Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jompsa - 19.09.2019, 18:57:05
-
Elikkä nyt on ongelmana se että etutukivarren se isompi pusla ei pysy paikallaan tukivaressa. Tukivarsi pääsee nousemaan
siinä puslan rungossa ylöspäin jyrkästi kääntäessä. Laitoin ensiapuna pikaliimaa väliin ja väänsin puslan kunnolla paikoilleen rautakangella tukivarresta vääntämällä. Viikon pysy paikallaan mutta tänään huomasin että on pari senttiä taas noussut. Mitä asintuntiat on mieltä, mahtaisko tuo pysyä paikallaan kun laittaisi jotain lukitetta väliin. Keväällä vaihdoin nuo puslat, vanhatkaan ei kovin tiukassa ollut ja uudet meni ruuvipenkissä paikalleen aika kivuttomasti. Luultavasti tukivarren reikä jonkun verran liian väljäksi menny syystä tai toisesta. Semmonen ero uusissa vanhoissa puslissa oli että vanhan runko alumiinia ja uuden muovia.
-
Tarkoitatko siis takimmaista,pyöriää puslaa,jossa kumijousto,keskellä reikä?Jos,niin senhän kuuluu elää,ja riippuu auton ja maan asennosta,millä kohtiolla on..? vai käsitinköhän nyt ihan väärin,no lähden tupakille ja tarkistan asian :D :
-
(https://i.ibb.co/n6ZG9TK/IMG-20190930-210139.jpg) (https://ibb.co/n6ZG9TK)Tämäkö?
-
Elikkä nyt on ongelmana se että etutukivarren se isompi pusla ei pysy paikallaan tukivaressa. Tukivarsi pääsee nousemaan
siinä puslan rungossa ylöspäin jyrkästi kääntäessä. Laitoin ensiapuna pikaliimaa väliin ja väänsin puslan kunnolla paikoilleen rautakangella tukivarresta vääntämällä. Viikon pysy paikallaan mutta tänään huomasin että on pari senttiä taas noussut. Mitä asintuntiat on mieltä, mahtaisko tuo pysyä paikallaan kun laittaisi jotain lukitetta väliin. Keväällä vaihdoin nuo puslat, vanhatkaan ei kovin tiukassa ollut ja uudet meni ruuvipenkissä paikalleen aika kivuttomasti. Luultavasti tukivarren reikä jonkun verran liian väljäksi menny syystä tai toisesta. Semmonen ero uusissa vanhoissa puslissa oli että vanhan runko alumiinia ja uuden muovia.
Veikkaan,että se sinun uuden puslan runko on sittenkin alumenttia,siinä on luultavasti valuvaiheessa tullut ohut kerros kumia siihen alumiinin päälle. Vai onkohan myyty nyt joku pilipali-pusla sinulle? Itse vaihdoin nuo pari vuotta sitten ja ne on kestäneet kyllä ihan hyvin..ja ruuvipenkissä prässäsin myös.Auts,noiden ei pitäisi olla muovia,vaan kumia/alumiinia...
-
Veikkaan,että se sinun uuden puslan runko on sittenkin alumenttia,siinä on luultavasti valuvaiheessa tullut ohut kerros kumia siihen alumiinin päälle. Vai onkohan myyty nyt joku pilipali-pusla sinulle? Itse vaihdoin nuo pari vuotta sitten ja ne on kestäneet kyllä ihan hyvin..ja ruuvipenkissä prässäsin myös.Auts,noiden ei pitäisi olla muovia,vaan kumia/alumiinia...
Just toi kuvan pusla kyseessä, ei siinä ne sisuskalut mihinkään liiku sen enempää miten on suunniteltu, toi tukivarsi nousee tossa puslan runkossa ylös päin eli Suomeksi sanottuna pusla irtoaa tuosta tukivarresta ihan kuin prässäys olisi jäänyt puolitiehen. Irti asti ei onneksi pääse nousemaan kun tukivarsi ottaa pohjaan/palkkiin kiinni ennen sitä.
