Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Crosshill Racing - 18.10.2011, 17:37:38
-
Löytyykö tämmöstä valukuorellisena ja mistä??
-
Valuahan nuo kaikki ovat, valurautaa 1985 mallivuoteen asti ja valettua alumiinia 1986-1994.
Löytyy 200/300/700/900 sarjan volvoista. 300 sarjan laatikon kuoret tosin ovat hitusen erilaiset kun noiden muiden.
Lisäksi 200/700 löytyy näitä kahden pituisina 1984-1987 välissä, sitä en mene vannomaan onko alu vaiko valurautakuoria ja minä vuosimalleina. 300/900 sarjalaisissa on vain yhtä kuoripituutta.
M45/M46 lootissa samat kuoret, paitsi että "ylivaihde" puuttuu M45 lootasta, eli se viimeinen 8cm lootan perästä ja M46 on sähköhydraulinen ylivaihde.
-
Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh
-
Onko oikeesti olemassa valurautasia m47 laatikoita ?
-
Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh
Mitäs alumiinisessa menee poikki?
Eihän niissä oo muuta kun kuori erona, kaikki muuhan on samaa...
Ainakin porukka foorumilla todennu että M4x sarjan laatikot kestää aika tarkkaan 450Nm vääntöä ennenkun menee sivuakselilta/3vaihteelta hampaat. 400-420Nm kestää lähes ikuisesti. Ja eroa alu ja valukuorisen välillä ei ole saatu että jompikumpi olis vahvempi, eikä myöskään että ylivaihteinen M46/7 loota olis erivahvuinen kun M45.
Mulla ollu M47R loota 300 sarjan volvossa kiinni (sehän on noissa perän yhteydessä) ja 664Nm on mitattu momenttia moottorilta, eikä hajonnut muuta kun sivuakselilta hampaat 3.vaihteella vedätettäessä. 4.vaihteella kestää.
Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh
Onko oikeesti olemassa valurautasia m47 laatikoita ?
Mun mielestä 1983 vuoden 360 volvossa on valurautanen, ainakin 1983 vuoden M45 lootat on valurautaa ja 1986 mallivuoden 340 volvon M45R oli alukopallinen...
-
Aika optimistisia väännön kestoja. Ite olen pitänyt 300Nm turvarajana ja 350Nm kipurajana. Toki laatikot ovat yksilöitä
Mulla oli joskus 345 Volvo jostain 80-luvun alusta. Mielestäni siinä oli alumiinikuorinen M47
300-sarjan makaavan laatikon muuttaminen pystyyn on mielestäni järjetöntä. Ennemmin sovittaa rautakuorisen M46 peruslaatikon jatkoksi alumiinisen M47 ylivaide yksikön. Molemmissa tapauksissa taitaa joutua laatikon purkamaan aika pieniin
-
Aika optimistisia väännön kestoja. Ite olen pitänyt 300Nm turvarajana ja 350Nm kipurajana. Toki laatikot ovat yksilöitä
Mulla oli joskus 345 Volvo jostain 80-luvun alusta. Mielestäni siinä oli alumiinikuorinen M47
300-sarjan makaavan laatikon muuttaminen pystyyn on mielestäni järjetöntä. Ennemmin sovittaa rautakuorisen M46 peruslaatikon jatkoksi alumiinisen M47 ylivaide yksikön. Molemmissa tapauksissa taitaa joutua laatikon purkamaan aika pieniin
Eräässä edesmenneessä Blue Sleepperissä oli tuota väännön kestoa mittailtu ja testailtu enemmänkin, dynoa hyväksi käyttäen.
Tällöin todettiin, että suoralla vedolla kolmosella lootat kestää 400Nm iät ajat mutta 450Nm kestää muutaman kiihdytyksen. Ja tuho tulee siis juuri 3.vaihteella, johtuen akselin notkumisesta joka ka svaa liikaa isoilla väännöillä.
Yllä olevaan ei lasketa yhtäkään varattua vaihtoa, joka toki muuttaa tilannetta.
-
Onko tämä joku luokituspeli, jotta vakiolaatikon käyttö on pakollista.
Jos ei niin kannattaa vaihtaa kestävämpää tilalle.
-
Onko tämä joku luokituspeli, jotta vakiolaatikon käyttö on pakollista.
Jos ei niin kannattaa vaihtaa kestävämpää tilalle.
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan (ite ostanu yhen 200e josta korvake katki ja toinen 100% ehjä 300e ROMIKSELTA). Lootia siis löytyy ainakin 3/5 sarjalaisista about 1991-1999 (ehkä uudemmissakin) väliltä ja myös TDS koneessa on tuota, tosin TDS koneessa saattaa olla "Pikkugetrag 240", se ei ole "kestävä". Tämä ZF loota kestää moitteetta 6-700Nm vääntöjä vuosikaudet. Adapterilaippaa saa KL-racingilta ruotsista.
-
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan (ite ostanu yhen 200e josta korvake katki ja toinen 100% ehjä 300e ROMIKSELTA). Lootia siis löytyy ainakin 3/5 sarjalaisista about 1991-1999 (ehkä uudemmissakin) väliltä ja myös TDS koneessa on tuota, tosin TDS koneessa saattaa olla "Pikkugetrag 240", se ei ole "kestävä". Tämä ZF loota kestää moitteetta 6-700Nm vääntöjä vuosikaudet. Adapterilaippaa saa KL-racingilta ruotsista.
Elikkä jos tommoisen laatikon hommaa ja adapterilaipan se on bolt on? yltääkö silmälaakeriin ja minkälainen se pitää olla ei varmaan käy enään volvon vakio?
-
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan
onko poikkeuksia ? esim moottorin tilavuudesta riippuen ?
-
onko poikkeuksia ? esim moottorin tilavuudesta riippuen ?
E36 ja E34 on kaikkien 24v bensakutosten perässä tämä laatikko, PAITSI 3,2L M3 jossa 6-vaihteinen ja 3,8L M5 en ole sit varma. Dieselin perästä saattaa löytyä myös harvakseltaan Getrag 240, muissa kutosissa ZF loota vaihtelevilla välityksillä, dieselissä oli hienoisia eroja vaihteiden välityksissä bensaan/3,0M3 verrattuna.
E46 pitäis kans olla 24v bensakutosen ja dieselin perässä tätä lootaa, tosin maksavat uudemman vuosimallin takia edellisiä enemmän. E39:stä en ole varma, mutta uskoisin sieltäkin ed.mainittujen moottorien perästä löytyvän.
