr2t)

Koska minulla ei ollut "pinnapulttihylsyä" pinnapultin irroittamiseen, eikä tuohon oikein mahtunut vääntämään kahdella mutterilla, asensin kiristimen paikoilleen laittaen vain yhden prikan molempien pulttien alle. Tällöin tapin reuna oli aikalailla keskellä vastepintaa, eikä kaltevalla kummun "reunalla". Irroittamalla pinnapultit ja korvaamalla ne normaalilla, hieman pidemmillä pulteilla, olisi tuon kiristimen saanut tasan keskelle haluamaansa kohtaa.
Alla kuva yksien prikkojen kanssa. Ylemmän kiinnitysmutterin kohdalla on enemmän vapaata kierrettä:
(https://img.aijaa.com/m/00353/14755775.jpg) (https://aijaa.com/0IRs8P)

Laitoin jakopään kasaan ja pyöritin konetta käsin varmaan 40-50 kierrosta, ennenkuin uskalsin mennä vääntämään avaimesta koneen käyntiin. Hihna kulki nätisti linjaansa (pakonokalla hihna kulki jostain syystä hieman takareunalla, mutta niin kulki alkuperäinenkin hihna, liekkö yksilöongelma), ylimääräisiä ääniä ei kuulunut eikä kiristin väpättänyt tai tärissyt omituisesti, joten oli viimeisen muokkauksen vuoro.

Koska korvasin kiristimen pultin normaalikantaisella M10 pultilla, tuli tuo pultti nyt jakokopan eteen. Jakokoppaan piti täten porata reikä kyseisen pultin kohdalle:
(https://img.aijaa.com/m/00283/14755776.jpg) (https://aijaa.com/4zpWkw)

Hihna mahtuu juuri leveytensä puolesta pyörimään kopan sisällä. Moottorin käydessä ei kovin isosti tarvitse kopan etulevyä painaa, jotta alkaa kuulumaan hihnan kahnaamisen ääni.


Moottorilla ajettu nyt remontin jälkeen reipas 200km, jona aikana on saanut kierroksiakin reippaasti, eikä toistaiseksi ole ilmennyt ongelmia. Seurailen jakopään tilannetta ja raportoin tähän, mikäli hihnan kulumisessa tms. ilmenee poikkeavuuksia käytön myötä. En usko jakopään olevan nyt yhtä kestävä, kuin alunperin 90tkm vaihtovälille tehdyn jakopään, mutta kyllä tuo 23mm hihnaleveys ja isommat rullat (vähemmän tiukkoja taitoksia) tuovat kuitenkin mielenrauhaa. Periaatteessa kaikki tarvittava on nyt tehty seuraavaa vaihtoa varten, jolloin voi tilata suoraan tuon "paremman" jakopään. Ottaa vain kiristimen pultin holkin tuosta vanhasta kiristimestä ja rock rock.

Kiireessä tätä ei kannattaisi ruveta tekemään. Pultit kannattaa käydä etsimässä ennen remonttia, eikä alkaa miettimään kello 02 yöllä, jotta "mistä prkl kaivan nyt M10x60 pultin??". :D
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.07.2022, 17:17:03
Moi.

Olen tekemässä samantyylistä muutosta.
Eli minulla muuttuu hihnan leveys 21mm=>28mm.
"uudet" osat on S90 -98.

Apulaitetelinettä piti hieman muokata, jotta apulaitehihnan sai suoraan linjaan.
Mutta nyt on ongelma siinä, että kun sinne on laitettu S90 jakopään suojamuovit, niin se "patti" siinä imunokan kohdalla ottaa kiinni apulaitehihnan kiristimeen.

Eli onko olemassa sellaista patitonta suojamuovia?
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Nieminen55 - 28.07.2022, 20:06:06
En osaa linkittää kuvia tänne.
Pitäisi ilmeisesti ladata kuvat jollekkin kolmannelle taholle, joka ne sitten lataisi tänne?

Oli miten oli, niin tuolla ihan lopussa on kuva tästä probleemasta:
https://ylilauta.org/diy/130563140#186906372 (https://ylilauta.org/diy/130563140#186906372)
Otsikko: Vs: Volvo 960 jakopäät, niiden eroavaisuudet ja yhteensopivuudet.
Kirjoitti: Lankku - 28.07.2022, 23:07:47
Kaikki vastaan tulleet uudemmat suojamuovit on olleet muotoiltu ulkonevaksi.