Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VolvoVector - 10.10.2019, 22:56:59

Otsikko: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 10.10.2019, 22:56:59
XC70, 2012, takana oli 150 km , edessä vielä 20 km, autosta hävisi " veto " , alkoi vaan rullamaan ja loppujen lopuksi kone sammui. Ei mitään varoitus valoja, pimputuksia, tai mitään muutakaan. Ainetta tankissa vielä 300 km, lisäsin varmuuden vuoksi kanisterista 5 litraa mutta ei käynnisty, starttaa kyllä ja sähköt toimii hyvin. Hinaus auto hakee moottoritien laidasta mutta mistä lähden hakemaan vikaa ?
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: RATSUNI - 11.10.2019, 08:33:33
eiköhän se koodien luku oikealla laitteella ole yleensä se mistä lähetään asiaa penkomaan lisää.
Jos konepellin alle vielä kurkkaa onko jakoremmi paikallaan
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: oh6dd - 11.10.2019, 09:39:03
Vika polttoaineen syötössä vois olla hyvä arvaus. Tuntuu olevan melko yleistä. Polttoainepumppu ja muut siihen liityvät osat. Tästä löytyy useita ketjuja tältäkin foorumilta.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 11.10.2019, 10:00:35
Remmi ainankin paikallaan, polttoaineen syöttö vikaa arvailin itsekkin, tosin webasto toimii mutta eihän se ole yhteyksissä tuohon.
Seuraavaksi voinee arvailla onko laatikosta mitään rikki noin 200 metrin hinauksen takia vaikka vauhtia oli vain 5-10 kmh  :-[
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: Maatti - 11.10.2019, 12:46:53
Laatikosta ei ole mitään rikki(ainakaan hinauksen takia). Ohjekirjan ohjeiden mukaan jos on hinattu, niin 80km/h ja 80km on rajat. Ja sitten AWD jos etupää nostettuna 70km/h ja 50km on rajat, kaikki renkaat maassa samat kuin etuvedolla.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 11.10.2019, 12:58:53
Ok, ei ollut etupää nostettuna siinä parinsadan metrin aikana, sen jälkeen toki hinurin lavalle. Koodi näyttää polttoaine syöttöön ja riittämätöntä painetta, jatkotulkinta kuulemma viittaisi polttoaine suodattimeen jolla ajettu nyt 50000 km. Siitä ainankin huolto lähtee..
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: volvotdi - 11.10.2019, 21:59:07
Polttoaineen paineen anturin liittimestä johto poikki. Muu ei sammuta lennosta.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 12.10.2019, 09:07:43
Polttoaineen paineen anturin liittimestä johto poikki. Muu ei sammuta lennosta.
Onko kuinka vahva veikkaus ?Joku muu taitaa olla kun polttoainesuodatin sillä sen saivat vaihdettua mutta pois haku soittoa ei eilen tullut joten jäi jatkotutkimuksiin..
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: Lankku - 12.10.2019, 14:44:26
Jollei tuo paineanturin johto ole rikki, niin tankin suuntaan katsoisin. Pumpun virtaliittimen kuumentuminen ja kontaktin häviäminen on kumminkin niin yleistä, että Volvolta saa johtosarjan liittimineen ja taitavat suositella vaihtoakin pumpun yhteydessä. Aiheuttaa myös matkan katkeamisen.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: KariL - 12.10.2019, 16:06:39
Asiaa tuntevalta taholta kerrottiin, että jos tankin pitää yleensä vähintään puolillaan, niin polttoaine ylettyy em liittimeen ja jäähdyttaa sitä, viivästäen sen sulamista.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 12.10.2019, 17:00:03
Ei nyt ihan suoraan liity kyseiseen tapaukseen mutta kysytään varmuuden vuoksi ettei tule tehtyä jatkossakaan virheitä...eli jos haluaa tyhjentää tankkia pumpulla ja työntää 8mm bensaletkua tankkiin niin voiko sillä rikkoa anturia / muuta mikä voisi jatkossa johtaa juurikin samoihin ongelmiin kun meikeläisellä ?
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: Kulmamies - 12.10.2019, 18:57:03
Asiaa tuntevalta taholta kerrottiin, että jos tankin pitää yleensä vähintään puolillaan, niin polttoaine ylettyy em liittimeen ja jäähdyttaa sitä, viivästäen sen sulamista.