Elikkä jos tommoisen laatikon hommaa ja adapterilaipan se on bolt on? yltääkö silmälaakeriin ja minkälainen se pitää olla ei varmaan käy enään volvon vakio?
Ei se ihan bolt on ole, en tiedä akselin riittävyydestä, mutta holkilla selviää ja kampuran silmälaakerin saa varmasti sovitettua kanssa tuon holkin kanssa sopimaan.
Vaihdevivuston joutuu varmaan kans sovittelemaan... ja kardaanin kiinnitysen.
Ihan turha kuvitellakkaan mitään bolt-on ratkaisuja kun istutetaan erimerkkisen auton osa volvoon. :)
-
Eräässä edesmenneessä Blue Sleepperissä oli tuota väännön kestoa mittailtu ja testailtu enemmänkin, dynoa hyväksi käyttäen.
Tällöin todettiin, että suoralla vedolla kolmosella lootat kestää 400Nm iät ajat mutta 450Nm kestää muutaman kiihdytyksen. Ja tuho tulee siis juuri 3.vaihteella, johtuen akselin notkumisesta joka ka svaa liikaa isoilla väännöillä.
Yllä olevaan ei lasketa yhtäkään varattua vaihtoa, joka toki muuttaa tilannetta.
Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista? Ei oikeen toi kieli taitu, niin ei saa ite otettua selvää. Joku hemmetin kolmosen synkan poistokin pomppas jossain silmille. :2funny:
m90 vahvistuksen tiedän kyllä..
-
Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista?
jos se on unta, niin me ollaan nähty samaa unta. munkin mielestä noissa on vahvistettu kolmosta, jotenkin.
ja itsekkään en sekoita tähän nyt m90
-
Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista? Ei oikeen toi kieli taitu, niin ei saa ite otettua selvää. Joku hemmetin kolmosen synkan poistokin pomppas jossain silmille. :2funny:
m90 vahvistuksen tiedän kyllä..
Joo se oli joku pultti kyljestä sisään tietystä kohtaa, ei oikein koskaan vakuuttanut.
-
Joo se oli joku pultti kyljestä sisään tietystä kohtaa, ei oikein koskaan vakuuttanut.
ei vakuuttanut vai vaikuttanut ?
luulis että hyvä konsti estämään akselin notkahdus
E: jos jollain linkkiä ulkomaisille foorumeille missä aihetta käsitellään kuvien kera, niin saa linkata
-
ei vakuuttanut vai vaikuttanut ?
luulis että hyvä konsti estämään akselin notkahdus
E: jos jollain linkkiä ulkomaisille foorumeille missä aihetta käsitellään kuvien kera, niin saa linkata
Vakuuttanut.
TPC;llä saattoi olla jotain keskustelua aiheesta n.5v sitten.
-
Kumpiko akseli siellä nyt notkuu vai molemmat ja mihin suuntaan? Laatikoiden ja työn hinnan puolesta kuullostais kokeilemisen arvoselta idealta. Joku jolla on boforsia koneessa vois koittaa joskus ;)
-
kokeilkaa ja kommentoikaa.
voi tulla ens kesällä tarpeelliseksi :)
-
joo jos joku saa noista virityksistä linkkiä niin kokeilen heti.... yhet kolmosen rattaat meni jo siliäksi niin piti ottaa 3 kierrosta syöttöä pois...
-
Sivuakselia siinä on varmaankin tuettu, pääakselin tukeminen yläpuolelta on varsin hankalaa. Tuollaisessa virityksessä voi hyvinkin olla järkeä. Vertaillessa M4X laatikkon osia esim. M400 laatikkoon, silmiinpistävin ero on sivuakselin ohuus. Jos askeli ei pääse taipumaan liikaa hammaskosketus säilyy oikeana, jolloin momentinkesto on aivan eri luokkaa kuin jos hammasrattaat pääsevät liikkumaan erilleen.
Tekisin tuon niin, että laittaisin mahdollisimman ison pultin pystysuoraan laatikon pohjasta ja lukitsisin sen kontramutterilla. Kierteeseen kannattaa laittaa jotain tiivistettä ettei tihku öljyä ulos. Kasaisin systeemin laatikon kansi auki siten että kiertäisin pultin kiinni akseliin ja ottaisin vähän siitä taaksepäin.
Kannattaa varmaan vähän tutkia kuoren valun paksuutta pultin kohdalla.
Voimat jotka painavat hammasrattaita erilleen ovat suuret, laatikon kuoriakin on halkaistu joskus.
-
:) tätä on pakko kokeilla
-
Ainakin porukka foorumilla todennu että M4x sarjan laatikot kestää aika tarkkaan 450Nm vääntöä ennenkun menee sivuakselilta/3vaihteelta hampaat. 400-420Nm kestää lähes ikuisesti. Ja eroa alu ja valukuorisen välillä ei ole saatu että jompikumpi olis vahvempi, eikä myöskään että ylivaihteinen M46/7 loota olis erivahvuinen kun M45.
Mulla ollu M47R loota 300 sarjan volvossa kiinni (sehän on noissa perän yhteydessä) ja 664Nm on mitattu momenttia moottorilta, eikä hajonnut muuta kun sivuakselilta hampaat 3.vaihteella vedätettäessä. 4.vaihteella kestää.
Mun mielestä 1983 vuoden 360 volvossa on valurautanen, ainakin 1983 vuoden M45 lootat on valurautaa ja 1986 mallivuoden 340 volvon M45R oli alukopallinen...
Kysymys liittyen noihin M4x-sarjan laatikoihin.. Porukka on kehunut tota volvon 4-vaihteista laatikkoa kestävänä superturbotus käytössä niin mersussa kuin volvossakin..dieseleissä. Niin mitä eroa noilla M40 ja M45:lla on? kumpi kestää enemmän vääntöä..? ku taas oon kuullu et se on kuitenki huomattavasti kestävämpi mitä esim. M47..pitääkö huhu paikkansa?
Toki 5-lovinen on kivempi ajella..mut aattelin et selviäis ilman vahvistuksia jos tekis jossain vaihees mieli tulevasta kesäautosta poikia enemmänki hevosvoimia ja vaikka kesällä muutamaan otteeseen nakkiaki polttaa..
