Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: 460GLE - 18.10.2011, 16:11:43
-
Laitetaas tänne vähän infoa jos joku muukin suunnittelee...
Kävin tuossa parilla konttorilla haastattelemassa setiä asian tiimoilta.
Auto, johon moottori tulee on vm.-90 eli vähäpäästönen ja katilla. Näinollen mikään et-kone ei tuu kysymykseen.
Ekassa paikassa sanottiin että jarrujen- ja alustan pitäs vastata 900-sarjan turbomallia. Täs vaihees rupes vähä raapituttaan päätä. Mutta tuolla ois kelpuutettu tehojen puolesta vertailumoottoriks 121-kilowattinen b21ft, jota myytiin jenkkeihin ja Kanadaan. Tällä mottorilla tehorajaks tulis siis 121kw+20%=145,2kw (n.197hv)
Toisessa paikassa näytin netistä tulostamaani kopiota Volvon lupalapusta turbotusta varten. Todettiin että mulla on jo autossa kaasuiskarit, vaadittavat jarrut ja 1031-perä eli tarttis vaan laittaa turbon vakaajat niin homma ois selvä. Vertailumoottoriks ei oikeen kelvannu tuo b21ft, koska ei oo tietoa minkälaiset jarrut/alusta siinä mallissa on. Näinollen tehorajaks ois tullu ne B21et:n 114kw+20% =136,8kw (186hv).
Kävi vaan tässä mielessä että jos löytäis jostain nuo vaadittavat b21ft usa-mallin tiedot alustan ja jarrujen osalta ja kävis uudestaan kysymässä... Eihän sillä nyt valtavaa hyötyä sais, mutta oishan se aika hieno kun ois papereissa laillisesti parisataa heppaa. ;)
Tämähän hyödyttäis muitakin jos löytyis tapa millä tuo onnistuis...
-
Miksi tuon B230FT:n 165hv ei kelpaa otteeseen? ??? Eikai sillä niin väliä ole että mitä sielä otteessa lukee tehona? ??? Tuo, että pitäis olla 900-sarjalaisen jarrut jos moottorina on B230FT, ei pidä paikkaansa.
-
Kylhän se sinne kelpaa, mut kyl sinne mielummin mahollisimman isot numerot haluais. Harvemmin sitä kuitenkaan vakiopaineilla ajellaan ja katsastusmiehenki persetuntuma saattaa varotella jos siellä 165 sijaan onkin esim. 210heppaa. ;)
-
Kylhän se sinne kelpaa, mut kyl sinne mielummin mahollisimman isot numerot haluais. Harvemmin sitä kuitenkaan vakiopaineilla ajellaan... ;)
Ahdettua moottoria ei saa mennä muuttamaan. :juhau: Eli, ne paineet joilla auto katsatetaan, on se mitä siellä pitää olla. Vaikkei niitä olisi edes merkattu mihinkään.
-
Ahdettua moottoria ei saa mennä muuttamaan. :juhau: Eli, ne paineet joilla auto katsatetaan, on se mitä siellä pitää olla. Vaikkei niitä olisi edes merkattu mihinkään.
Niin sitähän mä ajanki takaa, jos sen saa katsastettua 197hv max teholla niin mihinkään ei tartte koskeakaan. :pomo:
-
Itellä vähän samanlainen pulma mutta, olen turbottanut (b230fk) osilla ja asiaa ei ole vielä täysin tyrmätty! Itelle on ainakin ihan sama paljo siellä rekisteriotteessa hevosvoimia lukee kunhan saa muutoskatsastettua. Onhan se hieno jos siellä lukee yli 200hv mutta onko se sitten sen arvosta yks lappuhn se vaan on ::)
-
Juu toki se 165hv otteeseen riittää mainiosti.
Ajattelin vaan koittaa selvittää tätä kun tuosta b21ft-koneen mahollisesta käyttämisestä vertailumoottorina on joskus ollu puhetta.
