Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sandeee - 22.09.2019, 22:28:49

Otsikko: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: sandeee - 22.09.2019, 22:28:49
Elikkäs 960 2,5l 24v tuli vaihdossa ja parin sadan kilometrin aikana auto on syöny paisarin tyhjäks jäähdytysnesteestä. Ulospäin ei näy, että vuotaisi niin mistä lähteä vikaa etsimään?

Mukavaa kun ilmenee tämmöisiä pikkuvikoja heti kaupan jälkee  :) :) :)

Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: jompsa - 23.09.2019, 00:24:15
Eikait siinä oo muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi jos noin paljon menee nestettä.  Lämppärin kenno toinen mahdollisuus mutta kosteutta löytys varmaan auton sisältäkin jonka kyllä huomaisi aika helpolla nesteen hävikin ollessa noin suurta.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Juho_ - 23.09.2019, 14:59:49
Jep, kannentiiviste valmis..
Tähän saat varmistuksen, kun käytät koneen lämpimäks, sammutat ja otat sytytystulpat irti -> höyryä tulee sylintereistä mihin jäähdytysnestettä pääsee (palotilaan).

Tai jos oikeen sökö kansipahvi, ni voipi tulla pakokaasua paisarista. :D

Myös normaalia suurempi paine jäähdytysjärjestelmässä (vesiletkut menee kovaksi koneen käydessä paisarin korkin ollessa kiinni) on aika varma merkki vuotavasta kannentiivisteestä.

Työnä ei ole niin paha, jos on autoja tullut aiemminkin korjailtua.
Ja osat on hyvin edullisia.

Samalla kannattaa venttiilivarren kumit uusia, mutta lisää työnmäärää paljon.
Liimaks venttiilikoppaan volvon oma uusien o-renkaiden kanssa jos ei halua turhia riskejä ottaa et käy vuotamaan.
Silikoni ei toimi (ei ne ns. kunnollisetkaan...70€/50ml oisko ollu) eikä permatex form a gasket, nimimerkillä kokemusta on.

Jos tekee vaan kannentiivisteen vaihdon, kustannukset taitaa ulkomuistista heitettynä jäädä alle 100€.
Suomessa nuo on aika paljo kalliimpia.

Korjaamolla käyttö tuleekin kalliimmaks jos laskutus ohjeajan mukaan tai käytetyn ajan mukaan mutta asentajalle ei tuttu moottori = aikaa menee enemmän.

Kannen tasopintaa ei pidä plaanata ellei syöpymää tms.
Jää nokkalinja kieroks = ei hyvä.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.09.2019, 15:10:50
Kannen tasopintaa ei pidä plaanata ellei syöpymää tms.
Jää nokkalinja kieroks = ei hyvä.
Miten kannen tason oikaisu vaikuttaa nokkalinjaan?
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Huikkoster - 23.09.2019, 18:21:18
Kyllä se oikaistaan AINA. Eriasia jos on keittänyt niin pahasti että pitää oikaista paljon. Silloin se nokkalinja on kierossa mutta vahinko on jo tapahtunut keittäessä eikä oikaisussa.

Puhaltaako normaalisti lämmintä, tuleeko savupilvi perässä, tekeekö painetta?

Onhan näistä lohkojakin haljennut lohkolämppärin luota. Kannattaa sinne pakosarjan alle vilkaista näkyykö valumajälkiä.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Juho_ - 23.09.2019, 23:11:12
Miten kannen tason oikaisu vaikuttaa nokkalinjaan?
Kannen tasopinnassa jos on heittoa, niin heittoa löytyy ~sama määrä myös nokkalinjasta.
Sitten kun tasopinta oikaistaan, heitto jää nokkalinjaan myös lohkoon asennettaessa.

Se kansi ei säily täysin suorana vaikka ei olisi koskaan käynyt liian kuumana, kun sen irroittaa lohkosta.
Se oikenee kiristettäessä, ellei siinä kannessa ole oikeasti paljon heittoa.

