Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JW - 11.10.2019, 09:18:55
-
Potilaana tälläinen, joka ei ilmeisesti saa bensaa. Pumppu ja pa suodatin vaihdettu, mutta moottorin päästä letkusta ei tule mitään, suodattimesta eteenpäin tulee. Mistähän vikaa lähtisi sitten etsimään?
Ajettiin kauppaan ja kun tulin ulos ja yritin käynnistää niin ei lähteny enään.
-
Itsellä hajosi bensapumppu, ja pumpun vaihdon jälkeen ei lähteny käyntiin enään millään. Bensaa oli tankissa vain noin 10-15l eli bensan pinta aika alhaalla.
Pumpulla on sellainen kotelo ainakin omassa 99 mallissa, ja se piti täyttää bensalla paluu putken kautta, ennekuin pumppu lähti pumppaamaan bensaa koneeseen asti.
-
Itsellä hajosi bensapumppu, ja pumpun vaihdon jälkeen ei lähteny käyntiin enään millään. Bensaa oli tankissa vain noin 10-15l eli bensan pinta aika alhaalla.
Pumpulla on sellainen kotelo ainakin omassa 99 mallissa, ja se piti täyttää bensalla paluu putken kautta, ennekuin pumppu lähti pumppaamaan bensaa koneeseen asti.
Pumppu kyllä työntää iloisesti yläpäästä ja suodattimen läpi mutta testataan tämäkin.
-
Kyllä sen bensapumpun pitäisi imeä bensaa ihan ilman sen kotelon täyttöäkin. Parikin kertaa ottanut sellaisen ylös ja ei mitään ongelmia ollut bensan saannissa, vaikka mitään täyttänyt. Siinähän on imusihti siellä kotelon pohjassakin, että imee pohjaltakin.
Oli kyllä T4 malli, mutta 1.8 on samanlainen pumpun teline.
Onko se bensasuodatin oikein päin ?
-
Pumppu kyllä työntää iloisesti yläpäästä ja suodattimen läpi mutta testataan tämäkin.
Jos pumppu pumppaa tankista, niin turhaa testata. Itsellä se imi ilmaa sieltä kotelosta ja ei sen takia saanut bensaa.
Onko suodatin oikeinpäin?
edit. kysyttiinkin jo ylempänä sama.
-
Siellä on vääränmallinen pumppu, jos ei ilman täyttöä ala pumpata.
Oikea bensapumppu pitää olla tällainen, vanhemmissa malleissa:
(https://www.merlinmotorsport.co.uk/files/resized/medium/I/img/itp3352.jpg?cachebreak=75925ecb960ab8f73b4a04f27d742a9b)
-
Siellä on vääränmallinen pumppu, jos ei ilman täyttöä ala pumpata.
Oikea bensapumppu pitää olla tällainen, vanhemmissa malleissa:
(https://www.merlinmotorsport.co.uk/files/resized/medium/I/img/itp3352.jpg?cachebreak=75925ecb960ab8f73b4a04f27d742a9b)
Se imee ilmaa tosta sivussa olevan reiän läpi jos kotelo on tyhjä. Näin ainakin itsellä teki.
-
Uudemmassa mallissahan 00> (oma lähteny 10/99 tehtaalta) imee vain alta, pumpussa vain yksi imuputkI kohdistuen keskellä ämpäriä ja suodatin on myös ämpärin sisäpuolella ja painetaan tuon putken päähän. Vaihdettu walbto 255lpt omaan niin tieto tuosta vm sekä tyypistä.
Jos ostaa uudempaan koko tarvikeämpärin ( tankkilaitteisto kai virallinen) pumpulla niin niissä imuputki tulee ämpärin läpi ja suodatin on ämpärin alla pohjassa, noissa myös sähköliitin joutuu uusii ja tulee ämpärin mukana. Ollu varalla omaan vähän aikaa tuommoinen uudempi tarvikemallin käytetty vanhan viimesiä vetäneen pumpun aikoihin ja tutkittu sitäkin sorvaisko walbron siihen vai vanhaan.. Uusia walbro orkkis laitteistoja tai vakiopumppuja ei saa mistään niin bosch mallinen on tuo tarvikelaitteisto.
Vanhassa >99 mallissa on kuten kuvassa kierrättää ja on tuo sivuputkikin.
-
Tuo pumppu on ihan samanlainen, kuin tuonnäköinen tavallinen Walbro GS340 esim. Sen pohjaventtiiliin pystyy muuten vaihtamaan, noissa kun ei se ole kuin sillä prässätyllä metallihelmalla kiinni. Eli tuon pohjaosan voit vaihtaa muuhunkin samannäköiseen Walbroon tai toisinpäin. Varovasti jollai tuurnalla vaan "avaa", sen metallihelman. Kasatessa sitten naputtelee takaisin.
Olen joskus purkanut tuollaisen irti, hajonneesta T4 bensapumpusta.
Tuo pohjapilli sopii siis tällaiseen päikseen:
(https://walbrofuelpumps.com/media/wysiwyg/cmspages/Walbro-GSS-Fuel-Pumps.jpg)
-
Omassa noista 340 jonka putki tulee samoin keskelle kuten orkkiksessa tuli. Miinusjohtoa joutui väliliittimellä pidentää vähän mutta muuten bolt on paksuuden, korkeuden ja sähköjenkin puoleen -00 ämpäriin.
341 versio taas on mulla saabissa joihin ei ihan bolt on mene mikään noista mm paksuuden ja korkeuseron takia orkkiseen verrattuna.. Walbro niissäkin on vakiopumppu kuitenkin.
-
Jos pumppu pumppaa tankista, niin turhaa testata. Itsellä se imi ilmaa sieltä kotelosta ja ei sen takia saanut bensaa.
Onko suodatin oikeinpäin?
edit. kysyttiinkin jo ylempänä sama.
Suodatin on oikein, nuolet moottoriin päin. Bensaa tulee myös suodattimen läpi, mutta ei koneelle asti. Mitä muuta on välissä? Bensapaineensäätimellä jotain tekemistä asian kanssa?
-
Suutintukin päässä on venttiili josta voi testata tuleeko bensaa sinne asti ja mitata paineenKin. Jos pa- säätimen alipaineletkusta jonka toinen pää imusarjassa sieltä päästä irrotuksen aikana valuu bensaa tai haisee voimakkaasti niin kalvo todennäköisesti on sökö,. Imiessä letkusta ei ilman pitäisi kulkea säätimen läpi.
Noin turbossa mutts tuskin periaate vapariin eroaa kuin säätimen painetason osalta.
-
Yksi nopea kokeilla toinen mieleentullut vika joka on tankin sisäinen paine. Jos korkki tiukasti imee vastaan avattaessa ja suhahtaa niin tankki ei saa korvausilmaa, ja alipaine tankissa kasvaa sitä enemmin mitä kauemmin pumppu pyörii ja ajetasn.. Jos noin niin korkki auki lähtee käyntiin.
Yhdessä omista ja parila kaverilla ollut tuommoinenkin, pikakorjaus porata 2mm reikä korkkiin. Hyytyny ajossakin tuon takia, käyntiin lähti todella vaikeasti ja puolen tankin jälkeen ei ollenkaan.