Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Jennssk - 01.10.2019, 23:48:36
-
Itselläni on s40 T4 -02 ajettu 277tkm automaatti.
Kysyisin nyt teiltä kun luin täältä jostain että laatikosta 5. vaihteen joku mutteri löystyy ajan mittaan. Huomaako sen ajossa vai pitäisikö se kiristää? Eihän siitä koidu ongelmia jos kiristää liikaa?
Lisäksi haluaisin tietää oikean hihnan vaihtovälin?
Kiitos ja anteeksi jo valmiiksi et en löytäny sopivaan kategoriaan kysymystä.
-
Vaihteiston mutterin löystyminen, myöhemmin irtoaminen ja siitä aiheutuva vaihteiston jumiminen ei koske automaattivaihteistoa. On alkupään s/v40 ongelma, joissa manuaalivaihteisto ja siinä vaihdekaaviossa pakki vasemmalla.
-
Ja se ongelma on vain rellun laatikoissa(M3P? tms.) ei koske M56-laatikkoa joka on T4:ssä
-
-00 2.0T on myös manuaalissa m56.
Automaatis öljynvaihto kannattaa huuhtelemalla tehdä mikäli sulla ei ole tietoa onko sitä milloinkaan edes tehty. Nuo ei kuulunut perushuoltoihin kuin erikseen pyytämällä.
Hihnan vaihtoväli taisi olla turboissa 120tkm/ 4v ja vesipumppu kannattaa uusia mikäli ei tietoa että vaihdettu. Varmistaa jos uusii että tulee metallisiipinen eikä muovisiipinen niin ei huolta jatkossa. Omassa oli orkkis vesipumppu 265tkm ja laakeri jo väljä niin uusittu samalla hihna + kiristin kanssa.
Vvt- pyörien kunto kattoo myös ja uusii mikäli väljät tai mehii jo välistä öljyä. Vvt- solenoidin voi putsata ja sen tiivisteessä on uusissa sihti mitä alunperin ei ole.
Imm jos joutuu uusii niin vain vdo/ siemens toimii, kunnolla, muut ei, puolat ainakin tarvike pelaa biltema ja ngk mikäli orkkiksen hintaa ei halua maksaa.
Ahtopaineventtiili pierburg tekemä noin 50-75€ riippuen mistä hommaa, voi korvata mekaanisella rajapaineventtiilillä tai t- boost kuten omassa tehty.
Hukkaportin kello näissä myös löystyy, kiriä voi jos kierteessä on varaa, säädetty peruspaine kellossa on 0.5bar.
-
Mitsun 14T ahtimesta halkeaa myös usein pakopesä, siitä hukkaportin venttiilin vierestä. Hukkaporttia jos kiristelee niin saa olla tarkkana ettei paineet karkaa, koska näistä menee kiertokanget äkkiä banaaniksi silloin.