Se liitin on tankin ulkopuolella.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: volvotdi - 12.10.2019, 19:45:06
Onko kuinka vahva veikkaus ?Joku muu taitaa olla kun polttoainesuodatin sillä sen saivat vaihdettua mutta pois haku soittoa ei eilen tullut joten jäi jatkotutkimuksiin..

Kaippa ne nyt testerillä osaavat katsoa rail-painetta kun starttaavat. Sillä selviää pa-viat heti.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 16.10.2019, 16:14:05
..Seuraavat kommentit tulee Volvon huollosta..

-Polttoaineen paineen anturin liittimen johdon poikki meneminen on enemmänkin I ja II tyypin tyyppivika kun pääsee hankautumaan, korjattu III tyypin koriin eikä ole heille  toistaiseksi vastaan tullut sitä ongelmaa III koriin..

Satulatankissa oleva siirtopumppu ja sen yleinen hajoaminen koskee myös enemmän I ja II tyyppiä ja etenkin bensa koneita, ei niinkään Dieseleitä.

Nyt on pudotettu tankki ja pakoputket tieltä ym. pumppu testattu  ja se toimii mutta vika on tankin päällä olevassa " äly-yksikössä " , piirikortissa joka maksaa Volvolla 380 e.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: Jule - 16.10.2019, 20:05:37
Kaverin mersu meni aivan ajosta kun suutin hajosi. Ei raili paine nouse kun yksi suutin laskee vapaasti kaiken läpi paluulinjaan.
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: VolvoVector - 21.10.2019, 15:22:41
Alkaa olla viat selvät, ihanan kallista ja helppoa nämä III tyypin nelivetoisen ongelmat kun puhutaan polttoainesyötöstä.

Pakoputki on katkaistava sekä kardaania fiksattava jotta tankin saa pudotettua alas. Tekevät tämän merkkiliikkeessäkin, on kuulemma VW.n toimittamaa 4 WD tekniikkaa..

Pemmi oli rikki ( polttoaineen syötön piirikortti ) , tämän oli rikkonut polttoaine pumppu vaikka alunperin sitä pidettiinkin ehjänä ja pumppu pyörikin kun sitä testattiin,  Vanha Pemmi on Continentalin tekoa jossa on sisässä releitä ym. , Volvo on todennut jossain vaiheessa että Continentalin tekemä on susi ja uusi piirikortti on täysin elektroninen, eli sen ei pitäisi hajota jos pumppu leikkaa kiinni.

Eli hintaa polttoinenpumpulle ja piirikortille töineen tulee noin 1300 euroa ( 2 vuoden takuullisella tarvike polttoainepumpulla ) , alkuperäisellä Volvon pumpulla 1600 euroa. Ei 4WD tai I / II tyypin Volvon sama toimenpide on puolet helpompi ja halvempi.  Ostan p#####e Passatin josta vaihdettu kaksoismassa, Dsg korjattu, jakopää rempattu, ym kaikki muut niin voi vaan ajella :D
Otsikko: Vs: XC70 Hyytyi ajossa, ilman mitään varoitus valoja
Kirjoitti: Ribbe - 22.10.2019, 08:55:43
Pakoputki on katkaistava sekä kardaania fiksattava jotta tankin saa pudotettua alas. Tekevät tämän merkkiliikkeessäkin, on kuulemma VW.n toimittamaa 4 WD tekniikkaa..
Ei VW toimita nelivetoa. Volvossa ja VAG konsernin poikittais moottorisissa on molemmissa Ruotsalaisen Haldexin valmistama neliveto.