Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: rastas - 18.10.2011, 07:25:33
-
Mitähän tiivisteitä/osia kannattaisi tai tarvitsee samalla vaihtaa, kun laittaa venttiilivarren kumit uusiksi?
Eikös tämän homman voi tehdä kantta avaamatta?
Volvon oireena savuttaa kylmänä ja syö öljyä n. 2litraa/1000km :(
Öljyn syönnissä oli kirjotusvirhe :( nyt oikein
-
samalla menee kannen tiiviste, kiillotuta venttiilit, nostajat, tietty ne kumit.. kannen joutuu irrotttaa..
-
kannen joutuu irrotttaa..
Syystä että? ???
Yleensä venttiilinvarren kumit voidaan vaihtaa irroittamatta kantta. Pitää vain olla joku systeemi jolla estää venttiilin putoaminen sylinteriin. ::) Vai onko tinakoneesa joku juttu joka tämän estää? ???
Aika runsas on kulutus, vaikka kumit olisivat loppu. Pitäisi kulutuksen olla pienempää, etenkin kun vain 10v kone. Voipi olla että myös venttiilinohjurit on väljät.
Paljonko on kilometrejä takana ettei vaan öljyä tule männänrenkaiden ohi? :-\
-
kannen irroituksesta kertoi joskus korjaamolla asentaja, sekä hinnaksi tonnin juuri sen takia koska joutuu kannen käyttää irti..syytä en kysellyt koska kauhistelin hintaa.. 850 ei onnistu tulpan reikien kautta vaihtamalla niinkuin esim 940.. mikäli hinta olisi edes puolet tuosta niin vaihdattaisin omaani noi kumit, sen verran pölläyttää käynistettäessä..
-
Kilometrejä autossa on suunnilleen 360 000. Öljyn kulutus alkoi, kun ostettiin auto ja vaihdeltiin uudet öljyt, kun edelliset öljyt taisi olla pikkasen vanhat. Nyt savuttelee ja toisinaan muutma tippa öljyäkin tulee pakoputken kautta.
Meidän tuttava korjaamo oli sitä mieltä, että paineilmalla nostamalla sais kumit vaihdettua. Parit stefat siinä vissiin pitäs vaihtaa vai ja venttiilikopasta tiiviste vissiin?
Kysymyksiä riittää, kun ei autojen koneista niin kauheasti tiedä.
-
kannen irroituksesta kertoi joskus korjaamolla asentaja, sekä hinnaksi tonnin juuri sen takia koska joutuu kannen käyttää irti..syytä en kysellyt koska kauhistelin hintaa.. 850 ei onnistu tulpan reikien kautta vaihtamalla niinkuin esim 940.. mikäli hinta olisi edes puolet tuosta niin vaihdattaisin omaani noi kumit, sen verran pölläyttää käynistettäessä..
Ei niitä vaihdeta tulpan rei'istä ::). Tulpan reiästä pistetään vain sylinteriin jotain mikä pitää venttiilit kiinni kannessa kun jouset on irti. Esim paineilmaa tai jopa kengännauhaa olen kuullut käytettävän tähän tarkoitukseen.
Kilometrejä ei pitäisi olla vielä liikaa männänrenkaille mutta aika runsasta on vuoto. :P
Ohivuotomittauksella se selviäisi.
Tinakoneen kansi on rakennettu kahdesta osasta. Ala ja ylä. Yläosaa voisi kutsua venttiilikopaksi. Kun venttiilikopan irroittaa, samalla lähtee nokka-akselit irti. Välissä ei ole tiivistettä vaan liimaa. Takaisin laittoa varten pitää puhdistaa hyvin esim. terävällä ja suoralla lastalla tai asetonilla, ja ohut tasainen kerros liimaa.
Mutta se venttiilikoppa on vähän hankala laittaa takaisin. Kopalla pitäisi saada painettua osa venttiileistä auki eli ei mene tuosta vaan paikalleen. Siihen on olemassa ja on tehty työkalu jolla saa painettua kopan tasaisesti kantta vasten.
850 volvosta on tehty tee-itse kirja. Siellä voisi olla kuvallisia ohjeita helpottamaan tätä hommaa ::)
-
Kiitoksia jo vastanneille valaisi vähän asiaa :). Volvo on menossa pajalle ensi kuussa, jonka jälkeen näkyy väheneekö öljyn juopottelu. Isosta Volvosta ei perheellinen hevillä luovu, kun on kerran sellaisen hankkinut :D
-
Kannattaa samalla tarkistaa että kampikammion huohotus toimii, tästä on faq jossain...
