Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: eetsu - 07.09.2019, 14:36:40

Otsikko: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: eetsu - 07.09.2019, 14:36:40
Elikkäs mistä paikoista on järkevintä lähtee eliminoimaan vikaa? Oireena on siis lämpimällä koneella käynnistys, jolloin volvoa saa sahata käyntiin pidempäänkin. Kylmällä startilla on lähtenyt lähes aina laakista käymään, mutta esim. kauppareissun jälkeen saa sahata käymään ja välillä ei. Kyseinen ongelma on siis aika satunnainen, mutta lähinnä ilmestyy kun kone on ollut sammuksissa jonkun aikaa. Muuten auto pysyy käynnissä ja käy hyvin kunhan vaan saa käymään. ;D Tulpat, ilmansuodatin ja bensapumpun rele on vaihdettu äskettäin.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: Huikkoster - 07.09.2019, 14:54:51
Veikkaus: Lämpöanturi, se taaempi joka on kannessa imusarjan alla 3/4 pytyn kohdalla. Älä osta halvinta tarviketta.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: Yksi Volvomies - 07.09.2019, 14:59:19
Kuinka kauan joutuu käynnistämään pisimmillään, 10sekunttia, 15, 20 ? Kaasutinmoottorissahan tulee ongelmia kuumana käynnistettäessä jos kohokammiot eivät pääse tuulettumaan erään letkun kautta ulkoilmaan. Itselläni moottori käynnistyy joskus ikäänkuin niin etten edes huomaa ja tulee tavallaan startattua yli tarpeen varsinkin kuumalla moottorilla. Olen tämän ominaisuuden sisäistänyt ja päästän avaimesta aika äkkiä (vaika tuntuu siltä että liian aikaisin) ja useimmiten kone jää käyntiin. Jos saisit jonkun katsomaan, että tuleeko putkesta mustaa sauhua kun kone käynnistyy viimein, sehän olisi merkki ilman puutteesta tai liian rikkaasta seoksesta.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.09.2019, 15:01:55
Kuinka kauan joutuu käynnistämään pisimmillään, 10sekunttia, 15, 20 ? Kaasutinmoottorissahan tulee ongelmia kuumana käynnistettäessä jos kohokammiot eivät pääse tuulettumaan erään letkun kautta ulkoilmaan. Itselläni moottori käynnistyy joskus ikäänkuin niin etten edes huomaa ja tulee tavallaan startattua yli tarpeen varsinkin kuumalla moottorilla. Olen tämän ominaisuuden sisäistänyt ja päästän avaimesta aika äkkiä ja useimmiten kone jää käyntiin. Jos saisit jonkun katsomaan, että tuleeko putkesta mustaa sauhua kun kone käynnistyy viimein, sehän olisi merkki ilman puutteesta tai liian rikkaasta seoksesta.
Ruiskumoottorissa ei päde mikään noista kaasutinmoottorin ongelmista.

Minä kans lottoaisin tuota Huikkosterin mainitsemaa lämpöanturia. Itellä oli oireet 1:1 samat ja lämpimällä startissa tuli mustaa putkesta. Vaihdoin tarvikeanturin ja seuraavana päivänä vaihdoin Boschin anturin.

Älä osta tarvikeanturia. Ne ei toimi kovin menestyksekkäästi.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: eetsu - 07.09.2019, 15:08:29
Veikkaus: Lämpöanturi, se taaempi joka on kannessa imusarjan alla 3/4 pytyn kohdalla. Älä osta halvinta tarviketta.

Kiitti vinkistä, täytyy kokeilla! Ilmoittelen jos tää on toimiva ratkaisu.

Kuinka kauan joutuu käynnistämään pisimmillään, 10sekunttia, 15, 20 ? Kaasutinmoottorissahan tulee ongelmia kuumana käynnistettäessä jos kohokammiot eivät pääse tuulettumaan erään letkun kautta ulkoilmaan. Itselläni moottori käynnistyy joskus ikäänkuin niin etten edes huomaa ja tulee tavallaan startattua yli tarpeen varsinkin kuumalla moottorilla. Olen tämän ominaisuuden sisäistänyt ja päästän avaimesta aika äkkiä (vaika tuntuu siltä että liian aikaisin) ja useimmiten kone jää käyntiin. Jos saisit jonkun katsomaan, että tuleeko putkesta mustaa sauhua kun kone käynnistyy viimein, sehän olisi merkki ilman puutteesta tai liian rikkaasta seoksesta.

En oo koskaan saanu sitä ensimmäisellä sahauksella käyntiin enkä oo kyllä viittiny rajojakaa kokeilla, mutta tuntuu siltä että saa sahata nii kaua ku akku jaksaa pyörittää. Muutamia taukoja oon pitäny yrityksien välillä kunnes on hörähtäny käyntiin. Täytyy jonku käskee kattoo että tuleeko ongelman läsnäollessa mustaa putkesta.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.09.2019, 15:19:51
Tulpat kannattaa tarkistaa, ovatko mustat.
Otsikko: Vs: 740 B230F -92 vaikea käynnistää
Kirjoitti: eetsu - 07.09.2019, 15:34:01
Tulpat kannattaa tarkistaa, ovatko mustat.

Entisillä tulpilla oli jo kyseinen ongelma, mutta ne olivat hyvän väriset. Toki voishan nuo nykysetki vielä tarkistaa.
Mahtaako muuten teidän mainistema lämpötila-anturi olla tämä?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/373309?ajoneuvo=655&vuosimalli=1992