Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JuhoS - 03.09.2019, 11:35:45
-
Hei
Volvo s80 -09 151kw d5 automaatti on kesän aikana alkanut kadottamaan jäähdytin nestettä. Vuotokohtaa ei ole löytynyt eikä missään näy kosteaa. Vesipumppu vaihdettiin vuosi sitten remminvaihdon yhteydessä ja laatikon öljytkin vaihdettu kuukausi sitten joissa ei ollut poikkeavaa. Matot sisällä kuivia joten lämppärin kenno ehjä. Nesteet paisarissa puhtaan näköset. Autolla ajettu 320tkm.
Onko ollut vastaavia tapauksia?
-
Mulla mk3 V70 2.5T:ssä reilun kuuden vuoden aikana tehny kahdesti niin, että on jäähynestettä kadonnut johonkin mystisesti, vähä niinku yhtäkkiä ja jälkiä jättämättä. Jäänpä siis seuraamaan aihetta...
-
Minulla vm. 2012 v60 d3 alkoi hävittämään alkukesästä jäähdytinnestettä ja en millään löytänyt mistä vuotaa. Vuotokohta lopulta löytyi huollossa vaihteiston yläpuolelta missä oli jäähdytinnesteen ilmanpoistoputkeen tullut pieni reikä. Putki vaihdettiin ja vika korjautui.
-
2007 2.5T teki pari kertaa talvella samaa. Aamulla mittaristo herjasi jäähdytinnesteen lisäämistarpeesta. Mitään tietoa mihin se on voinut mennä, ei ole. Veikkasin lohkolämmitintä tai kohmeista anturia.
-
Vuosi sitten syksyllä piti kahdesti lisätä jäähdytysnestettä 2.5T V70 mk3. Ekasta lisäyksestä meni silloin alle kuukausi kun jo taas vaati lisää nestettä. Sen jälkeen pysynyt nestepinta ok.
Huomasin silloin vuosi takaperin pidemmän reissun jälkeen pihalla lätäkön jäähdytysnestettä auton alla oikealla paisuntasäiliön kohdilla. Mitään jälkiä vuodosta ei ollut jättänyt moottoritilaan ja tarkkaa vuotopaikkaa en saanut selville. Jäähdytysjärjestelmään tehtiin vielä painetesti, ei vuotoja. Oisko paisarin korkin kautta päässyt nesteet jotenkin ulos, en tiiä, ihme homma...
-
Taas tullut kahtena aamuna varoitus alhaisesta nesteen tasosta (minimiviivalla). Näyttää kadottavan jäähdytinnestettä sellaiset ~2dl puoleen vuoteen.
-
Webasto voisi olla yksi mahdollinen paikka vuodolle, joskin epätodennäköinen kun vika on ilmennyt käyttökauden ulkopuolella.
-
Lohkolämppärin liitoksista ainaki itellä tihkui kunnes uskalsi tarpeeksi kiristää klemmareita, ny on pysyny kurissa. Ei jättäny rapakkoja, mutta ko öljynvaihdossa pohjapanssarin puotti pois niin näky letkun pää kosteana (liitos lämppäriin).
-
Hei
Volvo s80 -09 151kw d5 automaatti on kesän aikana alkanut kadottamaan jäähdytin nestettä. Vuotokohtaa ei ole löytynyt eikä missään näy kosteaa. Vesipumppu vaihdettiin vuosi sitten remminvaihdon yhteydessä ja laatikon öljytkin vaihdettu kuukausi sitten joissa ei ollut poikkeavaa. Matot sisällä kuivia joten lämppärin kenno ehjä. Nesteet paisarissa puhtaan näköset. Autolla ajettu 320tkm.
Onko ollut vastaavia tapauksia?
Paljonko sitä katoaa? Minullakin -06 D5 kadotti nestettä mutta hyvin verkaisesti eli kerran tai pari vuodessa sai lisätä. Noin 15tkm välein muutama desi. Pähkin että liittyi intensiiviseen ardicin käyttöön mutta tiedä sitten. Auto toimi hyvin vuosikausia eikä syy koskaan selvinnyt. Myin pois edelleen toimivana ja aikalailla samoilla kilsoilla kuin tuo sun.
Edit: näkyy muuten olevan nyt mittarissa puoli miljoonaa tuolla mun exällä :o
-
Paljonko sitä katoaa? Minullakin -06 D5 kadotti nestettä mutta hyvin verkaisesti eli kerran tai pari vuodessa sai lisätä. Noin 15tkm välein muutama desi. Pähkin että liittyi intensiiviseen ardicin käyttöön mutta tiedä sitten. Auto toimi hyvin vuosikausia eikä syy koskaan selvinnyt. Myin pois edelleen toimivana ja aikalailla samoilla kilsoilla kuin tuo sun.
Edit: näkyy muuten olevan nyt mittarissa puoli miljoonaa tuolla mun exällä :o
Moro. Noin 1,5 deseiä keralla lisänny Nyt kesän aikana oon lisännyt kolmeen otteeseen kun alkanut herjaamaan nesteen vähyyttä. Voisikohan liittyä jotenkin ulko lämpötilaan että käy liian kuumana?
-
Moro. Noin 1,5 deseiä keralla lisänny Nyt kesän aikana oon lisännyt kolmeen otteeseen kun alkanut herjaamaan nesteen vähyyttä. Voisikohan liittyä jotenkin ulko lämpötilaan että käy liian kuumana?
Korkki on ehjä? Sitä korkkia ei muuten kannata turhaan aukoa