Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 18.10.2011, 16:31:28

Otsikko: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.10.2011, 16:31:28
Otsikonmukainen auto. Vakionopeudensäädin tekee semmosta että, painaa viiksestä sen päälle niin se kyllä pitää asetetun nopeuden noin suurinpiirtein mutta selkeästi pumppaa kaasua. Varsinkin 120km/h nopeudessa huomaa selkeästi. Pari kolme kertaa kun ottaa pois päältä ja laittaa uudestaan päälle niin sitten se pitää nopeuden ja kaasun tasaisena.

Ei tuo muuten niin hirveän häiritsevä asia ole mutta väkisinkin tuosta ominaisuudesta seuraa se että jonain päivänä se hajoaa.  :-\

Hyviä ideiota mitä pitäis lähteä tutkimaan? Tuon systeemin rakenteesta ei ole sitten niin mitään hajua.  ::)
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.10.2011, 17:45:16
Otsikonmukainen auto. Vakionopeudensäädin tekee semmosta että, painaa viiksestä sen päälle niin se kyllä pitää asetetun nopeuden noin suurinpiirtein mutta selkeästi pumppaa kaasua. Varsinkin 120km/h nopeudessa huomaa selkeästi. Pari kolme kertaa kun ottaa pois päältä ja laittaa uudestaan päälle niin sitten se pitää nopeuden ja kaasun tasaisena.

Ei tuo muuten niin hirveän häiritsevä asia ole mutta väkisinkin tuosta ominaisuudesta seuraa se että jonain päivänä se hajoaa.  :-\

Hyviä ideiota mitä pitäis lähteä tutkimaan? Tuon systeemin rakenteesta ei ole sitten niin mitään hajua.  ::)

Onko tuo cruise noin suurinpiirtein samanlainen kuin vanhemmat 90 -luvun alun vehkeet? Jos on niin, iskaritolpassa on alipainepumppu, jota ohjaa kuskin jalkotilassa oleileva ohjausboksi. Noiden sähkökontakteissa jotain häikkää, alipaineletkuissa vuotoa tai kellossa/vaijerissa jotain mälsää.

Tuossa on Tonin sivuilta cruisetietoa: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/940_D24TIC/Cruise/cruise_control.htm
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.10.2011, 19:31:57
Onko tuo cruise noin suurinpiirtein samanlainen kuin vanhemmat 90 -luvun alun vehkeet? Jos on niin, iskaritolpassa on alipainepumppu, jota ohjaa kuskin jalkotilassa oleileva ohjausboksi. Noiden sähkökontakteissa jotain häikkää, alipaineletkuissa vuotoa tai kellossa/vaijerissa jotain mälsää.

Tuossa on Tonin sivuilta cruisetietoa: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/940_D24TIC/Cruise/cruise_control.htm

Tuo vois kyllä vaikuttaa alipaineongelmalta kun asettuu hetken päästä. Täytyy tutkailla tarkemmin ja lukea ajan kanssa tuo Tonin juttu.
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: TVS - 18.10.2011, 20:46:50
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: sekokupu - 19.10.2011, 07:16:11
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...

Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.10.2011, 13:57:52
Nuo cruiset tuppaa pumppaamaan kaasua, se on valitettava ominaisuus. Mutta jos ei se motarillakaan asetu ollenkaan, kunnon voitelu kaasurullille ja läpän vivustoille, ja vaijerien oikea perussäätö auttanee ongelmaan. Toki olettaen, ettei ole alipaineletkuja rikki...

Kaasu kyllä tuntuu hyvin herkältä, sekä polkimesta että rullasta kääntelemällä.

Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.

Alipaineletkut menee syyniin. Tuo on toiminut useamman vuoden ilman ongelmia, tämä pumppaava ilmiö on tullut mielestäni tämän vuoden aikana eikä edes esiinny joka kerralla kun vakkaria käyttää.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: TVS - 19.10.2011, 22:36:39
Ei ole ominaisuus vaan vika. Yleensä johtunut juuri vuotavasta alipaineesta. Toimiva cruise toimii mukavan tasaisesti.
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: Rusakko - 19.10.2011, 22:53:32
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.
Tossa 2000vm v70:pissä ei nyi. Noh se onki sähkösellä kaasuläpällä.
Otsikko: Vs: 940 -98 B230FT manuaali, vakionopeudensäädin ongelma
Kirjoitti: sekokupu - 21.10.2011, 10:01:14
Eipä ole tullut vielä yhtään volvon cruisea vastaan mikä ei toimisi "kulmikkaasti", myös S70 on samanlainen ylivahvistettu järjestelmä, joka nykii ja tempoo pienissäkin nypyissä kauhean levottomasti.

Oma 945 ei nyi. 245 teki just teräviä kaasutuksia yms, mutta korjaantui juurikin alipainevuodon korjauksella, sen jälkeen menty tyylikkäästi tasaisesti.

Tosin alkaa enemmänkin olla ominaisuus jo tän verran ajetuissa cruiseissa nuo vuodot.