-
Volvon M40 tai M45-47 laatikoilla tee kyllä mitään superturbon kanssa.. :idiot2:
-
Joo kyllä täytyy olla päässä vikaa tai jonkinmoinen perversio jos laittaa Volvon M4x vaihteiston Mersuun. Oiskohan joku väärinkäsitys tullut nyt diudilla?
-
Voipi olla että käyttävät noita suorakytkentäratassarjan kanssa, myynyt jokusen 4 vaihteisen ralli- ja sprinttiharrastajille aihioiksi...
Onhan noita M47 vaihteistoja hajonnut, kardaanin rättinivelen hajoaminen saattaa tuhota kuoret ja liika riuhtominen vaihdekepistä katkaisee kepin tai tuhoaa siirtäjät / synkrot.
-
Voipi olla että käyttävät noita suorakytkentäratassarjan kanssa, myynyt jokusen 4 vaihteisen ralli- ja sprinttiharrastajille aihioiksi...
Joo kyllähän näitä on todella paljon kilpureissa. On tullut tuollaista M45:een kuoriin tehtyä suorakytkyä jumpattua kilpurin alta pois ja takaisin jonkun kerran ;)
Ei vaan kyllä käy järkeen tuo suorakytkykään noiden superturbojen yhteydessä vaikka niillä laatikoilla ei ole mitään muuta yhteistä M4x laatikoiden kanssa kuin kuoret. Mitään superturbojen vääntöjä kun tuollainen suorakytky M4x kuorissa, ei pysty välittään hajoamatta.
-
Männä vuosina joku taisi käyttää M47 laatikoa jenkkifarmarissa. Siitä syntyi lisää harhakuvia Volvon laatikon kestävyydestä. V8 lehdessä oli maininta asisasta
-
Joo kyllä täytyy olla päässä vikaa tai jonkinmoinen perversio jos laittaa Volvon M4x vaihteiston Mersuun. Oiskohan joku väärinkäsitys tullut nyt diudilla?
Ei oo, kyllä se ihan selvällä suomen kielellä luki, että kehuvat sitä kestävemmäks mitä mersun manuaalilaatikoita..getragi on sitte asia erikseen.
Mutta en saanut vastausta kysymykseeni, onko M40, M45 tai M47 välillä kuinka paljon kestävyys eroja?? Ihan tietoa kiitos, eikä spekulaatioita siitä ettei kestä..voi toki kertoa minkälaisella käytöllä kestää ja millä tehoilla. :) varmaan jtn 400-500 Nm vääntöä ois tarkotus ottaa irti ja satunnaista nakinpolttoa silloin tällöin.. M46 en ees halua miettiä..se ylivaihde ei kyl tuu kestämään. Perä menee kans vaihtoon ja vaihtuu lukolliseen sit jos alan jtn kumenpolttolelua haaveileen.
-
Ei oo, kyllä se ihan selvällä suomen kielellä luki, että kehuvat sitä kestävemmäks mitä mersun manuaalilaatikoita..getragi on sitte asia erikseen.
Mutta en saanut vastausta kysymykseeni, onko M40, M45 tai M47 välillä kuinka paljon kestävyys eroja?? Ihan tietoa kiitos, eikä spekulaatioita siitä ettei kestä..voi toki kertoa minkälaisella käytöllä kestää ja millä tehoilla. :) varmaan jtn 400-500 Nm vääntöä ois tarkotus ottaa irti ja satunnaista nakinpolttoa silloin tällöin.. M46 en ees halua miettiä..se ylivaihde ei kyl tuu kestämään. Perä menee kans vaihtoon ja vaihtuu lukolliseen sit jos alan jtn kumenpolttolelua haaveileen.
no se ylivaihdeloota just kestää, se on siis m45 (4 vaihteinen ylivaihteella) ja se ylivaihdehan on käytössä vaan matka ajossa ;)
kova vitonen m47 taas astetta heikompi loota
nyt joku viisaampi vois nuo kestot luetella ;)
-
no se ylivaihdeloota just kestää, se on siis m45 (4 vaihteinen ylivaihteella)
Hassua, olisin voinut väittää että mulla on m45 eli juurikin se neljälovinen laatikko. m46sähkönen ja m47kova vitonen
-
Ari tarkoitti että m46 on m45 jonka perään on jatkettu laycockin
ylivaihdeyksikkö, eli ei varsinaisesti ole lootaa.
-
no se ylivaihdeloota just kestää, se on siis m45 (4 vaihteinen ylivaihteella) ja se ylivaihdehan on käytössä vaan matka ajossa ;)
kova vitonen m47 taas astetta heikompi loota
nyt joku viisaampi vois nuo kestot luetella ;)
Oukei, tiedän joo, että se ylivaihde on erillinen boxi siin vaihteiston takana. Eli yleisesti 4-loviset on kestävempiä mitä M47..mut onko niiden välisellä kestävyydellä eroa? eli onko ne 4 vaihdetta kestävimpiä M40 vai M45 ? ymmärsin et ilmeisesti M46 on 4 vaihteen osalta sama kuin M45, siin on vain se ylivaihde.
-
Ei oo, kyllä se ihan selvällä suomen kielellä luki, että kehuvat sitä kestävemmäks mitä mersun manuaalilaatikoita.
Missä luki?
-
Missä luki?
Mersuforumilla..
-
Mersuforumilla..
Joko Mersumiehet on ihan kuutamolla tai sitten Mersuissa on laatikot ihan hanurista.
-
Joko Mersumiehet on ihan kuutamolla tai sitten Mersuissa on laatikot ihan hanurista.
Saattaa olla..
Mites tommosen Volvo 240 orkkis deekun kytkin kestää? jos tarkotuksena on ottaa 200hp/400Nm niin kestääkö vakio dieselin kytkin ees kiihdytyksiä vai kannattaako suosiolla vaihtaa jäykempään? Laatikkona ainakin alustavasti toimii M47..ei nyt mtn hirveetä rallia oo tarkotus ajaa. Perään lukko ois kiva mut kassoo nytte.
-
Suosittelen sijoittamaan Sachs SRE HD kytkimeen vakioiden sijaan. Nuo on todettu moneen kertaan kestäviksi ja rahan arvoisiksi sijoituksiksi.
M90 laatikko voi tuntua pröystäilyltä, mutta on käyttö mukavuudessa ja kestossa myös hintansa arvoinen.
