Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volle19 - 01.09.2019, 13:18:31

Otsikko: Volvo s60 D4 vaihteistoöljy
Kirjoitti: Volle19 - 01.09.2019, 13:18:31
Viime syksynä hankittu siis Volvo s60 D4 -16 kysymyksessä.
Talvella jo huomasin vaihteiston ikäänkuin venyttävän vaihteen vaihtoa rauhallisesti kiihdyttäessä kylmällä kelillä. Vaihtaa siis normaalisti jo noin 10 minuutin ajon jälkeen. Nyt kun syksy on taas tiputtanut öisin lämpötilat alle 10 asteeseen niin on tullut huomattua samanmoista.
Jotkin tahot väittävät että näihin automaattilaatikoihin ei tarvitse tehdä suomen oloissa öljynvaihtoa ja jotkin taas suosittelevat.
Mikä on palstan mielipide?
Otsikko: Vs: Volvo s60 D4 vaihteistoöljy
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.09.2019, 14:12:56
Näitä "ikuisia öljyjä" on aina esson baarissa milloin missäkin merkissä, mutta totuus on ettei mikään öljy ole ikuista. Yleensä jotain 90% automaattivaihteistojen oireistä, vioists tai jopa hajoamisista johtuu öljynvaihdon laiminlyönnistä.

Volvolla on ihan kilometrimääräinen vaihtoaika noille öljyille. Jotkut puhuvat "Taksi huollosta" ja jotkut erikseen tilattavasta lisätyöstä. En tiedä itse kumpi pitää paikkansa, mutta yleensä halvin keino kokeilla oireiden kadottamista on vaihteiston öljyn huuhteluvaihto.

Paljonko on autolla ajettu?
Otsikko: Vs: Volvo s60 D4 vaihteistoöljy
Kirjoitti: Niclashki - 01.09.2019, 14:39:19
Taksikäytössä suositus 60tkm välein vaihtoon. Yksityiskäytössä joku 90tkm on aika järkevä vaihtoväli, ellei autolla ole kokoajan vedetty tyyliin asuntovaunua.
Otsikko: Vs: Volvo s60 D4 vaihteistoöljy
Kirjoitti: hessu80 - 01.09.2019, 14:40:12
Viime syksynä hankittu siis Volvo s60 D4 -16 kysymyksessä.
Talvella jo huomasin vaihteiston ikäänkuin venyttävän vaihteen vaihtoa rauhallisesti kiihdyttäessä kylmällä kelillä. Vaihtaa siis normaalisti jo noin 10 minuutin ajon jälkeen. Nyt kun syksy on taas tiputtanut öisin lämpötilat alle 10 asteeseen niin on tullut huomattua samanmoista.
Jotkin tahot väittävät että näihin automaattilaatikoihin ei tarvitse tehdä suomen oloissa öljynvaihtoa ja jotkin taas suosittelevat.
Mikä on palstan mielipide?
Laatikkoa on toki hyvä huoltaa aina joskus, mutta laatikon ominaisuudet myös muuttuvat lämpötilan mukaan. Toimiva laatikko luistattelee kylmänä ja alkaa lukitsemaan turbiinilukkoa vasta, kun moottori ja laatikko ovat tarpeeksi lämpimät.