Olin näemmä kirjottanu väärin tossa aloitusviestissä. Vanhojen puslien rungot oli todellakin muovia. Nämä uudet on alumiinia. Taitaa mennä koko tukivarsi vaihtoon jos tosiaan se reikä väljistynyt eikä puslan runko.
-
Poraa kaksi pientä reikää kylkeen ja ruuvaat pelti ruuvit niin ei hypi tukivarsi
-
Poraa kaksi pientä reikää kylkeen ja ruuvaat pelti ruuvit niin ei hypi tukivarsi
ja katsastusmies kiittää ;D
-
Voisihan sinne tukivarren reikään laittaa hitsaamalla lisää tavaraa ja hioo sopivaksi. Tai kittiä tai possumassa tai tai.
-
Voisihan sinne tukivarren reikään laittaa hitsaamalla lisää tavaraa ja hioo sopivaksi. Tai kittiä tai possumassa tai tai.
Alumiinin hitsaus on sen verran hankalaa puuhaa ettei iteltä ainakaan onnistu. Ajattelin nyt laittaa semmosta kierrelukitetta väliin missä lukee. "Prässättyjen osien kiinnityslujuus 3000 PSI". Ei ainakaan lue missään ettei sopis alumiinille.
-
Hei, nyt vielä kysymys;laitoithan varmaan oikein päin ja kohdistit niillä nuolilla, mitkä on siinä puslarungossa ja vastaavasti tukivarressa? Joskin kohdistusmerkeillä enemmän vaikutusta pulttilinjaan, kuin yleiseen toimivuuteen...?
-
Hei, nyt vielä kysymys;laitoithan varmaan oikein päin ja kohdistit niillä nuolilla, mitkä on siinä puslarungossa ja vastaavasti tukivarressa? Joskin kohdistusmerkeillä enemmän vaikutusta pulttilinjaan, kuin yleiseen toimivuuteen...?
Samoin päin on kun sulla tuossa kuvassa, eli se puoli jossa on huullos, osoittaa alas eli tiehen päin ja kohdistukset tein vanojen puslien mukaan. Nyt on viikon pysynyt toi pusla kiinni kierrelukitteella. Kävin perjantaina kulmien säädössä mutta ajotuntuma on vieläkin aika levoton. Koko auto ikään ku vippaa sivusuunnassa jos toisen puolen renkaat menee pikipaikan päälle ja kaikki tiemerkkinätkin tuntuu muuttavan auton suuntaa. keulassa ei mitään väljää voi olla kun kaikki on uusittu hammastankoa lukuunottamatta.
-
Samoin päin on kun sulla tuossa kuvassa, eli se puoli jossa on huullos, osoittaa alas eli tiehen päin ja kohdistukset tein vanojen puslien mukaan. Nyt on viikon pysynyt toi pusla kiinni kierrelukitteella. Kävin perjantaina kulmien säädössä mutta ajotuntuma on vieläkin aika levoton. Koko auto ikään ku vippaa sivusuunnassa jos toisen puolen renkaat menee pikipaikan päälle ja kaikki tiemerkkinätkin tuntuu muuttavan auton suuntaa. keulassa ei mitään väljää voi olla kun kaikki on uusittu hammastankoa lukuunottamatta.
Renkaat.
-
Renkaat on kulunut aika epätaisesti varsinkin edessä just sen takia kun ennen remonttia keulassa melkein kaikki oli väljää.
-
Paskana olevat renkaan kudokset vetelee ihan mihin sattuu. Ja toki jos pintakuvio on persiillään tahtoo edelleen kumi kulua vaikka kulmat onkin kunnossa.
-
Paskana olevat renkaan kudokset vetelee ihan mihin sattuu. Ja toki jos pintakuvio on persiillään tahtoo edelleen kumi kulua vaikka kulmat onkin kunnossa. Katotaan mitä tapahtuu kun saa tuliterät kitkat alle vähän päästä.
Katotaan mitä tapahtuu kun saa tuliterät kitkat alle vähän päästä. En tiiä sitte olisko syytä käydä vielä uusilla renkailla kulmien säädössä jos vaikka nuo epätasaiseti kuluneet renkaat ois aiheuttanu jotain heittoa säätöihin.