-
Suosittelen sijoittamaan Sachs SRE HD kytkimeen vakioiden sijaan. Nuo on todettu moneen kertaan kestäviksi ja rahan arvoisiksi sijoituksiksi.
M90 laatikko voi tuntua pröystäilyltä, mutta on käyttö mukavuudessa ja kestossa myös hintansa arvoinen.
Paljonko mahtaa olla hintaa?
Onko noissa vapareissa sama kytkin ku turbossa? Meikäläistä ei haittaa jäykkä kytkin..jos vain mahd. halvalla saa laittamalla jäykemmät kytkinjouset volvon kytkimeen ehkä uusien levyjen kera jos on huonot. Miten on asian laita? Saako siihen tarpeeks jäykkiä kytkinjousia ja jos saa niin minkä hintasia ja paljonko se pakka sitte kestää vääntöä?
-
Kuinka helpolla passaa m40 laatikon tilalle m45 laatikko? Mieluiten käyttäisin m40 kytkin koppaa eli tartteeko kytkin koppaan tehä paljon muutoksia?
-
Kuinka helpolla passaa m40 laatikon tilalle m45 laatikko? Mieluiten käyttäisin m40 kytkin koppaa eli tartteeko kytkin koppaan tehä paljon muutoksia?
Se ei käy, tarviit tonninkopan tai leikkaat/käännät/hitsaat m45-kopasta tonninkopan.
-
Se ei käy, tarviit tonninkopan tai leikkaat/käännät/hitsaat m45-kopasta tonninkopan.
mikäs tässä tonnikopassa on erona m40 koppaan? kun mulla on tämä m40 laatikko tojotan koneen perässä.. niin ajattelin ei olisiko kova homma muokata m45 passaamaan m40 tilalle? lähinnä kiinnostaa että onko laatikon kiinnitys päässä reikien sijainnilla eroa?
-
M40 kytkinkoppa ei sovi M45:een. M40:ssä kopan laatikkoon kiinnittävät pultit on kopan ulkopuolella ja M45:ssa kopan sisällä. Eli uutta kytkinkoppaa joudut tekemään jos haluat vaihtaa 45:een.
Tonninkoppa on taas harvinaisempi vain ekan vuosikerran 240:ssä käytetty koppa, jolla on saatu M45 ja tikkukone (B20) naitettua yhteen. Vakiolla kopalla se M45 olisi ollut kallellaan siellä pystyssä olevan koneen perässä.
-
Osaako joku sanoa mistä mahtanee johtua, että "takana olevat vaihteet" 2 ja 4 tahtoo vähän pyrkiä poies päältä kiihdytettäessä kun ahdot pääsee huippuarvoonsa (1,5bar)..? etenki 2 vaihteella niin jos polkasee kaasua niin, että auto ottaa max ahdot niin tuntuu et keppi pyrkii vapaalle väännön vaikutuksesta, ja yhen kerran putoski vaihde ku oli autossa 5 henkee.. mietittiin yhen kaverin kans, et voisko olla mahollista vaan, ettei vaihteensiirtäjä vie vaihdetta riittävän perille vai onko kyseessä joku muu onkelma/ominaisuus?
Ei noilla tehoilla PITÄISI vielä M47 olla kipurajoilla..1,5barin ahdoilla tuskin 400Nm menee rikki vielä deekussa (12mm np:llä).
Tunnistaako kukaan tällasta kertomusta tutuksi omalla kohalla..? :idiot2:
-
Itsellä rupesi eilen vaihdekeppi vatkaamaan ajossa ja myöhemmin päivällä meni vaihdelaatikko kahdesta kohtaa poikki ja koko b230 et lohko katkesi 3 ja 4 pytyn välistä poikki niin että öljypohjakin vääntyi mutkalle :D en ole vielä vastaavaa tapausta kuullut.
-
Itsellä rupesi eilen vaihdekeppi vatkaamaan ajossa ja myöhemmin päivällä meni vaihdelaatikko kahdesta kohtaa poikki ja koko b230 et lohko katkesi 3 ja 4 pytyn välistä poikki niin että öljypohjakin vääntyi mutkalle :D en ole vielä vastaavaa tapausta kuullut.
Pic or didnt happen
-
Pic or didnt happen
+1
-
Huomenna saan auton kotipihaan niin nappaan kuvan :D
Kaverin kanssa oli puhetta niin oli samanlainen homma ollut kuulemma jossain vanhassa bemarissa ja se oli kuulemma johtunut jollain lailla kytkimen rikkoutumisesta.
-
olisikohan ainakin vauhtipyörä räjähtänyt? :)
-
(http://i1294.photobucket.com/albums/b615/_deeku_/20130506_181714_zps515fcc8c.jpg) (http://s1294.photobucket.com/user/_deeku_/media/20130506_181714_zps515fcc8c.jpg.html)
ei oikein päässyt auton alta ottamaan kuvaa kun on niin matala ja ei saanut nosturille.. jospa tuosta kuvasta näkee miten pahasti paketti on nitkahtanut.
lootasta en saanut oikein järkeviä kuvia otettua missä näkis miten tuo loota on räjähtänyt muuta kuin että tuo korvake on poikki.
lohkon kyljestä lähti tältä puolen palanen irti ja näkee tuosta miten öljypohjakin vääntyi mutkalle.
jos puran enemmän tuota tekniikkaa niin otan parempia kuvia.
auto on nyt myynnissä nettiautossa http://www.nettiauto.com/volvo/740/5582811
-
luulin että koko lohko on kahti ??? tollainhan monellakin on mennyt... :)
-
eikös siellä oo vaan nelosen veivi koittanu pihalle?
-
lohko on toiseltakin puolen halki .. ei ihan katki poikki kumminkaan koko motti ;) siihen varmaan tarvittais jo rälläkkä tai joku muu apuväline.. laatikko poikki peräpäästä ja tuosta etupäästä, ei ihan ympäri asti poikki vielä vaan ei ole kaukana.
veivit ei oo koittanu tulla pihalle asti, vaan tuo kytkin tai loota on ääntäny jo pitemmän aikaa ja tänään ois ollu tulossa uus kytkin paikalleen ja mahdollisesti uus loota.. ei ihan kerenny ;D
-
eikös siellä oo vaan nelosen veivi koittanu pihalle?
mun mielestä tos kuvassa kiiluu kampurasta laakeripinta...
jollei sitte oo kiillotettu, ko omassa koneessa kampikammiosas muu ollu noin kiiltävää ko laakeripinnat :2funny:
-
Ei se tietysti mikään mahdottomuus oo että sieltä veivikin on koittanu pihalle ku ei kerenny tarkemmin kattoo, mutta auto kävi oikein nätisti siihen asti kunnes tajusin sammuttaa sen kun taustapeilistä näkyi turbon öljyn paluu putki sekä sellainen kiva vana öljyä.. kyseessä oli kumminkin rauhallinen liikkellelähtö eikä mikään kunnon veto.. koneesta kuului vaan pieni napsahdus eikä mitään muita ylimääräisiä ääniä.