Käytännössä jos sen nokkalinjan (ja koko venttiilikopan tiivistepinnan) haluaa myös pitää suorana, niin se kansi pitäis suoristaa plaanauksen ajaksi kiristämällä shimmien kanssa.
Pysyvä suoristus kun ei oikein tahdo onnistua prässin tms. kanssa vaikka lämmittäisi kannen kunnolla.
 En ole ite kokeillut, kun oon kuullut et ei ole onnistunut.

Tuossa oli yks kutosen hattu, missä hyvin huomas että heittoa on nokkalinjassa kun kansi oli irrallaan (nokat keikkui vähän).
Ennen irroitusta oli ok, ja taas lohkoon pultattuna myös kunnossa eikä heittoa voinut tuolla tavoin todeta.

On miulla nyt yks kansi missä nokkalinja on jo oikeesti kiero. Se on kahteen kertaan plaanattu eikä ole käynyt älyttömän kuumana (ainakaan miun omistuksessa).
Nokat kun laittaa paikoilleen (ilman paininkuppeja) ja venttiilikopan asentaa, pultit momenttiin.. niin nokat pyörii ainoastaan 3/8" räikällä tai nokkapyörästä voimaa käyttämällä... on ihme ettei ole katkennut nokat. :idiot2:
 Toki normaalisti ei plaanata yhteensä kahteen kertaan, eikä kyllä niin paljoakaan mitä tuosta hatusta on otettu.
Se on kuitenkin romua jokatapauksessa.
 Tuo toki kertoo vaan, että saa kyllä olla ihan tolkuttoman kiero nokkalinja ennen kuin merkittäviä ongelmia tulee (=nokka poikki).

Volvon ohjearvo sille heitolle pitkittäissuunnassa on 0,50mm, eli miten kiero kansi voi olla.
https://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/900_B6304_reconditioning.pdf

Mut en tästä lähde mitään väittelyä tekemään.
Ajattelin vain nyt tuoda tällaisen asian ilmi, että mihin omasta mielestä kannattais kiinnittää myös huomiota.

Ite oon 3kpl kutosia ja 2kpl 4syl kasannut ilman että tasopintaa plaanattu.
Eli pelkkä putsaus. Toimii.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: bolinder - 24.09.2019, 12:02:34
Elikkäs 960 2,5l 24v tuli vaihdossa ja parin sadan kilometrin aikana auto on syöny paisarin tyhjäks jäähdytysnesteestä. Ulospäin ei näy, että vuotaisi niin mistä lähteä vikaa etsimään?

Mukavaa kun ilmenee tämmöisiä pikkuvikoja heti kaupan jälkee  :) :) :)

Tyhjeneekö heti uudestaan jos täyttää? Eikö näy ulospäin vuotoja vaikka kiertää konetta vähäsen, joskus voi vuoto olla sellainen ettei vuoda tyhjäkäynillä
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: puliukk0 - 24.09.2019, 16:18:57
Yleensä tasopinta vedetään vaan että saadaan pinta varmasti suoraksi (yleensä se on jo suora valmiiksi) ja uus tiiviste pitää paremmin.
Monissa pinta on aika ruvella jos pahvi vuotanut.

Mikään pakkohan ei ole suoraa kantta oikoa, se nyt vaan monien perus työkaluilla mahdoton selvittää onko se suora vai ei.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 30.09.2019, 20:22:32
Kannen tasopinnassa jos on heittoa, niin heittoa löytyy ~sama määrä myös nokkalinjasta.
Sitten kun tasopinta oikaistaan, heitto jää nokkalinjaan myös lohkoon asennettaessa.

Se kansi ei säily täysin suorana vaikka ei olisi koskaan käynyt liian kuumana, kun sen irroittaa lohkosta.
Se oikenee kiristettäessä, ellei siinä kannessa ole oikeasti paljon heittoa.

Käytännössä jos sen nokkalinjan (ja koko venttiilikopan tiivistepinnan) haluaa myös pitää suorana, niin se kansi pitäis suoristaa plaanauksen ajaksi kiristämällä shimmien kanssa.
Pysyvä suoristus kun ei oikein tahdo onnistua prässin tms. kanssa vaikka lämmittäisi kannen kunnolla.
 En ole ite kokeillut, kun oon kuullut et ei ole onnistunut.

