Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: äSSarjalaiset - 07.09.2019, 14:13:26

Otsikko: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 07.09.2019, 14:13:26
Moro. Vanha aihe mutta verestellään, jonkinasteinen tuore koonti korjauksistakin olisi toivottavaa. Eli, oireena otsikon mukaisesti voimattomuus ja nykiminen kiihdytyksessä. Loota on automaatti mutta sillä saa oireen esille myös jos ei paina kaasua ihan lattiaan saakka (kick down) vaan siihen hilkulle. Moottori aloittaa tuon veemäisen yskimisen siinä heti 1500rpm jälkeen ja jatkaa sitä aina tuonne 4000rpm saakka. Siellä tapahtuu joku ihmeparantuminen ja veto on tasaista punarajalle saakka. Shifterillä oireen saa oikein herkullisesti esiin jos vaikka 3-vaihteella aloittaa reilusta tonnista väännättämään. Oire tuntuu siltä kuin joku "suojamekanismi" katkoisi vetoa, tai siltä että polttoaine loppuisi kesken. Ei pala moottorin vikavaloja, ei mitään. Vikamuistiin tosin tulee (Bosch testeri) vikakoodi; P061A vääntömomentin säätö, sisäinen ohjausmoduuli, väärä käyttö. <= mitäs se tämä meinaa? Nollaat koodin, käyt lenkin ajamassa siten että vääntöä pyydetään maksimit, auto nytkyttelee, ajat parkkiin luet koodit ja tadaa, sama koodi joka kerta. Oireeseen vaihdettu jo; polttoaineen paineanturi kiskon päähän (Bosch), uusi ilmamassamittari (MAF). Voi olla että kuvittelen jo, mutta tuntuu että tuon MAFin uusimisen jälkeen auto ehkä toimi viikon normaalisti, ei nykinyt, mutta sitten oireet tulivat takaisin. Missä vika? MAF uudelleen rikki? VVT? Joku anturi? Huohotin? Näissähän pitäisi olla aika tarkka tuo diagnostiikka, eli jos joku komponentti prakaa niin muistiin jää... mutta kun ei mitään muuta kuin tuo epämääräinen P061A... Help?
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: Huikkoster - 07.09.2019, 14:57:01
Onko tulpat vaihdettu milloin? Myös puolia kannattaa katsoa onko halkeamia.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: suomipioneeri - 07.09.2019, 16:10:32
Onkohan joskus ohjelmoitu auto ja ei ole mennyt ihan maaliin sen osalta  ::) Kaverilla alkoi bemari herjaamaan tuollasta koodia kun laittovat vähän liikaa vääntöjä pajalla siihen.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 07.09.2019, 19:13:38
Onko tulpat vaihdettu milloin? Myös puolia kannattaa katsoa onko halkeamia.
Täydellinen Wetterin merkkihuoltokirja, joten ajallaan pitäisi olla tulpat uusittu. Tais olla tulossa seuraavassa huollossa n 10tkm päästä. Katsottu ei ole mutta toisaalta sytytyshäiriölaskurissa oli testerin mukaan puhdas 0 syttähäröä. Oire ei muutenkaan ole sellainen että joku sylinteri putois pois, vaan enemmän sellainen että koko järjestelmä tilttaa hetkeksi yhtä aikaa.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 07.09.2019, 19:19:34
Onkohan joskus ohjelmoitu auto ja ei ole mennyt ihan maaliin sen osalta  ::) Kaverilla alkoi bemari herjaamaan tuollasta koodia kun laittovat vähän liikaa vääntöjä pajalla siihen.
Softattu on, minun teettämänä. Optimoiautosi.fi ketjussa. Mietin että väännöistä herjaa toi koodi joo.. Mutta, viittaako kuitenkin johonkin sisäiseen ongelmaan eli vikaan enemmän kuin siihen että softassa ois jotain. Softaushan nimenomaan pitäisi muokata ecu siten että "sallii" mm kasvaneen ahtopaineen, ym ym ym muutoksia ohjauksessa. Btw, mikä boksi ohjaa näissä automaattia? Samako moottori ecu, vai onko oma ohjainlaite? Jos noilla bokseilla olis ristiriita niin.... Emmätiiä, foliohattua päähän  :idiot2:
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: anssi68 - 07.09.2019, 19:35:16
Moottorin jakohihnan tarkastus eli onko jako kohdallaan, en kylläkään usko tuohon, mutta..
VVT-pyörät, vuotaako öljyä jakopään suunnilla vai onko kuivaa ?

