Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Öljyharja - 03.09.2019, 08:35:26
-
Moro. Tässä olisi jo vuoden piinannut otsikossa oleva vikakoodi ja alkaa paukut olla vähissä pahemman kerran. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kävin asennuttamassa nyrkkipajalla eFlexFuel muunnossarjan. Asentaminen ei mennyt ihan putkeen ja auto veti sekaisin samana päivänä (nykimistä, ei tehoa jne.). Ohjausyksikkö vaihdettiin samalla viikolla ja homma pelitti, mutta vikavalo ilmestyi valaisemaan mittaristoa samoihin aikoihin. Näitä kahta asiaa on kokeiltu vikakoodin korjaamiseksi:
1. Vaihdettu katalysaattori toiseen käytettyyn katalysaattoriin (ostettu AVK:lta, jos sillä on merkitystä). Vanhan katin kennosto oli nopealla vilauksella kunnossa, samoin kuin vaihdetun katalysaattorin kennosto.
2. Otettu irti eFlexFuel ja ajettu 98E5 polttoaineella, ei vaikutusta.
Vikakoodi syttyy vain käynnistyksen yhteydessä, ei ikinä - toistan - ei ikinä ajon aikana. Tämä tekee asiasta hieman hämärämmän eikä mielestäni viittaa ainakaan rikkoutuneeseen katalysaattoriin. Auto käy ja kukkuu normaalisti eikä mitään muuta poikkeavaa ole havaittavissa kuin vikavalo. Koodit kun nollaa, vikavalo ei syty välttämättä edes seuraavien 4 käynnistyksen aikana, mutta lopulta se syttyy kuitenkin. Eli on hieman hankalasti toistettava tuo vikavalon sytytys, kun se on kovin epäsäännöllistä. Muut vikakoodit joita löytyy, liittyvät vain rikkoutuneeseen ovimoduuliin (kuskin ovesta ei pysty käyttämään muiden ovien lasinnostimia). Moottorin vikakoodeja on vain tuo yksi otsikossa mainittu.
Hyvät neuvot olisivat todella tarpeen. Veikkaisin, että jotain tuossa käynnistyksen aikana tapahtuu, joka vikavalon sytyttää.
-
Vikakoodin perusteella voisi mittailla lambda-antureiden kuntoa ja toimintakykyä..
Mites polttoaineen kulutus, onko kasvanut vai pysynyt samana ??
-
Polttoaineen kulutus on samaa luokkaa kun aikaisemminkin, siinä ei ole mitään muutosta. Voisin kyllä kurkata tuon nuo lambda-anturin arvot.
-
Tilanne elää ja tässä tämän hetken tilanne. Nyt on alkanut ilmaantumaan myös vikakoodia ECM-643A, Camshaft position, exhaust / Camshaft position, intake. Voisin kuvitella, tämä ja koodi katista voisivat olla yhteydessä vian juureen. Vaihdoin varuiksi anturin eikä tästä ollut apua ongelmaan.
-
Mun ymmärtääkseni lambda alkaa edes toimia vasta hetken kuluttua käynnistyksestä eikä heti kun käynnistynyt niin se tuskin mitää oirehtii. Lambda mulla herjannu heti vain jos esilämmityspiiri anturissa on sökö ja siitä tulee kyllä oma koodi eikö saa pysyvästi sammumaan.ennen lambdan uusintaa.
Vanha väsynyt lambda näkyy mitatessa, mulla sytytellyt valoa tuolloin yleensä tyhjäkäynnillä.
-
Onko tähän tullut selvyyttä? Itsellä miltei samat koodit. Eli ECM 4801 ja ECM 644A. Ajoon ei vaikutusta. Viat kun nollaa niin ajelee pari viikkoa ja sitten taas valo syttyy. Erona edelliseen kertomukseen että valo syttyy ajossa. Ei vielä tutkittu tarkemmin.
-
643A pakonokan vvt säätö pielessä
644A imunokan vvt säätö pielessä
Useimmiten tulee nuo koodit jos kannessa olevat vvt solenoidit jumittaa tai jos jako on väärin asennettu. Solenoidin putsaus voi nyt auttaa kun melkein tietää että jako on kohdillaan.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo
Samalla kun avaa jakoremmin yläsuojan niin kannattaa katsoa että remmi on keskellä hihnapyöriä ja koittaa onko niissä päittäisvälystä.
4801 näköjään aika v-mäinen koodi kun voi tulla melkein mistä vaan mikä sotkee seokset.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-4801
Ehkä jopa tuosta vvt ongelmasta, jos tulevat yhtäaikaa.
Vidalla koodien luku voisi antaa tarkempaa tietoa kun yleislukijat.