Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Tiku - 22.09.2019, 18:12:55
-
Vuoden 2012 V70 luulee, että kuljettajan ovi on auki, vaikka se on kiinni. Yleensä herja poistuu, kun oven sulkee pari kertaa uudelleen. Nyt auton hälytin on lisäksi ruvennut tekemään turhia hälyjä, eli voisiko tuo "vika" tulla päälle auton seisoessa lukittuna ja laukaista hälytyksen?
Vanhemmassa V70 ilmeisesti oli niin, että oveen tulevat johdot katkeavat tai rispaantuvat haitarikumin alta. Yritin tuossa avata haitarikumia, mutta se ei taida onnistua tässä vuosimallissa oven ollessa paikoillaan, kumi vaikutti olevan lujasti kiinni sekä liittimessä että auton rungossa.
Mitä suosittelette? Ovi irti ja sitten johtosarjan kimppuun, vai katseet lukkopesän ja sen mikrokytkinten suuntaan?
-
Katseet kumihaitarin suuntaan. Liitin irti ovesta ja ovi pois saranoiltaan, niin saa riittävän työtilan.
-
Katseet kumihaitarin suuntaan. Liitin irti ovesta ja ovi pois saranoiltaan, niin saa riittävän työtilan.
Kiitos hessu80, arvaus oli napakymppi. Siellä oli yksi ohuista johdoista poikki ja peräti viiden johdon kuoret halki ja näin ollen mahdollisesti kuparit kosketuksissa toisiinsa.
Vinkki saman homman kanssa askarteleville: ehdottomasti ovi irti ja sitten kumihaitari irti liittimen ympäriltä ja lötköksi varovasti lämmittämällä. Näin sen saa rullattua auton rungon puoleiseen päähän todella nätisti ja sitaistua siihen operaation ajaksi vaikka nippusiteellä.
-
Kiitos hessu80, arvaus oli napakymppi. Siellä oli yksi ohuista johdoista poikki ja peräti viiden johdon kuoret halki ja näin ollen mahdollisesti kuparit kosketuksissa toisiinsa.
Vinkki saman homman kanssa askarteleville: ehdottomasti ovi irti ja sitten kumihaitari irti liittimen ympäriltä ja lötköksi varovasti lämmittämällä. Näin sen saa rullattua auton rungon puoleiseen päähän todella nätisti ja sitaistua siihen operaation ajaksi vaikka nippusiteellä.
Eipä kestä!
Ei mennyt ihan arvauksen piikkiin, sillä sen verran yleinen vikapaikka kyseessä.
-
Kiitos hessu80, arvaus oli napakymppi. Siellä oli yksi ohuista johdoista poikki ja peräti viiden johdon kuoret halki ja näin ollen mahdollisesti kuparit kosketuksissa toisiinsa.
Vinkki saman homman kanssa askarteleville: ehdottomasti ovi irti ja sitten kumihaitari irti liittimen ympäriltä ja lötköksi varovasti lämmittämällä. Näin sen saa rullattua auton rungon puoleiseen päähän todella nätisti ja sitaistua siihen operaation ajaksi vaikka nippusiteellä.
Oliko iso homma?
Olisiko kallista viedä puolitutulle korjaamolle ja teettää siellä? Löytyykö noita haitarijohtonippuja vm. 2010-2012 Volvoihin tarvikkeena? Kiitos.
-
Oliko iso homma?
Olisiko kallista viedä puolitutulle korjaamolle ja teettää siellä? Löytyykö noita haitarijohtonippuja vm. 2010-2012 Volvoihin tarvikkeena? Kiitos.
Johtosarjan vaihtaminen tuohon kohtaan on melkein tekemätön paikka. Tavallisesti katkenneet johdot tinataan yhteen kolvilla ja laitetaan kutistesukka päälle. Tämänkin operaation toteuttaminen edellyttää oven ottamista pois saranoiltaan tai vaihtoehtoisesti gynekologin taidot ja työvälineet.
-
Helpottaa huomattavasti kun sen katkenneen johdon jatkaa pätkällä uutta piuhaa niin saa tilaa tinailla. Kyllä sen saa tehtyä ilman oven irtoitusta, tälläinen isokourainen rähmäkäpäläkin ;D
-
>Tavallisesti katkenneet johdot tinataan yhteen kolvilla ja laitetaan kutistesukka päälle...
>Helpottaa huomattavasti kun sen katkenneen johdon jatkaa pätkällä uutta piuhaa
Tinattu monisäikeinen johto katkeaa helposti kohdasta mihin asti tina on imeytynyt. Siksi kutistesukan pitää jatkua reilusti yli tukeakseen ko.kohtia. Kutistesukka ei taivu ja liitos on juuri taivutuskohdassa, joten eliniänodotus ei ole kovin häävi.
Tuo johtojen jatkaminen/pätkän poistaminen on lienee vähiten huono ratkaisu, kunhan tekee niin, että tavutusalue on koskematonta johtoa. On tietty työläämpi ratkaisu.
-
Eikö haitarikohtaa löydy mistään joko uutena tai käytettynä?
Ymmärtääkseni joka johdon läpikäyminen yksitellen on varma, mutta hemmetin työläs ratkaisu.
Mikä on helpoin, yksinkertaisin tai halvin ratkaisu?
