Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mabbis - 29.09.2019, 15:53:47
-
Moi,
2006 V70 2.4D automaatti lonksahtaa etupäästä. Eli kolahdus kuuluu parhaiten, kun ensin nostaa jalan kaasulta ja rullailee, minkä jälkeen kaasua antaessa kolahtaa. Joskus myös jarruttaessa eli aina kun veto menee päälle tai pois. Aluksi luultiin tämän johtuneen moottorin tukikumeista, mutta ylätukikumin + vaihdelaatikon/moottorin "vääntövarren" vaihtaminen ei tuonut toivottua tulosta. Nyt paikannettiin kolina selkeästi tuonne vetoakseliin vasemmalle eteen, ja enemmänkin sinne vaihdelaatikon päähän eli siellä sisemmässä nivelessä tai vetoakselin päässä on väljyyttä.
Kolinoita ei kuitenkaan kuulu, kun parkkipaikalla ajelee ratti ääriasennoissa eteen tai taakse. Eräs entinen volvomekaanikko oli sitä mieltä, että ei kannata alkaa korjailemaan ennen kuin alkaa selkeästi kääntäessä oireileen. Volvolla ajettu pian 400tkm. Rattia käännellessä rivakasti puolelta toiselle kuuluu pieniä kolinoita, mutta en osaa sanoa onko se normaalia vai ei. Auton ollessa paikallaan P-vaihteella ja tönäilemällä autoa edes takas saa myös pienen kolinan aikaan vasemmalle eteen, oikealla samaa ääntä ei kuulu.
Kysymys kuuluu, annanko mennä vaan ajellen ja pistän radioo kovemmalle vai kannattaako tuolle alkaa mitään tekemään tässä vaiheessa? Voiko siellä vaihdelaatikon päässä olla väljyyttä jo niin paljon, että vetoakselin vaihtaminen ei paranna tilannetta?
Kiitos jo etukäteen!
-
Onhan napapultit kiinni? Minulla klaksahteli juuri tollai ja pultti löysällä. Ne on "kertakäyttöpultit" eli venyy kun vedetään oikeaan momenttiin. Laita uusi jossain välissä mut ens hätään tietysti kiristä vanhat (jos löysällä)
-
koko lailla samat oireet ku aloittajalla XC70:ssä, napapulteiksi/tukikumeiksi luulin eka itekin mutta eipä ollu.
-
koko lailla samat oireet ku aloittajalla XC70:ssä, napapulteiksi/tukikumeiksi luulin eka itekin mutta eipä ollu.
Onko vika löytynyt vai vielä päällä?
Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...
-
Onko vika löytynyt vai vielä päällä?
Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...
Päällä on edelleen, en ole hirveästi tehnyt mitään asialle.
Ajossa sen huomaa hyvin kun veto ja turbiinilukko päällä nostaa jalan kaasulta, n. puolen sekunnin viiveellä joku välys vaihtuu toiseen reunaan. Ei se varsinaisesti kolise vielä. Rattia kääntelemällä myös jotain rutinaa lähinnä kylmänä esiintyy, epäillyt kyllä hammastanko-ongelmia tässä.
Vaihdettu on laatikon/moottorin alatuki ja napapultit tarkistettu. Ei mitään vaikutusta, ylätuki näytti ehjältä.
-
Saattas olla murrosnivel väljä.
-
Päällä on edelleen, en ole hirveästi tehnyt mitään asialle.
Ajossa sen huomaa hyvin kun veto ja turbiinilukko päällä nostaa jalan kaasulta, n. puolen sekunnin viiveellä joku välys vaihtuu toiseen reunaan. Ei se varsinaisesti kolise vielä. Rattia kääntelemällä myös jotain rutinaa lähinnä kylmänä esiintyy, epäillyt kyllä hammastanko-ongelmia tässä.
Vaihdettu on laatikon/moottorin alatuki ja napapultit tarkistettu. Ei mitään vaikutusta, ylätuki näytti ehjältä.
Hyvin samanlaiset oireet siis sinullakin. Ilmoita, jos jotain selviää joskus :)
Onhan napapultit kiinni? Minulla klaksahteli juuri tollai ja pultti löysällä. Ne on "kertakäyttöpultit" eli venyy kun vedetään oikeaan momenttiin. Laita uusi jossain välissä mut ens hätään tietysti kiristä vanhat (jos löysällä)
Mitenkäs tämän napapultin tarkistus on helpoin tehdä?
Saattas olla murrosnivel väljä.
Mikä osa tarkalleen tuo murrosnivel on?
Onko vika löytynyt vai vielä päällä?
Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...
Jeps, "Klak"-ääni kuvaa juuri hyvin tuota minunkin Volvon kolahdusta. Tosin mulla se kuuluu hyvinkin usein 30-60km/h nopeuksissa, kun vaan kaasun päästää ja taas antaa. Olisikohan ollut niin, että ylämäessä se kolahtaa harvemmin.
