Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: s60teeviis - 06.10.2019, 21:13:52
-
Juu eliikäs tänään kävi niin että öljynpaine valo syttyi ajoin heti sivuun ja kun pysähdyin niin auto sammui. Menin kattoon onko öljyä ja kyllä oli eikä mitään muutakaan näkynyt. Noh sitten aattelin et koitetaas käyntiin niin tuntui kun akku olisi ollut lopussa kun ei tahtonut startata kunnolla noh sitten koitin toisen kerran niin alkoi jo lupailla että lähtisi käymään ja kolmannella kerralla lähti eikä öljyvalo palanut ja kävi muutenkin normaalisti paitsi, että jostai kuulu pieni kalkatus ääni. Sitten kun oli käynyt jonkun 10-15sek niin alkoi öljynpaine valo vilkkua ja sammutin auton heti ja haettiin traileri ja vietiin auto kotipihaan. Eli mistä kannattais lähtee tutkimaan. Kyseessa siis volvo 960 2.5L vm95 automaatti.
-
Kyllä siellä jotain isompaa hajosi. :(
Tuo starttaus kuin akku olisi loppu viittaa siihen että kone leikkasi kiinni. Varmaan laakeri hajosi kampiakselilta/ kiertokangelta.
Ota öljyt pois ja katso onko metallia joukossa.
-
sitä mäkin veikkasin että leikkasikohan yksi sylinteri :( Täytyy huomenna tutkia ja ottaa öljyt veke. onkoha mimmonen homma irrottaa öljypohja?
-
Onkos mimmonen homma irrottaa kone kyseisetä autosta :-\
-
Ei nyt oo aikaa koko operaatiota selostaa mutta:
Syyläri pois,
Letkut pois.
Johtosarja lähtee yhdestä liittimestä lähes kokonaan moottorin mukaan.
Ilmastoinnin kompura irti telineestä niin ei tarvitse kaasuja poistaa
Pakosarja on hieman ahtaasti mutta jos lähtee irti pakoputkesta niin helpottaa.
Moottori irti vaihdelaatikosta. (Jos automaatti, pultit irti vetolevystä startin reiän kautta.
Kannakkeet irti ja nosto.
Mulla menisi aikaa 3-6h riippuen miten kaikki pultit aukee.
2-3v aikaa kun viimeksi irroitin niin vähän hatarat muistikuvat. Suunnilleen noin.
-
Ne vetolevyssä olevat 6 kpl pulttia ei irroteta startin aukosta vaan siellä on vänkärin puolella aukko ihan sitä varten
-
Pitääkö pakosarjat poistaa ennen sitä? Silloin kun tein, ei ollut toivoakaan saada pakosarjoja irti pakoputkesta kun mutterit olivat ruostuneet pilalle.
-
Ne vetolevyssä olevat 6 kpl pulttia ei irroteta startin aukosta vaan siellä on vänkärin puolella aukko ihan sitä varten
Tuossa pilkottaa vasemmassa alanurkassa.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2018/1860%20uusi%20putki.JPG?img=medium)
-
Ei nyt oo aikaa koko operaatiota selostaa mutta:
Syyläri pois,
Letkut pois.
Johtosarja lähtee yhdestä liittimestä lähes kokonaan moottorin mukaan.
Ilmastoinnin kompura irti telineestä niin ei tarvitse kaasuja poistaa
Pakosarja on hieman ahtaasti mutta jos lähtee irti pakoputkesta niin helpottaa.
Moottori irti vaihdelaatikosta. (Jos automaatti, pultit irti vetolevystä startin reiän kautta.
Kannakkeet irti ja nosto.
Mulla menisi aikaa 3-6h riippuen miten kaikki pultit aukee.
2-3v aikaa kun viimeksi irroitin niin vähän hatarat muistikuvat. Suunnilleen noin.
Miksi laatikko irti auton alla? Miellytävämpi availla ne laatikon ja vetolevyn pultit kun on koko paketti pihalla. Alatukivarsien poikkituki vaan irti niin mahtuu taittumaan pois.
-
Sekin on vaihtoehto.
Tarkennan viestiäni "näin itse aikoinaan tein" ::)
-
Juu, se on varsinkin tuo automaattiloota melkonen työmaa saada siellä auton alla irroitettua (käsineen / pienen tunkin avulla) saati sit asennettua. :D
Nimimerkillä kokemusta on, vaikkakin onneks vaan irroitus ja tilalle manuaaliloota jota sitten jumpannut enemmänkin.
Ei tuo koneen irroitus silti tosiaan mikään paha homma ole loppujen lopuksi.
Että rohkeesti vaan konetta nostamaan. :)
-
Selvä homma perjantaina attelin ruvetä purkamaan. Täytyykö keula purkaa että saa moottorin laatikon kanssa pois jos kerran on helpompi ottaa laatikon kanssa pois.