Lisää selviää ensi viikolla kunhan nappaan kannen pois niin näkee miltä tuo alakerta näyttää.
-
mun mielestä tos kuvassa kiiluu kampurasta laakeripinta...
jollei sitte oo kiillotettu, ko omassa koneessa kampikammiosas muu ollu noin kiiltävää ko laakeripinnat :2funny:
niin mää aattelin et on veivin laakeripinta, kun on tuon vesimarkan kohdalla.. Veivin jäännökset löytynee öljypohjasta.
-
Sanokaas miksi m47 vaihteensiirto on "tahmea". Keppi liikkuu kuin lapsi pallomeressä,vaihteet löytyy kyllä hyvin. ???
-
semmosta kyselisin että onko tuo siis m45 tuo 240 volvon laatikko joka on 4 vaihteinen ? ja onko siinä paremmin soveltuvat vaihteiden välit kuin m47 josta on kokemusta että 2 ja 3 väli on turhan harva viritys vehkeessä ?
-
semmosta kyselisin että onko tuo siis m45 tuo 240 volvon laatikko joka on 4 vaihteinen ? ja onko siinä paremmin soveltuvat vaihteiden välit kuin m47 josta on kokemusta että 2 ja 3 väli on turhan harva viritys vehkeessä ?
Eräs lähde kertoo, että M45,M46 ja M47 välitykset 1,2,3 ja 4-vaihteella olisivat tismalleen samat:
1=4,03
2=2,16
3=1,37
4=1,00
Mutta toinen manuaali sanoo M45-lootasta:
1=4,33
2=2,32
3=1,47
4=1,00
Voi olla vuosimallikohtaisia eroja kenties.
-
kiitos järville kun jaksoit vastailla. olis vielä moottori puolella kyssäri jos ei nukkumatti vielä tule.
-
Eräs lähde kertoo, että M45,M46 ja M47 välitykset 1,2,3 ja 4-vaihteella olisivat tismalleen samat:
1=4,03
2=2,16
3=1,37
4=1,00
Mutta toinen manuaali sanoo M45-lootasta:
1=4,33
2=2,32
3=1,47
4=1,00
Voi olla vuosimallikohtaisia eroja kenties.
Eikös nuo alemmat ole M45WR välitykset?
-
Eikös nuo alemmat ole M45WR välitykset?
Jaa-a.
Tuossa kirjassa lukee vain M45.
Mikäs se M45WR on?
-
Mikäs se M45WR on?
84 mallisissa 240issä ollut +b19k ja 1031 perä 3.15 välityksellä.
-
mitä öljyä tulisi käyttää m47 laatikossa?
-
mitä öljyä tulisi käyttää m47 laatikossa?
perus moottoriöljy passaa kaiten.. Ainaki varaosaliikkeessä ja täällä sanovat. itsellä ainakin normi öljyt sisällä, metriäkään sillä ei ole vielä kuitenkaan rullattu..
-
perus moottoriöljy passaa kaiten.. Ainaki varaosaliikkeessä ja täällä sanovat. itsellä ainakin normi öljyt sisällä, metriäkään sillä ei ole vielä kuitenkaan rullattu..
Mitä kettua... Korjatkoon joku, mutta eikös niissä atf:ää käytetä mobilin 220 tai vastaavaa.
-
Mitä kettua... Korjatkoon joku, mutta eikös niissä atf:ää käytetä mobilin 220 tai vastaavaa.
ATF 220, niin pyörii kepeästi.
-
Mulla ihan motonetin perus 5w-30 moottoriöljy. Hyvin pelaa synkrot ja rullaa
-
Laitetaan nyt tänne kun en muuta paikkaa tälle keksinyt.
Kuinka pitkä vinokoneen m4x kytkinkoppa on? Eli pituus lohkon puoleisesta tasopinnasta vaihteiston puoleiseen pintaan.
-
Mistä vois johtuu, kun vaihdekeppi heiluu yhtäpaljon vaihde päällä kuin vapaalla?
-
Kepin alapään puslat kuluneet kepin ja siirtotangon liitoksesta.
-
ATF 220, niin pyörii kepeästi.
Synkrot tykkää enemmän GL4 vaihteistoöljystä
-
Saako niitä puslia mistään?
-
Saako niitä puslia mistään?
Ainakin vielä joku aika sitten niitä sai ihan siniseltä tiskiltä, eikä maksaneetkaan hirveitä.
Metalliprikoillakin voi antaa ensiapua, tosin paksuuden kanssa on aika tarkkaa että saa hyvän.
-
Moro!
Täällä näyttää olevan kaiken näkösiä vastauksia aiheesta, joten päätin että kysyn varmistaakseni väittämät.
Itselläni on siis 242 vm.79' , johon olen laittamassa kelien salliessa 940:sestä otetun B230FT moottorin. Tänään kävin hakemassa 740, josta saisi laatikon ja pottapyörän. Laatikko on sähkömittaria varten, mutta kotoota löytyypi 740 vm. 86 jossa on mittarilähtö, jonka otan tuohon 242:seen ja uusimman ostoksen laatikon siirren tuohon vm. 86 jokkisvehkeeseen.
7-sarjasessa on eri pitunen kardaani, mutta onko 7-sarjasen laatikossa muuta eroa? Joidenkin mukaan keppiteline pitäisi ottaa 200-sarjaisesta. Luin myös, että käytettäessä 700-sarjasen telinettä tarvisi laatikon tunnelia hakata hieman vasaralla, kun keppiteline ottaa muuten kiinni.
Mieluiten vain varmat vastaukset, ettei turhia osia tulisi ostettua.. Nosturiakaan ei löydy, niin on lievästi sanottua vittumaista alkaa laatikkoa jumpata ees taas.
