Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: gnu - 18.10.2011, 21:16:23

Otsikko: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: gnu - 18.10.2011, 21:16:23
Auto on S80 tdi -01 automaatti, siis sillä Audin moottorilla.
Mitäs pitäisi tehdä, kun vaihdoin (itse...) huuhtelemalla aut.laatikon öljyt. Käynnistyksen jälkeen jäi moottorin kuva palamaan kojelautaan ja paloi kokoajan sen illan ajoissa, n. 20 km. Aamusella valo ei enään palanut, joten uskaltauduin ajelemaan töihin. n. 25 km hujakoilla valo syttyi taas ja sen lisäksi vielä herja (valitetavasti aus deutch): motorsystem. repar. nächte. wart. Eikä siinä vielä kaikki, kaupanpäälle tehot katosi eli muuten niin "ripeästä" pelistä tuli nuhapumppu. Jatkoin varovasti töihin, muuten käynti oli nätti.
Töiden jälkeen koe lenkki: moottori valo paloi, mutta ei herjaa ja normaalit tehot. Kaverin halpis testeri ei antanut mitään vikakoodeja.
Joo, irroittelin siinä öljynvaihdossa ilmanputsari ja siinä olleet liittimet ja olen niitä yrittänyt rukata... no luck.
Vielä semmoinen kävi mielessä, että mittasin laatikon öljymäärän motonjetistä ostetun korjausoppaan ohjeilla, eli moottori käyden, jolloin taso oli hot puolen ylätasossa. Tossa kun kattelin seisovaa puolilämmintä, taso oli selkeesti yli. Voiskos joku viisas vahvistaa myös oikean menettelyn siihenkin, loota on se vanhempi 4 pykäläinen.
Voikos toi auto olla niin mahottoman viisas, että se rajaa tehoja, jos automaattiloota esim. kuumenee ehkä ylitäytön vuoksi?
No joo, siinähän sitä valituslaulua on ihan vissiin riittämiin...
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: gnu - 19.10.2011, 17:23:55
Lisää tietoja kotimatkalta. Moottorivalo paloi kokoajan. Tuo samainen sakemannikielinen herja tuli ja tehot väheni, kun risteyksen jälkeen kiihdytteli ripeämmin. Herjan sai pois ja tehot takas kun sammutti auton ja vehje toimi normaalisti (poislukien se moottorin kuva) pidempäänkin, mutta jos risteyksestä vedätti ripeämmin herja ja tehohäviö tuli taas.
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: Kulmamies - 19.10.2011, 17:34:22
Vikakoodit olisi aika kova juttu tähän hätään. Kyllä siellä niitä kuitenkin on, jos kerran moottorivalokin palaa.

Veikkauksena kuitenkin, että konehuoneessa touhuessasi, joku alipaineletku tai sähköliitin irronnut tjms. Mielestäni laatikkoon liittyvissä vioissa ajotietokkone ilmoittaa vaihteistovikaa, eikä "motorsystemiä".
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: sjs_52 - 19.10.2011, 17:42:55
Katseleppa siitä jäähdyttimen takaa öljynlauhduttimen letkun vieressä olevaa solenoidiventtiiliä että on tosiaan ne kaikki alipaineletkut siinä kiinni...irtoaa helposti kun sen öljyletkun kanssa taiteilee.
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: gnu - 23.10.2011, 08:08:47
Juu kiitos vinkeistä. Käväsin Autosalpassa koodinluvussa ja tulokseksi tuli simmosta,että moottorin tukikumi, joka toimii alipaineella, vuotaa. Sitä ei osannut sanoa, että kumpi niistä.
Koitimpa hätäpäissäni kattella niittä alipaine letkujakin sillä alueella, huomaamatta mitään erityistä, muutakun, että johan niitä pahuksia risteilee siela vallan julmasti. Kun aikaa on, kattelen ne vielä oikein ajan kanssa kunnolla läpi, ennen kun käyn kumien kimppuun.
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: Kulmamies - 23.10.2011, 09:06:36
Kumityynyjen alipainetta ohjaava magneettiventtiili on siinä ilmansuodatinkotelossa kiinni, eli aika lähellä niitä kopeloimiasi automaatin öljyletkuja. Kiinnittäisin eritystä huomiota tälle alueelle :)
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: gnu - 23.10.2011, 20:02:22
Jovain Kulmamies, avasin juuri tietokojeen kysyäkseni, että mikä se mötikkä siinä kotelossa on, josta se letku niille tyynyille menee, mutta kerkesit vastata ennen kysymystä.
No asiaan, se magneetti venttiili, voikos se jotenkin hajota, se kun vaan irrotettiin siitä kotelon kyljestä letkuineen päivineen, Tai sen sähköpistokkeen kyllä irrotin ensin. Nytten on sähköt ja letkut kiinni.
Tuntuu omituiselta se,että jompikumpi tyynyistä olis hajonnut justiinsa samalla, kun niittä lootaöljyjä lotrailin.
Otsikko: Vs: S80 tdi Moottorinkuvatus-valo
Kirjoitti: (Miksu) - 24.10.2011, 10:51:23
Ihme arvailua niiden kumityynyjen osalta..
Vuotavan kumityynyt kykenee diagnosoimaan alle minuutissa ja vielä jopa kertomaan sen, että etu vai taka.
Alipainepumppu + pätkä letkua ->
Irroitetaan etutyynystä letku, liitetään pumppu tilalle -> imetään, jos ei vuoda niin ok
Sama takatyynylle

Etu ja takatyynyt letkut tukkoon -> imetään magneettiventtiilistä irroitetusta letkusta, alipaineen ollessa letkuissa, irroitetaan toinen tulppa, paine pääsee letkuun, tulpataan uudestaan, tehdään alipaine ja irroitetaan toinen tulppa, jos paine pääsee letkuun takaisin, letku ei vuoda, letku ei ole tukossa.
Tai tehdään sama paineella noihin letkuihin.