-
Ei oo pakko, mut ainakin mie suosittelen ottamaa ainakin maskin ja sen muovin mikä tulee syylärin etupuolelle.
Tulee mukavasti lisätilaa.
-
Ei oo pakko, mut ainakin mie suosittelen ottamaa ainakin maskin ja sen muovin mikä tulee syylärin etupuolelle.
Tulee mukavasti lisätilaa.
Uusikorisessa syylärin etupuolella on yhtenäinen pelti, ei saa auki kuin katkaisemalla.
Tekniikka pitää saada aika jyrkkään kulmaan jos meinaa ottaa pakettina vaihteiston kanssa ilman etupalkin löysäämistä. Öljypohja ottaa kiinni etupalkkiin ja vaihteisto tunnelin "kattoon". Olen laskenut etupalkin irti korista, mutta joskus nekin pultit voi olla todella ruostuneita. Jos etupalkin irrottaa, muistaa irrottaa myös rattiakselin alimman ristikon hammastangosta.
-
Ei oo pakko, mut ainakin mie suosittelen ottamaa ainakin maskin ja sen muovin mikä tulee syylärin etupuolelle.
Tulee mukavasti lisätilaa.
ei ole nosturia ja pitää jättää se pyörilleen ku nostaa koneen pois pihalla traktorilla ;D ja työntää se sinne ku ei ole moottori nostinta eikä kyllä tarktoriakaan mutta kaveri lupas tulla nostaan :buck2: niin mites se nyt olis järkevin :-\
-
Nosta keula ilmaan, esim rampeille. Auton allakin pitää työskennellä.
Ja syylärin kun otat irti niin siinä on sun työskentelytila.
-
eli siis mahtuuko sen koneen ja laatikon ottaan irti ilman että löystää kelkkaa/palkkia kun se on melko vaikeaa kun pitäs pystyä liikutteleen :-\
-
Mahtuu, ainoostaan se alatukivarsien poikittainen palkki pitää irrottaa (laatikon ja koneen liitoskohdan nurkilta, ei siis puhuta apurungosta).
Pois tulee helposti, takaisin menee pienellä kikkailuilla = tunkin kanssa pitää laatikkoa ohjailla. Molemmissa auto pitää olla ramppien tms. päällä nostettuna niin mahtuu laatikko liikkumaan tarpeeksi jyrkkään kulmaan.
-
Selvä homma kyselen lisää jos tulee kysyttävää. Huomena pitäs alkaa purkaa. varmaan vaihdan kaikki kiertokangenlaakerit ja runkolaakerit. Katsoo nyt mitä kaikkea sieltä oikeen on mennyt :-\
-
Eiköhän siellä ole kampiakseli valmis jos kone on sammunut. Kiertokangenlaakeri leikannut kiinni todennäköisesti. Aika tyypillistä jos esim. poltetaan kumia pitkään rajoitinta vasten. Alakerrasta loppuu öljy kun kaikki on kannessa. On voinut myös käydä jo pidempään vajaalla öljynpaineella, öljynpaineanturin raja on 0,5bar ja sehän ei kierroksilla riitä.
-
Ja vielä jos näppärästi kävi niin ehti sorvata kiertokangen rikki. Sitten joutuu vielä kannenkin irroittamaan kun sen vaihtaa. :(.
-
Eikö kannen irroitus liene tässä pienin murhe. Täytyy se kansi muutoinkin irroittaa että saa siivottua koko koneen metallinmujusta jos sieltä yksi kaula leikannut ja tämän jälkeen konetta vielä käytetty.
Menee koko työ hukkaan jos vaihtaa pelkän kk-laakerin ja sen jälkeen sulaa kansi.
Kierokangen silmän pyöreys pitäisi myös mitata ettei porsi sekin heti uusiksi.
-
Katottiinko tästä ne öljyt?
-
Katottiinko tästä ne öljyt?
Joo on katottu ja seassa ei ollut muutakun jotai kovia paakkuja jotka meni murusiksi kun pyöritti kädessä
-
Joo on katottu ja seassa ei ollut muutakun jotai kovia paakkuja jotka meni murusiksi kun pyöritti kädessä
eli karstaa...
-
Olisiko öljynvaihtovälit olleet liian pitkiä? Karstaa öljyn seassa ja tukkinut voitelun laakereille.
-
Olisiko öljynvaihtovälit olleet liian pitkiä? Karstaa öljyn seassa ja tukkinut voitelun laakereille.
Niin sitä ei varmaks voi sanoa myyjä sanoi että on vaihdettu säännöllisesti. Ostin tuon siis viikko sitten lauantaina ja heti sunnuntaina kilahti :D :(