Kiitos jo valmiiksi niille, jotka tietävät ja viitsivät vastata. :)
-
Onko tuota M47:n vahvistusta kokeiltu käytännössä? Eli pulttia sivuakselin tueksi.
Omassa turboprojektissa paikallaan m47 ja veikkaan että kun tulee jäät ja jos kone saadaan rokkaamaan niin ensiajoilla boksi räjähtää... Voi sitä itutuksen määrää!
Suorakytkentä olisi varmaan paras mutta ei raaski vielä sijoittaa niin paljoa. Getrag olisi toinen vaihtoehto mutta sitten menisi kiinnikkeet ja kardaani uusiksi, ja kun suorakytkentää laitettaisi niin taas rakennettais.
Koneena B200 cossun männillä, h1c holset, 630cc dekat, autotunen atdrive suorasytyllä (ms3). Ahtoja 1,0-1,3bar.
Ps. ostetaan hyvä vaihteisto.. ;)
-
Kuka muistaa/tietää mihin vuosimalliin asti M47 laatikosta löytyy vaijerilähtö nopeusmittarille? ???
-
Kuka muistaa/tietää mihin vuosimalliin asti M47 laatikosta löytyy vaijerilähtö nopeusmittarille? ???
-84? ???
-
-84? ???
Tästä uudempiin ei ole mahdollista vaijeria kytkeä? :-[
-
Kuka muistaa/tietää mihin vuosimalliin asti M47 laatikosta löytyy vaijerilähtö nopeusmittarille? ???
mulla on 85 vuoden kaksnelikymppi jossa on vaijeri mittari ja 86 vuoden 240 missä on jo sähkönen nopeus mittari eli siinä vuodessa taitaa vaihtua mittaristo.ja uudemmassa laatikossa ei tainnu olla sitä reikää mittarin vaijerille eikä varmasti sitä ratastakaan siellä.
-
Asia selvisi, kiitoksia. :hello:
-
Vaijerilla oleva M47 on sitten N.10mm pidempi kuin ilman, tai ainakin se oli jota aikoinaan mallasin -92 745.seen :2funny:
-
Sivuakselia siinä on varmaankin tuettu, pääakselin tukeminen yläpuolelta on varsin hankalaa. Tuollaisessa virityksessä voi hyvinkin olla järkeä. Vertaillessa M4X laatikkon osia esim. M400 laatikkoon, silmiinpistävin ero on sivuakselin ohuus. Jos askeli ei pääse taipumaan liikaa hammaskosketus säilyy oikeana, jolloin momentinkesto on aivan eri luokkaa kuin jos hammasrattaat pääsevät liikkumaan erilleen.
Tekisin tuon niin, että laittaisin mahdollisimman ison pultin pystysuoraan laatikon pohjasta ja lukitsisin sen kontramutterilla. Kierteeseen kannattaa laittaa jotain tiivistettä ettei tihku öljyä ulos. Kasaisin systeemin laatikon kansi auki siten että kiertäisin pultin kiinni akseliin ja ottaisin vähän siitä taaksepäin.
Kannattaa varmaan vähän tutkia kuoren valun paksuutta pultin kohdalla.
Voimat jotka painavat hammasrattaita erilleen ovat suuret, laatikon kuoriakin on halkaistu joskus.
Vanhaa asiaa nostamassa, onko joku kokeillut?
Meinasin pistää osiksi yhden m47:n ja katsoa saako akseliin sovitettua laakerin jota tuetaan pultilla kuoren läpi.
-
Mietin ihan samaa. Jos saisi jonkun laakerin tukemaan tuota akselia. Pitää purkaa ihan mielenkiinnosta yksi vaihteisto.
-
Yritän saada ensi viikolla purettua laatikon jossa kakkonen hukassa. Kyselin jokkisjätkiltä ja heidän mukaan tilaa laakerille pitäisi olla. Laitan kuvia kun saan osiksi.
-
Juu pistä kuvia. Ajattelin että akselille voisi sopivan laakerin laittaa ja tukea sen sitten kuoren läpi tulevalla tuella.
-
Mietin ihan samaa. Jos saisi jonkun laakerin tukemaan tuota akselia. Pitää purkaa ihan mielenkiinnosta yksi vaihteisto.
Juu pistä kuvia. Ajattelin että akselille voisi sopivan laakerin laittaa ja tukea sen sitten kuoren läpi tulevalla tuella.
Minkälaista laakeria ootte aatellu ja mihin? Oon jokusen (pari kymmentä) M45 ja M47 "jokkislaatikkoa" tehnyt, läpivälitettyjä, puolikkaita ja vitosen paikalle puolikaita, eikä sinne kyllä sovi mitään laakeria! :'( Ja se että niistä vaihdelaatikoista hajoaa kolmosvaihde yli 350nm väännöstä johtuu siitä, että kolmosvaihteen pääakselilla olevan rattaan hampaat omat niin pienet ja ns. "terävät". Ryhmäpyörän akseli ei kyllä väänny mihinkään, mutta tuo pääakseli osaa kyllä varmasti taipua ku (kolmonen ihan pääakselin päässä) jolloin hammaskosketus muuttuu hampaan kärjelle ja rattaat hajoaa. :( Jouduin nyt tälle talvelle laittamaan kilpuriin tollasen läpivälitetyn "jokkislaatikon" ja oon nyt kuormittanut sitä jäällä piikeillä T5 koneen perässä ja yli 500nm väännöillä ja hyvin kestänyt tähän asti, jäät loppuu/häviää ennen kun laatikon saan särki. ;) ;) Noi "jokkislaatikot" tehdään rataskehiä vaihtamalla jolloin hampaankoot ja välitykset muuttuvat.
-
On ole vielä ehtinyt laatikkoa purkamaan, yksi "jokkislaatikoiden" tekijä kävi lampulla kurkistamassa kannen alle ja sanoi että joku koneistettu puolikuu mahtuisi rattaiden väliin.
Itsellä kaikki perustuu olettamukseen kun en tosiaan ole laatikkoa osiksi laittanut.
Eräs kaveri joka ajaa äffäläisellä volvolla kilpaa sanoi nähneensä kuvia pultilla tuetusta laatikosta, ei suomessa tehdystä. Pultti oli pyöristetty ettei leikkaisi akselia.
Omaan kilpuriin joutuu varmaan suorakytkyn tai getrakin laittamaan kun alkaa ajamaan oikeasti.
Mun mielestä m47 on liian hidas, ainakin kun vertasi entisen auton fordin suorahampaiseen välitettyy askiin.
