Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jak900 - 09.09.2019, 21:58:43
-
XC90 jarrujen puoltaminen rajusti oikealle ongelmana. Palikoita isketty etupäähän nyt levyt, palat, tukivarret puslineen mallia vahvistettu ja pyörien suuntaus tehtynnä. Välyksiä ei löydy mistään. Puoltaminen tuntuu aika rajulta kovemmassa nopedessa. Takapäätä sen verta käyty läpi että takasatuloiden liukupultit herkistelty. Mitäköhän seuraavaksi keksisi, ideoita tai kokemuksia vastaavasta? Auto juuri katsastettu ja oireet ilmeni oikeastaan yhtäkkiä muutaman päivän seisonnan jälkeen. Voisko takajarrut aiheuttaa noin suurta puoltamista?
-
Takajarrujen heitto ei juurikaan vaikuta ohjauksen puoltamiseen. Kumpikaan etujarru ei jää päälle ja neste tulee hyvin ulos molemmista ilmausnipoista, eikä ole ilmaa järjestelmässä?
-
Ei laahaa jarrut. Ilmausta en ole koittanut kun ei ole ollut jarrupiirit auki. Aika mystinen on ongelma, google täynnä vastaavia ja ei ole ratkaisua löytynyt. Tuli tuossa mieleen että pitäiskö kuitenkin vidan nokkaan heittää ja katsoa näkyiskö siinä mitään, kyllä kai tuo jo herjailisi varoituksia jos jotenkin abseihin liittyis. Tuo puoltaminen tuntuisi niin kuin koko etupää nyrjähtäisi oikealle. Kallistuksen vakaajan kumit näyttää aika haperoilta mutta ei sen nyt tuohon luulisi liittyvän.
-
Millaista lukemaa jarrudynosta tulee? Mulla oli nykyisessä V70:ssä aluksi vaarallisen tuntuista puoltamista, joka paljastui katsastuksessa toisen etujarrun tehottomuudeksi, eroa oli yli 30%. Satulahan siinä oli tiensä päässä.
-
Katsastuksessa en ollut mukana ja lappuja ei tullut mukana kun läpi meni, eli ei ole tietoja arvoista. Ainakin edessä männät liikkuu keveästi ja välillä puoltaa enemmän tai vähemmän. Pitää nyt ilmeisesti käydä kuitenkin tuo takapääkin läpi, miksei se voisi johtua sieltäkin..
-
Risa etutukivarsien takahela aiheuttaa tuollaisen, mutta jos nekin on vaihdettu. Vai onko vaihdettu vain etummaiset? Sen jälkeen jää löysä apurungon korihela. Keula nuljahtaa jarrutuksen alussa, eikä puolto muutu juurikaan vaikka jarruttaa kovempaa.
-
Auto kävi jarrutesterillä, ei mitään normista poikkeavaa. Alatukivarret molemmat vaihdettu.
-
Kokeile vaihtaa etupyöriä puolelta toiselle, siirtyisikö vika myös, josko jotain pientä kudosvauriota ilmenisi vasta kovaa jarruttaessa.
Ja ilmanpaineet renkaissa ok?
-
Auto kävi jarrutesterillä, ei mitään normista poikkeavaa.
Pyöräntuennan tai apurungonhelojen löysyys ei näy jarrutesterissä, koska auton paino ei työnnä kuten kadulla.
-
Vika paikallistettu näillä näkymin takapäähän. Satuloihin uudet liukutappisarjat ja puoltaminen katosi lähes täysin, muut hilut vielä vanhat. Joku taidetakoja oli edellisen remontin yhteydessä tunkenut tappien kumit täyteen kuparitahnaa, pikkaisen ahdisti satuloinen liikkumista
-
Aika paljon pitää jumettaa silloin. Ja joo, kuparitahna ei tuollaisiin paikkoihin ole mitenkään soveltuvaa. Useammasta autosta on joutunut niitä kaapimaan pois.
-
Oikean puolen satulassa toinen liukutappi oli todella tiukassa kumin sisällä, eihän tuo satula silloin liiku niin kuin pitää, uusilla liikkui kevyesti.
-
Puoltaminen palasi jälleen. Vahva epäilys että jarruista ongelma löytyy. Alatukivarsien myyjältä kysyin onko varsien kanssa ollut ongelmia, no vastaus tietenkin että ei, noh pyysivät vielä auton tiedot ja selvittivät että olisi väärät tukivarret, elikkä autoon sopisikin V8 mallin tukivarret, vähän nyt epäilyttää onko myyjän osaaminen mitä luokkaa. Tiedä nyt sitten mistä tuo puoltaminen johtuu, jarrut vaiko tukivarret. Alkuperäisiin varsiin vois tietenkin laitattaa alkuperäiset puslat kun nyt ovat irrallaan ja tallessa.
-
No nyt löytyi vika. Tarvike alatukivarressa takimmainen kumi oli pari milliä ohuempi paksuudeltaan kuin alkuperäinen. Takapuslan pultti ei kiristänyt kumia rungon koloonsa ja pääsi lonksumaan. Pari metriä jatkovartta ja pulttia kirimällä alkoi pusla pysymään paikoillaan ja puoltaminen loppui.
-
No nyt löytyi vika. Tarvike alatukivarressa takimmainen kumi oli pari milliä ohuempi paksuudeltaan kuin alkuperäinen. Takapuslan pultti ei kiristänyt kumia rungon koloonsa ja pääsi lonksumaan. Pari metriä jatkovartta ja pulttia kirimällä alkoi pusla pysymään paikoillaan ja puoltaminen loppui.
Hi
rohkenen kysellä,että minkä valmistajan tukivarret kyseessä?
ei oikein vaikuta laadullisesti kovin hyvälle.
,,,mitenkäs kun pulttia on jouduttu kiristämään "parin metrin jatkovarrella" niin
voiko pultti mennä ylikiristykseen ja venyä + katketa kun rasitus kasvaa jossain vaiheessa liian suureksi.
-
Konepulttihan tuo on, voi tietysti mennä poikki mutta järkikäteen tietenkin tuossa kiristämisessäkin.