Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zimppari - 25.09.2019, 17:57:04
-
Yhden jakopään vaihtaneena jäi jo viimeksi askarruttamaan hihnan kiristys. Viimeksi otin tuon tapin pois ja sen jälkeen kuusiokololla nuoli kohdilleen ja kireäksi mutterilla siihen?
Alla kuva
Kulkine 2012 v70 D2
(https://i.ibb.co/hLRTgz3/Screenshot-20190925-175349.jpg) (https://ibb.co/hLRTgz3)
-
Minusta osien mukana tuli melko yksiselitteiset ohjeet kiristimen toiminnasta. Muistaakseni kiristin kuusiokololla sen verran, että tappi oli keskellä hahloa ja siihen kiinni. Sit piti vielä pyrittää konetta käsin ja tehdä säätö uudelleen.
-
Joo!
Nyt kun piti pikana vaihtaa oli Gates eikä SKF ja siellä oli hyvä manuaali. Tärkeä huomio oli että kuusiololla pitää kääntää vastapäivään. Kiristykseen tuon saa myös kääntämällä myötäpäivään. Tiedä sitten mitkä vaikutukset tuolla väärän suunnan kiristyksellä on.
Koneesta alkoi kuulua jurnuttavaa ääntä. Vapaakytkin eka vaihtoon, sit apulaitehihna kiristimineen ja nyt vielä jakopää ja VP.
ääni katosi lähes. Nyt jakopään vaihdon jälkeen ääni katosi. 80 tkm kesti SKF sarja. Harmi. Yleensä SKF tupannut olemaan parempaa
-
Tutkimusten jälkeen ääni tulee tästä. Täysin kuiva hankaus ääni
(https://i.ibb.co/YQJNvsG/15695138316178502448309342982006.jpg) (https://ibb.co/YQJNvsG)