Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kestosippi - 09.09.2019, 22:51:44
-
Öljypohjan kupeessa tollanen ihme mötikkä?
Mitähän se tekee?
(https://i.postimg.cc/GtCm2M2T/20190909-185057.jpg)
2,4 D5 moottori kyseessä vm.2010 valmistettu 2009. Automaattivaihteisena.
-
Kehtaiskohan tässä samassa kysyä kuinka kannattas korjata nuo moottorin alasuojapahvin kiinnitykset. Numeroa paksummat ruuvitko? Kaikkien ruuvien kierteet eivät vaikuta enää kovinkaan pitäviltä.
-
Öljypohjan kupeessa tollanen ihme mötikkä?
Mitähän se tekee?
(https://i.postimg.cc/GtCm2M2T/20190909-185057.jpg)
2,4 D5 moottori kyseessä vm.2010 valmistettu 2009. Automaattivaihteisena.
Lämmönvaihdin. Siinä kiertää sekä moottoriöljy että jäähdytysneste. Voit googletella tuolla osanumerolla
Edit: löytyykö auton pohjasta kuskin jakkaran kohdalta noin margariinipaketin kokoinen mötikkä johon ei mene mitään johtoja saati letkuja? Sellainen oli mk2 V70 Volvossa. Ikinä ei selvinnyt että mikä ihme se oli.
-
Kehtaiskohan tässä samassa kysyä kuinka kannattas korjata nuo moottorin alasuojapahvin kiinnitykset. Numeroa paksummat ruuvitko? Kaikkien ruuvien kierteet eivät vaikuta enää kovinkaan pitäviltä.
Huolloissa tuhoavat nuo muoviset vastakappaleet. Uusia saa hankittua esim. ebaysta, eikä maksa paljon. Niitä on ainakin kahta eri sorttia valkoista ja punaista.
-
Tosiaan varaosanumerolla löysin kukkelista tietoa että se on oil cooler. Moottoriöljyn jäähdytin siis. Kas kun Volvo tarttee sellaisenkin.
Hakutulos kuvahausta (https://www.google.com/search?safe=active&sxsrf=ACYBGNTEOUZt6VbKp0mVWYYl3cnAnovzyw:1568059833787&q=30757459&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjvnISLxsTkAhUTwsQBHRkyC9AQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=951#imgrc=_)
-
Tosiaan varaosanumerolla löysin kukkelista tietoa että se on oil cooler. Moottoriöljyn jäähdytin siis. Kas kun Volvo tarttee sellaisenkin.
Öljynjäähdyttimiä on ollut ajan sivu. 80-luvun tojotoissakin. Niissä tosin oli ihan kenno keulalla. Volvojen syylärissä muuten kiertää jäähdytysnesteen lisäksi myös automaattilaatikon öljy. Jos nesteen joukossa öljyä niin voi siis olla moottoriöljyä tai laatikkoöljyä tai jopa molempia :)