Voiko olla muu vika kuin johtovika? Suuret kiitokset. 8)
-
Eikö haitarikohtaa löydy mistään joko uutena tai käytettynä?
Ymmärtääkseni joka johdon läpikäyminen yksitellen on varma, mutta hemmetin työläs ratkaisu.
Mikä on helpoin, yksinkertaisin tai halvin ratkaisu?
Voiko olla muu vika kuin johtovika? Suuret kiitokset. 8)
Alkoivat viisastelemaan oikeaoppisesta kolvin käytöstä ja käsien koosta :D
Haitariosassa on liitin oven päässä, mutta toiseen suuntaan johtosarja jatkuu niin pitkälle yhtenäisenä, että tiettävästi kukaan ei ole viitsinyt vaihtaa johtosarjaa.
Siksi piuhojen jatkaminen kolvilla on se yksinkertaisin ratkaisu. Ja kyllä sen rikkinäisen piuhan löytää, sillä se on ihan eri poikki se. Muutama muu piuha on myös melkein poikki, joten vahva suositus, että puolituttu korjaaja nappaa oven pois (5 min) ja jatkaa rikkinäiset piuhat (30 min), laittaa oven takaisin (5 min) ja homma toimii sen jälkeen taas kuten uutena.
-
Eikö haitarikohtaa löydy mistään joko uutena tai käytettynä?
Ymmärtääkseni joka johdon läpikäyminen yksitellen on varma, mutta hemmetin työläs ratkaisu.
Mikä on helpoin, yksinkertaisin tai halvin ratkaisu?
Voiko olla muu vika kuin johtovika? Suuret kiitokset. 8)
>helpoin
Vie Siniselle. Vaihtanevat riittävän laajan osuuden, että uskaltavat antaa loppuiän takuun.
>yksinkertaisin
Tod.näk. ongelmajohtimien kuorikin on murtunut, joten johtoja ei tarvinne mitata yksitellen päästä päähän.
>halvin
Tällä mallisuoritus, alk.10min kohdalta https://www.youtube.com/watch?v=Kfnhy0nCaRA
-
>helpoin
Vie Siniselle. Vaihtanevat riittävän laajan osuuden, että uskaltavat antaa loppuiän takuun.
>yksinkertaisin
Tod.näk. ongelmajohtimien kuorikin on murtunut, joten johtoja ei tarvinne mitata yksitellen päästä päähän.
>halvin
Tällä mallisuoritus, alk.10min kohdalta https://www.youtube.com/watch?v=Kfnhy0nCaRA
Hyvät vaihtoehdot. Kiitos!
Alkaako Sinisellä tehtävän työn hinta ykkösellä vai kakkosella ja tuleeko perään kolme nollaa?
-
Alkoivat viisastelemaan oikeaoppisesta kolvin käytöstä ja käsien koosta :D
Haitariosassa on liitin oven päässä, mutta toiseen suuntaan johtosarja jatkuu niin pitkälle yhtenäisenä, että tiettävästi kukaan ei ole viitsinyt vaihtaa johtosarjaa.
Siksi piuhojen jatkaminen kolvilla on se yksinkertaisin ratkaisu. Ja kyllä sen rikkinäisen piuhan löytää, sillä se on ihan eri poikki se. Muutama muu piuha on myös melkein poikki, joten vahva suositus, että puolituttu korjaaja nappaa oven pois (5 min) ja jatkaa rikkinäiset piuhat (30 min), laittaa oven takaisin (5 min) ja homma toimii sen jälkeen taas kuten uutena.
Kiitos. Yritetään.
-
Alkaako Sinisellä tehtävän työn hinta ykkösellä vai kakkosella ja tuleeko perään kolme nollaa?
Ykkösellä alkaa ja kun on aika siistiä hommaa niin sanosin satkun tunti.
Jos on ilkeetä työtä niin tuntihinta nousee, jos tarvitaan vaikka kahta tyyppiä hommassa välillä.
Kyllä ne kertoo tarkasti kun kysyy. :)
-
>helpoin
Vie Siniselle. Vaihtanevat riittävän laajan osuuden, että uskaltavat antaa loppuiän takuun.
>yksinkertaisin
Tod.näk. ongelmajohtimien kuorikin on murtunut, joten johtoja ei tarvinne mitata yksitellen päästä päähän.
>halvin
Tällä mallisuoritus, alk.10min kohdalta https://www.youtube.com/watch?v=Kfnhy0nCaRA
Näin kun sinisellä korjasivat pätkä johtoa menetelmällä. Olin autoa huollattamassa.
-
Noikohan johtonippuun voisi tehdä ennakoivaa huoltoa?? Poistaa nippari ja tukea esim. teippaamalla eniten vääntymiselle altista aluetta tms.
Nim.merk. oireita odotellessa ???.
-
Noikohan johtonippuun voisi tehdä ennakoivaa huoltoa?? Poistaa nippari ja tukea esim. teippaamalla eniten vääntymiselle altista aluetta tms.
Nim.merk. oireita odotellessa ???.
Tuota ehdin jo ajatella. Siis ennen kuin ongelmia ilmaantui.
Voisiko tuosta johtoviasta johtua se, että välillä hiljenee koko keskuslukitus? >:(