Tuossa oli yks kutosen hattu, missä hyvin huomas että heittoa on nokkalinjassa kun kansi oli irrallaan (nokat keikkui vähän).
Ennen irroitusta oli ok, ja taas lohkoon pultattuna myös kunnossa eikä heittoa voinut tuolla tavoin todeta.

On miulla nyt yks kansi missä nokkalinja on jo oikeesti kiero. Se on kahteen kertaan plaanattu eikä ole käynyt älyttömän kuumana (ainakaan miun omistuksessa).
Nokat kun laittaa paikoilleen (ilman paininkuppeja) ja venttiilikopan asentaa, pultit momenttiin.. niin nokat pyörii ainoastaan 3/8" räikällä tai nokkapyörästä voimaa käyttämällä... on ihme ettei ole katkennut nokat. :idiot2:
 Toki normaalisti ei plaanata yhteensä kahteen kertaan, eikä kyllä niin paljoakaan mitä tuosta hatusta on otettu.
Se on kuitenkin romua jokatapauksessa.
 Tuo toki kertoo vaan, että saa kyllä olla ihan tolkuttoman kiero nokkalinja ennen kuin merkittäviä ongelmia tulee (=nokka poikki).

Volvon ohjearvo sille heitolle pitkittäissuunnassa on 0,50mm, eli miten kiero kansi voi olla.
https://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/900_B6304_reconditioning.pdf

Mut en tästä lähde mitään väittelyä tekemään.
Ajattelin vain nyt tuoda tällaisen asian ilmi, että mihin omasta mielestä kannattais kiinnittää myös huomiota.

Ite oon 3kpl kutosia ja 2kpl 4syl kasannut ilman että tasopintaa plaanattu.
Eli pelkkä putsaus. Toimii.
No en minäkään ala enempää vänkäämään,mutta Juhnu:jos kansi vedetään momenttiin ja päällikansi myös,niin eihän siellä ole vielä öljyä liukasteena,ainakaan riittävää määrää,jolloin se voipikin olla vähän vikuri pyörimään. no aiheeseen,pojan kutosesta sipaistiin,mutkaa oli muistaakseni nelosen ja vitosen seutuvilla aavistus.Sanoi koneistaja,että hyvä on yleensä suoristaa eikä tuo maksanut kahdeksaakymppiä enempää.Että kyllä se kohtuullinen hinta mielenrauhasta joskus kannattaa maksaa.
Otsikko: Vs: 960 2,5l syö jäähdytysnestettä
Kirjoitti: Kuuskanttinen - 30.09.2019, 20:43:48
Elikkäs 960 2,5l 24v tuli vaihdossa ja parin sadan kilometrin aikana auto on syöny paisarin tyhjäks jäähdytysnesteestä. Ulospäin ei näy, että vuotaisi niin mistä lähteä vikaa etsimään?

Mukavaa kun ilmenee tämmöisiä pikkuvikoja heti kaupan jälkee  :) :) :)
Katso OIKEIN TARKASTI vielä pari kohtaa:syylärin muovipääty,ylävesiletkun juuresta?Onko märkä sittenkin?Seuraa katseella siitä myös koko matkalta muovin ja metallin sauma alas asti,jos on jo hapero niin tippa roikkuu sieltä syylärin alareunasta. Kurkkaa jakopään koteloon,tuleeko vesipumpulta?Jos pahvi vuotaa ulospäin,yleisin kohta on pakosarjan puoli,ylänurkka ,tulipellin puoleinen,märkää.Katso ja vertaa sytytystulpat,ei yleensä puhalla suoraan sylinteriin. Sotkee yleensä nesteen öljyyn päin,selviää jo siinä vaiheessa,kun valutat öljyt ulos.Tuolla mainitsemallasi kulungilla olen myös taipuvainen uskomaan tähän viimeiseen vaihtoehtoon..