-
Pultti jossa hiottu puolikuu päässäkin varmaan toimisi. Itsellä ollut vähän motivaatio kateissa niin ei ole jaksanut purkaa laatikkoa.
-
En ole avannut yhtäkään m47 ja googlesta koitin kuvia katsoa, onko siellä yhtään mahdollisuutta/tilaa tehdä kuparista U-muotosen ohjurin joka "makaa" akselin pintaa vasten, tukien venymisiltä? Onko helpompi vain laittaa bemarin laatikko :idiot2:
-
En ole avannut yhtäkään m47 ja googlesta koitin kuvia katsoa, onko siellä yhtään mahdollisuutta/tilaa tehdä kuparista U-muotosen ohjurin joka "makaa" akselin pintaa vasten, tukien venymisiltä? Onko helpompi vain laittaa bemarin laatikko :idiot2:
On
-
Joo, on tilaa. Tänään sain avattua viallisen laatikon ja yritän saada siitä huomenna kuvia tänne.
-
Ehdin avaamaan laatikkoa lisää ja sain kuvan sivuakselin toisesta päästä.
(http://i6.aijaa.com/t/00276/13265767.t.jpg) (http://aijaa.com/BhBTfI)
Miten tuo pääakseli purkaantuu tuosta eteenpäin? Saisi kuvan koko akselista...
Valitan kuvan huonoa laatua, laatikon kiiltävä pinta heijasteli pahasti :-[
-
En tiedä onko oikea paikka kysyä täältä, mutta Zf:än laitto faq:ssa sanottiin, että siirtää laatikon kannatinpalkki m47 kohtaan,kun asennetaan bmw m3 zf, m45 tilalle. Mihin päin pitää palkkia siirtää m45 laatikon kohdalta? Keulaan vai perään päin? Tein itse pitkittäis palkit, niin en viitsisi porata kaikkia reikiä uusiin palkkeihin.
-
Paljonko m47 laatikko kestää normaalissa ajossa?
230f ja öljyt vaihdeltu joskus.
-
Paljonko m47 laatikko kestää normaalissa ajossa?
230f ja öljyt vaihdeltu joskus.
Mulla rupesi jossain +700tkm pudottelemaan kolmosta pois päältä moottorijarrutuksessa
Kädellä kun pitää vastaan niin ei ongelmaa
-
Joo ja huonosti huolletut alkaa ulista 500tkm nurkilla.
-
Kiitoksia vastauksista.
-
Olikos tuosta akselin tukemisen toteuttamisesta kenelläkään mitään kuvia? Toki linkitkin käy.
Voisi koittaa nimittäin yhden m47 lootan rikkomisen jälkeen vahvistaa tuota kolmosta, syteen tai saveen.
-
Laatikko hajoo sen jälkeen vaan jostain muualta. Helpoin ja järkevin vaihtaa sinne vaan oikeesti tehot kestävä låda.
(http://www.bigactive.com/classes/img/largeimg.php?f=/items/illustration/davidfoldvari/latestwork/turdf.jpg)
-
Nyt ei pysy enää 3- ja 4-vaihde päällä, jos ei ole veto päällä :buck2: 5000km kerkesin 5-vaihteiseen tutustua :D Tuota ilmeisesti on turha yrittää korjata?
-
Nyt ei pysy enää 3- ja 4-vaihde päällä, jos ei ole veto päällä :buck2: 5000km kerkesin 5-vaihteiseen tutustua :D Tuota ilmeisesti on turha yrittää korjata?
Turha on lähestulkoon ilmaista vaihteistoa alkaa mielestäni korjaamaan. Maksoi kaikki tiiviste paperit jo jotain 50e luokkaa siniseltä jotain kuukausia sitten kun kyselin. Tuohon hintaan saa jo ehjän. Toki sitä paperia voi itsekkin leikata, mutta en näe mitään järkeä vaivata omaa päätään tuollaisella.
-
Niin arvelinkin. Uutta metsästämään Oulun lähistöltä.. Viittis varaosa-autosta vielä purkaa, ennenkun hätä iskee oikeasti. :idiot2: Näitä kuitenkin näköjään tulee hajoilemaan, niin pidetään varalla....
-
Volvo 740 -89 etsiskelisin m47 m90 jos jollain löytys ylimäärästä ja täysin ehjää? Rutina kuuluu ja nelonen löytyy joka vaihteen paikalta jopa pakilta :-[
-
Volvo 740 -89 etsiskelisin m47 m90 jos jollain löytys ylimäärästä ja täysin ehjää? Rutina kuuluu ja nelonen löytyy joka vaihteen paikalta jopa pakilta :-[
Väärälle osiolle tulla tupsahti. Purettu ehjä m47 löytyy, jos halua.
-
Niin arvelinkin. Uutta metsästämään Oulun lähistöltä.. Viittis varaosa-autosta vielä purkaa, ennenkun hätä iskee oikeasti. :idiot2: Näitä kuitenkin näköjään tulee hajoilemaan, niin pidetään varalla....
Vika on korjaantunut itsestään :D Nyt pysyy taas vaihteet päällä, tosin jo kytkin pohjassa isommasta kuopasta ajaa nii saattaa pompata pois. Nooh ajellaan loppuun mitä tämä kestää
-
Vika on korjaantunut itsestään :D Nyt pysyy taas vaihteet päällä, tosin jo kytkin pohjassa isommasta kuopasta ajaa nii saattaa pompata pois. Nooh ajellaan loppuun mitä tämä kestää
Jos olis pitkä keppi niin ihan normaalia, ja jos sulla on joku alutuninkinuppi ni normaalia se on sittenkin... Ja jos se oikeasti on rikki niin mulla on sellainen loota semi-ylimääräisenä.
-
Ihan vakiokeppi ja nuppi :) helvetin väljä soppakauha vain verrattuna vanhaan m45
-
Moro, kiinnostais tietää että missä mallissa on M47 alumiinikuorisena ja mittarinpyörittäjällä?
-
-85 240 B200K esiiintyy ainakin
-
Ton mittarinpyörittimen pystyy laittaan sit 700 alkupään pitkänmalliseen, josta se on tulpattuna, rataskin saattaa olla valmiina. Tuoreempiin joissa on lyhyellä kopalla ei onnistu, ku ei oo enää sitä pyörittimen paikkaa ollenkaan.