-
voisiko joku olla kiltti ja etsiä minulle kuvan erikoistyökalusta jolla kansi laitetaan paikalleen? vois yrittää tehdä samalla periaattella toimivan jos vain näkis minkä moinen värkki kyseessä ::)
-
voisiko joku olla kiltti ja etsiä minulle kuvan erikoistyökalusta jolla kansi laitetaan paikalleen? vois yrittää tehdä samalla periaattella toimivan jos vain näkis minkä moinen värkki kyseessä ::)
Alfamerin korjausoppaasta sivulta 2.13. Linkissä kuva
http://www.aijaa.com/v.php?i=008078899789.jpg
-
No on syytäkin vaihtaa kumit venttiileitten varsiin, en oo koskaan kuullutkaan NOIN hurjasta öljynkulutuksesta: 2litraa kuluu sadalla metrillä aloitustekstin mukaan ;D oikeesti onnea matkaan vaihtotyöhön, pilkun........ ei kuulu tänne ainakaan, anteeksi :pomo:
-
kiitos kuvasta, olikin yksinkertaisempi ja helppo toteuttaa. meikäläisellä volvo kuluttaa n.0.8l/1000km mun mielest se on paljon, mut ilmeisesti se ei olekkaan viellä pelottavanpaljo ???
-
Ei niitä vaihdeta tulpan rei'istä ::). Tulpan reiästä pistetään vain sylinteriin jotain mikä pitää venttiilit kiinni kannessa kun jouset on irti. Esim paineilmaa tai jopa kengännauhaa olen kuullut käytettävän tähän tarkoitukseen.
eikös 940 pystykään vaihtaa tulpanreikien kautta?? Jos näin on olen käsittänyt nyt asian aivan väärin..
-
eikös 940 pystykään vaihtaa tulpanreikien kautta?? Jos näin on olen käsittänyt nyt asian aivan väärin..
Juu ei voi :D. Ei se mitään, kukaan ei oo autoasentaja syntyessään :).
-
kiitos kuvasta, olikin yksinkertaisempi ja helppo toteuttaa. meikäläisellä volvo kuluttaa n.0.8l/1000km mun mielest se on paljon, mut ilmeisesti se ei olekkaan viellä pelottavanpaljo ???
OT: Vaimon 850 vie 0,5l/100km. Musta se on paljon.
-
onkohan mulla sittenkään nin kova kiire vaihtaa kumeja ???
-
No on syytäkin vaihtaa kumit venttiileitten varsiin, en oo koskaan kuullutkaan NOIN hurjasta öljynkulutuksesta: 2litraa kuluu sadalla metrillä aloitustekstin mukaan ;D oikeesti onnea matkaan vaihtotyöhön, pilkun........ ei kuulu tänne ainakaan, anteeksi :pomo:
Juu korjailin vähän kirjoitusvirheitä ;D
-
Kyllä ne kannattaa vaihtaa. Kaverilla vuoti kumit 20v koneessa. Pitempään kun kävi tyhjäkäyntiä niin oli sininen pilvi perässä kaasua painaessa. Tämä sitten karstoitti venttiilin joka jäi kantamaan ja se vena paloi pilalle.
-
mul ei iha viel noin helposti sinistä tule, kylmä käynnistää niin sillon pöläyttää, muuten nyt kylmemmillä keleillä tulee vaaleen harmaata, melkein valkoista savua.
-
Vaihtelin kesällä venttiilinvarren kumit 260 tuhatta ajettuun 10v koneeseen öljynkulutus ja pölläyttelyoireiden takia. Öljyä kului noin litra / tankki bensaa. Kumien lisäksi stefat tuli vaihdettua. Venttiilikopan sain paikalleen ilman mitään erikoistyökaluja, mutta venttiilien kasaan puristamiseen vaaditaan jonkinlainen erikoistyökalu.
-
Noni nyt on kumit vaihdettu ja lisäksi nokkastefat+ autossa tietty uudet öljyt. Kumut oli meidän 380 000 ajetussa volvossa ihan loppu pari jopa halki, joten öljyä on päässyt reippaasti ohi. Ainakin savutus on vähentynyt ja öljyn kulutuksen näkee, kunhan jonkin verran on ajeltu. Osat oli halvat n. 50e ja työ teetettiin tutulla pajalla, joten ei ihan liikaa köyhdyttänyt :D
Ja sivuun aiheesta, kyllä on mukava katsastaa volvoa, kun menee heittämällä läpi katsastuksesta :)
-
Aikast vanha juttu, mut tippuiko öljyn kulutus?