No anyway, tuossa nyt jälleen kerran muutokset mitä vähäpäästöseen 240:n pitää suurinpiirtein tehä että saa turbotekniikan kilpiin.
-
Eikös B230 FT Turbo+ ole just 190 hp?
On olemassa Volvon teholappu 200-sarjaan jossa mainitaan tarvittavat muutokset olikosenyt 200 ja 220 hp.
Vadisksesta saa varmaan B21FT ic tiedot?
-
Eikös B230 FT Turbo+ ole just 190 hp?
On olemassa Volvon teholappu 200-sarjaan jossa mainitaan tarvittavat muutokset olikosenyt 200 ja 220 hp.
Vadisksesta saa varmaan B21FT ic tiedot?
Juurikin tuosta lapusta mulla oli kopsu mukana konttorilla. Tuumas tosiaan vaan että ei hyväksy kun ei tiedä mitä eroa jarruissa ja alustassa on vrt. kotimaan turbomalliin.
Vadiksestahan vois tosiaan löytyä osanumerot, mistä vois tehä vertailun.
-
Eikös B230 FT Turbo+ ole just 190 hp?
On olemassa Volvon teholappu 200-sarjaan jossa mainitaan tarvittavat muutokset olikosenyt 200 ja 220 hp.
Vadisksesta saa varmaan B21FT ic tiedot?
Joo on mutta ei saa ikinään yli 186hp muutoskatsastettua laillisesti. ei volvon lappu lakia kumoa.
-
Joo on mutta ei saa ikinään yli 186hp muutoskatsastettua laillisesti. ei volvon lappu lakia kumoa.
No miksei voi käyttää B21Ft-intercooler versiota vertailumoottorina, josta threadin aloittaja laski maksimitehoksi 197 hv?
-
No miksei voi käyttää B21Ft-intercooler versiota vertailumoottorina, josta threadin aloittaja laski maksimitehoksi 197 hv?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92.0)
-
en usko että amerikan mallissa olisi ollut alustassa mitään eroa. tosin ero niin pieni että häviää jo voimansiirtoonkin.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92.0)
Tuo on se, mitä tähän asti kaikki on käyttäny.
Mut ei oo mitään syytä miksei tuo b21ft kävis. ;)
Teoriassa siis...katotaan nyt.
-
Tuo on se, mitä tähän asti kaikki on käyttäny.
Mut ei oo mitään syytä miksei tuo b21ft kävis. ;)
Teoriassa siis...katotaan nyt.
Joku tuohon joskus syyn kertoi mutta en muista sitä. ken tietää/muistaa kertokoon?
-
Jos en ole väärin käsittänyt, b230ft koneen kun sinne aiot laittaa siihen otteeseen tulee se 165hp koska vähäpäästöistä moottoria ei saa muuttaa ja virittää. Jos sinne enemmän haluat tehoa paperiin niin pitää vaihtaa tehokkaampi vähäpäästöinen kone. Tuosta en tiedä sit että kelpuuttaako inssi tuon volvon turbo+ sarjan.
-
Jos en ole väärin käsittänyt, b230ft koneen kun sinne aiot laittaa siihen otteeseen tulee se 165hp koska vähäpäästöistä moottoria ei saa muuttaa ja virittää. Jos sinne enemmän haluat tehoa paperiin niin pitää vaihtaa tehokkaampi vähäpäästöinen kone. Tuosta en tiedä sit että kelpuuttaako inssi tuon volvon turbo+ sarjan.
Ahaa, no tuohan kävis kyllä järkeen.
Jännä että inssikin vaan sano että tuo 186hv tehoraja käy.
Täytyy kysyä miten sen turbo+ sarjan kans on, eiks se ollu ihan Volvon oma virityssarja kuitenki...
Joku joka on turbottamassa vanhempaa (ei vähäpäästöstä) koria voi koittaa saako b21ft:n tehorajoilla onnistuun.