Paska loota kaikki tyynni, pistä M46 jos kestävämpää ylivaihdelootaa haet.
-
Paska loota kaikki tyynni, pistä M46 jos kestävämpää ylivaihdelootaa haet.
onko tähän tullut joku tuomio että m47 on heikompi kuin m46 tai vaikka m45? Kauheesti siitä on mutuiltu mutta onko jo jollain jotain faktaa?
Joskus ainakin oli veteen piirretty viiva että m4X laatikot kestää XXX määrän vääntöä (~400Nm?)
-
Jos ei se kestä lähes vakion b20 perässä niin sitte laitetaan bmw.n loota mut sitä ylipitkää sähköhässäkkää en laita.
-
onko tähän tullut joku tuomio että m47 on heikompi kuin m46 tai vaikka m45? Kauheesti siitä on mutuiltu mutta onko jo jollain jotain faktaa?
Joskus ainakin oli veteen piirretty viiva että m4X laatikot kestää XXX määrän vääntöä (~400Nm?)
Miksiköhän turbojen ja dieseleiden perässä oli tehtaalta aina M46 ja vain vapareissa M47, sattumaako?
-
Miksiköhän turbojen ja dieseleiden perässä oli tehtaalta aina M46 ja vain vapareissa M47, sattumaako?
Josko turbomallin vakiovarusteluun vain kuului sähköinen ylivaihde? Kyllähän se nyt ainakin reteemmältä kuulostaa.
En siis mitään väitä :) kunhan ihmettelen. Ja olisi hienoo uskotella itelleni että prokkiksen m45 olis parempi kuin m47, eikös niinkin ole mutuiltu että m45 ja m46 olis kestoltaan samaa luokkaa jos m47 on näitä huonompi?
Kyllähän ainakin m45 laatikoita on saatu rikki, sitä en tiiä onko johtunut väärinkäytöstä vai "liiasta" voimasta. Kiva olis tietää paljonko parhaillaan eri m4X lootat on kestänyt vääntöä.
-
Mulla siviili opel ascona b mallissa oli vakio m45 laatikkoa kaikkiaan 4kpl joista kaikista kolmonen 10-300km ajolla sileäksi,yhden kasasin jopa uusilla laakereilla kun on väitetty että hajoaminen johtuisi vanhoista laakereista ja yksi laatikoista oli vain 130tkm ajettu, nyt bmw zf laatikko kestänyt ja toiminut hienosti noin 1500km, koneena vapari opelin 4syl rautakone 2520cc 235hp/283nm.
-
M47 ei kestä esim. vähän ruuvatun D24TIC:n (140-150 hv/300-350 Nm) jatkona, kokeiltu on. Kolmesta meni sivuakselin laakerit ja katosi rattaista hampaita (kumpi tapahtui ensin ei ole täyttä varmuutta kun ajoin viheltävillä laatikoilla niin kauan kuin liikkui) ja yhdestä tuli enemmänkin rautaa ulos. Kaikissa yhteinen piirre oli, että ensin alkoi vinkumaan vienosti vitosella, sitten ulisemaan ja lopulta vollotti kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella. Ja kolmosen ja kakkosen synkrot kaikissa enemään vähemmän huonossa hapessa. Yksi M47 kesti eniten kilometrejä kun käytin kytkintä pelkästään liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä, vaihdot tein raakana ilman kytkintä. Kun oppi vaihtamaan oikeilla kierroksilla, pienemmälle vaihtaessa välikaasun annostelun ja sopivalla voimalla ei edes rutissut. Tosin sekin sitten särkyi totaalisesti (rattaat sileänä, akselit poikki, kuoret halki jne) täyskaasulla suoritetun vaihdon yhteydessä.
Kolmosen rattaat ja synkrot (sekä siirtäjät) saa kaikista muusiksi repivillä vaihdoilla/kytkinpommilla. M45 kestää 300 Nm lähes ikuisesti, 350 Nm vähän repivämmälläkin käytöllä ja 400 Nm:llä saattaa se ensimmäinen kova veto kolmosella olla liikaa... Moni väittää, että M47 kestää sen mitä M45, mutta käytännössä on kuitenkin reilusti heikompi. Kai jo tuokin etteivät edes vahingossa Göteborgissa ruuvanneet turboihin M47:a (vaikka muuten ovat ruuvanneet kiinni mitä hyllystä on sattunut käteen tarttumaan) kertoo jotakin.
-
mulla oli b23ft 15g mitsu 1.4bar, alucooleri, k nokka yms. Liikku ihan kivasti, ikinä ei penkkiin kerinnyt mutta vastaavista kokoonpanoista tehoa ja vääntöä on saatu luokkaa 250+hv ja 400+Nm. Ei mitään ongelmaa m45 kanssa, ehkä jotain pientä ujellusta mutta on kasassa pysynyt ja pysyi tolla kokoonpanolla sen vajaan 10tkm ennen kuin nostin koneen pois.
Nyt vastaava kokoonpano mm. 531 kannella kiina-ahtimella siivet 61/57 siis huomattavasti mitsua isompi ja ahtopaine parhaillaan 1bar. Kolmosvaihteella pääsääntösesti säätöä ajettiin ja lopuksi monta täyskaasuvetoakin otettiin eikä saatu lootaa rikki.
Käyttiksessä m47 ja vääntöä varmaan ~300Nm. Vähän jänskättää mitä tuo sitten kestää :-X
-
Hieman kokemuksia M47:sta, penkitetty takarenkailta 427Nm vääntöä parhaimmillaan ja kestänyt kakkos ja nelosvaihteilla reivitystä huolella. Vaihdot tehty nätisti ja kolmosella hieman varottu kaasun annostelussa. Repimällähän kaiken saa rikki, tasaisella kuormituksella taas voi saada yllättäviäkin lukemia pitkän aikaa menemään läpi. Tähän tietenkin voi vaikuttaa se, että laatikko on noin 200tkm ajettu ja öljyjä vaihdettu kohtalaisen usenin, joten kulumaa ei todennäköisesti ole paljoa.
M47 ja M45 kestävyyteen vaikuttavia eroja räjäytyskuvien perusteella apuakselilta voisi löytyä hieman erilaisesta laakeroinnista, täytynee joskus ottaa molemmat auki yhtäaikaa ja tutkia tarkemmin. Onko joku sattunut kokeilemaan SSF Pyörän ratassarjoja ja niiden kestävyyttä?