Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TechnoPenguin - 11.10.2019, 18:09:09

Otsikko: 960 pakonokan ajoitus
Kirjoitti: TechnoPenguin - 11.10.2019, 18:09:09
Koneen kasauksen jälkeen epäilytti nokkien ajoitus, ostin IPD:n nokka-akselityökalun ja imunokan näyttää ihan tontilleen mutta pakonokka näyttää kuvan mukaiselta:

(https://i.imgur.com/qvQJgVz.jpg)

Pultit on soikeissa rei'issä about keskellä mutta vissiin se ei ollukkaan sitten nollakohta, vai eikö tää peltilätkä toimikaan kuin vitoskoneissa? Auto vetää kyllä hyvin, joskin kuulostaa melko benarilta että siitäkin vois päätellä overlappia olevan kohtuu reippaasti.

960 -95 ja B6304 kyseessä.
Otsikko: Vs: 960 pakonokan ajoitus
Kirjoitti: Juho_ - 11.10.2019, 21:05:46
Voi olla että muistan väärin, mutta ajoitusmerkeissä oli eroa nokkapyörissä ja muovissa (kapeat vs. leveät hihnapyörät).
Nokkapyörästä voi olla hankala todellista ajoitusta saada selville.

Semmoista lukitustyökalua jotkut ainakin käyttävät että lukitaan nokat takaosasta jossa hahlot.
Sit ne on siinä asennossa missä kuuluukin 100% varmasti.

Sen voi tarkastaa halutessaan pakonokan kohdalla irroittamalla nokka-akselin asentotunnistimen ja peilin kanssa kattoo kun merkit kohdallaan et missä asennossa pakonokan hahlo (tiivistepintaan nähden).
Otsikko: Vs: 960 pakonokan ajoitus
Kirjoitti: TechnoPenguin - 13.10.2019, 19:18:13
Tarkistin peilillä asentotunnistimen alta sen peltilipareen ja vinossahan se jako tais olla. Laitoin tuolla mittarilla 0+2 minkä jälkeen ainakin alavääntöä katosi mutta tasaisuutta tuli senkin edestä ja tyhjäkäynti on paljon nätimpi, joten eiköhän se sillä kuntoon tullut.