-
Kyllä vähäpäästöistäkin saa muuttaa, sylinteritilavuutta saa kasvattaa 10 %. Eli B230FT kelpaa Pentan akselilla.
-
Kyllä vähäpäästöistäkin saa muuttaa, sylinteritilavuutta saa kasvattaa 10 %. Eli B230FT kelpaa Pentan akselilla.
Tuo on kyllä jännä juttu. Tilavuuden muuttamisen täytyy vaikuttaa päästöihin...
-
Oisko kellään mitään dokumenttia tuosta Volvon turbo+ sarjasta, vois käydä jutteleen katsastussedän kans.
Edit: löysin Lh 2.2:lle olevan version jonka speksit 180hv/253Nm, mut noitahan löytyy myös Lh 2.4 versio joka antaa paperin mukaan 188hv.
-
Laiton meilillä pari sivua Volvon lisävarusteluettelosta.
-
Suuri kiitos Otolle, hienoa että on näin viitseliäitä ihmisiä. -H-
-
Noniin, katsurin kanssa juteltu...
Eli tuota turboplus sarjaa voi käyttää "vertailumoottorina." *taavih->
-
Eikös B230 FT Turbo+ ole just 190 hp?
On olemassa Volvon teholappu 200-sarjaan jossa mainitaan tarvittavat muutokset olikosenyt 200 ja 220 hp.
Vadisksesta saa varmaan B21FT ic tiedot?
Kävin perjantaina leimaamassa 142:n ja kyselin 200n moottorivaihdosta (turbo). Volvon lupalapulla ei kuulemma tee enää mitään, ne ei kelpaa enää muutoskatsastukseen. Ja Volvo ei taida enää kirjoittaakaan niitä. Käytetään vertailumoottoreita ja teholappuja. 245 -87 sai max tehoksi tänä päivänä jotain yli 200 hv.
-
Tietääkö joku näiden moottoreiden tehoja, jos kävis vertailumoottorista. FT lienee joku "early lh" versio.
"The B23ET and B23FT motors were offered for two years only in the 1983 and 1984 Volvo 700 and 200 series."
Jenkki B21ET IC on 162 hv (SAE net)
-
Tietääkö joku näiden moottoreiden tehoja, jos kävis vertailumoottorista. FT lienee joku "early lh" versio.
"The B23ET and B23FT motors were offered for two years only in the 1983 and 1984 Volvo 700 and 200 series."
Jenkki B21ET IC on 162 hv (SAE net)
Pikainen googletus Tonin tekstin perusteella vei Wikiin, eli voidaan jättää asia omaan arvoonsa.
Se jenkkimoottori on B21FTi (IBS) ja tuo SAE (net) on varsin tiukka normi ja vastaa käytännössä DIN normia.
Tinakuutosista on muuten olemassa 2381 ccm versio B6244 /81mm poraus ja 77 mm isku,
-
http://www.youtube.com/watch?v=29cNUBzHBT8
http://www.youtube.com/watch?v=3-ZvVwviyvI&NR=1
-
Olis b230ft moottori mahdollisesti tiedossa ja se tulisi 86 vuoden 240 volvoo jossa on tällä hetkellä b200k moottori niin mitä kaikkee pitäisi tehdä että sen saisi muutoskatsastettua?
-
Palaa asiaan kun tuo "mahdollisesti" moottori on pellin alla kaikkine muutoksineen ajokunnossa, yleensä käynti optikolla tai kats.konttorilla riittää.
-
Tos on kyl 2011 viestejä ylempänä esim tonilta tuota volvo lappua ettei saisi. Ite nyt kesällä muutoskatsastin 242 turbokoneelle ja kävin hakemas volvolta lapun ja hyvin sujui. Oli toki muitakin lappuja kun on panhardia, reaktiotankoja ja tukivarsia hitsattu paremmaks ja säädettäviks ja uniball nivelillä. ;)