Joka tapauksessa ajattelin ajella nyt niin kauan kunnes enemmän alkaa oireilemaan tai jos ensi kesän katsastuksessa siitä huomautetaan. "Mukava" kuulla, että täällä on muitakin, joilla vastaavanlaista oiretta. Vertaistuki kelpaa aina! ;D
-
Vetoakselin renkaanpään boori kulunut tai kuiva. Joskus kuulin sanottavan että boorissa kuuluu olla jotain jäykkää vaseliinin tapaista. Viisaat korjatkoon kun nämä ovat autoliikkeessä kuultua.
Kolahtelu hävisi kun autokauppa rasvasi boorit.. Mut tiedä sitten mitä oikeasti tekivät.
Edit: Ei ollut merkkiliike.
Erikoinen paikka kolahtelulle voi olla myös iskaritolppa jossa jousi ei ole aivan yläpäästään oikeassa paikassa. Väärin ollessaan pääsee jousi koskettamaan auton runkoon peltipoteroon. Tätä on ilmennyt iskariremonttien jälkeen..
-
Mitenkäs tämän napapultin tarkistus on helpoin tehdä?
Pyörä pois ja vääntämään. Momentti ei ole suurensuuri, kannattaa tarkistaa korjausoppaasta. Varsinaisesti pultti kuuluis uusia joka kerta. Löytyy ihan motonetistä niitä pultteja. Uusi pultti vedetään tiettyyn momenttiin ja sitten muistaakseni 90 astetta. Aika yleinen vaiva tuo että pultti löysällä. Jos epäilyttää niin tarkista hyvän sään aikana se kireys
-
Ei tarvi ottaa ku keskiökuppi vanteesta pois niin pultti on siinä. momentti 35 Nm + 90ast. Ja pitäs tosiaan aina uusia pultti
-
Onko kukaan kokeillut napapultin kestoa. Itse kokeilin yhtä käytöstä poistettua pulttia vanhassa nivelessä. Seitsemän kertaa kesti kiristää arvoonsa, kaheksannella kerralla antoi pultti periksi. Tämä siis vain yhdellä pultilla.
-
Ei ole vielä omassa volvossa vaivannut, mutta muissa etuvedoissa olen tälläiseen törmännyt.
Jos on napapultti kiinni, niin voisi olla sisempi vetonivel kulunut väljäksi. Väljä ulompi nivel yleensä naputtaa ohjaus tapissa peruuttaessa, sisempi nykäisee inhottavasti kun antaa kaasua rullauksesta. Varmaan jos on kunnolla väljää, niin kolahtaakin.
Sisemmän väljyys voi olla hankala todeta, koska kuulat/lieriöt siirtyy kulumattomalle kohdalle nivelen urassa kun renkaan nostaa ilmaan pyöriteltäväksi. Sitten irto vetarissa tuon kuluneen "ajokohdan" löytää suunnilleen keskialueelta.
-
Siellä tasauspyörästön päässä on muuten yllättävän paljon väljää. Facelift V70 vetaria kun liikutteli ylös-alas niin klak-klak. Asentaja tuumas että normaalia.. Tiedä sitten millainen kuuluu oikeasti olla
-
tervehdys. joko aiheen aloittajalle on selvinnyt kolauksen syy? itsellä s80 vasta sisään ajettu 524th automaattilaatikolla tekee samaa.
-
Täällä myös samat oireet. Ärsyttävä palata kaasulle, "rullauksen" jälkeen. Tarvii silleen varovasti ottaa kaasulla veto ensin päälle ja sit vasta kiihdyttää, muuten kolahtaa. Todella ikävän kuulonen vika ja toivottavasti tosiaan johtuu laatikon ulkopuolella olevasta voimansiirron väljästä...
-
Tarkista vetoakselin napapultti.
-
Jaha, tästä saiskin avun. Itsellä oli myös nuo oireet että tuntui koneen tukikumit olevan löysällä mutta tämä napapulttihan siellä oli syynä!
-
Paikaltaan D-:lle siirrettäessä jokin vasemmalla edessä kolahti äänekkäästi ja samoin vedolta hellätessä ja uudelleen kiihdyttäessä. Kettumainen kolahdus myös montuissa. Oikealle kaartaessa vasen puoli äänsi kuten alkava pyörän laakerivika. Vaihdoin lähtöönsä napapultit ja vasemman puolen vetoakselin. Ei vaikutusta.
Lopulta vikapaikka tuli vastaan vasemman puolen yläpään tukikumissa mikä näytti vielä irrotettuna iskari-jousipakettina notkealta ja ehjältä. Iskarin yläpään tukikumin vulkanointi oli kuitenkin keskeltä päreenä ja irtonainen sisäholkki liikkui ja kolahteli vastaavasti liikkeen mukaan. Uuden tukikumin vaihdon jälkeen kolahtelu katosi. Autolla ajettu 505 tkm ja voimansiirto toimii äänettömästi kuten pitääkin.
Aikaisemmin ollut toisessa vollessa vuosiakin vastaava etutolpan yläpään laakeri täysin jumissa ja kiertoliike tapahtunut juuri tuon holkin irtonaisena kiertona, mutta ei juurikaan häirinnyt tai kolahanut. Ohjauksen keskittäminen on toki ollut tunnotonta.