Lootan ohjaus on omalla yksiköllä eli siitä pitäisi jäädä oma vikakoodi jos siellä jotain on.
Onko lootan öljyjä vaihdettu ??

Huohottimen testaus onnistuu ns."kumihanskalla" öljyntäyttökorkin aukosta.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 07.09.2019, 20:40:10
Moottorin jakohihnan tarkastus eli onko jako kohdallaan, en kylläkään usko tuohon, mutta..
VVT-pyörät, vuotaako öljyä jakopään suunnilla vai onko kuivaa ?

Lootan ohjaus on omalla yksiköllä eli siitä pitäisi jäädä oma vikakoodi jos siellä jotain on.
Onko lootan öljyjä vaihdettu ??

Huohottimen testaus onnistuu ns."kumihanskalla" öljyntäyttökorkin aukosta.
Jako pitäis kyllä olla kohdallaan, tai no, ei sitä kyllä tarkastettu ole.. Kurkkasin nokkapyörien seutua, näyttää että toinen VVT solenoidi (tai pyörä?) hohottaa pikkasen öljyä. Kostee, ei vuoda. Hihna ym ympäristö kuiva. Btw, mitä tekee tai vastaavasti ei tee jos VVT pyörä tai sen säätösolikka prakaa? Kokemusta?

Vaihteiston puolelta ei yhtään vikakoodia. Öljyistä ei varmuutta onko vaihdettu koskaan. Kuten sanottu, täydellinen huoltokirja mutta että onko edellisen omistajan aikana vaihdettu, siitä ei tietoa? Eikös se mene niin että ne pitäisi asiakkaan osata tilata.. Tai vastaavasti ammattitaitoisen työnjohtajan osata myydä. Kirjattu ylös ei ole mitään, vain leimaa leiman perään. En ole itsekään niitä nyt vaihdattanu koska jos niitä ei koskaan ole, niin ei kannata aloittaa nytkään. Vaihteisto kyllä toimii ajossa hienosti.

Kumihanskahomma testattu, niin kylmällä kuin kuumalla koneella vetää hanskan lyttyyn eli öljykorkissa on imua.. Eikös se ole silloin hyvä juttu?

Lisää vaan hyviä arvauksia mitä sitten katsotaan...

Btw, onko kellään tietoo mitä ilmamassoja pitäis testerin näyttää ajossa täyskiihdytyksessä, siis väännätyksessä? Tämä kiinnostaisi kovasti
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: KantriJyri - 09.09.2019, 08:34:09
Tällä samanlainen volvo alla ja voimattomuutta  ja lievää nykimistä oli kun kiihdytti.
ahtopaineensäätöventtiilin vaihdoin ja vika jäi siihen. Näytti kyllä vikakoodia siitä.
tarvikkeesta n. 50 € oli osa.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 09.09.2019, 18:03:16
Tällä samanlainen volvo alla ja voimattomuutta  ja lievää nykimistä oli kun kiihdytti.
ahtopaineensäätöventtiilin vaihdoin ja vika jäi siihen. Näytti kyllä vikakoodia siitä.
tarvikkeesta n. 50 € oli osa.
Jep. Mulla on vaan toi härö vikakoodi. Jonkin ahtopaineensäätöön liittyvän hässäkän vaihdatinkin tähän vähän niinku ennakoivasti, joku vuosi sitten. Ei ollut silloin mitään vikaa mutta yks virityyppi sanoi että vanhemmuuttaan sen osan kuluminen hidastaa turbon vastaavuutta. (ajossa en huomannu mitään eroa, mutta vajaa satanen meni)  :-* Saattoi olla joku solenoidi, yks letku sisään kaks ulos, plus töpseli... Minkä näköinen tää sun vaihtama osa on?
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: KantriJyri - 09.09.2019, 21:52:36

Siitä on vuosi aikaa kun vaihdoin mutta https://www.rexbo.fi/autovaraosat/painemuunnin/volvo-s80-ii-as/19753-2-5-t

tuommonen se taisi olla.
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: äSSarjalaiset - 10.09.2019, 21:29:03
Puolat tarkastettu, silmämääräisesti näytti ehjältä. Sytytystulpat uusittu samalla, tietenkin. Ei mitään vaikutusta oireeseen, nytkyttää ihan yhtä paljon... Huooh, no huomenna menossa siniselle, saa nähdä mitä löytyy... Jos löytyy
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: ridgeforrester - 23.09.2019, 15:22:02
Löytyikö autuutta?
Puolat tarkastettu, silmämääräisesti näytti ehjältä. Sytytystulpat uusittu samalla, tietenkin. Ei mitään vaikutusta oireeseen, nytkyttää ihan yhtä paljon... Huooh, no huomenna menossa siniselle, saa nähdä mitä löytyy... Jos löytyy
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: ridgeforrester - 05.05.2020, 12:20:43
Putosinpa minäkin tämän ketjun aiheen uhrien joukkoon. 2008 V70 2.5T Geartronicin softaamisen myötä ei pääse täyskaasulla edes puskemaan, kun n.3000 rpm jälkeen alkaa veto nykiä dramaattisesti. 4000 rpm yläpuolella vetää kyllä tasaisesti, mutta tuossa suurimman väännön alueella ei uskalla lusikkaa painaa, ettei hajoa paikat. Ainoa löytyvä vikakoodi on tuo P061A - tietsikan mielestä jokin vääntöjen saralla ei siis täsmää. Vakiolla ei moisesta käytöksestä tahi koodista ollut tietoakaan.

Ensiepäilys kohdistui TCV:hen, jonka heti vaihdoinkin uuteen Pierburgiin - ei mitään muutosta. Tulpat on 50 tkm sitten Volvolla uusittu. Korjaamo tarkastanut ainakin jollain tasolla puolat, turbon ja putsannut IMM:n. Ilmansuodatin vaihdettu muutama vko sitten myös. Automaatti toimii hyvin kuten ennenkin ja siihen on öljyjä vaihdeltu omasta toimesta parikin kertaa.

Softa taitaa olla samaa sukua kuin ketjun aloittajalla. Softan valmistajalla kuulemma ei aiempaa kokemusta moisesta ilmiöstä, mutta hiljattain lähettivät uuden softan kokeiltavaksi. Ilmiö ehkä, ehkä, hieman laimeni, mutta ei poistunut, ja myös potkua tuntuu olevan edellistä softaa vähemmän (olisko vaan vääntöä pudotettu aiemmasta). Onneksi softan asentanut paikallinen korjaamo on ollut varsin asiallinen ja avulias, joten propsit heille siitä. Löytyisköhän foorumin tietäjiltä enää vinkkejä asiaan, vai onko vaan pudotettava takaisin vakioksi ja ehkä lähestyä jotain muuta softaa myöhemmin...? :-\
Otsikko: Vs: S80 2,5T -07 väännättäessä voimaton, nykyttelee
Kirjoitti: ridgeforrester - 30.05.2020, 11:05:02
Vähän nostoa, jos joltakin löytyisi ratkaiseva vinkki tämän nykimisen korjaamiseksi. :-\
Sama vika vaivaa edelleen. Ollaan tuon äSSarjalaisen kanssa käyty kirjeenvaihtoa, ja ongelmat vaikuttaa hyvin samoilta, kuten myös 2.5T kone ja tämä softa. Kollega varsinkin on vaihdellut osia jo sinne tänne konehuonetta ripakopallisen vian etsimisessä.

Omalla saralla ei muuta ole selvinnyt, kuin että lambda-signaali näyttää putoavan laihalle aina ja täsmälleen silloin, kun nykiminen ilmenee. Fuel cut-off (mutta miksi...)? TorquePron kömpelö tutkiminen näyttäisi, että ahtopaineet ei ainakaan dramaattisesti tippuile, vaan pyörii siellä 11-13 psi tienoilla, jotkut kummut ylikin.

Uusi öljyjalka menossa ensi viikolla sisään, kun vanha näyttää vähän öljystä märältä (vaikka klassisia öljyjalkavihellyksiä ei kylläkään esiinny). Tokkopa tuosta apua tähän nykimiseen - saa nähdä.

Onko ketään muita kohtalontovereita, joilla keskikierrosalueen nykimiset olisi olleet riesana, eikä uusi TCV olisi hommaa kuitannut?